CLMR

Flathead

Well-Known Member
#1
Här öppnar jag en ny tråd i ämnet: Tokigheter som inte alla förstår.
Vad rubriken betyder ber jag att få återkomma till senare. Min plan är att om ca 1 år försöka köra en SS1000 med en riktig veteranmotorcykel. Nu är det inte lätt att hitta snudd på antika cyklar som uppfyller kraven som ställs. Den ska ha förutsättning att hålla en hastighet av 80 km/tim under en längre tid utan att flyga i småbitar, den ska vara i skick att rimligtvis hålla ihop hela vägen men framförallt ska den vara tillgänglig.
Förhoppningsvis har jag hittat en som klarar alla 3 kraven.
Det blev en 1926 års modell av märket DS vilket är en 750 cc halvtopp (insugningsventil i toppen, utblås i sidan). Det här märket byggdes mellan 1922 och 1928 i Dalarna av en veterinär vid namn David Senning.
Totalt producerades enligt uppgift ungefär 600 styck med en cylindervolym mellan 500 och 1000 cc, vanligast är dock 750 cc modellen. Jag bedömer att det finns ett 20-tal av dessa i fungerande skick i dagsläget i Sverige, och exporten av dessa torde ha varit obetydlig.
Jag vill påpeka att möjligheten att lyckas med det här projektet är mycket liten men som någon som klantade till det sa: Bättre att lyssna till den sträng som brast än att aldrig ha spänt en båge.
Ni är här välkomna att följa och kommentera förberedelserna för det här projektet vilket redan har idiotförklarats av de flesta i min omgivning, dock finns det några få som entusiastiskt hejar på och jag väljer att lyssna på dem.
Den 8/5 hämtade jag ut cykeln på Målilla Motormuseum.
På bilden syns från vänster: Sven-Eric Svensson, ansvarig för speedwaycyklarna på museet sittande på sin moped Ducati av 1955 års modell, Kjell Fransson, ägare till DS:en samt hembygdsföreningens ordförande Roland S. Johansson på sin Svartqarna årsmodell 1946.
 

Flathead

Well-Known Member
#2
I dag har varit första riktiga testet av DS:en. Uppgiften var att få till inställningen på oljepumpen


Motorn har så kallad förlustsmörjning, vilket betyder att oljan rinner rakt igenom och samlas upp i vevhuset där det sitter en avtappningsplugg. Bilden ovan visar oljepumpen med ställskruven längst ner. Hur ska vi nu ha det här då? Jag har frågat flera och sammanställningen av svaren ger vid hand att det skall alltid finnas en kaffekopp olja i vevhuset för stänksmörjningens skull och det ska fylla på från pumpen i lagom takt så oljan förbränns utan att slå igen stiften, alltså en lagom blå rök ut genom avgasröret. Det här känns inte som någon raketforskning precis. Det läcker olja om bakre cylindern, har ännu inte kollat stiften men motorn går bra, kanske ger pumpen lite väl mycket eller någon otät packning på bakre cylindern.
Är det någon som har tips i den här frågan mottages dessa tacksamt.



Här har vi närbild på motorn med oljepumpen i nederkant på bilden.

Dagens resa gick från Oskarshamn till Kristdala där jag besökte en av mina få hängivna supportrar Hasse.


Han har lovat att hämta mig om det skulle haverera på SS1000 försöket oavsett var jag är någonstans.

Resultatet av dagens övningar på uppskattningsvis 7 mil är en tappad skruv i kedjeskyddet, ett oförklarligt tjuvstopp som självläkte samt när jag kom hem det jobbigaste, ett avgånget bensinrör.


Det är 2 bensinkranar på tanken vilka går ihop till ett rör till förgasaren, sprickan är precis under muttern som syns i bild. Det känns inte som någon ide' att löda på det här röret, bara att tillverka ett nytt och fixa det här gamla och montera det när jag lämnar tillbaka hojen, beroende på hur ägaren vill ha det.
Ungefär 5 liter bensin hade det gått åt, vet dock inte hur mycket som runnit ut genom sprickan i röret.
Fortsättning följer som ni förstår, det kommer att bli en lång sommar..
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#3
Det här är så vansinnigt spännande!
Underbart att en så gammal och sällsynt hoj får komma ut och leka nu i mogen ålder, det är ett verkligt fint förtroende som du givits - att få vara fodervärd ett år och försöka få in hojen och märket i Ironbutts annualer.
(Ja, jag har tänkt och stavat rätt, även om ordet är ovanligt i bestämd form pluralis. Tro inget annat...)

