European Tour 2016 - Allmänt snack

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#21
Spotwalla är tillbaka i matchen




...och det är även Petri Myntis Spot! Här på lokationssidan kan man se honom i norra Polen, just vid gränsen till den Ryska enklaven Kaliningrad.
Då har vi lite koll på honom också, bra.

Nu, 84 timmar in i äventyret kan man ana att deltagarna är så mycket utspridda som dom kommer att bli.
DD är den som är längst norrut av de vi kan se, BB är längst österut, Michiel är längst bort i väster - tillsammans med Roberto, som dock är på Irland.
Som träffbilden från ett avsågat hagelgevär, typ. Eller K-pist M 45B... :D

Kom nu ihåg att även om det finns deltagare som bara vill "fullfölja" så vill ju alla göra så bra ifrån sig som möjligt, eller hur?
Vi har dessutom i vart fall 10 stycken hungriga vargar som inget annat vill än att vinna vinna vinna.
...och ändå är dom all over the place.


Tre stycken utmärker sig i distans:



Michiel har lagt ett +300mila monsterben ner till The End of the World.
Fina vägar...? Visst, men mycket vägarbeten längs delar av rutten, och dessutom har han ju skrapat ihop bonusar hela vägen. Jösses..
Nu då? Det finns åtskilliga STORA bonusar längs Portugals västkust, samt i Spanska Galicien, Spanska Baskien, Franska Biscayabukten.
Planerar han en Iberian Rimming...? RADikalt, i så fall.

Roberto ligger typ jämnsides i milligan, och troligen poängmässigt också. Irland är späckat med höga poäng.
Smart upplägg med att utnyttja vilobonusen ombord på färjan.

Samma sak gör DD med sitt Finlandsbesök - mycket mil, och smart tillvaratagande av vilobonus.

En som flyger alldeles under radarn är John Young som vi inte har någon Spot från. Han kan vara var som helst, och han kan alltid vinna.

Amnon Romero, vår deltagare från Israel räds inte krigszonen Frankrike, utan dammsuger kustlinjen på höga poäng.

Flera deltagare har tagit Jylland: där ligger några högpoängare ute på västkusten.

Ian McPhee, Australiensare som bor i Zambia kör på en (troligen?) lånad eller hyrd BMW R 1100 RT som började krångla för honom redan under första benet.
Slutväxeln, så klart - men han har lyckats få den bytt och är igång igen. Snyggt jobbat.

Benny är i behov av ett nytt bakdäck efter sin punktering - men hinner han byta?
Så där himla enkelt är det inte på en NT 700 V. Först måste man skruva loss bakskärmen, och då skall man först tömma väskorna för att komma åt skruvarna i botten av dem...


Därpå är det dags att ge sig på avgassystemet och skruva bort det..


...innan man kan börja ge sig på själva bakhjulet.


Ja, ni ser...? Inte direkt rallymässigt.
Okay, i sanningens namn skall sägas att om man har ett saxbord där man kan slajda ut rumpan så bakdäcket hänger fritt, så skall det gå att släppa däcket rakt ner - utan så mycket för- och efterarbete. Men, att förklara det på Rumänska, Serbiska eller Ungerska... :cool:


Vi får se hur det blir.




Hampe
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#22
Natten har varit lugn.
...för DD. Iland från färjan, nytt hotell, tidig start ner igenom Baltikum och finstäda undan poängen.

BB däremot...



Han var framme i natt och nosade på gränsen till Serbien, kom inte in / valde att inte köra in, trots stora poäng längs rutten han tänkt sig.
Klurigt... Passet har han med sig, men det är ju fullsmetat med stämplar från jobbresor i österled. Var det kanske det som skapade misstänksamhet.
Nå, Benny får berätta själv när tillfälle ges. Jag är visserligen nyfiken, men minst lika nyfiken på konceptet bakom "Travel Free Bordershop" som också huserar på gränsstationen... :D

Nattläger på ett roadside hotell just utanför Timisoara,



Ett industrihotell? Nä, snarare ett guldhotell, om man skall dra några växlar på etablissemangets namn. Som sagt, Benny får berätta mer när han kommer hem.


Nu då?








