Nä, nu vart det galet.
IBA Finlands förkrav på den som vill köra GN-72 ser ut så här just nu:
Before you can apply for GN72, you must have at least completed one of the following; a SS2000, SS2000F or BB3000Gold (at least 3218km/2000miles in 48 hours)
Det handlar om "minst en av följande: SS2000, SS2000F or BB3000Gold"
Alltså, Finland vill se att man åtminstone har grejat en flerdagarskörning innan man ger sig ut för att korsa Europa på diagonalen.
SS 2000 är den gamla vanliga 2 x SS 1000 inom 24 timmar, med brasklappen att man inte får starta dygn två innan dygn ett är utlöpt.
SS 2000F är en finsk specialkörning där man skall besöka fördefinierade punkter - händelsevis fastlandsfinlands yttersta punkter i de olika väderstrecken.
SS2000 Finland (=SS2000F)
The purpose of this ride is to visit specially defined geographical turning points in Finland (the most extreme points in South, East, North and West). You can decide your route yourself, but you have to visit in these places:
- Hanko / South
- Ilomantsi, Mohko / East
- Nuorgam / North
- Raippaluoto, Klobbskat / West
This ride includes 2 x SS1000 rides, so you have to take care of following the basic rules of SS1000.
BB3000Gold är något riktigt utmanande - som de flesta förstår är det två BBG 1500 lagda back-to-back.
Är man inte en Big Dog redan innan, så blir man när man satt en sådan...
Men, det handlar om att man skall ha kört och fått godkänt
någon av dessa tre distanser - inte alla.
Självklart kan man ha en SS 3000 i bagaget - och få okay från Finland att starta ändå; men allt styrs från Finland eftersom dom äger distansen och är de enda som kan godkänna en GN-72.
Alla uppgifter om Finlands körningar finns här:
http://www.ibafinland.fi/in-english
och det är dit man skall vända sig inför en körning.
Jag uppmanar alla som står i begrepp att köra denna krävande distans att ta en förhandskontakt med IBA Finland och verkligen se till att allt är grönt.
Alltför många kontinentaleuropéer har skevat iväg utan att sätta sig in i Finlands krav för körningen, och därför inte kunnat godkännas i efterhand.
Surt, när det handlar om en så lång sträcka.
Jag vill också hysta in en brasklapp här: mina uppgifter i inlägget om GN-72 är korrekta nu när dom skrivs, men det är som sagt Finlands körning, och reglerna kan komma att ändras eller utökas när som helst. Kolla med Finland innan start, du som läser detta.
Att hålla reda på allt det som Benny kör, det är inte enkelt.
Men någon SS 2000K Gold lär han inte ha kört - tusan vet om det ens finns...?
IBA Tyskland har en SS 2000 Gold, där det handlar om 2000 miles inom 36 timmar.
En körning som ligger närmare SS 2000K i snitthastighet, men som ställer speciella krav på föraren eftersom den sträcker sig över just 36 timmar.
Inte BD, men annan svensk har kört och fått denna distans godkänd i Tyskland.
Klarare?
Bra!
Hampe