Förtydligande om vittnen (+ nested rides)

#1
Jag funderar på att försöka mig på en SS1000 eller SS1000K i sommar, och undrar lite om det här med vittnen.

Det står i reglerna att man ska ha vittne, men blanketten har plats för två vittnen både vid start och slut.

Hur många vittnen behövs egentligen för SS1000?

Vidare, hur går det med diskussionerna angående slopning av vittnen?
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#2
Hej!

Ursäkta det lite försenade svaret. Vi hittade en otydlighet på hemsidan som måste skrivas om när jag dubbelkollade. Den kommer ändras så snart det är möjligt.

Aktuella regler säger att vanliga körningar (Saddlesore, Bun Burner) behöver ett startvittne och ett målvittne.
Dessa vittnen kan vara samma person, det kan vara en anhörig, det kan vara en partner.
Det kan INTE vara en person som kör samma Ironbuttkörning som dig. Två kompisar som båda kör samma sträcka kan alltså inte vittna åt varandra - om båda planerar att lämna in sin körning.

För kvalificerad körning (Gold mfl) så krävs dubbla vittnen: 2 startvittnen, 2 målvittnen.
Samma krav för vittnen gäller som ovan.

"Fotometoden" utan vittne är förbehållen medlemmar som nått "Mileeater"-status.
Minst två godkända körningar -> ansökan -> godkännande -> fritt fram att använda fotometoden enligt de regler som gäller för denna!


Svar nog?
Bara fråga på om det behövs.
 
#3
Tack för förtydligandet!

Helt okej med ett sent svar under vintern. Är inte tillräckligt galen för att göra en körning i dessa temperaturer.
"ett startvittne och ett målvittne" var precis den infon jag behövde.

Men, om ni ändå ska ändra på hemsidan, så.. Jag vet att det är okej att kombinera vissa körningar (SS1000 + BB1500 t.ex) i USA, men jag antar att SS1000 och SS1600K inte går att kombinera, då dom är i stort sett samma körning.
Går det överhuvudtaget att kombinera körningar så enligt de svenska reglerna ?
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#4
Det du efterlyser kallas i USA för "nested rides". En svensk översättning borde bli "ihopflätade körningar."

IBA Finland och Sverige har valt en stramare tolkning än moderföreningen.
Vi godkänner inte "nested rides".

Hos oss gäller "ett startkvitto = en körning."


OBS!

Denna hållning innebär dock inte att man inte kan söka en annan körning än den man började på!

Ingen förhandsanmälan krävs. Ingen vet om att någon planerar en flerdagars SS 2000 eller den lite snabbare 24h SS 2000K.
Om inte allt känns okay med den tuffare utmaningen så går det alldeles utmärkt att slappna av och satsa på något lägre istället.

Så lite yttre tryck som möjligt är tanken.