CLMR

#21
Alltid roligt att läsa dina inlägg. Du är så positiv, ser alltid möjligheterna bland svårigheterna, t ex "ypperligt tillfälle för ett regntest" nu när påskvädret drar in över östra Småland.
Jag hoppas att jag kan möta upp när du startar den 20 maj. Tid och plats? Det kanske finns möjlighet att följa med dig en bit på resan, men tyvärr inte hela vägen.

Jörgen
 

Flathead

Well-Known Member
#22
Startar från Cirkel K förmodligen någon gång mellan 7 och 9 på morgonen. Återkommer med närmare besked.
Kan jag låna din SPOT?
 

Flathead

Well-Known Member
#24
Då har vi en uppkoppling i cyberspace ordnad! Vi får återkomma med länken när det drar i hop sig. Skall kanske nämna att starten blir Cirkel K Oskarshamn.
 

Flathead

Well-Known Member
#25
Övervägande positiva testresultat.

Nu på påskaftons morgon har vi utfört vad vi i min värld kan kalla högfartstest.
Uppstramningen av länkaget till växelspaken visade sig mycket lyckat. Växlarna ligger där de ska och går i mjukt, hoppar inte ur varken vid belastning eller avslag. Den delen får anses vara färdigutvecklad.

Monterade cykeldator, låt vara lite provisoriskt då det kommer att bli ett annat framhjul.
Dagens toppnotering blev 75 kilometer i timman dock bör inte varvtalet överstiga det vi har i 70 kilometer.
Vilket varvtal det är har vi inte koll på men det hörs att det inte bör vara högre även av ett otränat öra.

Vi får den inte att gå lika bra på lågvarv som den gick i höstas. På måndag blir det nya tändhattar och möjligen nya kablar, anslutningen mellan tändkabel och bläcket som sitter skruvat på stiftet verkar vara lite hemlig.
Blir det ingen skillnad så får vi göra en översyn och tätning av anliggningsytorna mellan förgasaren-insug-cylinder.
Hjälper inte det vidtar tändningsjustering. Förställningen regleras med vänster handtag på styret som ett gashandtag och nu har vi ställt den så den tänder 7-10 mm före övre dödpunkt vid full förtändning på handtaget. Vi får för liten reaktion när vi vrider tillbaka handtaget, den bör då sjunka i varv när den står på tomgång, det gör den inte nu. Den bör även ge backslag när vi kickar med handtaget vridit på full förtändning, det gör den inte heller så den bör teoretiskt höjas ytterligare på grundinställningen men det verkar mycket att gå upp till tex. 15 mm förtändning.
Vid för hög tändning brukar motorer "spika" och där är vi inte ännu. Tips i den här frågan mottages tacksamt.

Kan vi få motorn att gå bättre vad jag tror genom att fixa kablarna och höja tändningen ytterligare kan vi nog öka på varvtalet lite så den går väl i 75-80 kilometer. Sedan drevar vi 2 kugg på utgående axel på växellådan då bör vi vara framme på en marschhastighet närmare 90 kilometer. Att vi inte drevar på motorn, vilket skulle varit lättare beror på att då skulle den förmodligen bli omöjlig att kicka. Kicken är växlad ungefär som på en Schas mopedmotor, den snurrar ett par varv på varje kicktag. Jämfört med en HD, den snurrar nog bara ett kvarts varv på varje kick.

Ballanseringen gjorde att det i backspegeln var en hyfsat klar bild, i höstas gick det inte ens att få fast spegeln, den snurrade runt runt på styret med alltihop, spegel, skaft och fäste.
Fortsättning följer.
 
Last edited:

Flathead

Well-Known Member
#26
Dagens delmål uppnått.



75 kilometer i timmen och motorn låter väl. Detta uppnåddes genom tändningsjustering, tätning av insugskanaler och byte av tändkablar. Återstår finjustering av förgasaren och givetvis drevningen.

Med den här bilden bevisas även att väghållningen tillåter att man släpper ena handen från styret och använder den till annat än att hålla emot självsvängningar i gaffel och ram, i dagligt tal kallat vobbel.






Detta är en bild på drivningen mellan motorn och magneten, notera de 2 röda punkterna, en på varje drev.
När de är som här mitt för varandra är det nog så bra det kan bli.


Måste även visa världens vackraste förgasare, Linkert M 88 oirginal på HD under 1940 talet.

Nu går vi in för drevningen, det kräver extern hjälp och prioriteras så jag inte hamnar i tidsnöd, åtminstone inte av den anledningen.
 
Last edited:

Flathead

Well-Known Member
#27
Tidigare har vi en bild på världens vackraste förgasare. Här har vi en bild på världens bästa förgasare.


En SU. I det här fallet en 1 1/4 tum vilken närmast kommer från sidventilaren som syns i den lilla rutan uppe till vänster. Jag plockar delar från de andra hojarna så nu har jag bara DS:en i drift.

