Flera körsträckor samtidigt

#1
Kan man få flera körsträckor certifierade på samma gång? Dvs tillgodoräkna sig alla kortare sträckor om man kör en sträcka längre än SS1600K? Jag hittar inget i reglerna om detta, men jag ser i listan över certifierade körningar att medlemmar har listats för olika körningar på samma datum (tex både SS2000K och SS1600K) och de kan rimligen inte ha kört mer än den längsta av dessa under den aktuella tiden.
 
Last edited:

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#2
Hej och välkommen till forumet!

Bra fråga! Och känslig... ;)

Du kan läsa om moderföreningens sätt att se på det här:

http://www.ironbutt.com/themerides/nesting.html

...men även få en känsla för hur det diskuteras bland medlemmar:

USA:
https://forum.ironbutt.org/index.php?threads/combining-rides-certifications.1406/#post-20222

Australien:
https://forum.ironbutt.org/index.php?threads/nesting-rides-rides-within-rides.1238/#post-15795


Fler finns om man letar - för att inte tala om kriget i ämnet på somliga maillistor.... :rolleyes:


IBA Sverige har gjort det enkelt för sig: vi accepterar inte "nested rides" eller på svenska: körningar i körningar.

Anledningen är flera: bland annat så vill vi inte uppmuntra till att deltagare splittrar sig under körningar.

Kör man en krävande BunBurner Gold 2500K så passerar man på vägen bland annat körningar som:
SS1600K, SS1000, SS2000K, BB1500 och möjligen även en BBG1500.

...men vill man att våra medlemmar skall spilla tid och kraft på att pricka olika målkvitton och jaga vittnen för varje enskild distans under körningen?

Nope, och därför så håller vi på devisen "En körning - ett certifikat"

Detta skall dock inte blandas ihop med den som söker för en körning man kanske inte siktade på från start:
Ger man sig iväg med ambitionen att köra en SS2000K så kan man givetvis när som helst växla ner till en SS1000 om omständigheterna så kräver.


Klart är att i Mileaterstegen så räknas INTE dessa "nested rides" utan bara huvudkörningen; den längsta av de som claimas.


Jag hoppas inte att du hittat körningar i den svenska delen av registret som indikerar att man kört flera körningar i varandra. Tipsa oss gärna om du ser det: det är isf ett fel i hur körningar presenteras i registret, inte hur de är körda.
(Somliga :rolleyes::rolleyes::rolleyes: lämnar in klumpar med körningar som visserligen körts vid olika tillfällen, men som batchredovisas - och då kan det möjligen hända att flera körningar redovisas på det datum de godkänns, inte när de verkligen körts. Som sagt: har du exempel så tipsa gärna på PM så vi kan korrigera)
 
#3
Hej! Tack för välkomnandet och tack för svaret! Mycket intressant.

Det var ju klara besked och jag hoppades att det skulle förhålla sig så. Det hade varit att göra det lite väl lätt för sig om man kunde göra flera samtidigt. Och inte i någon sport kan man tillgodoräkna sig sträckor eller moment som är delmängder av något större; Springer man marathon får man inte en halvmara på köpet, som någon uttryckte det.

Men jag kanske ska förklara varför jag frågade:
Jag gjorde en SS1000 i augusti (körn nr 611, Oscar Gustafsson om någon undrar), något jag har funderat på att göra en tid, men dragit mig för eftersom det verkat alldeles för jobbigt. Nu visade det sig tvärtom var en mycket rolig upplevelse eftersom allt stämde, planeringen funkade, vädret var utmärkt och jag hade hittat roliga vägar (fick uppleva Norrland, västkusten och Stockholms skärgård under ett dygn). Så jag funderar nu på att göra något mer, en BB1500 kanske. Det hade jag inte trott innan att jag skulle vilja. Och därför ville jag veta om jag skulle fått tex en SS2000K då också.

Jag har tittat extra mycket på listan över certifierade körningar, nu när jag själv är med där och då är det flera körningar i september som infaller på samma datum och det var dessa som fick mig att undra. September överhuvudtaget ser märklig ut med några tomma rader på specifikt datum, men jag antar att listan helt enkelt inte är färdig.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#4
Ah! På en Firestorm. Inte illa: trevlig hoj, men kanske liiite liten tank ibland. :)

Nä, listan ser lite hackig ut nu det sista. Vi får sätta någon att titta närmare på det.

Kul att du är sugen på nya distanser. Mera mil 2018!
...eller kanske redan i år? ;)
 
#5
Ja, jag körde faktiskt soppastopp vid ett tillfälle, fem km innan planerad tankning. Fast jag hade med en liter extra i reserv, så det gick bra ändå. Men det var en bra erfarenhet.

Jag tror inte det blir så många fler mil i år, riktigt så hårdhudad har jag inte blivit :cool: