Certifieringsavgift medlem/icke medlem?

#1
Hej

Gjorde ett försök att sätta en ss2000k i sommras.

I stora drag upplandsväsby-över broarna i danmark-wursburg(tyskland)-strazny(tjeckien).

Nu har jag äntligen fått ihop "bevisen" i ett kuvert adresserat Ylva, iba och ska betala avgiften.

Fråga:

Har något svagt minne av att avgiften är lägre för medlem?

Kommer jag ihåg rätt? Hur mycket ska jag betala?

Ha de bra...
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#2
Du minns rätt!
Bra att du tog upp det, det visar sig att just detta inte framgår på vår nya hemsida.

Jag citerar från årsmötesprototokollet 2015 när följande beslutades:
§10. Antagande av stadga frågor
1. Medlemsavgift
(Från Medlemsavgifter beslutas på ordinarie årsmöte, till slut §12
flyttas till §10 mellan styckena. Sista stycket utgår.)
Reviderad nuvarande skrivning
Medlemsavgifter beslutas på ordinarie årsmöte.
Medlemsavgiften skall betalas senast den sista december året före
det år medlemskapet gäller.
Nya förare och passagerare som genomfört sin första certifierade
körning före den sista september får automatiskt kostnadsfritt
medlemskap i IBA-Sweden under innevarande kalenderår.
Nya förare och passagerare som genomfört sin första certifierade
körning efter den sista september får automatiskt kostnadsfritt
medlemskap i IBA-Sweden under nästkommande kalenderår.
Utökad skrivning
Certifierade förare och passagerare som har erlagt medlemsavgift
enligt stadgarna och genomför sin första certifierade körning för året
får certifieringsavgiften reducerad med erlagd medlemsavgift.
Förare eller passagerare som inte erlagt medlemsavgift och som
finns i medlemsregistret sedan tidigare erhåller ingen reduktion på
medlemsavgift.
Detta innebär att redan inbetald medlemsavgift kan reducera
certifieringsavgiften en gång per år med motsvarande summa

I klartext är detta en åtgärd för att ladda medlemskapet i IBA Sweden med mervärde.

Den som har betalt sin medlemsavgift (200.-) i rätt tid (innan årsskiftet) får reducera sin körningsavgift med samma summa:

Certifieringsavgift: 495,-
Medlemsrabatt: -200,-
===================
Att betala 295,-

Denna reducerade certifieringskostnad för betalande medlemmar gäller dock bara vid ett tillfälle per år.




Claro?
Bueno!


Bra att du tog upp det, jag bollar vidare till Webmaster så att informationen finns på vår hemsida också.
 
#4
Det blev ju inte riktigt solklart, och inget av detta framgår av certifieringsblanketten så jag frågar väl här. Jag har gjort en certifierad körning, betalade 495kr och blev med det medlem för 2018. Sen köpte jag en hoj till och för att undvika svartsjukedraman över den snygga regplåtshållaren i garaget tog jag den på en körning, dokumentationen för detta är inskickad och jag har betalt 495kr. Borde jag ha betalat 295 kr för denna certifiering, eller gäller rabatten bara för de som betalat medlemsavgift i form av en inbetalning a' 200kr?
 
#5
Så här ligger det till. När du gjort en godkänd Iron Butt-körning och betalat certifieringsavgiften så är du för evigt medlem i den internationella föreningen Iron Butt Association. Men du blir också medlem i den svenska avdelningen IBA Sweden för ett år. Det är därför du får två medlemsnummer, ett internationellt som gäller forever och ett nationellt som gäller så länge du är medlem i den nationella avdelningen. Årsavgiften i IBA Sweden är 200 kr. Styrelsen för IBA Sweden har beslutat att gynna de medlemmar som betalat in sin årsavgift med en rabatt på årets första körning med just 200 kr motsvarande medlemsavgiften. I ditt fall så har du ännu inte betalat någon medlemsavgift, endast certifieringsavgiften för aktuell körning. Du måste betala hela certifieringsavgiften för varje körning i år, oavsett hur många körningar du gör.
IBA Sweden har många medlemmar som gjort en körning en gång i tiden men som är medlemmar år efter år utan att köra någon ny.
 
#6
Så här ligger det till. När du gjort en godkänd Iron Butt-körning och betalat certifieringsavgiften så är du för evigt medlem i den internationella föreningen Iron Butt Association. Men du blir också medlem i den svenska avdelningen IBA Sweden för ett år. Det är därför du får två medlemsnummer, ett internationellt som gäller forever och ett nationellt som gäller så länge du är medlem i den nationella avdelningen. Årsavgiften i IBA Sweden är 200 kr. Styrelsen för IBA Sweden har beslutat att gynna de medlemmar som betalat in sin årsavgift med en rabatt på årets första körning med just 200 kr motsvarande medlemsavgiften. I ditt fall så har du ännu inte betalat någon medlemsavgift, endast certifieringsavgiften för aktuell körning. Du måste betala hela certifieringsavgiften för varje körning i år, oavsett hur många körningar du gör.
IBA Sweden har många medlemmar som gjort en körning en gång i tiden men som är medlemmar år efter år utan att köra någon ny.
Så en körning är ingen körning, och två körningar är fortfarande ingen körning eftersom man är nybörjare. Det är först om man måste vila ett år, och väljer att köra körning två då som den blir värd nånting?
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#7
Så en körning är ingen körning, och två körningar är fortfarande ingen körning eftersom man är nybörjare. Det är först om man måste vila ett år, och väljer att köra körning två då som den blir värd nånting?
Mjae...

Som Jörgen säger - moderklubbens (just nu) femsiffriga medlemsnummer behåller du för evigt.
Ett svenskt medlemskap bjuder vi på när du fått din första körning godkänd.
Antingen under innevarande år, eller rent av även för nästa - om du skickar in sent på hösten.

Detta medlemskap ger dig rösträtt på årsmötet, fri mat på vår medlemsträff i Augusti och andra fördelar som ploppar upp lite då och då.

Men, det är ett gratismedlemskap som inte ger någon rabatt på ny körning.
Det är kul att du är sugen på ny körning, men du får betala fullt pris - sorry.
När ditt gratismedlemskap tar slut så har du möjligheten att betala 200.- för att stödja föreningen.
Då finns också chansen att få 200.- i rabatt på nästa körning.

Ja! Det är lite tillkrånglat, och det pågår diskussion hur vi skulle kunna förändra det, hur vi skulle kunna ladda medlemskapet med mer värde och mervärde dessutom - men här är vi just nu.
 

Dogpoope

Premier Member
#8
Vill inte starta en ny tråd då det känns lite onödigt bara för en fråga som eventuellt kan ha ställts tidigare (har tittat men kan ha missat den).

Jag tänkte ge mig på min första körning nu den 8/6, en 1600K. All planering, körväg etc är klar men däremot saknar jag info om var jag skickar bevisen senare och även var certifieringsavgiften som nämns ovan ska för att allt ska bli rätt. Hoppas någon här kan lotsa mig rätt.

Om det mot förmodan är som så att inlägget ligger fel så ber jag om ursäkt och det är bara att flytta till rätt plats.
 

moose

Premier Member
#9
Grattis till en snart genomförd SS 1600K. Det du frågar efter finns att hämta under rubriken/fliken Regler & Körsträckor. Ladda ned blanketterna och följ anvisningarna. Både vart " bevisen " och certifieringsavgiften skall skickas. Använd gärna de förtryckta blanketterna även när du genomför körningen. Lycka till.
Dan
 

moose

Premier Member
#10
Intressant datum skall själv ut den helgen, mest söder ut men en avstickare norrut så vi kanske ses utefter vägen. glöm inte att " be careful out there "
Dan
 

Dogpoope

Premier Member
#11
Intressant datum skall själv ut den helgen, mest söder ut men en avstickare norrut så vi kanske ses utefter vägen. glöm inte att " be careful out there "
Dan
Kör enbart norr om min startplats så beroende på hur långt norr du kör så kanske vi ses. Det ska bli en rejält kul upplevelse om inte annat att ge mig på detta, oavsett utgång. Kanske kan få tyst på de där envetna tvåbeningarna som hela tiden hävdar att allt är jobbigt
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#12
Tjuvstartar och ska förhoppningsvis ut på årets andra körning nu på fredag 7/6. Planen är att starta tidigt och njuta lite innan värmen kommer. Söderut är planen.
 

moose

Premier Member
#13
Första turen startar i morgon och blir söderut.Åter fredag morgon för sömn och sedan ut igen på kvällen för ett guld försök. Mätte lyckan stå den djärve bi. Kör varligt och " Be careful out there "
Dan
 

Dogpoope

Premier Member
#14
Får skjuta på mitt förstaförsök till den 12/6 istället. Gasvajern gick idag och av någon anledning så kan ingen mc butik i hela Småland eller Östergötland få hem en ny förrän tidigast början på nästa vecka.
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#15
Hemma igen efter en kort SS. Start vid midnatt. Söderut. Temperaturer mellan 13 och 18.5 grader tills solen gick upp. En kort pratstund med BoB Sweden som mötte upp vid McD Mjölby.

Vändpunkten bjud på regnstänk och 14 grader. Toppen kom mellan Stockholm och Gävle då 30.5 noterades. Vindskyddet på RTn kan uppfattas som för (!) bra....

Nästa resa om några veckor....!
 

moose

Premier Member
#16
Tog själv min första körning på tre år, känns i kroppen idag. Start vid 06.00 söder ut till Ystad och sedan norrut. Den absolut varmaste körningen på länge. Tackar min nyss inköpta Camelback för att jag klarade denna körning. Snart dax för nästa körning.
Dan
 

moose

Premier Member
#18
Nja i ärlighetens namn inte alls. Sviterna av ett långt uppehåll och en väldigt varm SS1000 satte sina spår. Värk i stort hela kroppen och sittregionen var nog inte riktigt beredd på denna långa sittning. Meen nu till helgen ser jag fram emot ett nytt försök. Så det blir till att hoppa RTE i Duved.
Hoppas att @Dogpoope lyckas denna gång.
Dan
 

Dogpoope

Premier Member
#19
70mil kom jag. Sen blev det ambulans med byte till helikopter. Nu ligger jag på sjukhus med en hoj som förhoppningsvis går att rädda och en kropp som behöver några veckors återhämtning.