125;ans dag 18/8 2017 // allmänt snack

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#1
Oh yes, nu bär det iväg igen, med varvräknarnålen spelande uppe i topp!



125;ans dag blev en uppskattad jippokörning 2012 med mycket uppmärksamhet i media, och väl dokumenterat med deltagare från när och fjärran.

Vår tidigare Webmaster Zappa filmade, redigerade och lade ut sträckan Sillekrog - Borlänge


och Skye stod i Karlsborg och hängde med resten av dygnet.


Alla som var med kunde vittna om hur kul det var, och trycket från andra som ville delta gjorde att vi på stående fot bestämde oss för att köra ett nytt varv året därpå - 2013.

Under några månader på vintern så var vi på väg att sätta en gräns vid 35 deltagare för att inte tappa greppet om arrangemanget, men under våren krympte antalet deltagare avsevärt.
Det var folk som inte fick igång sina garagefynd, eller andra som insett vad som egentligen krävs för att hålla igång en åldrig 125:a ett helt dygn.

På startlinjen stod tillslut ungefär lika många som året innan, och vi hade lika kul som 2012 - så klart.
Ingen skugga skall falla över dem som upptäckte att deras 125 kanske inte var så blixtrande snabb som man kom ihåg från tonåren, och kanske inte riktigt så hållbar heller...

Vi sade då att vi kör på nytt 2017 för att ge folk chansen att hitta, renovera och prova ut ett bra vapen inför nästa 125-körning.

...och nu är det dags!!!

Datum är satt till Fredagen 18/8 2017 och det ger oss alla 2 hela somrar, en höst, en vinter och en vår att slipa våra katanasvärd riktigt vassa.

Starten sker från Enköping, och det är fredag morgon vi drar iväg.
Den uppmärksamme noterar att detta är Mälaren Runt-helgen, men tanken är inte att vi skall ligga och nöta den sträckan runt-runt-runt.

Däremot passar start fredag morgon perfekt ur två avseenden:

1. Det ger somliga chans till vila och umgänge innan medlemsträffen senare på lördagskvällen.

2. Det ger somliga andra chans till att ge sig ut igen, ytterligare 12 timmar för att försöka landa en BB1500 på 125a.

Jo, dom resonemangen har redan hörts i kulisserna. Vi får se hur det blir med det.




Nytt för 2017:

Start Enköping

Ny körsträcka

Gruppindelning efter hastighet

KRAV PÅ TIDIGARE GODKÄND KÖRNING!


Samma som tidigare:

Gräsligt, gränslöst roligt!

Även stora motorcyklar som trivs i 125:tempo är välkomna att köra med.
Speciellt veteranhojar, udda ryska, kinesiska eller indiska högoddsare.
Sub 125-hojar självklart extra uppskattade!

Minsta hojen i världen som fullföljt en IBA-körning är Bob Mundens 49cc Honda
Oh yes! En "moppe". Saddle Sore 1000/24 timmar?
Nej, han satsade på BunBurner 1500 / 36 h och klarade det med god marginal dessutom!

Ride Report här: http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=4200


Svenska rekordet ligger på 108cc för en standard Honda Vision med 8,31 hk / 6,1 kW och 5,5 liters tank.
Decimalerna blir viktiga i denna klassen...



Så - nu vet ni vad som gäller.
Bara dags att kolla ute i garaget för att se vad som gömmer sig där!
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#2
Många frågor har trillat in.
Vi kan väl dra några av ämnena:

Hastighetsklasser

Vi delar upp deltagarna i några olika grupper baserat på förväntad körhastighet.
Tanken bakom detta är att är att få lätthanterliga grupper (nåja...) som inte korkar igen bensinstationerna.
Är ni två kompisar som absolut vill hänga ihop under denna dygnsupplevelse så är det lite onödigt att satsa på en KS 125a när den andra kör Kina-scooter.
...eller visst; inget hindrar att Zündappen startar i den långsammaste gruppen, men risken är väl att stiftet slår igen när ett sådant fullblod tvingas ligga och môsa bakom scooters.


Depåstopp?

Japp, vi ämnar få ihop en slinga som är åttformad och har start, mål samt "varvning" vid mitten, ungefär.
Tanken är att det skall finnas en plattform där den som känner att han eller hon fått nog av det roliga redan halvvägs skall kunna kliva av under ordnade former.
Här finns också chans att låta den som känner trygghet i hemmaverktygen och ett reservdelsförråd, att sätta upp detta - kanske i ett snitsigt depåtält? :cool:
Tiden för kolvbyten och annat lär dock vara begränsat.


