Fools Gold - Specialkörning under dygnet 1/4 2017

#41
Halloj!

Uppe och rör på mig igen:) Eftersom jag utgår från Karlskrona hade jag lite fram- och hemkörning också. Valde Helsingborg som startplats, eftersom jag räknade med att det skulle vara lättare att få vittnen där än i Markaryd, som hade varit närmast till E4'an. Och det funkade.

Lämnade hemma vid 2100, provtankade i Hbg vid halv tolv. Inget kvitto i den maskinen. Skönt att slippa det vid 00.00+. Och vittnesgrejen löste sig. Kanske inte låter som att det har med körningen att göra, men det är ett av kraven som i alla fall jag inte vet i förväg hur besvärligt det kan bli att uppfylla... Rutt och tankningsplan görs ju i förväg. Att jag sedan brukar glömma saker kors och tvärs (nummerlapp i orienteringen?), gör väl att den största utmaningen och bedriften för mig nog är om jag har med mig kvitton från alla ställen.
Det här med "alla ställen" hänger ihop med tankningsplanen. När man som jag kör K1300S så har man det bra längs vägen tills bakhjulet plattnar, men bara 19 liter i taget...

13 kvitton från igår, och en komplett (om ännu inte godkänd...) körning. Tack Hampe för blinkningen söder om Håby! Låg sådär 1,5 timmar efter dig i huvudplan och stämplade kvittot där på 02:59. Sammanfattningsvis gick det hela väldigt bra. I det finstilta kan man tolka in att det var en plan med kända hållpunkter, i stort sett helt utan marginaler och med insikten att det kommer att vara pressat. Och det var det. Första halvan handlade mycket om att så att säga hämta hem eftersläpningen i totaltidsåtgången. Andra halvan om att bevaka och fullfölja. Så efter E6 upp och ner och halvvägs upp på E4 hade ETA enligt navigatorn ätit sig ned på rätt sida om midnatt. Kvart i tolv på dan hade jag kört halva distansen, och det var ju också lovande. Återstod att ta sig igenom Stockholm två gånger och att ta sig fram till rätt mackar i rätt ordning. Hampespaning igen söder om Hudiksvall, men inget napp från mig heller...

Här gick jag in i den så att säga strukturerade delen av körningen. Balansering av hastighet, ETA, korta pauser och koll på soppaförbrukningen. I Hudik hade jag 23:50 som ETA i Helsingborg. Kvittot visar kl 15:11 och 18,0 liter. Stora Wäsby, 18,2 liter. Ödeshög 18,0 och slutligen tillbaks i Helsingborg kl 23:35 med 18,4 nya liter i tanken. Om det behövts hade jag hunnit tanka en gång till och det hade varit besvärligare att köra torrt. Men det finns en viss tillfredsställelse i att rulla in med 6km kvar på räckvidden. (Kollade en annan gång och körde tomt med flit. Det finns drygt 4 km till efter nollan... det var inte under IBA-körning.) Ett par ståkaffe fick jag till längs vägen, och hade en del matsäck med också (hårdkokta ägg tycker jag passar, och äpplen). Verkar som att pausdisciplin är lite grand min grej... Två sporthojare på macken hade inga problem med att signa ankomsten och så var det hela hamn, åtminstone tills papperna granskas och någon berättar vad jag missat.

På det hela taget så var det alltså en rätt trivsam historia och rätt vad det är så är man väl i farten igen nånstans?

//Jens

P.S. Funderade på om det också borde nämnas att det var 5-8 grader varmt, regnade i hundra mil, att underkläderna i vart fall inte höll någon värme, att hängslet till MC-brallorna lossnade när jag böjde mig framåt andra tankningen men att jag inte vågade ta 15 minuter att klä av och på mig alltihop, att skinnet lossnat på vänstertummen efter alla blinka höger-vänster, att dimman och kylan sista benet gjorde det nästan omöjligt att se (förstår hur du tänker, Kennek) och att det hade lättat igen inför den stjärnklara hemkörningen efter midnatt, när det blev 1,5 grader varmt och jag genomfrusen på riktigt (jag hade fel där i Småland på nedvägen...). Men då skulle ju dom hemliga godsakerna med den här typen av nöjen bli kända och det vill vi ju inte. Eller? D.S.
 
Last edited:
#42
Bra jobbat ni som tog er runt och bra försök Kennek men det går fler tåg!

Och Jens, jag undrade vad min sign JOL gjorde i forumet. Jag har nämligen JOL på min Spot... Det kan alltså bli lite förvirrande för de som följer.

Vi får väl lösa det på något sätt ;)

Jörgen
 
#43
Bra jobbat ni som tog er runt och bra försök Kennek men det går fler tåg!

Och Jens, jag undrade vad min sign JOL gjorde i forumet. Jag har nämligen JOL på min Spot... Det kan alltså bli lite förvirrande för de som följer.

Vi får väl lösa det på något sätt ;)

Jörgen
Aha, då lyckades min mobil komma ut på nätet i alla fall :) Inga problem med Spot-signen, eftersom du redan använder JOL på sporten så byter jag till något annat nästa gång. Tack för påpekandet!