125;ans dag 18/8 2017 // Hårda fakta

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#1
Välkomna!
Detta är tråden för "hårda fakta" kring evenemanget 125;ans dag 2017

I år är detta en "kvalificerad körning" öppen endast för IBA-medlemar.
Man måste alltså ha en godkänd körning i bagaget för att få starta.
Körningen just denna dagen har alltså fått GOLD-status i vår organisation

och den som fullföljer kan räkna körningen som "kvalificerad" i MileEater-stegen.
Observera att vi under just denna helgen accepterar motorcyklar ända upp till 175cc slagvolym enligt samma villkor som 125; or. Vi ser gärna klassiska "lättviktare" registrerade innan 1970 och godkända enligt det gamla reglementet som gav upphov till just klassens namn genom den enkla regeln "max 75 kg tjänstevikt"
Även moderna scooters upp till 175 cc är välkomna - och självfallet andra uddahojar och veteraner som trivs bäst i 125-tempot, eller vem som helst som vill uppleva glädje på MC.
Gold-status är dock förbehållet hojar upp till 175 cc.

Förare som spänner bågen lite extra och väljer att starta på motorcyklar om 110 cm3 slagvolym eller mindre föräras dessutom ett "Not Right Rider"-diplom.



Det enda som krävs är att man fullföljer inom reglerna, just denna helgen.


Vänligen notera att vi försöker hålla just denna tråden så faktaspäckad som möjligt, för att det skall vara enkelt att ta till sig av informationen.

Vi har en tråd för allmänna frågor och diskussioner här: http://forum.ironbutt.org/index.php?threads/125-ans-dag-18-8-2017-allmänt-snack.537/page-2#post-15011

Posta på allt vad ni orkar där!
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#2
Det är dags att börja anmäla sig!

Främst för att antalet bäddar skall fördelas och räcka till, men även för att vi skall ha chans att sätta ihop lämpliga körgrupper. Maila din anmälan till events(#)ironbutt.se med en liten beskrivning av din hoj och vilken marschfart ni trivs bäst i. Läs också igenom texten nedan och meddela vad för slags förläggning du önskar.
Det finns plats för släpkärror på platsen, och även för uppställning av husbil. Detta är gratis, liksom att tälta i trädgården.

Det är som tidigare Pensionat Närheten i Enköping som blir vår bas.
Starten för 125;ans dag går tidigt fredag morgon.

Kostnaden för deltagande är en vanlig certifieringsavgift: 495,-
Är man dessutom betalande medlem i IBA Sverige så kommer man undan med 295,- om detta är den första körningen man gör på året.
OBS! Eventuell certifieringsavgift betalas i efterhand, när man lämnar in sin körning.
Har man av någon anledning inte fullföljt körningen så betalar man heller inget för certifiering.


Priser för övernattning ser ut så här:

Torsdag: del i dubbelrum: 250,-
Eget rum: 500,-
(dessa priser är subventionerade för deltagare på 125;ans dag)

Fredag: del i dubbelrum: 375,-
Eget rum: 775,-

Lördag: del i dubbelrum 425,-
Eget rum: 850,-

Specialpris för den som bokar alla tre nätterna:
Del i dubbelrum: 825,- totalt för alla tre nätter
Eget rum: 2,025,- totalt för alla tre nätter.

Frukost ingår vid övernattning för lördag och söndag morgon.


IBA Sweden bjuder betalande medlemmar på mat och måltidsdryck under lördagskvällen, gruppfotot tas 18:00.
Vi lovar trevligt umgänge, fantastiska historier och ingående däcksparkning på de hojar som står parkerade.

Övernattningen på vårt pensionat brukar bli fullbokad snabbt, så dra inte för länge på din anmälan - speciellt inte eftersom vi kör 125;ans dag samtidigt.

Anmälan alltså till: events(at)ironbutt.se




Välkomna!
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#3
Anmälda hittills.
Var och en lägger in sig själva och sina uppgifter. Kopiera posten innan och se till att allt kommer med.


Så här skall det se ut:

O. Namn Motorcykel Önskad marchfart Förläggning
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#4
O. Namn // Motorcykel // Fart // Förläggning

1. Hampe // Honda MTX 125 1987 // 90 km/h // Tält
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#5
O. Namn // Motorcykel // Fart // Förläggning

1. Hampe // Honda MTX 125 1987 // 90 km/h // Tält
2. Frazze // Yamaha TZR 125 1991 // 100km/h // Rum



Klart? Bara att fylla på.
Blir det fel så ordnar vi till det.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#6
O. Namn // Motorcykel // Fart // Förläggning

1. Hampe // Honda MTX 125 1987 // 90 km/h // Tält
2. Frazze // Yamaha TZR 125 1991 // 100km/h // Rum
3. Bob Sweden // Enfield India 500 // 90 km/h // Rum (Kvalificerar inte för "gold" men passar bra in i gänget ändå)



Klart? Bara att fylla på.
Blir det fel så ordnar vi till det.
 

../m

New Member
#7
O. Namn // Motorcykel // Fart // Förläggning

1. Hampe // Honda MTX 125 1987 // 90 km/h // Tält
2. Frazze // Yamaha TZR 125 1991 // 100km/h // Rum
3. Bob Sweden // Enfield India 500 // 90 km/h // Rum (Kvalificerar inte för "gold" men passar bra in i gänget ändå)
4. ../m // Honda NSR 125 2001 // 100 km/h // Rum (i år blir det tvåtakt)


Klart? Bara att fylla på.
Blir det fel så ordnar vi till det.
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#8
O. Namn // Motorcykel // Fart // Förläggning

1. Hampe //Honda MTX 125 1987 // 90 km/h // Tält
2. Frazze //Yamaha TZR 125 1991//100km/h// Rum
3. Bob Sweden // Enfield India 500 // 90 km/h // Rum (Kvalificerar inte för "gold" men passar bra in i gänget ändå)
4. ../m // Honda NSR 125 2001 // 100 km/h // Rum (i år blir det tvåtakt)

5. Daniel // Oklar <110cc // <75 km/h // Rum/tält


Klart? Bara att fylla på.
Blir det fel så ordnar vi till det.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#9
O. Namn // Motorcykel // Fart // Förläggning

1. Hampe //Honda MTX 125 1987 // 90 km/h // Tält
2. Frazze //Yamaha TZR 125 1991//100km/h// Rum
3. Bob Sweden // Enfield India 500 // 90 km/h // Rum (Kvalificerar inte för "gold" men passar bra in i gänget ändå)
4. ../m // Honda NSR 125 2001 // 100 km/h // Rum (i år blir det tvåtakt)
5. Daniel // Oklar <110cc // <75 km/h // Rum/tält
6. Mr X // Rieju RS 50 // 75 km/h // Tält

Klart? Bara att fylla på.
Blir det fel så ordnar vi till det.



Som ni ser, det fyller på - och att ha med en 50cc motorcykel i gänget är helt fantastiskt.



Tänk att få ligga dubbelvikt på en sådan här under större delen av ett dygn, varva max på var växel, hålla stumt i nästan varje böj och försöka locka ut varje tänkbar hästkraft på lattjolajbans, samtidigt som varje km/h räknas.
...utan att behöva bryta några hastighetsbegränsningar. :D


Det finns fler som står i farstun.
Välkomna in i värmen, hörrni!
 

Martin Olofsson

Well-Known Member
#10
O. Namn // Motorcykel // Fart // Förläggning

1. Hampe //Honda MTX 125 1987 // 90 km/h // Tält
2. Frazze //Yamaha TZR 125 1991//100km/h// Rum
3. Bob Sweden // Enfield India 500 // 90 km/h // Rum (Kvalificerar inte för "gold" men passar bra in i gänget ändå)
4. ../m // Honda NSR 125 2001 // 100 km/h // Rum (i år blir det tvåtakt)
5. Daniel // Oklar <110cc // <75 km/h // Rum/tält
6. Mr X // Rieju RS 50 // 75 km/h // Tält
7. Martin O//Honda CBF125 2010// 90 km/h // Rum
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#11
Det fyller på! Roligt roligt roligt!
Under helgens RTE i Grebbestad fanns 3 av deltagarna samlade, och faktiskt en av de MC som skall vara med också.
Undrar om det inte var just den som kände av den starka nordliga vinden på väg upp mot träffen...? :D

Som ni ser i posten nedan har vi börjat fösa ihop de som anmält att dom kan dela rum.
Ju tidigare du anmäler, desto större är chansen att får det som du vill. ;)
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#12
Ställningen just nu:


1. Hampe //Honda MTX 125 -88 // 90 km/h // Tält alla 3 nätter
2. Frazze //Yamaha TZR 125 1991 //100km/h// Rum alla 3 nätter (delar med Kerstin)
3. Bob Sweden // Enfield India 500 // 90 km/h // Rum alla 3 nätter (delar... äsch, it's complicated)
(Kvalificerar inte för "gold" men passar bra in i gänget ändå)
4. ../m // Honda NSR 125 2001 // 100 km/h // Rum Del i dubbelrum alla 3 nätter, delar med Martin O
5. Daniel // Oklar <110cc // <75 km/h // Rum 2 nätter / tält 1 natt (delar... äsch, it's complicated)
6. Mr X // Rieju RS 50 // 75 km/h // Tält alla 3 nätter
7. Martin O//Honda CBF125 2010// 90 km/h // Rum Del i dubbelrum alla tre nätter, delar med Michael.
 
#13
Dags för uppdatering: Mr X bort, Jörgen in!

