Fools Gold - Specialkörning under dygnet 1/4 2017

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#23
Ja, i lördags såg det hur fint som helst ut, uppehåll och temperaturer mella +3 och +9.
I måndags skulle jag få dras med hur mycket regn som helst om jag startade. Idag tisdag eftermiddag var vi tillbaka på uppehåll, och därtill temperaturer i spannet 6 - 17 grader!

Aprilväder, minst sagt, och det hinner nog ändra sig tills start igen - flera gånger om.

Men, för min del hänger det inte på vädret.
Här är frågan mer: kommer jag kunna komma iväg från jobbet i tid?
Kan jag varva ner och komma till ro?
Kan jag gå och lägga mig vid 17 på en fredagseftermiddag och få få vettig sömn fram till 23 när det är dags att klä på sig?

Där har vi det delikata med denna körning - allt skall ju hända under 1/4.
Instabil väderlek är såklart också en exponent.

Vi får se, vi får sen...


Hampe
 

Kennek

Active Member
#24
Du har hur rätt som helst där Hampe. Utvilad är ett måste. Har fått lära mig det den hårda vägen under dryga trettio års skiftjobb.

För min del ser det mesta bra ut. Ledig från jobbet, världens bekvämaste hoj, utsorterad planering och utprovad utrustning.

Nu handlar det om ifall väglaget och min dagsform tillåter ett guldförsök:)
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#26
På A svarar vi Ja; och på B säger vi... ...ADHD...? :D
Ta inte illa vid dig - ibland känns det som man kan klistra större delen av alfabetet på oss som håller på med detta.

Vi är strax färdiga med den årliga revideringen av reglerna, och vi har särskilt tittat på skrivningen som Jörgen påpekade. Här kommer det att komma en ändring - inte i de egentliga reglerna, men hur dom är skrivna.
Det är alltså möjlig att norrifrån E4 välja mellan att gå först till Helsingborg eller Malmö.
Det som INTE går för sig är att ta Helsingborg och direkt Malmö eller vice versa.
Mellan Helsingborg/Malmö eller Malmö/Helsingborg MÅSTE man alltså lägga in Munkedal.

I praktiken så ser en start från Hudiksvall ut så här:

1.
Circle K, Utängsvägen Hudiksvall (nordligaste punkt, och tillika tvingande station)

2.
Valfri station i omedelbar närhet till E4 mellan Shell Stora Wäsby och OKQ8 Sillekrog

3.
Helsingborg alternativt Malmö beroende vilket som passar de egna tankintervallerna bäst.
(Tvingande stationer)

4.
OKQ8 Tradenvägen / Håby Munkedal

5.
Malmö alternativt Helsingborg beroende vilket som passar de egna tankintervallerna bäst.
(Tvingande stationer)

6.
Valfri station i omedelbar närhet till E4 mellan OKQ8 Sillekrog och Shell Stora Wäsby

7.
Avslutning på samma plats som starten.

Så, nu kom vi från bokstavsproblematiken. :p



Notera! En viktig förändring kommer att offentliggöras senare i veckan, men kan tas med i planeringen redan nu:

E6, sydligaste punkt: Shell Bronsåldersgatan eller OkQ8 Lockarpsvägen, Malmö, avfart 13.

Som sydligaste punkt är man inte längre tvungen att använda Shell Bronsåldersgatan längre.
Det går även bra med den nyöppnade OKQ8 på andra sidan E6: "Lockarpsvägen".
Klockan på Shells kvittoskrivare är en ständig källa till problem, så detta alternativet är välkommet.

Shell kontrar med både Pizza Hut, McDonalds och sin egna Drivers Dog på nordsidan av E6, OKQ8 har KFC på the sunny side of the street. Var och en får fundera vilket skrovmål som passar bäst på en Guldkörning... :D



VIKTIGT RÅD till er alla!

De som ämnar pröva på denna utmaningen uppmanas att göra en ordentlig färdplan med alla passagetider in och ut från de planerande stoppen, baserat på start 00:01 eller när man nu väntar sig att komma iväg.

Anledningen är att detta är en minutkrävande körning, och det gäller att hålla koll på varenda en av dem!
Det är faktiskt avstressande att veta exakt hur man ligger till. Speciellt när något börjar kasa snett.
Om du VET att ditt förra snabbstopp gav dig 5 minuter extra tillgodo, så vet du också att du kan kosta på dig ett extra toabesök längre fram - och hur lång tid det får ta.

