Comebackkörningen

Kennek

Active Member
#1
Så var det dags. Första körningen sedan premiären 2010. Steg upp lite senare än planerat. Tog det trots det lugnt och åt en rejäl gröt o ägg frukost. Klädde på mig lager på lager och startade upp mina på Biltema nyinköpta eluppvärmda sulor.

(varför köper man saker som man är helt säker på inte kommer att bli till belåtenhet?)

Väckte upp sambon ur hennes Törnrosasömn för att pussa henne hejdå, och få henne som vittne till denna eskapad.

Hojen startade snällt trots tidpunkten, tankade och fick starttid 03.44. 14 minuter senare än jag tänkt mig.

Kände en svag förnimmelse av värme under fotsulorna när jag la i ettan och satte fart mot Norrköping.

Kändes väl sådär att lämna kärestan en dag då hon var ledig från jobbet. Men väderleks siarna hade förutspått att denna dag skulle vara den bästa att köra på. Uppehåll lovades hela sträckan. Till och med på västkusten!

Första benet gick mycket bra. Tankningen i Peking var hyfsat snabb. Jag brukar normalt kliva av hojen, tanka och gå in och betala för att få lite mänsklig kontakt. Denna gång skippade jag det mänskliga och nöjde mig med att sträcka på benen innan det var dags igen.

Hade bestämt innan att jag skulle stanna var 150:e km så när det var dags blev det ett snabbstopp mellan Västervik och Oskarshamn med foto och ”alltgårbrasms” till sambon.

Solen gick upp och med den sikten. Hade bytt H7:eek:rna mot dito LED historier från Kina. Dom funkade väldigt bra så jag ska inte gnälla, men dagsljus är otroligt mycket trevligare än kallt vitt artificiellt ljus.

Passerade Kalmar i god fart med sikte mot Jämjö, det var första gången jag kör söder om Kalmar på denna väg så jag såg verkligen fram mot det. Då byts det begynnande dagsljuset, som nyss jagat iväg nattens mörker, mot dis och dimma!

Vetitusan om jag inte hellre kör i mörker om jag får välja. Jaja det var bara köra på. Soppa och bensträck i Jämjö. Ännu ett helt ok stopp. En del av syftet med denna tur var att träna inför i första hand Scandinavian rally, som jag anmält mig till i eurofori efter ett flertal samtal med Hampe och Benny på mässan i Göteborg, samt eventuella mer krävande körningar i framtiden.

Befann mig nu i höjd med Kristianstad och dimman hade farit sin kos och solen sken från en klarblå himmel. Bestämde mig för att lämna E22 åt sitt öde och kopplade på Touring/Turistmode. Vänster vid Nöbbelöv och ytterligare en vänster vid Brösarp mot Simrishamn minskade medelhastigheten en hel del men höjde ögats nöje i kvadrat.

Simrishamn och sedan kustvägen mot Trelleborg via Ystad. Otroligt vackert. Mötte en hel del större hojsällskap så det var bara hålla ut vänsterhanden och känna gemenskap.

I Ystad kopplades IB mode på igen. När jag suttit hemma har jag funderat en del på vad Glumslöv kan vara för ställe. Föreställde mig en liten mack i ett genomfartssamhälle på landet. Jag hade lika fel där som när jag trodde att mina fötter skulle bli varma av ett par sulor från Biltema!

Jag var nere i Malmö tidigare i vintras på jobb och hade då som senast åkt förbi denna station. Dessförinnan ett flertal gånger så den var ingen nyhet, att det heter Glumslöv var som ni förstår däremot en nyhet.

Passade på att fotografera för att ha ett minne av denna antiklimax. Efter alla korta körningar och många stopp var det nu dags att sträcka ut igen.

E6 norrut tillsammans med hemvändande Västkustbor och Norrmän. Hade faktiskt förväntat mig mer trafik denna dag men det rullade på mycket bra. Kom in i ett bra flyt, Halmstad, Falkenberg, Varberg, städerna avlöste varandra som på ett pärlband. Stannade för att sträcka på benen vid Himle. Foto och meddela hem att det går som planerat.

Kungsbacka och sedan, som ett brev från miljödepartementet, 80Km/h.

Genom Göteborg, fortfarande inget regn! Tingstadstunneln trång men inga stopp. Vidare mot Kungälv och där någonstans var det dags att få vrida lite på gasen igen.

Såg att bränslet sinade lite så det blev till att tanka i Uddevalla. Snabbstopp, börjar få in flytet nu!

Närmar mig Tanumshede så smått, då jag nyss tankat bestämmer jag mig för att stanna i centrum och handla på Ica. Kö i kiosken. In i butiken grabbade till mig en chokladkaka och betalade utan att titta på kvittot. Misstag! Såg när jag kom hem att det saknas adressuppgift på det. Googlade fram adressen och skrev till på kvittot. Med lite tur går det igenom certifieringen, om inte får jag hoppas att mersträckorna i Skåne gör att det räcker körmässigt ändå.

Nu börjar det skymma. Satsar på att komma igenom Dalslands och Värmlandsskogarna innan mörkret är här. Lyckas bra med detta och kommer ut på E45 i Åmål lagom tills det är dags att börja använda helljuset igen.

Karlstad, bensin på Statoil. Fick veta att de byter skepnad i början på Maj. Circle K ska det heta framöver. Amerikaniserat och ännu mer snabbköp är det tänkt.

Tar ett beslut att bränslet bör räcka hem. Tankmätaren är inte direkt att lita på har jag märkt. Men 23 liter bör väl räcka de 320 km jag har kvar.

Blir längre stinter och kortare stopp nu märker jag. Hemlängtan börjar göra sig påmind.

Kör E18 fram till Arboga där jag byter till E20 för att köra söder om Mälaren via Eskilstuna.

Ännu ett kort bensträcksstopp I Arboga och sedan mot hemmet i Handen

Framme i Handen kan jag konstatera att allt fungerat bra, men att jag måste justera tidsschemat något inför nästa körning. 0.52 i medel förbrukning är för mig klart godkänt. Tung man på en tung hoj med sidoväskor och topp box är inte direkt bästa strömlinjeformen.

Nu blir det välbehövlig vila fram till RTE 16/4. Då blir det test av min rallyhoj med auxtank.

Sköt om er och kör snyggt.

//Kenne
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#2
Väldigt trevligt att läsa rapporter från andras körningar!

Jag kan känna samma känsla av saknad om min fru någon gång mot förmodan skulle vara hemma ledig, och jag är bokad för körning. Nå, det brukar gå över när man börjat rulla.

Mörker eller dimma? Mörker alla gånger! I vart fall för mig som har bra extraljus.
Dimma är ohyggligt tungkört - man tappar referenser, man tappar fart, extraljusen är snarast en belastning, eventuell trötthet man har kunnat hålla bakom sig kommer ikapp och kör förbi... Blä!

Biltema? Bästa med Biltema är väl ändå deras generösa returpolicy... :rolleyes:

Jag håller med om boosten man kan få utav att gå in i butiken och betala.
Statoil Skellefteå är ett sådant ställe jag alltid går in och betalar på. Man har hunnit bli lite seg vare sig man kommer söder- eller norrifrån, och där är duktiga, trevliga människor som jobbar.

Men, kommer man till en automatstation på natten och lyckas tanka utan att lämna sadeln - pilla in kortet, tanka sittande, ta ut kvittot och fara iväg efter 3 minuter utan att ha varit av hojen alls så kan man gosa sig och må fint en bra stund över att depåstoppet gick så snabbt.
Att man sedan måste stanna inom en halvtimme för att gå en sväng och bara sträcka ut benen kan vi lämna därhän...

Intressant med din LED-konvertering! Nöjd? Svara inte!
Vi skall dra igång en tråd i "Teknik och utrustning" nästa vecka med tema xenon vs. LED, och grunda med att flytta över lite intressant från gamla forumet först. Sedan drar det igång!

Samma med dina funderingar om tillsatstank. Även det blir ett ämne i teknikavdelningen - där finns det redan en mycket bra tråd i gamla forumet att grunda på.
Tyvärr sitter jag på en platta som sabbar posterna som jag försöker flytta över, det blir metataggar överallt och eländigt värre. Stay tuned!

Du körde ju nästan en SS 1000 Södra Sverige. Lite av en "Trygga Rundan", men två sträckor sticker ut:
Tanumshede och inemot land. Mycket vilt, och mycket vackert. Åsso Österlen, då.
Där skall man allt kosta på sig att köra lite alternativa vägar ner mot Ystad - det är kuperat, kurvigt, mjukt och böljande.
Inga problematik få flyt i körningen där. Så länge man inte möter en Ranelid...

Din kommentar om den nya 80km/h begränsning kring Göteborg (och Stockholm) förtjänar att belysas.
Det är faktiskt inte i första hand miljöskäl/emissioner/partiklar/buller som ligger till grund för detta.
Det kommer med som en bifångst, visserligen - men sanningen är att Trafikverket sänkt hastigheten för att den skall "flyta bättre" i högtrafik.

Tesen är att bilar som kör fort: 90-100-110 också har ett större säkerhetsavstånd mellan sig, och därför tar en given summa fordon också större vägyta i anspråk. Tvingar man ner farten så får fler bilar plats i "mellanrummen" och man behöver inte i samma utsträckning bygga nya vägar/anlägga nya körfält.
Ett annat skäl till att sänka högsta tillåtna hastighet till 80 är att man på så sätt i teorin harmoniserar flödet och låter personbilar köra i samma fart som tunga fordon - och därigenom minskar antalet körfältsbyten.
Synd bara att den tunga trafiken mosar på som vanligt mot det som just deras fartbegränsare är inställd på...

Nästa underliga "wag the dog"-resonemang bakom hastighetssänkningen var att man ville minimera de inbromsningar som sker i trafiken när nya fordon tillkommer från påfarter.
Att påminna bilisterna om de gamla begreppen "accelerationssträcka" och "anpassningssträcka" var inte aktuellt - trafikinformationskampanjer "fungerar inte" enligt styrande på Trafikverket. Bättre att sänka för alla.

Vid införandet av de nya hastighetsgränser i Göteborg så var det en hel del knorrande och skriverier.
En representant från Trafikverket erkände på direkt fråga att man möjligen kunde vänta sig fler olyckor som följd av de tätare avstånden mellan bilarna, men att det ändå var positivt för trafikflödet eftersom det i dessa lägre hastigheter skulle bli mer banala sammanstötningar där de inblandade fordonen enkelt kunde köra åt sidan och byta uppgifter.
Detta i motsats till färre krockar, men i högre hastighet där konsekvenserna blir värre med bilar behöver bärgas, urtag ur bilar med hjälp av räddningstjänst och därigenom stockningar i samma körriktning samt tittköer i motsatta.

Så jodå - tillsammans med miljöargumentet ovan så lät det hela nog vettigt i allmänhetens öron - men läs nu allihopa igen ur en motorcyklists perspektiv...
Okay att acceptera fler krascher bara för att det går långsammare? Är en krock i 80 knyck acceptabel för oss oskyddade trafikanter?
Har man glömt oss motorcyklister i sammanhanget? Eller skitit i oss...?

Förlåt! Inte meningen att göra kaos med din reseberättelse.
Jag är engagerad i frågan, och tycker illa om Trafikverkets taskspeleri.

0.52 i förbrukning är ju sensationellt för någon som kör på 0,75 oavsett vad han sitter på...
Vad körde du för hoj på resan?



Hampe - vill se fler reserapporter från körningar här inne!
 

Kennek

Active Member
#3
Tack för dina kommentarer Hampe. Jag körde en XTZ1200. Men såg nu att jag narrats lite vad gäller bensinförbrukningen:eek:
0.57 ska det ju vara. Hyfsad siffra det med. La omkull den tilltänkta rallyhojen igår kväll:( så vi får se vilken hoj jag har till RTE,
om jag är i körbart skick då. Höger axel och vänster fotled mår inte prima just nu:-(
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#4
Du, jag såg det i hjälmtråden.
Bra att du kan posta om det i vart fall.
Du är säkert okay innan nästa helg - det hoppas jag verkligen.
Det känns som det blir bra uppslutning där i Älvsered.

Så, en XTZ 1200 - men det är inte den som är rallyhojen..?
De plot thickens...


H