Maxxis 6006 bak
till rätt pris är ett helt okay däck till Tengaien.
Det är rejält öppet i mönstret, rensar ur sig själv väl på blöta gräs- och lerunderlag.
En fördel i mina ögon är att det är behagligt lättsladdat på grus. Direkt när man initierar en sväng så kliver det ut och vill vara med och leka. Tacksamt på en hoj som bara ger typ 40 häst på bakhjulet...
Nej nej. jag är inte nedlåtande! Du vet att jag har haft en sådan hoj tidigare, och det är ett grymt kul däck på just den hojen. Även om man inte ligger och speedwaysladdar så är det roligt och upplyftande när man känner att man får styra emot lite grann.
Däcket är "runt" i sin profil och dessutom "brett" i sin uppgivna bredd. Om du väljer mellan 120 och 130-bredd så räcker 120 långt på den hojen.
Nackdelar? Inte jättekul på blöt asfalt, något det delar med de flesta andra av sina lågpriskonkurrenter.
Slitstyrkan är en utpräglad nackdel. Det går ner sig snabbt - på asfalt absolut, men även på gruset om man har en motorstark hoj och spinner/sladdar mycket.
...och då är vi tillbaka till första radens
"till rätt pris."
Ett Maxxis 6006 får inte kosta för mycket. Kring 600 spänn är det ett bra köp. Kryper det upp mot 700 finns det bättre däck för pengarna.
6006 fram? Inte lika bra. Av någon anledning fick dom kalla fötter och krympte höjden på mönsterklackarna rejält.
Förmodligen för att rädda kvar lite asfaltegenskaper, men istället tappade man allt i lera, blött gräs och -jord.
Däcket rensar helt enkelt inte ur sig tillräckligt bra, och klackarna når inte ner att greppa i vettigt underlag.
Kör man uteslutande grusvägar så funkar det, men så fort man kommer in på vägar som har en grässträng i mitten så blir det jobbigt - speciellt skillnaden i uppträdande mellan fram- och bakhjul skapar osäkerhet.
Det finns bättre däck fram att kombinera med Maxxis 6006 bak.
Metzelers klassiska "Unicross" är ett:
Snällt och pålitligt, även på blött gräs.
Om - jag säger
om man gilla att köra med framhjulssläpp på grus och med lite mer hästkrafter så har Michelin ett hyfsat nytt däck i sitt Starcross 5:
Det funkar helt magiskt, med mjuka släpp när man lägger ner. Kasar det iväg lite för mycket så balanserar man bara upp det med att slå på lite mer bak så det sladdar mer där istället. Mycket snart får man in känslan för att åka med perfekta tvåhjulssläpp - och fort går det också.
Ett mycket trevligt framdäck som dock kräver lite mer hästkrafter för att funka optimalt.
Det är inte så kul när det inte finns mer mos att vrida fram på rullen, men det fortfarande kasar där framme...