Dina steg på vägen kommer att följas noggrant! Tur att du inte eldade upp hojen redan på första resan, hörru!


"Förlustoljesmörjning" - själva uttrycket känns bekant från BMWs K-serie, men där handlar det mer om "internal combustion".


Jag måste bara berätta snabbt om den Royal Enfield 1932 som har åldersrekordet hittills hos för genomförd IBA-körning.
Bilderna är kopior på kort jag tog under ett besök på MC-mässa i Lahti för några år sedan.



Hojen var i ett brutalt bruksskick, och med naken primartransmission, och dessutom lika naken simplex till dynastarten - forutom vanliga drivkedjan till bakhjulet så blev det en del att smorja.

Losningen for LD-korning var en...



...senapsflaska på tanken for undervagssmorjning. :D


Inte "förlustoljesmörjning" i egentlig mening, men...





...ni förstår vad jag menar.



Hmmm.... Royal Enfield, förresten...? Ringer en klocka där...


Nå, inte min mening att hacka sönder din tråd, Magnus!
Det är vansinnigt spännande med gamla hojar, och vi vill veta mer kring hur det går för dig.



Hampe
 

Flathead

Well-Known Member
#4
Ingen fara, det är intressant att se hur andra har löst problemen. Ju till synes risigare hoj ju bättre blir det när det lyckas. I fallet med den finska cykeln kan vi nog vara ganska säkra på att den trots allt var i gott skick rent funktionsmässigt annars hade han aldrig klarat det, vet du om han gjorde många försök innan han fick till det?
Jag misslyckades ju första gången med knölen. Det roliga med DS:en är att den är svensk, det tråkiga är att man inte kan beställa delar till den hursomhelst, inte som med HD, bara lyfta luren och sedan hämta de delar man behöver på konsum dagen efter. Angående Kjell som lånar mig mc:n, ni kan se honom fara runt som ett skållat troll i en gul folkvagnsbubbla närmast på klassiska midnatsolsrallyt om en månad. Vi förstår varandra han och jag.
 

Flathead

Well-Known Member
#5
Utsorteringen av hojen fortsätter lite i det tysta, det har varit mycket annat ett tag nu. Det har blivit nya bränsleledningar och ballofixkranar istället för orginal som inte gick att få täta. Då uppstod ett annat fenomen.
När kranarna stängdes efter avslutad körning sköt det upp bensin genom ett rör på ovansidan av tanken som ska användas för att ge en extra dos bensin vid start i kall väderlek. problemet kvarstår även om bensinlocket öppnas så det absolut inte kan vara något övertryck i tanken...förresten, det är inget problem, det är en evighetsmaskin, lyfta vätska till en högre nivå utan att använda någon kraft. Det kanske finns en hake någonstans, vi får se.
Den rök väldigt mycket och visade sig dra luft genom vevhuset in genom ventilstyrningarna, det tog ett bra tag innan vi kom på det, ett fel jag ej tidigare stött på trotts 40 år av hobbyskruvande. Tllfälligtvis går den nu utan lock över ventilerna så den åtminstone inte behöver ta luften genom vevhuset. Genomgång av förgasaren följer.
Delar som hittills under ca 15 mils körning har skramlat loss: oljeplugg (borttappad ersatt) skruv till kedjeskydd (borttappad ersatt) skruv till nummerskyllt (borttappad ersatt) Vänstergängad mutter framgaffel (fångades när den lämnade sista gängan) knopp till handoljepump (upphittad återmonterad) centrummutter i kopplingskorg (lyckades inte rymma ur transmissionskåpan). Samtliga delar återmonteras med antingen låsmutter eller loctite.
Det går med andra ord ungefär som förväntat.
 

Flathead

Well-Known Member
#6
Bra och dåliga nyheter.
Sheblerförgasaren fick en genomgång men fungerade inte bättre för det. Den är nu utbytt mot en Linkert som suttit original på en HD 750 sida och nu tar motorn in luften genom insuget i stället för vevhuset, ett lyckat byte med andra ord. I helgen var det dags för den första längre provturen, till Tändsticksträffen i Bankeryd norr om Jönköping vilket är ungefär 19 mil enkelresa. PGA jobbet kom jag inte iväg förrän halv 6 på fredagskvällen. Köpte ett batteridrivet cykellyse innan avfärd. Kom iväg utan problem. Tankade Bockara, Målilla för att få lite känsla för bränsleförbrukningen. Mellan Målilla och Nässjö drog den endast 3,5 liter vilket innebär ungefär 0,4 liter milen, en positiv överraskning. Bäst gick den i svagt motlut. Råstark men gillar definitivt inte att varvas. Hastigheten bedömer jag till ungefär 65 km/tim. Det blir att dreva 2 kugg på motorn vilket jag tror blir perfekt, den får lite mer motstånd och gör nog 80 utan att övervarva.
Fortsättning följer givetvis.
 

