BB 1500 Gold Sverige

moose

Premier Member
#1
Hej nu så här i mörkrets tider påbörjas väl planering inför den något ljusare årstiden? Så då infinner sig den alltid återkommande undringen" undrar om jag har läst o förstått reglerna för just denna körning".
http://goo.gl/PN23kx Är detta den sträckning som menas i reglerna? Om inte, vad är fel.
Dan
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#2
Hej!

En fantastisk körning! Tror jag kört 3 eller 4. Har varit min säsongsstartare/säsongsavslutare under några säsonger. Försökt att köra den under helgen med tidsomställning. Så mycket mer avslappnande att köra inom SE. Jag har utgått från Linköping och valt riktning aktat vädret. Nu senast, i våras (?) körde jag den under engelsk flagg då jag provade deras Aprils fool-körning. Guld inom dygnet 1-april.

Oavsett! Kör som folk och ha roligt!

//Daniel
 

moose

Premier Member
#3
Är Aprils fool-körning en återkommande körning? O hur anmäler man sig? IBA UK? Har tänkt att ta den, BB 1500 Gold Sweden, under April månad beroende på väder. Men finns denna körning så varför inte.
Dan
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#4
Aprils-fool är ständigt återkommande. Guld inom första April. Jag frågade, Phil, UKs president, om det var ok att köra inom SE och fick ja. Men häng inte upp dig på det datumet. Är vädret skit så åk före/efter. Viktigare att du kör än inte!
 

moose

Premier Member
#5
Nu var det frågestund Fools Gold är alltså en BB1500 guld Sverige? Med den sträckningen som finns angiven i Tilläggsregler, Svensk Specialkörning BB1500 Gold Sverige ?
Dan
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#6
Nja...

En Fools Gold är en guld-körning under dygnet 1-april. Att det för oss är absolut enklast att köra ett Sverige-guld är en annan sak. ;)

Så ja, guld gäller! :)

(Flyttar norrut i februari, lämnar kvar hojen hos chefen. Hoppas kunna få den servad under Mars för att kunna sparka igång nästa säsong lite tidigt....)
 

Dogpoope

Premier Member
#10
Jag är lite konfunderad. Daniel skriver i ett inlägg ovan att han startat denna från Linköping. Sett till reskrav och att inbördes ordning skall följas så blir det ologiskt för mig hur rutten skall kunna ritas upp utan att köra i egna spår.

Alterativ a som kan väljas:
* Start valfri mack längs E4/E6 enligt gällande gränser
* valfri bensinstation i direkt närhet till väg, mellan Stora Wäsby och Sillekrog
* E4, sydligaste punkt
Här blir det i mitt huvud att det ska köras från Linköping upp till Sillekrog, vändas ner till Helsingborg. Problemet då är att när det sen fortsätter och ska upp till Hudiksvall körs det i egna spår mellan Linköping och Sillekrog igen samt på hemvägen i samma spår Sillekrog - Linköping. Det går inte ihop.

Alterativ B är likadant. Det måste upp till Sthlm först innan det ska vändas söderut. Norr får inte startas då det stoppet ligger som sista innan tillbaka till utgångspunkt.

Hjälp mig förstå :)
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#11
Hej!

Jag håller med. Men tanken är att startplatsen ska vara "rörlig" så om du startar i Jönköping så får du välja antingen norrut och tanka Stockholm eller söderut och tanka Lockarp och därefter följa specificerad rutt.

Typ: Jönköping start som "2.5" i alternativ B (Startplats mellan punkt 2 och punkt 3). Därefter 3, 4, 5 ,6, 7, 2 och mål Jönköping.

Blev du något klokare? :)

//Daniel
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#13
Lugnt! Blev ju sugen på att köra jag också nu. Tyvärr har jag 8-9 mil till starten och får bara välja en riktning... Men det ska inte stoppa mig... :)
 

Dogpoope

Premier Member
#14
En annan tanke som uppkommer. Hur ställer ni er till tiden? Enligt Google Maps tar denna 26h att köra, eller ett konstant snitt på 93,5km/h. Det blir ju en del tankstopp så jag tänker att Google och jag inte kommer vara helt överens om hastighet om jag ska nå under 24h. Nu är E4 och E6 mestadels 100+ i hastighetsgräns så med korta stopp på 4-6min så sjunker inte snitt så jättemycket men finns det risk att bli underkänd trots det? Hastigheten är ju en stötesten i frågan, jag valde ju t.ex nu i helgen att hellre bryta 1500försöket och vara safe med genomförd 1600K än att få "jaga ikapp" tid som förlorats och riskera att underkännas pga överskridande hastighet.
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#15
Nu har jag inte kört på ett par år, tyvärr, men då var det görbart förutsatt att du;

planerade Stockholmspassagen, fel av mig. Passagerna. Måste ju köra igenom 2 gånger.
planerades Göteborgspassagerna (oftast inga problem), men måste köras 2 ggr.

Stopp/pauser? Ja. Men ett minimum. Ta av hjälm? Nej? Mat med? Ja. Osv. Inget laj över huvud taget!

Extra-tank (XT)? Gärna. Kunna köra full tillåten sträcka även i motvind utan att behöva stödtanka. Lockarp till Håby eller Sillekrog Hudik i ett svep osv. Här spelar naturligtvis förbrukning och hoj osv in.

Senast jag passerade Värnamo nu i maj så hade man höjt till 120 på väg norrut. Oklart om man sänkt motsvarande på fler ställen.


De gånger jag kört har det varit en underbar körning. Tryggt, stabilt och roligt!
 

Dogpoope

Premier Member
#16
Har knåpat ihop en form av planering utifrån dina tips Daniel som jag tror skulle kunna fungera.
Start: Mjölby, Sparregatan 4
Shell, Bronsåldersgatan 20 (388km)
OKQ8, Tradenvägen 6, Munkedal (375km)
CK, Garnisonsgatan 2, Helsingborg (309km)
CK, Ryhovsgatan, Jönköping (231km)
OKQ8, Sillekrog norr, Tystberga (251km)
CK, Utängsvägen, Hudiksvall (364km)
CK, Takpannegatan 35, Uppsala (226km)
OKQ8, Sillekrog syd, Tystberga (139km)
Mål: St1, Sparregatan 4, Mjölby (161km)

Totalt skulle det bli 2.448km (hyfsat rakt mellan stoppen så bör inte tappa några km på kontroll efter) och enligt Google 27h, 8min inkl tankstopp/Rast men med ett lite högre snitt på rull än de 93,5 som Google vill ha det till så kommer jag kunna komma in på 23h, 25min (ca 105 i snitt) och med det under tidskravet. Såvida ingen här hittar något som jag glömt att tänka på så ger jag mig på den under semestern i juni.
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#17
Har knåpat ihop en form av planering utifrån dina tips Daniel som jag tror skulle kunna fungera.
Start: Mjölby, Sparregatan 4
Shell, Bronsåldersgatan 20 (388km)
OKQ8, Tradenvägen 6, Munkedal (375km)
CK, Garnisonsgatan 2, Helsingborg (309km)
CK, Ryhovsgatan, Jönköping (231km)
OKQ8, Sillekrog norr, Tystberga (251km)
CK, Utängsvägen, Hudiksvall (364km)
CK, Takpannegatan 35, Uppsala (226km)
OKQ8, Sillekrog syd, Tystberga (139km)
Mål: St1, Sparregatan 4, Mjölby (161km)

Totalt skulle det bli 2.448km (hyfsat rakt mellan stoppen så bör inte tappa några km på kontroll efter) och enligt Google 27h, 8min inkl tankstopp/Rast men med ett lite högre snitt på rull än de 93,5 som Google vill ha det till så kommer jag kunna komma in på 23h, 25min (ca 105 i snitt) och med det under tidskravet. Såvida ingen här hittar något som jag glömt att tänka på så ger jag mig på den under semestern i juni.

Tänker lite på varför du lagt till Uppsala på hemvägen?

Annars ser inte jag några konstigheter!

(Shell Oxie/Lockarp är känt för att ha usla kvitton. Vill du ha kvitto-kvalitet så tar du OKQ8 borta till höger istället.)


Denna körning är en av mina favoriter vad gäller att köra som inte är poängrallyn. Just att du kör på kända, trygga vägar med oftast lite trafik gör det hyfsat förutsägbart. Semestertider är dock husvagnar och husbilar men planera storstadspassagerna rätt och förbered dig så flyger du!
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#20
Kanske ett alternativ till tankstopp i Jönköping, Cirkel K österängsvägen Jönköping. Annars säg gärna till när det bär av så man kan möta upp i Håby Munkedal för ett hejande.
Dan
Avfart 99 i Jönköping är ett klassiskt och smidigt stopp!