Start klockan 00.01 är ovant. Svårt. Jag får inget flyt i hur dagen innan ska genomföras. Jobbet måste ju skötas och familjen osv.
Nåväl.
Tassar ut till Ryd på blöta vägar med uppklarnande väder. Rädd för frosthalka. Inte SÅ sugen på att lägga mig ner i något dike och hoppas på att bli hittad.
Kvittomaskinen funkar! Provtankar och kollar tidstämpeln. Tankar. Noterar tid (00:01) och km-ställning. På rull!
Kallt. Snöfall. Mörkt. Resan till Oxie går via Glumslöv. Stor tank men CW-värde som en ladugårdsdörr tarvar extratankning. Kaffedrickande poliser studerar mig och skakar på huvudet...
Kvittot i Oxie är bra. Bara någon minut fel! Världsklass för att vara Shell. Förr i tiden var 30 minuter fel vanligare...
Kallt. Torrt. Trött. Kämpar mot ögonlocken innan solen går upp och ger energi. Göteborgspassagen går som en dans. Lugnt och sansat, lagom med trafik!
Kallt och soligt. Söderut mot Helsingborg ger mig det väder som jag förtjänar och vill ha. Solsken, blå himmel och medvind.
Provar lite olika taktiker med pauser under denna resa. Testar att ta en mat/dricka/osv någon timma före tankstoppet för att sedan kunna ta själva tankstoppet på kortast möjliga tid.
På väg upp mot Sillekrog tar jag av mig overallen. Julas vinteroverall med blixtlås som BoB Sweden har modifierat. En livräddare. Ja, jag har elkläder också. Jag är ju som sagt en solskensåkare... :-D
Stockholmspassage 1 är förvånansvärt snabb och smidig. Förväntade mig köer men det enda blev egentligen lite strul kring Upplands Väsby. Aldrig stillastående men långsamt.
Trafiken försvinner norr om Uppsala. Solen skiner, 10 grader varmt. Lite stela knän och lagom med träsmak.
Hudiksvall. Här åker overallen på. Bonus på resan söderut är att P4 sänder hockeymatch. Åker jag ensam så lyssnar jag väldigt ofta på radio och just kommentatorer som lever sig in gör körandes enklare. Iaf för mig.
Stockholmspassage 2 blir odramatisk.
Sillekrog. Här kommer tankar som "Ingen punktering nu väl?" "Det finns olja i hojen väl?"
Framme i Linköping/Ryd så möts jag av BoBSweden som agerar vittne. Trevligt! Några minuters samtal efter tankning och kvittoarbete.
Därefter hem och börja fundera på nästa körning....
//DD
Nåväl.
Tassar ut till Ryd på blöta vägar med uppklarnande väder. Rädd för frosthalka. Inte SÅ sugen på att lägga mig ner i något dike och hoppas på att bli hittad.
Kvittomaskinen funkar! Provtankar och kollar tidstämpeln. Tankar. Noterar tid (00:01) och km-ställning. På rull!
Kallt. Snöfall. Mörkt. Resan till Oxie går via Glumslöv. Stor tank men CW-värde som en ladugårdsdörr tarvar extratankning. Kaffedrickande poliser studerar mig och skakar på huvudet...
Kvittot i Oxie är bra. Bara någon minut fel! Världsklass för att vara Shell. Förr i tiden var 30 minuter fel vanligare...
Kallt. Torrt. Trött. Kämpar mot ögonlocken innan solen går upp och ger energi. Göteborgspassagen går som en dans. Lugnt och sansat, lagom med trafik!
Kallt och soligt. Söderut mot Helsingborg ger mig det väder som jag förtjänar och vill ha. Solsken, blå himmel och medvind.
Provar lite olika taktiker med pauser under denna resa. Testar att ta en mat/dricka/osv någon timma före tankstoppet för att sedan kunna ta själva tankstoppet på kortast möjliga tid.
På väg upp mot Sillekrog tar jag av mig overallen. Julas vinteroverall med blixtlås som BoB Sweden har modifierat. En livräddare. Ja, jag har elkläder också. Jag är ju som sagt en solskensåkare... :-D
Stockholmspassage 1 är förvånansvärt snabb och smidig. Förväntade mig köer men det enda blev egentligen lite strul kring Upplands Väsby. Aldrig stillastående men långsamt.
Trafiken försvinner norr om Uppsala. Solen skiner, 10 grader varmt. Lite stela knän och lagom med träsmak.
Hudiksvall. Här åker overallen på. Bonus på resan söderut är att P4 sänder hockeymatch. Åker jag ensam så lyssnar jag väldigt ofta på radio och just kommentatorer som lever sig in gör körandes enklare. Iaf för mig.
Stockholmspassage 2 blir odramatisk.
Sillekrog. Här kommer tankar som "Ingen punktering nu väl?" "Det finns olja i hojen väl?"
Framme i Linköping/Ryd så möts jag av BoBSweden som agerar vittne. Trevligt! Några minuters samtal efter tankning och kvittoarbete.
Därefter hem och börja fundera på nästa körning....
//DD