Flathead

Well-Known Member
#7
Klockan 8 i Nässjö var det mörkt. Det batteridrivna baklyset fungerade utmärkt. Det går att ställa in på fast eller blinkande sken, jag bedömde att det blinkande syntes bäst.
Det känns viktigare med lyse bakåt än framåt när man kör saktare än alla andra, detsamma gäller backspegel. Bakljuset kommer att bli det här, däremot behövs bättre framlyse än det jag hade nu, det blir för jobbigt i längden och sänker snittfarten. Kanske går det att sätta en diodlampa i huvudstrålkastaren.
En spännande bit på vägen upp var den där man kommer ut på E 4 Vid Elmiarondellen fram till Göteborgsbacken. En sådan koncentrationsnivå och fokusering vad jag höll på med har jag inte haft sedan jag körde biltävlingar på 80-talet och i sällsynta fall stod på startplattan i A-final tillsammans med dåtidens sydsvenska elitförare.
Här vet ni att det gäller att komma ut i mittfilerna om man ska komma mot Göteborg, inte ligga och smyga längst högerkanten för då kommer man in mot stan eller söderut mot Helsingborg. Intalade mig att jag hade samma rätt att vara på vägen som alla andra och körde så fort jag vågade, blev mycket omkörd men dock inte överkörd vilket jag tackar det utmärkta baklyset för.
Det gick på 3:an nästan ända upp för backen vilket förvånade, det har inte lyckats förut med någon av de andra hojarna. I slutet på backen kändes det som cyklen började "gå på lamellerna" motorn gick fortare än jag åkte så det fick bli 2an. Det där måste kollas, känns som det kan bli ett problem vid drevning.
Inchekningen på träffen nåddes kvart över 9 ungefär. Lite kul var det att komma på den hojen, viss uppmärksamhet givetvis särskilt i mörkret.
Jag har förresten aldrig lyckats ta mig dit när det varit ljust, även om jag åker mitt på blanka eftermiddagen hinner det bli skumt pga. något strul.
Vid insläppet fylls det i en blankett med uppgifter om namn, färdsträcka, mc och liknande vilken ligger till grund för prisutdelning på Lördagskvällen.
DS:en visade sig vara den äldsta inskrivna MC:n i Tändsticksträffens 41-åriga historia vilket belönades med en pokal.
Tyvärr har jag inga bilder från helgen beroende dels på att kameran havererat (har dock i veckan köpt en ny och slagtåligare) samt att packningen begränsats till det allra nödvändigaste såsom oljor, reservbensin och verktyg.
So far so god, bara hemresan kvar.....
 

Flathead

Well-Known Member
#8
Kom iväg vid halv nio ungefär på söndagsmorgonen, nu skulle det kollas hur långt bensinen räckte.
Det finns 2 bensinkranar och tankens konstruktion gör som jag förstår det att den ena fungerar som reserv.
Tankade fullt i Bankeryd och gav mig iväg. I Vetlanda började det hosta, öppnade andra kranen sedan gick det igen.
I Kvillsfors kände jag en förändring i gången på motorn och tänkte att hit gick det, jag hade som Willmer X sjunger fel i detalj men rätt i sak.
Kopplade ur och motorn tog tvärstopp! Knuffade in cykeln på den stora parkeringen uppe på backen mitt i Kvillsfors, försökte dra rumt motorn med kicken, inte en millimeter gick den. Upp på stödet och försökte dra runt den framåt och bakåt på hjulet, lika dikt åt båda håll. Genneralras!
Det kom en karl som bodde mitt emot vilken hade sett mig, han var själv ägare till en Matcles och undrade om han kunde hjälpa till. Jag sa att jag skulle fundera lite och återkomma. Då svängde det in en husbil innehållande Olle och Lollo vilka varit på träffen och nu sett min belägenhet. De är vana hojåkare men besöker numera träffarna med husbil till största delen beroende på att Olle kom i närkontakt med en sågklinga för snart 50 år sedan och tycker det så här på ålderns höst är jobbigt att köra mc långa sträckor med kroken han har i stället för vänsterhand.
DS:en parkerades bakom Matclesägarens garage och jag åkte husbil hem.
 

Flathead

Well-Known Member
#9
Till saken hör att det under söndagskvällen var en inplanerad arbetsresa till Göteborg för att byta en larvkedja på en grävmaskin och då skulle det passa bra att ta hem hojen på tillbakavägen på natten mellan söndag och måndag.
Vad jag vid det här tillfället som tur var inte visste var att det skulle bli ett 40 timmar långt arbetspass som förde mig 2 gånger fram och tillbaka mellan Oskarshamn och Göteborg skjutsandes på en 2 ton tung larvkedja samt ett besök hos en grossist i grävmaskinslänkar strax öster om Frillesås natten mellan måndag och tisdag.
Den lämpliga uppladdningen för ett sådant arbetspass är INTE att sova insvept i en oljerock 2 nätter i förväg i en tallskog norr om Jönköping i september. (se ovan angående minemal packning). Tisdag middag var i alla fall hojen hemma och maskinen igång i Göteborg.
I nästa avsnitt i den här just nu sorgliga historien blir det en redogörelse av omfattningen av skadorna.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#10
Fy tusan! Ge mig något jag kan klicka "like" på utan att känna mig som en elak backstabber. Det här är ju ett elände utan dess like.
Hade du inget med dig till träffen? En tarp och sovsäck går att göra väldigt smått och lätt.
Träd finns det gott om att fästa pressen mellan där i Bankeryd, vill jag minnas.

H
 

Flathead

Well-Known Member
#11
Det var inte sååå farligt, Sambon Susanne var där i förväg med tältet, hade dock endast oljerocken som inköptes i Florida i vintras. Ska använda den på körningen och ville få den här resan så lik SS1000 försöket som möjligt.
Totalt sett gick de här dagarna i moll men lite motgångar danar karaktären eller hur?
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#12
Ja, dom säger det.
...men di säger så môe dummt. :D

Känns bara så avigt att klicka "Like" när man våndas över svårigheterna.

"Strax öster om Frillesås"
förresten...?
Är det Staffans Maskin du menar? Isf kan jag meddela att han ligger strax öster om ingenting alls.
Så underbart avigt det stället ligger.

Håller tummarna för fortsättningen.



H

 

Flathead

Well-Known Member
#13
Frillesås bil o traktor, upp vänster innan kyrkan om man kommer från E6. Staffans maskin är väl i Horred om jag minns rätt. En riktig storfräsare, flera fällt med maskiner när jag var där för några år sen.
 

Flathead

Well-Known Member
#14
Skadorna var det....

Här ser vi vevstake 2 till vänster som har klarat sig. Till höger vevstake 1 som är krokig och avsliten.
Mellan stakarna ligger glidlagret som sitter mellan vevstakarna och vevtappen. Original vevtapp som satt i ligger till vänster. Vevtappen till höger återkommer vi till.
Det enda hela på bilden är vevstake nummer 2. Jag finner det omöjligt att handla delar som gick ur produktion 1928 därför är det nytillverkning som gäller. Min mekaniker Mats är fullt kompetent att tillverka nya stakar och då blir det båda två, det blir ett tidskrävande arbete men stakarna blir bättre än original.


Till vänster ser vi den hela vevstaken från DS:en, Till höger en krokig stake från en HD 750 sida som jag rasade på hemväg från Wroslaw i Polen för några år sedan, en bit av kolven sitter kvar i toppen. (Jag kom till Söderåkra på hemvägen så det blev bara 10 mil bärgning men den historien tar vi en annan gång)
Notera hur mycket kraftigare staken till höger är, det syns ännu tydligare i verkligheten än på bilden.
Som tur var ringde Mats till en van rennoverare av DS som talade om att främre staken var 7 millimeter längre än den bakre, det hade inte gått att mäta sig till på den gamla krokiga.

Åter till vevtapparna. Den till vänster är DS, Den till höger är den som havererade i Söderåkra.
Det är en slående likhet mellan dem och nu blir det en ny HD tapp med rullager som på HD.
Det enda (!) som verkar behövas är en omslipning av konorna som går i vevskivorna.
Inga skador har upptäckts på varken kolvar, cylindrar, vevhus eller vevskivor.