Motorväg?

Ja, det är ofrånkomligt. Motorväg behövs för att lyfta snitthastigheten och skapa utrymme för extrapauser .
...samt för att kunna köra andra, roligare sträckor.
Vi håller på att mejsla ut riktigt roliga etapper, tillräckligt upplyftande för att det skall kännas positivt att få komma undan lite och köra motorväg i någon timme som avkoppling. :)
Att förlägga en sådan här körning utanför det stora TEN-T vägnätet är inte helt enkelt om man inte vill dra på sig extramil.
Det pågår även försök att skylta om de sista 90-vägarna och istället göra dem till 80-vägar.
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-.../SMC-sager-nej-till-sankta-hastighetsgranser/
90-vägar funkar att basera sig på, samma väg sänkt till 80 km/blir mycket tuffare...



Fråga mer, ni som är intresserad! Här på forumet, eller via mail!
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#3
Fler frågor:

"KRAV PÅ TIDIGARE GODKÄND KÖRNING"

Varför det?
Jo, det är en lärdom vi dragit av alla mil som körts sedan vi senast körde 125:ans dag.
SS1000 på 125a är ingen lek!
Få körningar ställer sådana krav på disciplin och tidshållning.
Få körningar kräver sådan kontakt med materialet man färdas på, och insikt i vad som sker där nere under tanken.
Få körningar lämnar så litet utrymme för att köra ikapp förlorad tid.

Därför vill vi se förare som redan har en eller flera godkända körningar i bagaget, och känner sig själva väl nog för att inse vad man ger sig in på när man gifter sig med en 1/8-litermaskin för ett intensivt dygnslångt äktenskap.


...och, ja just det: det finns ytterligare en anledning att kräva tidigare godkänd körning för just detta speciella arrangemanget. *hemlighetsfulltleende*

Så, ut och finkamma kompisarnas garage nu!
Ett intressant tillkännagivande kommer endera veckan...
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#4
...och, ja just det: det finns ytterligare en anledning att kräva tidigare godkänd körning för just detta speciella arrangemanget. *hemlighetsfulltleende*
Jo, så här är det!

125ans dag har fått det erkännandet den förtjänar: ett deltagande på 125;ans dag 2017 kommer att räknas som GOLD, alltså en kvalificerad körning.
Värdefullt för den som jagar nivåer i IBAs MileEater program, och en allmänt klapp på axeln som säger att detta är något annat än det gamla vanliga.

Det är inte många minuter över på dygnet när man sliter i åttondelsliterklassen, det kan alla som redan kört skriva under på.
Fullt i klass med en GULD-prestation on 1500 miles eller mer, alltså - men i sub100-tempo.

Dessutom kommer 2017-års sträcka kräva mer av förarna än tidigare, eftersom den nya rutten använder mindre motorväg och mer landsväg lämpad för 125or.

"Men, finns det inget sätt att göra dygnet svårare?"
Oh, jag är glad att ni frågade! :D

Vi låter faktiskt 125;ans dag stå öppen för motorcyklar upp till 175cc!
Detta ger oss chansen att även acceptera hojar enligt det gamla "lättviktsreglementet" som gällde fram till 1970.
Alltså - har du tillgång till en "lättviktare" registrerad enligt den tidigare 75-kg regeln, så är även den hjärtligt välkommen att köra guld med oss!



...och visst; har du någon av dom riktiga dräparhojarna - 200-kubikarna som i praktiken dödade klassen så kan du få starta på dispens.
Vi har detta okayet från högsta ort i USA, men för moderna maskiner så drar vi strecket vid 175 cc

Ja, 175cc som gräns öppnar för en hel del olika kinesiska scooters med 150cc motor.
Hur vi än vrider på det så kan vi inte se att dessa 25cc extra skulle innebära något övertag mot en vanlig 125,a. :rolleyes:
Men dom är vansinnigt billiga på Blocket!

Ni ser? Vi öppnar alla tänkbara dörrar för den som vill vara med på en vansinnigt rolig körning.
Betoningen ligger för övrigt både på "vansinnigt" och "roligt" var för sig.

Är det allt? Blir det inte svårare än så?

JO! Vi har en speciell utmärkelse till alla som fullföljer på motorcyklar om 110cc eller mindre.
Dessutom ett specialpris den förare som fullföljer på den kubikmässigt minsta hojen.
Notera "fullföljer"...



Väl mött!
 
#5
Jamen då har man betalat in medlemskapet för 2017.
Kan bli ett spännande mc år, då sonen ska ta lätt mc kortet i vår.
Kanske han blir taggad och vi övningskör en ss1000.
Då man får börja övningsköra innan man fyllt 16, kanske det kan bli ett rekord om han genomför en ss1000 som 15åring (om han tänder till på det)
Själv så kom jag inte på mälaren runt i somras som jag ville, utan det blev fotbollscup med dottern istället.
Har kommit över en dt125 -84 som jag håller på att starta upp, så vem vet om man kommer ifrån och ställer upp med den i sommar, och kanske får med sonen.

God jul på er.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#6
Det korta, formella och trista svaret:


A: Med guldstatuts på 125:ans dag så grävs det medlemsskap / tidigare godkänd körning.
B: IBA Sverige certifierar endast myndiga förare
C: IBA Sverige kräver giltigt körkort för aktuellt fordon för att certifiera en körning.



Signed
Grumpy Cat
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#7
Det längre, resonerande svaret.



Atta boy,
Avanboy!
Sverige behöver fler motorcyklister, och framförallt fler unga motorcyklister.
Som det har sett ut de senaste åren, så har snittåldern för kåren hoppat upp med 1 år för varje år som gått, och det är inte bra.

Så, bra jobbat att ge grabben möjligheten att utvecklas till motorcyklist, det vet vi alla att det ger ytterligare en dimension till livet.

Men, jag måste göra er båda, och en del andra besvikna på ett par punkter:

Vi hälsar tonåringarna på 125-or hjärtligt välkomna att ta del av 125:ans dag som åskådare, köra med del av sträckan, känna på stämningen - allt!
Däremot kommer vi inte att kunna certifiera någon "äkta 125-pilot" på denna körning.

Så trist är det, och det smärtar mig i hela mitt ungdomshjärta att säga detta.

Det handlar inte om att vi tror att ni är för unga, för omogna, för - ja, vad nu ungdomar tror att vi vuxna tror att de unga...

Det handlar heller inte om något så unket att vi vuxna tror att dagens ungdomar inte är kapabla till något som vi själva med lätthet hade klarat av själva i samma ålder.

Nej, det hela ligger på ett helt annat plan - tänk filosofiskt / existentiellt:

Ironbuttkörningar bygger på eget ansvar.
Somliga hävdar att "eget ansvar" är något som bleknar bort allt mer i samhället i stort. Det får vara som det vill med det, men klart är att "eget ansvar" i trafiken går en suddig framtid till mötes.

Den som ger sig ut på en 1000-miles lång resa, och siktar på att göra det inom en tidsram har ett ansvar.
Ett jätteansvar gentemot medtrafikanter, vänner, anhöriga, motorcyklister i allmänhet och IBA-föreningarna i synnerhet. Samt sig själv.

Vi som håller på med detta ser det som naturligt, men måste inse att när man bryter ner körningen i sina beståndsdelar, så är det ganska mycket att ta hänsyn till:
Det är grundlig planering som krävs, omfattande förberedelser, vilja och uthållighet, lyhördhet för de egna signalerna, förmåga att balansera ambition mot självbevarelsedrift, ha ett fungerande konsekvenstänkande - även under press, självkännedom för att veta när det räcker och prestigelöshet nog att vara nöjd med det som försöket gav.

Skulle inte en tonåring på 125a kunna besitta dessa egenskaper?

Jo, absolut! ...och vi skall inte blunda för att tonåringarna på motorcykel ofta är i bättre fysisk form än vad vi är, har bättre mörkerseende, större upptäckarglädje och nyfikenhet - och inte sällan bättre, och färskare erfarenheter från hur det verkligen är att dygna.

Nej, stötestenen ligger i det trista lilla 'O'- som kommer före "myndig".
Som ung omyndig har man en "målsman", någon som skall föra ens talan.

...så var hamnar vi då, med "eget ansvar" och följder av egna beslut?
Skall man ha "målsmans godkännande" för att få köra en IBA-körning?
Vad händer om vi godkänner en körning från en minderårig som från sina föräldrar uttryckligen INTE haft okay på att köra?

See...? Det är ett moras av överväganden man ställs inför om man skall ta in omyndiga personer i föreningen.
Vi vill ha medlemmar! Gärna unga, lika gärna medelålders, äldre ändå och hemskt gärna gamla krigare som Varg-Olle.
Men myndiga, okay?