Sitter på en takterrass i Budapest och njuter av tillvaron?
Njae - 50% rätt. Hojen är egentligen i markplan, och tvärs över gatan hos auktoriserade handlaren Honda Dream och får nytt bakdäck istället för det punkterade, och kanske lite annan omvårdnad.

Det halva rättet är att BB sitter på en uteservering, käkat lunch och tagit sig en välbehövlig paus i ett soligt och varmt Budapest - och njuter av tillvaron. Helt rätt, alltså.


Resten då?




Syns tydligt att man börjar dra sig in mot händelsernas centrum nu vid Torsdag lunch.

Michiel har givit upp en stor fet bonus längst ute på spetsen av Galicien, men har Bilbao och Bordeaux kvar. Samma Bordeaux som Amnon Romero och hans parhäst ser ut att närma sig från andra hållet.

Roberto lämnade Irland så sent som med lunchfärjan från Larne, den nordliga rutten över till Cairnryan i Skottland. Det måste vara ett plundrat Irland han lämnar bakom sig. Räknar han med att hinna roffa åt sig de stora poängen i Skottland också innan målgång i Stuttgart Fredag em...? Brr...

Av de vi kan följa, så sätter jag Roberto och Michiel i boxen "topp 3" redan nu, mer än ett dygn innan målgång. ...meen, det kunde jag gjort redan innan start. :D
Frågan är, vem är nummer 3? John Young? Han flyger helt under radarn, det är nog bara tävlingsledningen som har koll på hans spot.

DD? BB? Nej nej nej - inte denna gången.
BB är ute på en semestertrip, och har som mål att bli finisher - det räcker.
Jag vet att han önskade nå Svarta Havet under sin tur åt sydöst, men strulet med bakhjulet efter punktering gjorde nog att han strök den tanken.
Han är ute och roar sig, och - misstänker jag; passar på att samla erfarenheter för framtida rallyn. Kör vägar han inte hunnit med tidigare, och samlar information var det är lättkört och mört vs. tungkört och besvärligt.
Kanske därför dom nobbade honom i Serbien? Dom kände av spionvibbarna? :cool:

DD har haft oflyt med sin planering. Han har inte hittat rätt tåt att börja nysta i, och sådant är aldrig roligt. Daniel är annars känd för att sätta hiskeligt effektiva rutter med PPK-densitet som få andra; Poäng Per Kilometer, alltså. Tighta, ekonomiska, smarta rutter.
Så inte denna gången. Han är ungefär lika långt bort från målet nu vid lunchtid som de andra två långresenärerna - men utan att ha med sig tillnärmelsevis lika mycket poäng i bagaget, det är i vart fall min bedömning. Jag tror att Daniel gör samma sak som Benny - kör nya vägar, nya delar av Europa och samlar erfarenheter för kommande rallyn.
"Hoppas klara övre halvan i resultatlistan" messade en defensiv DD tidigare i veckan.

Glöm! Även på halvfart ligger dessa två inom topp 10 när allt är sagt och gjort - det kan jag sätta en dunk olja på.
...men vem behöver olja nuförtiden? BB rapporterade 2 mm förbrukning på oljestickan från det han startade hemma till det att han var framme på etappmålet i Brno.
Scary! Hojar som inte drar olja, hur skumt är inte det?






Hampe
 
Last edited:

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#23
En trist natt.
Michiel har klippt en kantsten i mörkret, allra minst knäckt en framfälg och är DNF. Han lyckades snabbt ordna bärgare - som belgisk Holländare och världsmedborgare lär han nog kunna tillfräckligt mycket franska för att få saker att hända. Han trodde sig först kunna hinna till målet om han fick repat snabbt på morgonen, men inte.

Petri, vars Spot inte varit riktigt kry under rallyt har ringt sig in som DNF. Visar sig att hela karln tydligen är sjuk. Han bryter i Baltikum och linkar hem därifrån, utan att passera gå.
En bra anledning att inte lämna bagage på rallyhotellet...

John Young tvingades bryta i Danmark med skuret bakhjulslager. Surt - men han kör inte någon av sina älskade gamla veteraner. Där hade han säkert både hunnit fixa fram hjullager och byta dem också. Nej, här är det nytt och fint - troligen 1200 Explorer, kardan och allt. Då står man där man står när sådant händer...

De våra?

Daniel körde länge i går kväll, och lär ha kostat på sig en övernattning på "Park Hotell Diament" centralt i Wroclaw.




Hans båda pluttar före och efter indikerar i vart fall att han spenderat några timmar här i natt. Fint skall det vara!


Benny? Not so much...




Däremot en lång nattvila loggad på detta "Oldtimer Motel".


Men nu är det den sista spurten som gäller: Schnellstrassen hela vägen bara!




12 timmar innan målgång var BB och DD de två - av dom vi kan se, som var längst från målet.





MJK, PM och "523" Dave kan vi räkna bort - kvar: BB och DD.
Till och med Roberto som drog i västerled är tillbaka på kontinenten och närmare målet än de Svenska.
Ändå fortsätter både Benny och Daniel att jaga poäng. Det är skidbackar, golfbanor och what not - allt av värde som kommer i deras väg.

Snyggt jobbat, men Autobahn är inte alltid det samma som "schnellstrasse", speciellt inte fredag eftermiddag, speciellt inte i Stuttgart med omgivningar.
Håll i det nu!




Hampe
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#24
Daniel är framme. Inte framme vid hotellet, men i den omedelbara närheten. Han lär försöka raka åt sig de sista tillgängliga poängen innan han stämplar ut för veckan.
Tänk att sitta i sadeln en vecka, men ändå orka fightas in i det sista.

Benny ligger längre bak i kön.



Hans Spot gick i gång 05:57 i söndags - men det lär inte vara den registrerade starttiden.
Han skall vara inne någonstans strax efter 18:00 idag

6 mil, 3 timmar - luuuuuugnt?
Ja, ända tills man tillsätter trafiksituationen...



Ju rödare, desto trögare...


Edit:

Med den senaste uppdateringen på Spotwalla så ser det bättre ut för Benny:



Han är i utkanten av Stuttgart, och har flera andra bakom sig.
Bland annat Amnon Romero, med en fot kvar i Schweiz!!!

Svettigt. Jag bedömer hans starttid till 06:15 - vilket ger 18:15 som absolut sista chans till målgång idag.

15 mil, 2 timmar. Fullt möjligt.
...och lika stor chans att snubbla på målsnöret.


Fingers crossed for all of you guys!




Hampe
 
Last edited:

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#25
Dong!
18:00 och båda våra svenskar är inne med marginal.

Faktum är att iskalla killen fylld med omänsklig värme begav sig ner downtown Stuttgart det sista och jagade de sista viktiga poängen joggandes längs det för tillfället avstängda evenemangsstråket.


Screenshot_2016-09-09-17-39-06.png


MC-klädd.
I typ 30 grader.
Efter en vecka på vägen.

Varför har vi ingen worship-smiley?


Hampe

Edit:

Ett upplägg vi inte sett i Europa tidigare:
Målgång fredag kväll, och direkt till bords. Mat-bords!
Scoring börjar nämligen inte förrän idag på morgonen, och deltagarna har fått fasta tider vid borden baserat på hur dom rullade in kvällen innan.

DD scorar 11-12 idag, och BB sitter ner direkt efter; 12-13.

Ny bankett ikväll alltså, och då först tillkännages resultatet.
Detta innebär väldigt mycket mer tid för umgänge och samvaro mellan förare, speciellt i ljuset av att man inte hade någon mellanscoring på etappmålet.
Trevligt! När LD-folk från 5 kontinenter kommer tillsammans för att tävla så är det ju kul om man hinner säga mer än "Goddag-Adjö" till varandra.

Touren 2014 var extremt komprimerad: mellanscoring på etappmålet i norra Italien gav INGEN luft alls, och målgång, scoring och bankett hölls samma dag då.
Många hade dragit en allnighter sista dygnet, skulle snabbt få sin dokumentation presentabel - och sätta upp sig på turlistan för scoring.
Vänta, vänta, vänta - medans de sista krafterna rinner ur en, tillsammans med nyfikenhet, trevlighet eller rent av allmän hyfs...
Åsso prisceremoni och bankett på det, med i bästa fall en liten tupplur under eftermiddagen. Tur jag har bilder från 2014, så jag vet att jag var där. :D

Sett i det ljuset, så verkar årets upplägg mycket behagligt - men det drar dagar!

När BB och DD kommer hem har dom varit borta typ 11-12 dagar någonting.
Tung investering i ett "5"-dagarsrally...

Ytterligare en reflektion: med detta upplägget kan man dundra in 5 minuter före closing med alla underlag från rallyt liggandes löst i en svart sopsäck - blöta, dessutom.
Det finns gott om tid att återskapa den loggbok man borde skött under rallyt, och oääändligt med tid att likförbannat glömma att kila in den där viktiga bonusen man måste claima för att få betalt för... :confused::mad::(
 
Last edited:

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#26
Benny 5:a utan andra ambitioner än att plaska sig runt, ha kul och lite avkoppling.

Ur huvudet kan jag dra tidigt avbrott första kvällen när han inte trodde att ljuset skulle räcka till för bonusen i Cortina, punktering med påföljande tidsförlust, strul och strukna besökspunkter vid Svarta Havet - samt hela jäkla poängklustret i Serbien droppat efter ett snack med gränsvakterna. Vad kunde ha blivit om inte om hade varit...?
Utan att ännu ha hans eller någon annans poäng så ser jag att han har ett grymt PPK!

Daniel: två efter Robert Koeber är lite grann som att vara "second to none".
Robert gjorde en manglande körning som ingen var i närheten av - men att då komma två trots att planeringen inte stämmer som man vill, det är imponerande. Typ vara nöjd med de kort man tilldelats och spela sin hand så skickligt att man klår alla andra - utom en.

Denna gången var det en zillion poäng som skilde. Förra gången Daniel kom tvåa efter just Robert så var det bara en nysning som skiljde: 250 poäng.
Skulle tro att DD är ganska nöjd med resultatet nu: här behöver man inte gräma sig över någon enstaka poäng man missat, eller något enda bonusställe msn strök undan.

Grymt bra gjort, Daniel!


Robert? Ja, vad skall man säga...?
Street smart, ha ha ha!

Erfarenheten från Europas vägar spelar självklart roll, och lika så alla tidigare framgångsrikt avslutade rallyn som sitter som ett kapital på banken.

Men, Robert har dessutom förmågan att kunna se rallyts möjligheter på det sätt som rallymastern hade tänkt - men inte tänkt skulle synas. I år ritade färjebonusarna om Europakartan fullständigt - men det gällde att se det också.

Dessutom har Roberto en förmåga att isolera den verkligt vinnande rutten och inte bry sig om småplottret runt omkring.
Full steam ahead redan från start, för att hinna knyta ihop säcken på sluttampen.

Congrats, Robert!



Hampe
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#27
"And the beat goes on..."


BB och DD tar sig hem just så där koreograferat snyggt som bara de samdansade klarar av.
Starten gick klockan 3 inatt...




O
Screenshot_2016-09-11-06-17-54.png

...och det kan väl kännas underligt att lämna festen när allt är som roligast

IMG_20160911_062312.jpg

men måndagen är arbetsdag och killarna har varit hemifrån länge nu.

Faktum är att dom, nu när dom kommer hem, har varit ute på vägen i elva dagar.

Hmmm....
11 dagar...? Siffran känns bekant på något vis. Som om den vill säga något...
Nå, det ger sig väl.

Välkomna hem hörrni!
Bra kört och tack för underhållningen i veckan.
Om ni upplever att ni ligger efter på jobbet nu när ni varit lediga, så kan jag meddela att man halka snett även om om man är kvar hemma... :)


Hampe
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#30
Jaha, det var ju oväntat...
Not...


Screenshot_2016-09-11-15-04-48.png

Ett snabbt stopp på Milstolpen, Glumslöv.


Tyvärr innebär det att dom ned all sannolikhet planerar att köra E4 och lägga på några mil hemma för att få ihop en full IBA-körning.

Alternativet - att gå E6 - RV40 - E4 hade nämligen gett dem en massa jobbiga blommor att försöka få med hem oskadade, pinsamma minuter med mig, kramar och annat obekvämt.

...och där har dom svängt av:

Screenshot_2016-09-11-15-27-08.png

Well well - inget mer jag kan göra.
Ha det bra de sista milen hem.

Jag loggar ut, och undrar var jag ställde gräsklipparen senast...


Hampe