Så här ser huvuddelen av DS:en ut i skrivande stund. Det är inte troligt att den kommer ut på vägen före vintern. Jag ser dock med tillförsikt fram mot att få köra vidare och vi kan nu förhoppningsvis ballansera motorn bättre så det går att höja varvet något utan att allt skramlar loss.
Jag kom under den här resan drygt 30 mil av de knappt 40 som var planerat och konstaterade att det för mig troligtvis är fullt genomförbart att köra en SS1000 med tanke på körställning och träsmak.
I och med det här raset får vi en genomgång av motorn och en förbättring av konstruktionen. Jag anser nu att mina chanser att lyckas har fördubblats, visserligen bara från 1 % till 2 % men ändå..
Tidsmarginalen till försöket krymper dock med stormsteg, i nästa avsnitt ska jag förklara varför datumet är viktigt samt även den kryptiska rubriken på tråden..
 

Flathead

Well-Known Member
#15


Här har vi en yngling med en gammal flygmaskin. Det är nu inte vilken yngling som helst utan den berömde aviatören Charles Lindbergh med sitt flygplan Spirit of St. Louis.
Med det planet landade han den 21 maj 1927 på Le Bourget flygplatsen i norra Paris efter att på drygt 33 timmar som förste ensamflygare ha korsat Atlanten.
Min vision är att i all blygsamhet ta mig till den flygplatsen samma datum fast 90 år senare med ett fordon av ungefär samma årsmodell. ( jag hittade ingen 27:a så det fick bli en 26:a, en 28:a hade inte funkat).
Av det här kan vi lista ut namnet jag givit körningen:
Charles
Lindbergh
Memorial
Ride
Är nu detta möjligt eller bara dumt? Vi får se.. Hursomhelst planeras starten från Oskarshamn lördagen den 20 maj 2017 och om lyckan står mig bi avslutning 168 mil senare på Le Bourget flygplatsen i Paris.
Frågor och kommentarer på detta?
 
Last edited:

Flathead

Well-Known Member
#18
Uppdateringar var det..
Vi har varit på MC-mässa, jag, min lokalike och större delen av DS:en.


Det som fattades på hojen var balansparti, vevstakar och kolvar men resten var med i ungefär det skick som den kommer att köras, dock med förbättring av framförallt lyse och bromsar.

Hampe hämtade en släpkärra med alltihop hos mig på Onsdagen före mässan och ägnade dagen åt att bygga montern. Torsdag (öppningsdagen) ägnade han åt att lyssna på besökande seniorers vilda historier om sin ungdoms bravader på liknande fordon. Jag infann mig på fredagen och han överlämnade gladerligen uppgiften att vara socialt bollplank till mig.

Många var intresserade, framförallt "veterangubbar" som många kunde betydligt mer än mig om cykeln vilket jag uppskattade och knöt några nya kontakter.

Till helgen (8-9/4) blir det förhoppningsvis provstart med nya vevstakar och nyballanseratt vevparti.
Min motorguru mätte 1,1 KILO i obalans efter raset.
Återkommer efter helgen med nya uppdateringar.
 

Flathead

Well-Known Member
#19
Provstart och kortare provkörning avklarad.
Till en början gick den bara på bakre cylindern och sköt i förgasaren, främre insugningsventilen låg på något så efter justering gick den på båda. Den går ojämt på låga varv, vi tror att den drar tjuvluft någonstans.
Vi är inte helt säkra på tändningsinställningen, har inte hittat några markeringar att ställa efter. Magneten sitter bakom motorn och drivs av en cykelkedja och dreven sitter bara konade på axlarna alltså många variabler att ta hänsyn till.

Även inställning av oljepump återstår, använder man handpumpen ryker den mycket, går den bara på motorpumpen ryker den knappast alls, det gäller att hitta ett mellanting där. Kolvarna har bara 2 ringar och ingen oljering så ryker gör det hur eller hur frågan är hur mycket är lagom för att få fullgod smörjning?

Ballanseringen av motorn verkar ha lyckats, betydligt mindre vibrationer genom hela registret.

Helgens provkörningar avbröts till förmån för felsökning av den ojämna tomgången samt att en oljeledning brast och att avgassystemet flög av.

Minst 160 mil på 24 timmar, 41 dagar kvar till start.
 

Flathead

Well-Known Member
#20
Ikväll har det gått bra. Avgassystemet återmonterat på ett bättre sätt, oljeledningen som egentligen varit dålig hela tiden lagad.
Växelspaken kommer upp i centrum på tanken och tidigare har jag fått lägga i växeln först med spaken sedan trycka till med handen på armen på lådan. Felet har varit glapp i länkaget. Nysvarvade bussningar samt lite annat fix förbättrade funktionen avsevärt, dock ej provkört ännu.

Det verkar bli skitväder här i påskhelgen, regn och kanske till och med snöslask, ett ypperligt tillfälle för ett regntest, man vet aldrig hur gamla hojar beter sig i blötväder.
 
Last edited: