Forsøk på Ironbutt i anledning HDOC Superrally 2017 i Brno, Czech

Gisle Forseth

Well-Known Member
#1
Hei,

håper det går bra å skrive på norsk :).

vi er 4 (kanskje 5) karer som skal til HDOC Superrally 2017 i Brno, Czech. I den anledning har vi bestemt oss for å gjøre et forsøk på Ironbutt ettersom distansen er midt i blinken med litt posisjonering.

I grove trekk, planlegger vi å starte ut fra Mølndal, Göteborg tidlig morgen torsdag 1 juni og håper på å være framme rett sør om Brno ved en 24/7 bensinstasjon ikke altfor lenge etter midnatt natt til fredag 2 juni.

Ruten er tenkt som følger: Göteborg - Malmø - Kolding (DK) - Hamburg (DE) - Berlin - Dresden - Praha - Brno - målpunkt.

Ved hjelp av Google maps har vi beregnet at ruten er 1640 km. Er dette for akkurat? Bør vi legge på litt for å være på den sikre siden?

Vi har ikke prøvd dette før, har lest om kjøretipsene og satser på bensinstasjoner med kvittering og at resepsjonen i Göteborg er startvitne med mindre det skulle være noen her på forumet som er i nærheten av Mølndal Scandic på morgenen torsdag 1 juni?

Tilsvarende, vi håper at vedkommende som er nattevakt på bensinstasjonen utenfor Brno aksepterer å være sannhetsvitne, om ikke det skulle være noen Ironbutt medlemmer til stede der nede.

Spørsmål: Må vi ha en kvittering pr sykkel pr fylling, eller kan vi fylle på et kort for alle?

Her følger detaljert oversikt over etappene, vi satser på å ligge rundt 200 km per etappe. Alle tilbakemeldinger på ruten setter vi stor pris på :).

Scandic Mölndalen - Klippanvägen 16, 262 71 Ängelholm 180km, 1 time 50 min

Klippanvägen 16 - Nordhøj 4, 4600 Køge 158km, 1 time 32min

Nordhøj 4 - Haderslevvej 189, 6000 Kolding 199km, 1 time 58 min

Haderslevvej 189 - SVG Autohof NeuMünster Süd 185km, 1 time 45 min

SVG Autohof NeuMünster Süd - An der Autobahn 7, 19306 Neustadt-Glewe 158km, 1 time 34 min

An der Autobahn 7 - Dahmestraße 21, 15749 Mittenwalde, Germany 208km, 2 timer 2 min

Dahmestraße 21 - Scholtyssek, Jens, Bergstraße 121 / Ecke Südhöhe, 01217 Dresden, Tyskland 176km 1 time 40 min

Scholtyssek, Jens, Bergstraße 121 - D1, 252 43 Průhonice, Tsjekkia 157km, 1 time 41 min

D1, 252 43 Průhonice - Vídeňská 195/98, 619 00 Brno-jih, Tsjekkia 189km 1 time 41 min

Vídeňská 195/98 - Pasohlávky 32, 691 22 Pasohlávky, Czechia 30km 18 min
 
#3
Kul att höra av lite norske gutter som vill göra en IBA-körning!

Gisle, du är på helt rätt forum. Fr o m 2017 kan IBA Sverige ta hand om körningar från norrmän och danskar så ni slipper skicka dokumenten till USA.

När det gäller själva körningen som ni planerat så kommer säkert någon av mina vänner att kommentera detta med mer detaljer men spontant tycker jag ni har lite väl många stopp. Varje stopp kostar tid och det är kanske bättre att använda tiden för vila på ett skönt hotell istället för att köra motorväg. Etapper på 150 till 200 km är lite väl korta, men det kanske finns skäl för det. Oavsett kommer ni att klara 1000 miles på 24 timmar. Lycka till.

Heia Norge
Jörgen
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#4
Takk for svar Jörgen. Jo, jeg regnet med en reaksjon på etappene. Det har sin enkle forklaring i at en i følget har en relativt gammel Harley og dermed ikke den helt store tankkapasiteten når man ligger på en motorvei i 100++ (i Danmark og Tyskland blir det fort mye i 130).