Med den här förgasaren har vi i dag konstaterat att vi fått betydligt bättre tomgång och att cykeln som helhet fungerar bättre. Drevningen visade sig vara lagom, vi gick från 18 kugg på utgående från lådan till 20 kugg.
Behaglig marchastighet är nu 78-80 km/tim. Lite högre toppnotering har det blivit men hålla runt 80 känns lagom. Ett nytt problem har givit sig till känna. Något släpper i drivningen så motorn rusar i någon tiondels sekund för att sedan "greppa" igen. Efter dagens körning som var en avrostningskurs i SMC:s regi har vi spänt lamellerna på fjädrarna och släppt ytterligare på tryckstången i lamellpaketet, vi får hoppas att det hjälper och att felet inte ligger i lådan eller bakhjulet vilket har någon form av ryckutjämnare inbyggt i navet.
(Jag besökte bara kursen som hastigast, deltog inte i övningarna. Det stod i inbjudan att alla typer av mc var välkomna men de hade nog inte tänkt hojar i den här änden av skalan.)

Blir det bra väder i morgon söndag blir det sista längre provturen, Oskarshamn- Jämjö t.o.retur för att utröna bränsle och oljekonsumtion.
 

Flathead

Well-Known Member
#29
Lyckad nerfrysning av herr Fransson.
Idag har varit sista längre provresan inför körningen den 20/5. Start från Cirkel K Oskarshamn klockan 11,30
Ankomst till OK Q8 Jämjö klockan 13,25. Körsträcka 13,95 mil bränsleåtgång 7,86 liter, oljeförbrukning 0,6 liter.
Snitthastighet 74,1 km/tim enligt cykeldatorn. Eder testpilot hade som vanligt förbisett köldeffekten vid de här svindlande hastigheterna och frös ganska ordentligt i Jämjö trots strålande solsken.


Här har vi macken som många av er känner igen vilken blir första tankstället på körningen.
Resan ner gick bra, lite högre snitthastighet behövs nog, det är lite komplicerat att tanka, 2 bensinpåpfyllningar och en för oljan så det tar ett par minuter längre än med en ny cykel.

Problemet med att den rusar till i motorn kvarstår även efter kopplingsjustering men har inte blivit värre så det är frågan om vi ska forska i det eller inte. Är det inte mer än så här är det lätt att leva med, bara det inte slutar dra helt och hållet.

På hemvägen hade jag solen och framförallt vinden i ryggen så medelhastigheten ökade något. Vid Mönsterås upptäckte jag att en skruv som håller kåpan till magnetdrivningen och oljepumpen lossnat. Vi har varit där och rotat flera gånger och det blir minst en gång till, sedan locktaitar vi dem så är det problemet löst.
Nu återstår finjusteringar och allmän översyn samt planering av färdväg, nog så viktigt.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#30
Snålare på soppa än min gamla K1100LT.
Oljeförbrukning? Ungefär samma.

DS 1 - LT 0


Fantastiskt kul att det funkar!
 

Flathead

Well-Known Member
#31
Nu börjar resefebern smyga sig på.
Idag har jag monterat elektrisk utrustning. Det blev förmodligen världens mest elektrifierade motorcykel av den här årsmodellen.

4 helt separata ljuskällor, alla fungerande oberoende av varandra. Från vänster: lyse enligt uppgift 1600 lumen ställt som helljus, driftstid 4 timmar vid fulladdat, 2. batterilyse riktat så det inte bländar, får vara på hela tiden vid mörkerkörning, 3. spotutrustning, 4. cykeldator, 5. Hel/halvljusomkopplare orginal(mekanisk), 5. samma som nr 1 fast riktat som halvljus och slutligen nr 6, battericykellyse vid körning dagtid.
För att få plats med allt det här på styret fick jag plocka bort tutan som suttit här tidigare, men då bromsarna förbättrats känns det som tutan inte behövs längre.

Baklysen var betydligt enklare.

2 separata batterilysen vilka kan ställas i olika lägen, blinkande eller fast sken, driftstid 80 timmar vardera och skulle ett haverera eller trilla bort finns förhoppningsvis det andra kvar.
 
#32
Mötte din kompis som var ute och provkörde Spirit of Hultsfred, vände och körde ifatt honom för att byta några ord. Körde sedan bakom honom i några kilometer och kunde konstatera att farten uppgick till närmare 85 km/timmen. Bra jobbat!

Den ryker dock mer blå rök än min trimmade moped!

Jörgen
 

Flathead

Well-Known Member
#33
Bra att den ryker, då får den smörjning. Vi är inte helt säkra på oljepumpen så det blir att ge ett halvt pumpslag med handpumpen var 5:e minut ungefär under hela resan.
Vi har gått ifrån att justera tändningen efter kolvläge före ödp., grader på vevaxeln och liknande vetenskapliga uträkningar. Vi ställer nu helt enkelt utifrån var den går bäst. Mats fick nog till det ikväll.
Ett problem vi har är att magneten sjunker i justeringen, slackar kedjan som i sin tur nöter av skruvarna som håller oljepumpen, vi hoppas kunna låsa justeringarna med loctait. Nästa helg blir det loctait på så många övriga bultförband jag kommer åt samt packning av verktyg, reservdelar och olja.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#34
En liten förankring bakåt bara i detta äventyr:


Den 8/5 hämtade jag ut cykeln på Målilla Motormuseum.
Ett år sedan just idag som denna museimaskin fick komma ut och vara riktig hoj igen.
Bara det är ju alldeles fantastiskt. Ett år ute i det fria är ju värt hur mycket som helst.
Skulle Ironbuttförsöket dessutom lyckas så är det ju sagolikt, men bara slippa vara instängd på ett ålderdomshem är ju guld.
 

Flathead

Well-Known Member
#35
Bra och dåliga nyheter som vanligt.
Motorcykeln är hel men jag är trasig. Vintern har gjort en förhoppningsvis tillfällig comback. I morse var det minusgrader och vitt på backen.
Det som inte var vitt utan hade sin vanliga stålgrå färg var uppkörningsramperna på min maskintrailer. Jag tog det där skuttet som jag gjort så många gånger tidigare.
Mitt i språnget mot det sluttande planet for tanken genom skallen att det här kanske var en dum ide, och oj vad dum den var. Stålet var täckt av en osynlig hinna av is, så klockan 4 på morgonen mitt ute i skogen försvann fötterna upp i luften och jag landade på sidan tvärs över rampen. Behöver jag nämna att jag inte har varit den tuffaste på jobbet idag? Allmänt blåslagen men det läker nog ihop till körningen.
Det händer mycket och då har jag inte ens kommit iväg än..
Följ den spännande fortsättningen..
 
Last edited:

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#36
Ja, där känns det inte så okay att klicka "like"... :confused:
Verkar som detta blir en sjusärdeles resa på alla sätt och vis.
 

Flathead

Well-Known Member
#37
Idag känns kroppen betydligt bättre, den delen ska nog lösa sig.
Nu i kväll har vi provlastat cykeln på bilen som ska ta mig hem från var jag nu hamnar.

Hasse och Mats ser ut att vara nöjda med resultatet.
En gissningstävlan om hur långt Hasse behöver åka för att hämta mig har inletts. Danmark ligger bäst till just nu.
Jag ska göra vad som står i min makt att få honom att vara tvungen att åka ända till Paris.
 
#38
Tråkigt att du gjorde dig illa, men tur att det inte var värre.

Ska vi ha vadslagning?
Jag tror att du fixar det här, Magnus. Du är en enveten jäkel med en sådan framåtanda att du löser i princip allt. Nu har du förberett allt i minsta detalj men som alla med militär bakgrund vet så spricker den bästa plan så fort det blir allvar. Men du är improvisationen personifierad så inget problem är för stort.

På lördag den 20 maj så möter jag upp vid macken. Tänker följa med dig till Danmark ungefär till tyska gränsen eller färjan i Rödbyhavn, vilket väg du nu tar. Är det fler som hänger på? Du kanske t o m har följebil? Men presentera gärna din rutt.

Jörgen
 

Flathead

Well-Known Member
#39
Ruttplaneringen går sisådär. Jag har testat körsträckan på 1 tank, 162 kilometer kom jag. 5 liter i reservdunk ger 8 mil extra i nödfall. Efter Jämjö blir det Hörby, dit är det 16 mil, det bör gå, jag kanske får luta cykeln lite på slutet om den skulle hacka. Det är drygt 32 mil till Kolding så det blir 2 tankningar innan dess. Ner mot Flensburg, sedan blir det komplicerat. Ska jag köra småvägar eller autoban? Har fått hjälp med en rutt på mindre vägar men passagen över floden Elbe kan ta en timma om jag får vänta på färjan. Sedan har moder natur lagt ut ytterligare en utmaning, bergsmassivet Ardennerna. Jag ska försöka undvika det, tiden som förloras i motlut går inte att ta igen i medlut. För att tuffa till det hela utlovas konstant regn hela turen. Det där med vädret tar jag inte så hårt på, det kan ändras, men varken Elbe eller Ardennerna lär nog flytta på sig till nästa lördag.
Anledningen till att jag tvekar om motorvägskörning är den att jag kanske inte kan hålla samma tempo som lastbilstrafiken och då blir det inte bra.
 
Last edited:
#40
Det mesta verkar falla på plats. Autobahn bör nog undvikas men Bundesstrasse kan vara ganska tidsödande om man ska besöka varje lite tysk stad och så är det mycket hastighetsbegränsningar. Det sista kanske inte berör dig så mycket;) men i alla fall.

Färjan över Elbe går en gång i halvtimmen fram till kl 20.00 så det bör inte vara några problem. Men kommer du efter kl 20.00 så är det en gång i timmen. Du får helst inte använda mer än tolv timmar för att komma över Elbe. Det är ju inte ens halva sträckan, 800 km, så det är mycket kvar och köra.

Ardennerna behöver du väl inte bekymra dig om? De ligger ganska många mil öster om din rutt, om du inte tänkt dig in i Ruhrområdet?

Jag tänkte ta några foton från starten och under resans gång vid strategiska platser och få in på forumet. Men du får själv fixa fotot från målgången!

Jag skickar SPOT-länkarna med e-posten så kan du lägga ut dem dagen innan. Du får en också extralänk om du vill testa SPOT-en innan körningen.

Jörgen
 
Last edited: