Däck/Punktering/Lagning

Martin Olofsson

Well-Known Member
#1
Hej
Har införskaffat mig lite av denna sörjan som jag tänkte testa, är det någon som kör på detta redan?
Dynamisk balansering och punka skydd låter som något för mig:)

I trampcykel världen har liknande produkter använts sen flera år tillbaka med stor framgång.
(har hjälpt mig många gånger)
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#2
Funkar.
Egentligen det enda punkaskydd som har chans att funka i slangdäck.

Det låter lite "Säffle" när jag säger det, men jag körde med en liknande produkt under en period på -70 talet på endurohojar efter en rad av olyckliga punkteringar.

Då; en grön läbbig gucka som luktade filmjölk. Sades ha "fibrer" i sig. Korken hade en slang som man trädde på den vanliga ventilen och sedan tankade man bara över slajmet.

Produkten försvann efter några år, och jag saknade den inte. Jag hade lärt mig att köra fort även med punka, och hade dessutom kommit upp mig så jag kunde ha extrahjul ståendes i släpet klara att byta på serviceplatsen.

På slanglösa skulle jag inte bry mig om kladda med det. Det går snabbt att plugga ett däck.
 

moose

Premier Member
#3
Hej o hå frågorna hopar sig i dessa rubriker jag frågar i den första, däck. Läste på adventureriders forum i en äldre tråd om däckval för grus o andra icke asfaltsunderlag om ett märke Maxxis 6006 för fram o bak. Tänkte pröva dessa till KLR 650 Tengai under hösten o lite grusköring. Är som sagt ingen van grusåkare men man måste ju ta tag i det någon gång. Erfarenheter om detta för o emot? Någon?
Dan
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#4
Maxxis 6006 bak till rätt pris är ett helt okay däck till Tengaien.
Det är rejält öppet i mönstret, rensar ur sig själv väl på blöta gräs- och lerunderlag.
En fördel i mina ögon är att det är behagligt lättsladdat på grus. Direkt när man initierar en sväng så kliver det ut och vill vara med och leka. Tacksamt på en hoj som bara ger typ 40 häst på bakhjulet...

Nej nej. jag är inte nedlåtande! Du vet att jag har haft en sådan hoj tidigare, och det är ett grymt kul däck på just den hojen. Även om man inte ligger och speedwaysladdar så är det roligt och upplyftande när man känner att man får styra emot lite grann.

Däcket är "runt" i sin profil och dessutom "brett" i sin uppgivna bredd. Om du väljer mellan 120 och 130-bredd så räcker 120 långt på den hojen.

Nackdelar? Inte jättekul på blöt asfalt, något det delar med de flesta andra av sina lågpriskonkurrenter.
Slitstyrkan är en utpräglad nackdel. Det går ner sig snabbt - på asfalt absolut, men även på gruset om man har en motorstark hoj och spinner/sladdar mycket.

...och då är vi tillbaka till första radens "till rätt pris."
Ett Maxxis 6006 får inte kosta för mycket. Kring 600 spänn är det ett bra köp. Kryper det upp mot 700 finns det bättre däck för pengarna.

6006 fram? Inte lika bra. Av någon anledning fick dom kalla fötter och krympte höjden på mönsterklackarna rejält.
Förmodligen för att rädda kvar lite asfaltegenskaper, men istället tappade man allt i lera, blött gräs och -jord.
Däcket rensar helt enkelt inte ur sig tillräckligt bra, och klackarna når inte ner att greppa i vettigt underlag.

Kör man uteslutande grusvägar så funkar det, men så fort man kommer in på vägar som har en grässträng i mitten så blir det jobbigt - speciellt skillnaden i uppträdande mellan fram- och bakhjul skapar osäkerhet.

Det finns bättre däck fram att kombinera med Maxxis 6006 bak.

Metzelers klassiska "Unicross" är ett:



Snällt och pålitligt, även på blött gräs.


Om - jag säger om man gilla att köra med framhjulssläpp på grus och med lite mer hästkrafter så har Michelin ett hyfsat nytt däck i sitt Starcross 5:




Det funkar helt magiskt, med mjuka släpp när man lägger ner. Kasar det iväg lite för mycket så balanserar man bara upp det med att slå på lite mer bak så det sladdar mer där istället. Mycket snart får man in känslan för att åka med perfekta tvåhjulssläpp - och fort går det också.
Ett mycket trevligt framdäck som dock kräver lite mer hästkrafter för att funka optimalt.
Det är inte så kul när det inte finns mer mos att vrida fram på rullen, men det fortfarande kasar där framme...
 

moose

Premier Member
#5
Tackar, som vanligt snabb o korrekt info samt ytterligare förslag. Ja det blir nog enbart grus denna gång, SMC Värmland skall ha en samling/körning i Fattigskogen Malung 15/9 o tänkte vara med så då skall jag försöka mig på detta underlag.
Dan
 

Martin Olofsson

Well-Known Member
#6
Hej
Som jag skrev i början på tråden så har jag skaffat Ride-On klet.
Nu har jag testat den under min T&R till RTE Sollefteå.
Det jag fastnade för var den dynamiska balanseringen som Ride-On gör reklam för OCH det verkar fungera.
Upplevde en väsentlig skillnad(kan ha med att göra att verkstan inte kunde balansera däcken) jämfört med hur det har varit.
punka skyddet ser jag som en bonus funktion :)