Och, genom att ha koll på minuterna så ser du också direkt om en felaktigt printad kvittotid är en katastrof för just din körning och måste åtgärdas med (tidsödande) korrigering direkt på platsen, eller om den felaktiga tiden är något du "kan ta" utan att det diskvalificerar dig för det benet du redan tillryggalagt eller det du skall anträda.

Håll koll på minuterna! Denna körningen kräver det!
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#27
Så, vilka har vi med oss?
Detta bara för att vi skall veta vem som är ute och rör på sig, och veta vem det är man möter. Ingen tvingande anmälan alls.

Hampe: Startar från Frillesås och går norrut till Munkedal, sedan Malmö och sedan är det bara resten kvar.


Fyll på, eller maila på events(€)ironbutt.se
 

Kennek

Active Member
#28
Om stjärnorna står rätt och vädergudarna vill så startar jag från människobyn söderut.
Har omfallsplanerat för ss1000 och ss2000k
Utifall att......

//Kenne
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#29
Bra där! Förplanerade plattformar där man kan kliva av eller gena för att komma hem och ändå landa ett cert gör resan enklare.

Sista minuten tips: det har varit mycket dimma längs kusten/E6an i veckan, och väderprognosen säger mer sådant väder som triggar dimma. Se till att ha hala visir.

Själv då?
Kläder genomgångna och framlagda, reserver packat och klart.

Till och med hojen är klar!
Fast, inte den som det var tänkt.

Meningen var att jag skulle tagit vinterhojen:


...men så började samvetet skava lite.
Skall man ta ut en så gammal offroadstånka och plåga den ett dygn? Den är ju 29 år nu...
Ja, och sedan har den ju så liten tank - bara 29 liter.

Nä, den får stå över. I går baxade jag fram en annan hoj ur förrådet:





En 28 år gammal offroadtwin.
Heelt annan grej. Mycket yngre, och med så mycker större tank: 31 liter.
Different ballgame! :D

Hojen är lätt för er andra att känna igen på motorvägen:


Lite halvfransk, sådär.

Mer pysselbilder: gängad stång måste monteras:



...för att...



...muffarn inte skall börja lägga sig i körningen över 100 km/h.
Ursprungside: Benny Bob Sweden

Här har ni min utsikt under dygnet:



I fönstret ser man också the vitals för körningen: knappt 1,5 timme att vinka på för att pinka på, tanka, tänka, äta och kanske snacka med någon längs vägen?

Vi får se hur det blir med det. Så här väl förberedd har jag inte varit på mången god dag. Det är inte utan att man undrar vad som skall blåsa sönder eller gå galet snett under morgondagen, innan start...

Hampe
 
Last edited:

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#32
Vi har även satt upp en "location page" på Spotwalla där man kan se samtliga som valt att visa upp sig på en och samma sida. På en sådan här samlingssida så dras inga streck från tidigare positioner, utan det är "engångsblippar" som bara visar senaste position.

https://spotwalla.com/locationViewer.php?id=419

Kan vara kul att växla mellan enskilda och "alla" beroende på hur många det blir som sätter upp sig på visning.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#33
...man jag - min åsna, är inte med på Spotwalla alls.
Beroende på att det visar sig att FindMeSpot inte dragit pengar från mitt konto som det var tänkt före jul.
Säkert knasiga kortuppgifter, men jag lägger inte mer tid på det just nu. Jag kör under radarn denna gången istället.

Lite ironiskt att man jagat er andra att provköra era spotar men flunkar själv. Well well... :cool:

Jag kan bjussa på ett lite löst och till intet förpliktigande körschema för min resa istället!
Start
00:00

Munkedal
01:30

Shell Bronsåldersyxegatevägen, Malmö Avfart 13
05:00

Circle K Österängen Jönköping
07.45 - 08:15

Circle K Kungens Kurva
Elvish...?

Circle K Galda Hudik
Kring 2

OKQ8 Sillekrog
Typ kvart i sexekot?

Circle K Bergarondellen/Garnisonsgatan
Mellan 22 och halv Älva?


Den tilltagande suddigheten i angivelserna beror helt enkelt på att jag inte vet hur jag kommer att disponera mina pauser.

Nu 16:00! Klar på jobbet, hem och slagga. Vi får la se hur det går... :rolleyes:


Vi ses!
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#34
Good to go!



