CLMR

Flathead

Well-Known Member
#41
Nu börjar det dra ihop sig!
Packade väskan, det blev fullt.


5 liter bensin, 9 liter olja, blyersättning, varselväst, innerslang och 8 kilo verktyg och reservdelar.
De 2 små flaskorna uppe till vänster innehåller diskmedel att smörja glasögonen med samt olja att smörja magneten med, jag får nog märka dem med en thuschpenna så jag inte blandar ihop dem, diskmedel i magneten är ännu sämre än olja på glasögonen.
Start Lördag morgon klockan 8 från Cirkel K Åsavägen Oskarshamn. SPOT-länk kommer under rubriken "Körningar som rullar nu"
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#42
Ja, det är ett fantastiskt äventyr du skall ge dig ut på.

De som ännu inte noterat det skall veta att körningen även diskuteras här:

https://forum.ironbutt.org/index.php?threads/oldest-ironbutt-bike-in-the-world-a-new-reign.1408/

Mycket bilder!


Edit:

These are the Spotwalla links:

https://spotwalla.com/embed.php?id=144a75919c7eec01b7&scale=on&zoom=default&refresh=no
https://spotwalla.com/tripViewer.php?id=144a75919c7eec01b7

Not sure which is the better one, but the device will be started this evening already, and should begin to move at 08:00 CEST Saturday morning.
 
Last edited:

Flathead

Well-Known Member
#43
Idag har jag haft mera tur än jag förtjänar, jag har kört sönder. Hur kan man tro att en hoj som vi mekat ett helt år med är klar en hel vecka före det stora äventyret?
Nej det ska som vanligt skruvas in i sista stund.
Bakgrunden är den att en gentleman som skriver för MCHK:s klubbtidning varit nere från Norrköping idag för att göra ett reportage och ta några bilder.
DS:en var fullpackad med som jag bedömer det nästan 30 kilo på pakethållaren och 106 kilo Magnus på sadeln i 28 gradig värme. Körde fram och tillbaka framför kameran flera gånger, Mycket vändande och kopplande blev det.
På tillbakavägen till garaget gick motorn fortare än vad hastighetsmätaren visade, det slirade ordentligt. Släppte sträckningen på wiren helt, samma resultat.
Alltså har vi ägnat eftermiddagen åt att tillverka lameller. Mats har lyckats knöla in lameller från en HD 1200 i kopplingskorgen på en Burmanlåda från -26.
Snyggt jobbat. Hade det hänt i morgon hade resan blivit väldigt kort.
Drygt 13 timmar till start, håll tummarna!
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#46
Det går sådär just nu...



http://share.findmespot.com/shared/faces/viewspots.jsp?glId=0fTpLzuAq91kZlTsU9ZjLo194GQfOlnvg


Update:

En lite del av Magnus fanclub vid starten:



På rull




...och havererad.




Ner till första hörnpunkten / tankningen Jämjö gick det fint: ett snitt just över det som krävs för dygnet: 67,4 km/h

Sedan blev det värre; transkedjan gav upp.

Ingen egentlig katastrof - Magnus var medveten om att chansen för att klara detta på första försöket var mindre än minimal, och ett haveri så nära hemmet är så klart surt, men praktiskt, om man får vara så respektlös.

Skadan kan eventuellt lagas på plats, och då är det bara att starta om med ett nytt startkvitto från den nya platsen.
Eller också blir det nytt försök annan dag, med mindre uppmärksamhet omkring det hela.
Vi får se hur det utvecklar sig.



Photo credit: Jörgen Lyrbo är det som följer med och plåtar


Edit:

Det rullar igen. Nytt startkvitto från Jämjö, klockan 11:30
90 minuter tog det alltså att riva, orda ny kedja, (eller nita om den gamla?) återmontera och starta om igen. ...på en 90 år gammal hoj.

Vem sade att det var bättre förr?
Eller, nej - jag menar: har utvecklingen gått framåt på alla plan...?
 
Last edited:

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#47
Nej, det sprack denna gången.

Spotwalla kom visserligen igång.



...men hojen lade av.




Det var - som jag förstår det, en lyftare som gick ner sig.
"The Charles Lindbergh Memorial Ride" är lagd till handlingarna.
25 mil blev det idag. Vackert så.

Inget totalhaveri i maskinen, men nya saker att åtgärda och förbättra.
Underligt? Inte speciellt...

Magnus sitter i vägkanten och inväntar pick-upen som skall ta honom hem igen.
Att man hinner grilla hemma denna första sommarhelg är nog en klen tröst i sammanhanget, men det är så det är när man är ute och balanserar på knivsudden för vad som är möjligt. Man trillar ibland.

Dom av oss som har lärt känna Magnus vet att han redan sitter och planerar för hur man skall komma förbi de problem som visade sig på denna resan.
 

Flathead

Well-Known Member
#48
Då var kapitel 2 avslutat. Tyvärr blev det lite sorgligt men det var inte helt oväntat. 2 separata fel som vi inte hade förutsett.
Återkommer med skaderapport. Nytt försök kommer men då blir målet inte Paris, det "fönstret" öppnar sig först om 10 år nästa gång och innan dess hoppas jag ha fått till en SS1000 med hojen.
Magnus.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#49
Remington, som var en av dem som körde med från start som moraliskt stöd, har spelat in och redigerat en liten videosnutt. Eftersom det inte blev mer körning, så kan det inte bli så mycket mer film heller. :D



To be continued... ;)
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#50
..och i väntan på nästa försök, så kan det vara läge att påminna om att Magnus faktiskt har godkända körningar på omöjliga cyklar redan:

1942 krigarsida
https://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=15688&KW=skaft

Strapatsrik resa... Inga bilder, men det tänker man inte på när man börjat läsa några rader. Målande berättat!
Tror att det är samma hoj som Flathead har som avatarbild.


Samt en 1936 Knucklehead:

https://forum.ironbutt.org/index.php?threads/Årets-julläsning.1036/

Med sidovagn!

Mycket nöje!
 

Flathead

Well-Known Member
#51
Det har varit lite tyst i den här tråden ett tag men för den skull har inte jag och framför allt inte min mekaniker varit overksamma.

Här nedan ser vi orsaken till den avbrutna körningen.


Överst kammaxeln och där under den avgångna lyftaren. Det är en inte helt vanlig konstruktion där lyftaren sitter på en axeltapp som ska vara i hålet, nederdelen till höger glider på kammaxeln och överdelen trycker på stötstången.
Här har vi utrymmet där den suttit.

Ni ser de 3 andra lyftarna hänga kvar och jag hade en fantastisk tur att inte den avgångna delen trasslade in sig i något annat och förstörde även det. Det var likadant med den avslitna vevstaken, inga skador på några oersättliga delar. Vill cykeln säga mig något med det här? Kan jag ha lika stor tur vid nästa ras?
Vi får se... Nu blir det nytillverkning av lyftarna till avgasventilerna och förhoppningsvis rönkning av insugningslyftarna. Som ni förstår är det här en komplicerad SS 1000, men om jag säger så här, det blir inte världsrekord varje gång Usain Bolt ställer ut skorna.