Det blev långt det här. Se det som ett bevis för att vi inom styrelsen har brottats mycket med frågan.
Hjärtat säger Jaaa! medans hjärnan hänger med efteråt i en gummisnodd och försöker tala förnuft med resten av kroppen.

En annan sak är också viktigt: giltigt körkort för MC krävs för godkänd körning hos oss på Ironbutt Association.
Dels i ljuset av att det uppmärksammats hur många som kör olagligt, utan ens bry sig om att ta körkort, och dels på grund av alla som kör "lagligt" år efter år med den gröna övningskörningsskylten på ryggen.
Möjligheten att kunna övningsköra privat är en ynnest vi skall vårda och respektera. Det skall inte vara ett sätt att år efter år kunna köra med kompisarna utan att ta steget upp till ett riktigt, eget körkort.


Så, kära tonåringar med hoj och körkort A1: Hjärtligt välkomna till 125;ans dag! Var med, umgås och trivs med oss - nästan hela dagen.
Tyck inte att vi är griniga som inte kan tillåta er att köra hela distansen, eller snarare - inte kan certifiera körningen i efterhand.
Det handlar inte om bristande tilltro, det är djupare än så. Vi är helt enkelt grymt avundsjuka på er ungdom, och dessutom lite rädda att era 125or går snabbare än vad våra gör.


Hampe
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#9
Nej, det är körningen som är målet, meningen och glädjen.
Sorry, men så är det bara. Festen och umgänget är grädde på moset, men glädjen i att piska en 125:a ett helt dygn är sanslös.

Låna DTn av grabben och kör själv. Kalla det för "utvärdering" av hojen hans och häng på en GoPro så du kan visa honom hur vansinnigt kul man kan ha på en en liten åttondelslitermaskin.
Vi ses!



Hampe
 

Remington

Active Member
#10
Det är grundlig planering som krävs, omfattande förberedelser, vilja och uthållighet, lyhördhet för de egna signalerna, förmåga att balansera ambition mot självbevarelsedrift, ha ett fungerande konsekvenstänkande - även under press, självkännedom för att veta när det räcker och prestigelöshet nog att vara nöjd med det som försöket gav.
Tack Hampe, med ovanstående rader har du verkligen lyckats på ett lysande sätt att sammanfatta kraven inför IBA-körningar (har själv brutit mot dessa visdomar i början av "IBA-karriären", numera gör jag inte det).
 
#11
Ja man blir väl för ivrig och läser inte reglerna utantill.

DT är min som jag har kommit över.
Den har stått avställd i 10-15 år, så får se om den går igång nu efter en ultraljudstvätt i förgasaren.
de kom ut på marknaden när man själv åkte 2cyl. rd125.
man va hyffsat avis på dem som körde DTdå.

Grabben har sommarjobbat ihop till en nyare CBR .
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#12
Okay, du har kört 125;a själv, och du har en DT 125 LC redan?
Klarrt och betarrt! Det klart att du skall vara med!
Det finns få saker på 2 hjul som är roligare än att dra igång en gammal 125a och ge sig ut på vägen igen.

En -84 måste vara en "34Y" som Yamahas internkod var?
En sådan här?



Dåtidens jätteskvättlapp känns avlägsen nu... ...och är troligen dessutom avlägsnad på de få exemplar som finns kvar idag.


Vi har haft kombinationen -80 talare och tvåtaktare med på rundan tidigare: själv körde jag en Honda MTX av 1987-års modell 2012 som väcktes upp ur en Törnrosasömn genom att tömma förgasaren på läbbig, grön ektoplasma, blanda in tvåtaktsolja i bensinen innan jag hunnit säkerställa att separatoljesmörjningen fungerade - och IVÄG! Förvånansvärt problemfritt.
...frånsett de torra däcken som gav noll fäste i väta.
Men den var snabb nog att funka som Interceptor när de stora pôjkara körde GULD längs västkusten:


Snabb, men törstig.
Från en av dessa bilderna fick jag leda hem hojen. På motorvägen...





Benny Bob Sweden köpte en drömhoj från sin egen ungdomstid för en spottsyver:



bytte hjullager, vek ihop sig tredubbel och gjorde rundan 2013 utan problem.
...mer än kanske att halvljuslampan small mindre än 2 minuter innan starten i Jönköping.
Som ridemaster för gruppen var det inte tid nog att ge sig in och byta H4a, utan han tejpade underdelen av strålkastarglaset, slog på helljuset och startade i rätt tid ändå. Kunna improvisera är bra rent generellt när man skall köra hojar som lidit av en räcka med entusiastiska tonårsägare innan dom förpassats in garagesömnen.

BB köpte, gick igenom den och körde flera Ironbuttkörningar på denna 30 år gamla pojkracer. Det är den hoj som han blivit stoppad flest gånger av polisen på, och den enda(?) som han blivit stannad två gånger under samma runda på. :eek:
Såldes, vill jag minnas, för ungefär samma pengar till en far och son som skulle övningsköra för klass A1 körkort.

Lundberg nerifrån Blekinge startade 2013 med en HPD RD 125 LC 1983 och den rackarn var snabbast i hela gänget!
Annonserades ut senare under året:



Prick 30 år gammal men körde ändå åttor kring oss övriga i gruppen. Supersnabb!
...speciellt när man sitter på


Photo credit: Jokern
...passagerarplats på en 108 cc scooter.



En annan krigare som dök upp på Blocket låångt efter avslutad körning var denna:



...ungefär så lång tid som det tar att helrenovera en motor - på garantin, vill jag minnas.
Detta var vår deltagares vardagspendlingsmaskin, så nog borde denna nästannya hoj klara en Ironbuttkörning emellan vardagspendlingen?
Ja! ...och nej.
På upploppet längs E4 genom Småland började den stackars maskinen låta illa. Föraren har is i magen och styr av motorvägen för att ta ett slutkvitto på en bensinstation inne i ett samhälle som kanske, kanske skall räcka milmässigt. Han startar igen, och kommer - ja, till påfarten på motorvägen, typ.
Men det räckte! Föraren blev godkänd, Honda repade hojen - alles gut.


Så, ni ser...?
Det finns storys efter vilken körning som helst - men speciellt efter ett dygn på 125;a.
Vare sig den är helny, halvny, halvgammal eller - helgammal.
Vem vågar sig på att köra den äldsta 125;an / lättviktaren under 125ans dag 2017?
Vem kör den minsta hojen? Kommer vi ner under 100 cc...?
Vem kör sin egen 125 från tonårstiden?

Det har börjat komma lite mail och sonderingar om vad man skall köra och vad som är tillåtet att starta med.
Vi har redan avvisat en Kymco scooter på 176 cc, och dessutom sagt nej till en Gilera Runner 180 aka "Gangstermoped" trots att den egentligen bara är på 175,8 cc slagvolym.
Grinigt? Nej!
Vi är generösa - minns att det är GOLD-status på denna körning.

Och, det har faktiskt körts 11-dagars Ironbutt Rally på en Zundapp KS 175!


För 20 år sedan startade Martin Hildebrand från Stadthagen, Tyskland alla poängrallyns moder med detta udda LD-ekipage - och kom i mål!
41 plats av 61 som fullföljde.

Små hojar klarar så mycket mer än man tror, och är sanslöst roliga att köra.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#16
I'd love to meet more crazy <=125cc riders.
Too bad, that you are so far away!
And obviously you have frequent rain.
Hallo Thomas! Du kriegst hier jetzt ein Sondereinleitung zum 125-ans Dag 2017!
There will be an official invitation to the rest of Europe, but you are getting a head start here.
All the vitals is to be found in the first post, I'm sure you can extract the dates and such.
Please note that we have been granted "GOLD-status" for rides preformed on bikes 175cc and smaller for this special ride!
So, there will be a group ride on small bikes, and also a special certification issued for rides done on bikes 110cc or smaller. Riders will be sub-divided in to smaller groups to suit their specific crusing speed, in order not to create any congestion at the pumps. Minutes count when on a mini machine...

There is accommodation at the start, a party is being held in conjunction with the annual Summer meeting of IBA Sweden and this is also the weekend of the traditional 300 km "Mälaren Runt"-ride:
http://www.mcm.se/historia_english.htm

Yes, we had rain during the 2012-run, but clear skies in 2013. It rains just as seldom here as in Germany.
Hertzlich willkommen!



Tomas är vår "French connection" i Tyskland, vår partner in crime, vår tappra förkämpe i motvind när det gäller små hojar från udda länder på långa resor. Han har en SS1000 på en Kymco Yager GT 125 samt en IBA DE 16_24 (SS1000) på en Daelim Roadwin 125 i bagaget.

Det går alltså att köra Ironbuttkörning på Kinascooter och 1-siffriga hästkraftstal.
Var det ens någon som tvivlade...?

Hampe
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#17
Är det allt? Blir det inte svårare än så?

JO! Vi har en speciell utmärkelse till alla som fullföljer på motorcyklar om 110cc eller mindre.
Dessutom ett specialpris den förare som fullföljer på den kubikmässigt minsta hojen.
Notera "fullföljer"...
Det här har vi flaggat för några gånger, men nu inför MC-mässan är det dags att tillkännage det hela:

GOLD/kvalificerad körning på hojar upp till 175cc, det är ni med på, eller hur?
...och kanske lite kubik till för gamla lättviktare. Individuell förhandsprövning.




Nå, de som fullföljer på hojar om 110 cc slagvolym eller mindre?

Jo, de kommer att få en speciell utmärkelse:



Specialdiplom, och rätten att kalla sig Not Right Riders efter fullföljd körning!
Förankrat på högsta ort, ett utkast till detta specialdiplom kommer att finnas med på MC-Mässan 2017


Sugna? :D
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#18
125-ans dag fick verkligen luft under vingarna i vår monter på MC-mässan i Stockholm.
Många var inne och vädrade sitt intresse för körningen. Bilder kommer!

Det är klart att kravet på tidigare godkänd körning kommer att vara lite hämsko för en del som tycker att det verkar jobbigt att köra en extrakörning bara för att få vara med, men de flesta som kört 125:ans dag tidigare lär hålla med om att det är en sällsynt krävande körning, och att ha erfarenheten från en tidigare körning i bagaget är värt hur mycket som helst fram på morgontimmarna...

På förslag från några medlemmar så är det dags att börja kika efter lämpliga objekt, för dem som inte har någon hoj.
Många har fixat maskin redan förra året, och somliga löste problemet redan 2015! ;)

En medlem har hugg på en batch med 125:eek:r, som tydligen bara säljs i klump.
Någon som kan vara intresserad av att köpa in sig i affären?
Maila på events(€)ironbutt.se så förmedlar jag kontakten.

Det vore också trevligt om de som är klara över att dom skall köra kanske ville ge sig tillkänna i tråden och berätta vad dom skall köra på.
Ingen bindande anmälan alls, mest bara som inspiration för andra - och framförallt en indikation vad andra tänker köra på för hoj.

Vi kan lugnt använda denna tråden som "pladdertråd" kring 125:ans dag. Det kommer senare att startas en striktare tråd med rubriken "hårda fakta" senare där man enkelt kan läsa sig till det nödvändiga kring arrangemanget.

Fire away!
 
#19
Jag har tänkt att deltaga på 125:ans dag i år, det är väl ett alldeles utmärkt sätt att fira sin födelsedag på! Införskaffat mig ett objekt och håller som bäst på att uppdatera mina gamla kunskaper avseende tvåtakt. Den är lite tjurig att starta vilket måste åtgärdas, felsökning pågår. Hittade efter långt letande choken så jag har i alla fall fått igång den! En gång... hrmmm. Har börjat med att byta ut av torrsprickor läckande bränsleslangar men behöver nog också plocka isär förgasaren för rengöring. Det är också dags att byta bromsvätskan mot något som är sådär 15 år färskare och göra ett oljebyte i motorn. Den har Körförbud med stort K eftersom den inte är besiktigad sedan många år tillbaka...
Hojen kräver även lite pyssel i övrigt för att kunna genomföra en SS1000 och jag hoppas att jag kan lösa detta.
Det är en lite speciell motorcykel så jag tänker inte att avslöja vad det är för något förrän det är dags att köra i augusti. Vi ses förhoppningsvis i Enköping den 18 augusti!

Jörgen
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#20
Tack Jörgen!
Härligt att höra något från garagen.
Jag vet att vi har medlemmar som handlat hojar för flera år sedan - bara för detta evenemanget.
Vi har också en som jobbar hos en av våra generalagenter som plockar med sig något ur buketten för att delta på, vi har en handlare som lovat dyka upp med något ur utställningshallen, vi har en chefredaktör som pratat om detta i många, många år som gör sig redo, vi har... ...ja, vilka har vi klara så här långt?

Berätta lite vad ni har på gång! Full monty garagereportage med bilder hur ni grottar runt med att försöka få liv i en avgasventil med långt gången rigor mortis, eller kör en Hemliga Arne och skriv runt objektet för att reta oss andra.


Hampe