1. Hampe //Honda MTX 125 -88 // 90 km/h // Tält alla 3 nätter
2. Frazze //Yamaha TZR 125 1991 //100km/h// Rum alla 3 nätter (delar med Kerstin)
3. Bob Sweden // Enfield India 500 // 90 km/h // Rum alla 3 nätter (delar... äsch, it's complicated)
(Kvalificerar inte för "gold" men passar bra in i gänget ändå)
4. ../m // Honda NSR 125 2001 // 100 km/h // Rum Del i dubbelrum alla 3 nätter, delar med Martin O
5. Daniel // Oklar <110cc // <75 km/h // Rum 2 nätter / tält 1 natt (delar... äsch, it's complicated)
6. Jörgen // Rieju RS 50 // 90 km/h // Tält alla 3 nätter
7. Martin O//Honda CBF125 2010// 90 km/h // Rum Del i dubbelrum alla tre nätter, delar med Michael.
 
#14
Tjenare,
Premiärinlägg (om jag nu lyckats regga mig ordentligt)
Och har anmält mig för precis detta till events.. månne det gå bättre än förra 125:ans dag när jag fick generalras på hjullager bak.

1. Hampe //Honda MTX 125 -88 // 90 km/h // Tält alla 3 nätter
2. Frazze //Yamaha TZR 125 1991 //100km/h// Rum alla 3 nätter (delar med Kerstin)
3. Bob Sweden // Enfield India 500 // 90 km/h // Rum alla 3 nätter (delar... äsch, it's complicated)
(Kvalificerar inte för "gold" men passar bra in i gänget ändå)
4. ../m // Honda NSR 125 2001 // 100 km/h // Rum Del i dubbelrum alla 3 nätter, delar med Martin O
5. Daniel // Oklar <110cc // <75 km/h // Rum 2 nätter / tält 1 natt (delar... äsch, it's complicated)
6. Jörgen // Rieju RS 50 // 90 km/h // Tält alla 3 nätter
7. Martin O//Honda CBF125 2010// 90 km/h // Rum Del i dubbelrum alla tre nätter, delar med Michael.
8. Marko //Yamaha TRD125 1993//90 km/h // tält
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#15
Fint folk glider in obemärkt lite grann vid sidan av...

1. Hampe //Honda MTX 125 -88 // 90 km/h // Tält alla 3 nätter
2. Frazze //Yamaha TZR 125 1991 //100km/h// Rum alla 3 nätter (delar med Kerstin)
3. Bob Sweden // Enfield India 500 // 90 km/h // Rum alla 3 nätter (delar... äsch, it's complicated)
(Kvalificerar inte för "gold" men passar bra in i gänget ändå)
4. ../m // Honda NSR 125 2001 // 100 km/h // Rum Del i dubbelrum alla 3 nätter, delar med Martin O
5. Daniel // Oklar <110cc // <75 km/h // Rum 2 nätter / tält 1 natt (delar... äsch, it's complicated)
6. Jörgen // Rieju RS 50 // 90 km/h // Tält alla 3 nätter
7. Martin O//Honda CBF125 2010// 90 km/h // Rum Del i dubbelrum alla tre nätter, delar med Michael.
8. Marko //Yamaha TRD125 1993//90 km/h // tält
9. Ruediger Foitzik // Peugeot Speedfight 100cc // 90 km/h // Rum

...tror dom, men att Fotta skall med och köra igen är så kul att det borde gå iväg en extra pressrelease bara för det! :)

Fotta körde 2012 på en CBF 125, och gled kungligt på en Varadero 125 2013 - båda gånger med det bredaste leendet som tänkas kan.
Detta gör honom till den andra deltagaren som satsar på tre körningar i följd - och på en sub 110cc också!
Riktigt, riktigt roligt!

Nu är vi bara en enda anmäld ifrån att hålla med sweep truck också!!!

Jag frågar redan nu: finns det någon läsare som är beredd att köra med del av sträckan för att finnas redo om någon behöver bärgas?

Skåpbil med ramp, eller en enkel släpkärra räcker.
Starta samtidigt som oss andra, parkera strategiskt någonstans i mitten av norra öglan (gärna med telefonteckning...) invänta eventuellt larm, och sedan hänga på sista stackare ner till ny strategisk punkt i södra öglan.

Trist jobb, så klart - men någon måste göra det eftersom jag har lovat servicetruck vid minst 10 startande. :D
 

moose

Premier Member
#16
Blir ni 10 st o behöver servicebil med släp så finns här en hjälpande hand o bil med släp. Hör av er för mer info hur ni vill ha det:) Hjälper er även vid färre startande..
Ha de gött o njut av era resor fram tills denna makalösa körning.
Dan
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#17
Tack för att du erbjuder dig!
Faktum är att flera stycken har erbjudit sig nu under helgen att ta det ibland lite trista jobbet att dra skamkärran.

Upplägget är smart: Sture bor hyfsat nära, och kommer till pensionatet för att att ta över Jörgens bil och trailer.
Presto: servicebil/rettungswagen på en och samma gång.

Men, för dig Dan, och andra så finns chansen att vara med och understödja från MC.
Det finns plats för fler stora hojar som kan köra med och ha någon dunk bränsle med sig, utfall att liksom.

För, vi blir väl 10 125:eek:r till start? Det skulle förvåna mig mycket om det inte dök upp några till snart...