Sadly this poor handy could could not capture the really weird crescent moon tonight, but this is an equally weird ride.

Hope you all get a glimpse of the moon too - it unites us all in every country were this ride is done.


Hampe
 

moose

Premier Member
#36
Tråkigt att höra, hoppas inte allt för allvarligt. Var annars på gång med ett välkomnande vid Håby Munkedal om du kommit förbi. Mötte Hampe vid detta ställe när han stannade o tog ett hörnpunktskvitto. Humöret på förare o maskin var gott. Tidsnoteringen var på pricken vad han beräknat, 01.36 avgång o i väg de for. Hoppas resan vidare går bra.
Dan
 

Kennek

Active Member
#37
Tackar för omtanken:)

Nä det är inget större fel. Regn o dimma gjorde att jag var tvungen att köra utan glasögon med öppet visir.

Den kalla vinden gjorde att pannan frös och jag upplevde som synbortfall.

Tänkte stanna till och vila en stund för att se om det blev bättre. Hörde då på radion att vägen var avstängd längre söderut.

Beslöt mig då för att bryta ihop och försöka på nytt framledes:oops:

Hemma nu med en ny erfarenhet.

//Kenne
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#39
Hampe här som lånar detta kontot för att uppdatera lite. Jag har lyckats låsa mig ute från mitt egna när jag försökte uppdatera längs vägen.
Fingrar stelfrusna till trumpinnar är bara sådär att logga in på det finstilta med...
Jag provade att messa uppdateringen också till några av er IB-inaner som redan låg inne i adressboken. Ingen som fick det heller?

Kennek - trist med dina problem. Perfekt exempel på varför vi har en tröskel på de tuffare körningarna; en erfaren förare har större chans att se när det är dags att göra ett nytt försök någon annan gång, hellre än att stånga en djupfrusen panna blodig. Du kan vara glad att du slapp en del överjävliga partier både inatt och igår natt.

Hampe är i vart fall hemma, happy och HUNGRIG. Jag tog systemhjälmen istället för min älskade crosshjälm med skärm bara för att försöka minimera ståtiden och istället äta på rull. Funkade som planerat, men man kan lessna på sju sorters energikakor, flap-jacks och rawbars också.

Jag stämplade ut på hemmamacken några minuter före full tid. Det här var en körning i min smak!
Bitvis vidrigt väder, avig uppladdning och kallt in igenom märg och ben.
Nä, jag försöker inte reta dig, Kenne - jag bär på ett antal defekter. En av dem är att jag gillar att köra hoj när omständigheterna är riktigt illa. Och det var dom! Fy tusan vad jag har frusit - i två dar, känns det som eftersom starten låg så illa till.

Jag träffade Moose på Håby, kul att du var ute trots att du hade förhinder för att delta hela dygnet.
Jag mötte JOL i Bohuslän på väg mot Håby - men såg honom bara en gång...? Borde varit minst en gång till.
Hade jag kanske näsan i navin och missade dig?

Remington var smartast av oss alla och drog iväg söder ut - till Tyskland, och hann med en sväng på BAB 20 också.
Tänk att han Helmut Kohl beslutade om att bygga en hel motorväg bara för våra Guldkörningar.

Kul körning! Utförligare rapport följer när jag fått ordning på mit egna konto




Hampe
 

Remington

Active Member
#40
En kort reserapport:

Det var en väldigt lättkörd variant av en BBG1500 för min del (tack vare BAB20 ;)
Körningen gick smidigt och bra och helt utan några haverier eller incidenter.
Vädret var fint, ingen vind att tala om och temperaturer mellan 6 och 21 grader.
Två mindre avvikelser från den planerade rutten blev det dock.
Först så var E4 avstängt mellan Hornsborg och Markaryd norra (i alla fall för södergående trafik) pga. en tidigare trafikolycka.
Där blev det en omväg via Älmhult istället.
Sedan så lyckades jag göra en navigeringstabbe i närheten av Neumünster där jag sen irrade runt en bra stund för att hitta till A7:an (nästa gång ska man nog ha en papperskarta med som komplement).

Hatten av för Hampe för ännu en imponerande körning och respekt för Kennek (vädret vid starten för din del hade nog fått vem som helst att backa - redan innan start).

BBG1500 Sverige är såklart med i min egen långtidsplanering, men än så länge mäktar jag inte med den pausdisciplinen den körningen kräver (så att det är bara att fortsätta övningsköra:)