Han mener han kan gjøre 250 km på en tank, så vi kunne kanskje tatt lengre etapper, men da kan det fort bli at det blir for mye hvis det skulle skje ett eller annet, så vi valgte å ligge litt under maks grensen for å ha noe å gå på skulle det bli problemer.

Det er Harley på oss alle, og det er tørste sykler på en motorvei :)

Sittekomforten er heller ikke så bra som på mer moderne japanske/europeiske sykler, så vi vil nok sette pris på å strekke litt på labbene etter 20 mil tror jeg.

Men, turen er det viktigste, skulle vi ikke greie det innenfor fristen, eller velger å gi opp, så får vi uansett en minneverdig tur.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#5
Precis, här kommer nog andra medlemmar att vilja hjälpa till lite med planeringen.
Som IBA Sweden svarar vi på lite regelfrågor nedan, men det är lämpligare att andra förare kommenterar planeringen.
Norsk er helt grei!


Ved hjelp av Google maps har vi beregnet at ruten er 1640 km. Er dette for akkurat? Bør vi legge på litt for å være på den sikre siden?
Google maps är lättillgängligt, välkänt och lätt att använda.
Men, det kan inte räkna "kortaste väg". Det ger användaren ett förslag på snabbaste/mest använda sträcka, och ibland ett bisarrt omvägsförslag som ingen vettig människa använder.
IBA räknar strikt på kortaste sträcka mellan kvittopunkter. Erfarenhetsmässigt vet vi att snäv planering med hjälp Google maps sätter förare i kläm när det gäller IBA-körningar.
Utan att ha tittat närmare på er körning så måste jag säga att 1640 km enligt Google maps känns lite snävt.
Www.viamichelin.com och www.tyretotravel.com är två online/gratisprogram att dubbelkolla med.
Här finns massa inställningar att gå vilse bland, men "kortaste väg" rimligt lätt att hitta.
Checka några distanser och se om något skiljer. Ibland räcker det med att flytta en tankningspunkt någon mil för att inte bli av med kilometer.

Era korta distanser mellan tankstopp / kvitton har trots allt en liten fördel: det minskar risken att bli av med verifierbara kilometer. ;)



Tilsvarende, vi håper at vedkommende som er nattevakt på bensinstasjonen utenfor Brno aksepterer å være sannhetsvitne, om ikke det skulle være noen Ironbutt medlemmer til stede der nede.
Ett vittne på plats vid avslutningsstationen är så klart det allra bästa, men det går att lösa på annat sätt:
Skall ni direkt från målet till campingen på Superrallyt så lär det funka om det inte är för stort avstånd i tid och rum.
Det vittnet skall kunna intyga är att ni var på plats vid den aktuella tidpunkten, och att ni alla körde egen motorcykel.
Låt förnuftet vara med när det gäller vittneskravet, så går det bra.

Spørsmål: Må vi ha en kvittering pr sykkel pr fylling, eller kan vi fylle på et kort for alle?
ABSOLUT separata kvitton per deltagare som söker certifiering. Det tar längre tid per tankning, blir fler kvitton att hålla reda på, men var och en måste kunna dokumentera sin resa för sig själv. VIKTIGT!

Detaljplaneringen låter vi medlemmarna ha kommentarer kring.
 
#6
"strekke litt på labbene etter 20 mil tror jeg." är helt OK men nu snackar vi om IRON BUTT. Översättning överflödig.

Skojar lite med dig Gisle, men jag blir så glad att norrmännen har hittat hit till IBA Sverige. Det kommer att gå jättebra med er första resa. Lite problem blir det säkert men en upplevelse och ett litet äventyr för er alla!

God tur!
Jörgen
 

Flathead

Well-Known Member
#7
Hej Gisle.
Det är i mitt tycke en bra planering. Då sträckan kan vara i kortaste laget föreslår jag att ni kör enligt planen ni har och när ni kommer fram kollar hur mycket tid ni har kvar och utifrån det kör iväg åt vilket håll som helst utom det ni kom ifrån och tar ett kvitto några mil bort och sedan kör tillbaka och sluttankar.
Tiden är lätt att ha koll på, jag vet inte om ni passerar någon tidszon, det ska i så fall noteras i loggboken. Tidsangivelserna på följande kvitton kommer nog i otakt om så är fallet. Det finns de här på forumet som har bättre koll hur man gör vid byte av tidszoner och får rätta mig om jag har fel.

Jag har en del personlig erfarenhet av att få gamla Harleys att hänga ihop i ett helt dygn och det är ofta inte helt enkelt.
Ju fler man är i en gruppkörning ju längre tid brukar resan ta men man vill ju hänga ihop och ha trevligt under resans gång. På en SS 1000 är det ganska god tidsmarginal om man är någotsånär disciplinerad och inte sölar för mycket. Det blir dock något helt annat om cyklarna havererar. Jag föreslår att ni i förväg bestämmer er för vem som ska stanna och hjälpa till om det stannar för någon. Det betyder ju att gruppen splittras men onödigt att alla 5 misslyckas i stället för bara en eller två.
(Jag vet att det är mycket snack en för alla, alla för en men det får ni ju avgöra helt själva.) Själv kommer jag nog inte iväg till Superrallyt i år, det krockar med en del andra saker. Önskar er en god tur och en trevlig träff, de brukar få till det bra i de gamla öststaterna.

Av nyfikenhet, vad är det för cyklar ni åker på?
MVH. Magnus.
 

Flathead

Well-Known Member
#8
En sak angående slutvittne, be någon vid incheckningen skriva på den brukar ju vara bemannad dygnet runt eller så finns det ju 8 till 10 tusen andra inne på området att välja på så det är definitivt inget problem ;-).
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#9
Hej igen!
Nu skriver jag som Hampe. Det var jag som svarade tidigare, men nu är jag här som vanlig medlem.
Det är skillnad - IBA Sverige måste skriva rätt och stå för vad dom säger, men en medlem kan ha hur fel som helst och ändå komma undan med det.
...plus att jag kan vara elak också om det behövs. :D


Underskatta inte det som ni ger er i på!
Gruppkörning är hårt, speciellt med maskinmaterial som ger olika förutsättningar för deltagarna.
Visserligen är HD-folk ofta mycket erfarna vad gäller gruppkörningar, men här tillsätter vi tidsramen.
Personligen är jag en typisk soloåkare. Det lyser säkert igenom här, men ändå:
Flatheads tips här ovan är mycket viktig: se till att från början ha diskuterat och förberett hur ni kan dela upp er i mindre enheter. Det måste inte handla om haveri, det kan vara något så enkelt som att någon ledsnar på tempot, eller hellre vill vänta ut en åskskur på en servering medans andra vill köra vidare, någon kanske behöver en tupplur medans övriga är pigga som, ja, heter det mörtar på Norsk...?

Anyway, starta tillsammans men var förberedda på att dela uppe er. Det ökar faktiskt chanserna att verkligen anlända tillsammans.

Innan vi kollar på själva körningen och etapperna så funderar jag kring detta med att starta från Göteborg.
Det är smart på ett vis: det gör att var och en "kommer igång" med körningen, kan stanna och rätta till packning eller annat på hojen som behöver åtgärdas utan att det stör gruppen. Det är bra!

Men fundera lite över detta med att "sova borta" första natten. Är alla bekväma med det?
Skall ni rent av dela rum några stycken som inte brukar sova ihop?
Här finns risk att någon inte kommer till ro alls, medans rumskompisen snarkar så det står härliga till.

Jag säger inte att det är fel, men det finns saker att tänka på som kanske inte dyker upp i första vändan.

Scandic Mölndal har garage i källaren under huset. Se till att förhandla er till plats där nere redan när ni bokar rummet.
Hoj i garage bättrar på nattsömnen rejält, det är skönt att kliva på en torr hoj från start och mullret när man startar och ger sig iväg skakar ut den sista sömnen ur kroppen. :eek:

Er körning är snabb och enkel. Bra vägar som ger en hög snitthastighet.
Hur hög? 102.5 km/i rullande snitt är högt, och alla etapper utom en ligger på eller över 100 km/h. Den snabbaste är på 111.17 km/h och den långsammaste 92.35

Det kommer inte att hålla, så klart. ;)
Det är fort och för att matcha det angivna snittet som måste man gasa som bara hoppsan.

När man planerar efter Google maps så skall man ha klart för sig att skyltad hastighet bara är en av programmets parametrar. Google samlar också in verkliga restider, baserat på Big Data - alltså på hur personer med mobiltelefoner man har tillgång till verkligen tar sig fram.
Detta innebär att längs sträckor där folk ofta kör för fort, så kan Google Maps presentera körtider som kräver hastighetsöverträdelser för att man skall matcha dem.

Skall vi se vad ett totalsnitt på körningen kan tänkas bli?

Hur långa stopp har ni räknat med?
Med 4-5 hojar som skall igenom processen med att stanna, komma till pump, tanka, betala, dubbelkolla kvitto, rulla undan, stoppa ner dokumentationen, göra klart för start så skulle jag inte räkna med mindre än 10 min per vanligt tankstopp.
9 tankstopp längs vägen = 90 minuter minimum för tanknngar.
Problemet är att när ett tankstopp tar så lång tid, så är risken att någon tar av sig handskarna - eftersom det är så gott om tid. Någon kanske till och med tar av sig hjälmen, och vips har 10 minuter blivit 15 istället - och 1,5 tim stillastående för tankning har plötsligt blivit 2 timmar 15 minuter istället...

Har ni rökare med er? Lägg till mer tid.
Skall dom plocka fram tobak och rulla själva? Lägg till ytterligare mer tid.
Kaffepauser? Mer tid, och med kaffe in måste man också sätta av mer tid för kiss ut.

Därtill behövs en längre paus för lunch, säg 45 minuter, och en förlängd paus för stödkäk inför kvällen om kanske 30 minuter.

Så, hur länge har vi stått stilla nu?
4 timmar?
Ganska rimligt för alldaglig SS 1000, och vi är nu nere på 82 km/h i snitt.
Högst normalt för en solokörning, strax under snittet som krävs för den snabbare körningen SS 2000K - men kom ihåg en sak: vi har bara bara kalkylerat med planerade stopp!

Ni startar på en Torsdag och kör i vardagstrafik. Lägg på ytterligare en timma för normal kökörning på ställen man vet att det trögar i trafiken: utanför storstäder och något enstaka vägbygge.
Nu har vi använt 21 av 24 timmar som är tillgängliga, och fortfarande kvarstår risken för "Vollsperrung" vid någon Autobahnolycka.

See...? Det är inte helt okomplicerat detta, trots bra vägar och utmärkta förhållanden.
"Framme inte allt för länge efter midnatt" är fortfarande möjligt, men är helt och hållet beroende på när man kommer iväg...
 
Last edited:

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#10
Sådär ja, skall vi se vad man kan göra åt rutten för att frigöra mer tid, och för att hitta kilometerfällor?
Jag sitter tyvärr på en trist padda nu på helgen och kan inte illustrera med bilder/kartor.
Well, jag beskriver istället, och lägger länkar.

Första kommentaren kommer direkt:


Start- och målkvitto skall alltid vara ett kvitto för bränsle, om inte annat är specialöverenskommet sedan tidigare.
Scandic är alltså inte rätt startplats. Närmaste station är Circle K, Åby Centrum, Katrinebergsgatan 2, 1000 meter åt söder.



https://www.google.se/maps/dir/Circ...1!1s0x46518000deb0f8e3:0x748f82cbd1d75cbd!3e0



Det valda tankstället i Ängelholm är ett sådant man skall passa sig för. Klassisk "långsam" station.
"Långsam" för att man måste köra av från motorvägen, får väjningsplikt mot annan trafik på väg 13, man skall igenom en rondell, in på en industrigata och sedan svänga 2 gånger vänster innan man står vid pump igen.
Det kan låta larvigt om man säger att det tar 5 minuter extra med ett sådant stopp, men stannar man 10 gånger på sådan platser så har man spillt 50 minuter som kanske hade behövts annanstans.
Man bör rikta in sig på "motorvägsmackar" som bara är in-out från huvudspåret.

Idealiskt på detta benet vore egentligen OKQ8 Glumslöv Södergående, men då är vi uppe på typ 220 km från start och det är lite lurigt för er.
Alternativ: OKQ8 Hallandsås


https://www.google.se/maps/dir/Circ...1!1s0x465183681c41bc7d:0x7d1c21fe32ded59e!3e0


eller Circle K Snapparp Södergående.

https://www.google.se/maps/dir/Circ...1!1s0x46519e36aaaaaaab:0x224da94f640edced!3e0

Bra mackar bägge två, Snapparp möjligen snäppet snabbare, men möjligen långt från nästa stopp.






Det här är ursprungsplaneringen. Siktet är på att köra över bron = 158 km
Men titta på Googles alternativa rutt via färja: 119 km.
Om man inte har ett kvitto att visa söder om Helsingborg som leder oss den vägen, så kommer vår kontrollant att skriva in den kortaste vägen mellan kvittoplatser - och det är över HH-leden.
Swosh! Där försvann 39 kilometer från körningen. Med det nya startstället så kortades sträckan ytterligare 1 km, och plötsligt kan man inte söka en SS 1000 längre.
De 1640 "säkra" kilometer man hade har krympt ihop till 1600 blankt innan man ens är utanför Sverige, och dessutom är det så att vi räknar snålare än vad Google Maps gör.
Den kortaste vägen till färjeläget i Helsingborg går egentligen över norra infarten, inte den södra, och där försvinner alla chanser till godkänd körning.

...om man inte har ett lämpligt kvitto, förstås!
Kvittot från broöverfarten räcker för att visa på rätt väg, men vem tänker på det i stridens hetta? Just därför hade OKQ8 Glumslöv "Milstolpen" varit ett bra ställe att tanka på för att säkra upp att man verkligen får betalt för rätt väg.

Det valda tankstället i Köge verkar vara en riktig honungsfälla.
Växla över till satellitbild på Google. Macken verkar enkel att komma in till, men hur tar man sig därifrån...?
Som jag tolkar det är det är det höger på Servicevej vidare in i industriområdet, vänster på Dieselvej, vänster igen på Centervej, rödljuskorsning vänster ut på Nordhöj och sedan ny rödljuskorsning för att komma ut till vänster till motorvägspåfarten.
Där är 5 onödiga minuter förlorade igen. Minst!
Leta nytt tankställe längs vägen i stället.


Valet av mack i Kolding är inte bra det heller. Dels avigt långt från motorvägen, men framför allt ligger den söder om staden och öster om kringfartsleden att "kortaste väg" kommer att vika av från motorvägen redan i höjd med Taulov, och sedan diagonala längs gamla vägen genom Kolding. Massa kilometer tappade helt i onödan.

Välj istället Q8 Bramdrupdam norr om Kolding:

https://www.google.no/maps/dir/Nord...c9e52cb57a609:0x4ff0706d82b416c6!3e0?hl=en-NO

Närmare motorvägen, minimalt med tappad sträcka - och fantastiska danska bakverk! :D


Förslaget på Neumuenster

är närmast en blåkopia av Kolding: där motorvägen svänger väster om staden ligger tankstället
nästan sydöst om samhället och gör att "kortaste vägen" lämnar motorvägen tidigt och går snett genom staden istället. Dessutom ligger den tänkta macken i ett handelsområde där det är stor risk för köer och virriga trafikanter.

Välj istället

https://www.google.no/maps/dir/Hade...249f3544058a3:0xa9661ae6927e1529!3e0?hl=en-NO


...Aalbek West ute på motorvägen. Färre tappade kilometer, mycket snabbare tankning, mindre risk att fastna.

Så...?
Nedslagna över att jag hackar på er?
Hmmm... Nu kanske är ett bra tillfälle att meddela att jag hemskt gärna är med när ni startar i Mölndal och skriver på era blanketter...?

Jag är alltså inte bara taskig. :p
Det som jag försöker visa på är hur man - med erfarenhet, kan göra en IBA-körning lugnare och säkrare genom att använda sig av förplanering för att optimera rutten.
Så, körningen återremitteras härmed tillbaka till er. Planera på nytt och kom tillbaka igen med nytt förslag nu när ni vet lite mer vad ni skall titta efter.

Oh, by the way: ni bör nog kika på sträckan söder om Dresden ner mot Prag också.
Nybyggd motorväg som slingrar sig fram i landskapet är en klassisk miltjyv.
Den gamla vägen ligger kvar, går inte sällan spikrakt och sparar inte bara kilometer utan ibland även mil

Det är den sträckningen vi certifierar körningen på: kortaste sträcka mellan kvittopunkter.


Hampe
 
Last edited:

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#11
Så, då sitter jag på hederlig dator, fast förankrad i väggen och kan lägga upp lite illustrationer.

Allt här är baserat på www.viamichelin.com
Det är på inget sätt något facit, men här kan man ställa in kortaste väg och se lite tydligare var det går snett.

Ben 3 Köge - Kolding "Snabbaste väg" - alltså så som man i de flesta fall också kör sträckan.



Samma sträcka "kortaste väg" - så som vi måste räkna för att säkerställa att minimidistans är körd.




Ben 4 Kolding - Neumuenster

Snabbaste



Kortaste:


Diff: -12 km förlorat för dessa två delsträckor tillsammans






Ben 6 Mittenwalde - Dresden

Snabbast


Kortast


Diff: -13 km



Ben 8 Dresden - Prag

Snabbast


Kortast



Diff: -12 km



Jag hinner inte kontrollera alla delsträckor, men klart är att valet av tankstationer äter hårt på den planerade säkerhetsmarginalen. 37 km borta redan här när vi kollat dessa delsträckor, och vi står just nu på en mycket, mycket knapp Saddlesore 1600K - utan att ännu ha kollat allt i detalj.


Gisle, fasen vad bra att ställde frågan nu innan ni körde iväg.
...och, att ni gjorde det nu på våren när så många andra sitter och planerar sina körningar.

Vi konfronteras varje år med entusiastiska motorcyklister som gjort och lämnat in körningar som varit hur snyggt som helst genomförda - men tyvärr illa planerade.
Det gör ont i hjärteroten att tvingas neka sådana körningar när vi alla vet att man med all säkerhet verkligen kört den aktuella distansen, men inte kan visa det i efterhand.

Jag hoppas att många av dem som inte förstått vikten av en noggrann och genomtänkt planering verkligen läser här och tar till sig vikten av att planera efter kortaste väg mellan kvittopunkter.

Att tvingas lägga till ett okänt antal mil på körningen när man redan nått sin destination är surt utan dess like när man bara vill få tältet i backen, svinga en bägare med folk på plats, heja på gamla vänner och nya - samt gotta sig i gruppen åt det man åstadkommit. Att kicka igång igen på det som borde varit "slutmacken" och styra kosan åt fel håll bara för att logga mil är inte riktigt den känslan vi vill förmedla. :D

Er tur är rätt i grunden, men kräver en hel del finslipning innan den håller fullt ut.
Observera att en del av de mackar jag föreslagit faktiskt minskar totalsträckan, men dom minskar också tidsåtgången ändå mer.

Hoppas inte allt detta gjort er avskräckta från att göra ett försök.
Det är trots allt så att det krävs lite för att bli en av världens tuffaste motorcyklister... ;)



Hampe
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#12
Du store min for en feedback! Jeg er overveldet!

Tusen mange takk til dere alle. Jeg har vært offline en stund på grunn av reise, men nå skal jeg ta tak i dette. Vi har et stykke arbeid å gjøre skjønner jeg :).

...IBA räknar strikt på kortaste sträcka mellan kvittopunkter. Erfarenhetsmässigt vet vi att snäv planering med hjälp Google maps sätter förare i kläm när det gäller IBA-körningar.
Utan att ha tittat närmare på er körning så måste jag säga att 1640 km enligt Google maps känns lite snävt.
Www.viamichelin.com och www.tyretotravel.com är två online/gratisprogram att dubbelkolla med.
Oj, var ikke klar over at det var så strikt. Ta tilfellet med Kolding til eksempel, jeg tenkte det var rasjonelt å ta motorveien rundt, ettersom det nødvendigvis må gå saktere gjennom, selv om den er kortere. Vel, lesson learned. Bra jeg fikk reda på det nå.
Tusen takk for linkene, skal lage en ny plan.

Era korta distanser mellan tankstopp / kvitton har trots allt en liten fördel: det minskar risken att bli av med verifierbara kilometer. ;)
Bra det da :)

Skall ni direkt från målet till campingen på Superrallyt så lär det funka om det inte är för stort avstånd i tid och rum.
Det vittnet skall kunna intyga är att ni var på plats vid den aktuella tidpunkten, och att ni alla körde egen motorcykel.
Jeg tenkte på det, men med den opprinnelige planen (og ihvertfall nå som jeg har skjønt hvordan vi skal legge ruten), så må vi kjøre forbi treffet for å oppnå kilometer, og slik jeg har forstått det så vil det ikke bli godtatt av vi kjører fram og tilbake?

ABSOLUT separata kvitton per deltagare som söker certifiering. Det tar längre tid per tankning, blir fler kvitton att hålla reda på, men var och en måste kunna dokumentera sin resa för sig själv. VIKTIGT!
Notert!

Gisle
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#13
"strekke litt på labbene etter 20 mil tror jeg." är helt OK men nu snackar vi om IRON BUTT. Översättning överflödig.

Skojar lite med dig Gisle, men jag blir så glad att norrmännen har hittat hit till IBA Sverige. Det kommer att gå jättebra med er första resa. Lite problem blir det säkert men en upplevelse och ett litet äventyr för er alla!

God tur!
Jörgen
Vi skal nok tåle det Jörgen, så lenge vi holder oss våkne. Bensintanken på den minste bestemmer mer enn baken :)

Gisle
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#14
...Då sträckan kan vara i kortaste laget föreslår jag att ni kör enligt planen ni har och när ni kommer fram kollar hur mycket tid ni har kvar och utifrån det kör iväg åt vilket håll som helst utom det ni kom ifrån och tar ett kvitto några mil bort och sedan kör tillbaka och sluttankar....
Ja, jeg har også tenkt på det, men vi må jo ha en plan å starte med. Har en mistanke om at vi må et stykke videre mot Slovakia :).
Men, du sier: "tar ett kvitto några mil bort og sedan kör tilbaka og sluttankar", det er vel ikke lov til å kjøre fram og tilbake?
Jeg tenker at hvis vi mangler 50 km, så kjør vi 50 km og sluttankar og strake vegen til overnattingen etterpå :).

...Tiden är lätt att ha koll på, jag vet inte om ni passerar någon tidszon, det ska i så fall noteras i loggboken....
Vi krysser ikke tidssoner, ihvertfall ikke så lenge vi ikke må inn i Romania for å oppnå 1600++ km :)

...Jag har en del personlig erfarenhet av att få gamla Harleys att hänga ihop i ett helt dygn och det är ofta inte helt enkelt...
Det er en som er 20 år, men den har relativt ny motor, ellers er det nyere sykler. Vi får bare satse på at det går bra, det er jo en del av gamet.

...Ju fler man är i en gruppkörning ju längre tid brukar resan ta men man vill ju hänga ihop och ha trevligt under resans gång...
Det blir dock något helt annat om cyklarna havererar. Jag föreslår att ni i förväg bestämmer er för vem som ska stanna och hjälpa till om det stannar för någon. Det betyder ju att gruppen splittras men onödigt att alla 5 misslyckas i stället för bara en eller två...
Jo, ser den, er klar over at ting tar med tid, men vi som drar er erfarne turkjørere, og ganske disiplinerte, så bortsett fra overhead fra tanking skal vi nok være så effektive som vi kan.
Vi skal ta en fellesbeslutning på hva vi gjør i tilfelle havari kvelden før vi starter. Vi er klar over at slikt må man avklare på forhånd. Ettersom vi alle er voksne karer som har vært ute en vinterdag før er nok policy det at den som får problemer blir igjen, men vi må se an hvor/når/hvordan.

... Själv kommer jag nog inte iväg till Superrallyt i år, det krockar med en del andra saker. Önskar er en god tur och en trevlig träff, de brukar få till det bra i de gamla öststaterna...
Det er vår første på et par år, har ikke vært de siste to årene, men var både i Kalpeida, Tallinn, Wroclaw og Ballenstedt. Pinsen er fin for en slik tur når man har en ekstra fridag, men som for deg, så hender det at det kolliderer med andre aktiviteter. Vi trives veldig godt med å kjøre i øst europa :).

...En sak angående slutvittne, be någon vid incheckningen skriva på den brukar ju vara bemannad dygnet runt eller så finns det ju 8 till 10 tusen andra inne på området att välja på så det är definitivt inget problem ;-)...
Har tenkt på det, men det går ikke ettersom vi da må snu og kjøre tilbake, og det forstår jeg ikke er tillatt.

...Av nyfikenhet, vad är det för cyklar ni åker på?...
Road Glide Ultra
Street Glide
Electra
Softtail

Softtailen er 20 år, Road Glide 6, Street Glide 2 og Electra 1.
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#15
Hej igen!
Nu skriver jag som Hampe. Det var jag som svarade tidigare, men nu är jag här som vanlig medlem.
Det är skillnad - IBA Sverige måste skriva rätt och stå för vad dom säger, men en medlem kan ha hur fel som helst och ändå komma undan med det.
...plus att jag kan vara elak också om det behövs. :D...
Skjønner :)

...Gruppkörning är hårt, speciellt med maskinmaterial som ger olika förutsättningar för deltagarna...
Heldigvis er den som har den eldste (minste) sykkelen også den tøffeste :)

...
...Flatheads tips här ovan är mycket viktig: se till att från början ha diskuterat och förberett hur ni kan dela upp er i mindre enheter. Det måste inte handla om haveri, det kan vara något så enkelt som att någon ledsnar på tempot, eller hellre vill vänta ut en åskskur på en servering medans andra vill köra vidare, någon kanske behöver en tupplur medans övriga är pigga som, ja, heter det mörtar på Norsk...?
Vi sier vel "spreke som et uvær" på norsk, hvis jeg forstår deg rett :)
Selvfølgelig, det handler ikke bare om havari. Men om en eller flere ikke orker mer, så er det absolutt ikke noe problem. Da kjør vi andre. Det som vi må diskutere er ved havari, for da blir det en del sympati og praktiske utfordringer.

Innan vi kollar på själva körningen och etapperna så funderar jag kring detta med att starta från Göteborg.
Det är smart på ett vis: det gör att var och en "kommer igång" med körningen, kan stanna och rätta till packning eller annat på hojen som behöver åtgärdas utan att det stör gruppen. Det är bra!
Vi valgte å starte söder for Göteborg av den enkel grunn at jeg har veldig dårlig erfaring med rush trafikken gjennom Göteborg, selv på motorveien stopper det opp. Slik som dere har påvist nå, med at det blir litt knappast, så hadde det nok vært en fordel å starte lenger nord, men da har vi Göteborg da... Med mindre man starter tidlig selvsagt, men vel, nå er valget gjort og hotell bestilt til en pris som ikke kan avbestilles, så da blir det så.

Men fundera lite över detta med att "sova borta" första natten. Är alla bekväma med det?
Skall ni rent av dela rum några stycken som inte brukar sova ihop? Här finns risk att någon inte kommer till ro alls, medans rumskompisen snarkar så det står härliga till.
Det skal nok gå bra, vi har kjørt tilsammans og delt rom på mange turer i USA. Til eksempel så kjørte vi San Diego, CA - Tuscon, AZ for et år siden. I seg selv ikke så imponerende (bare 659km på motorvei), men når du tar i betraktning at vi dagen før hadde reist fra Norge og ble sittende på SFO i påvente av et fly som aldri kom, og knappe 5 timer søvn til neste dag. Fly ned til LA tidlig neste morgen og shuttle derfra til San Diego hvorfra vi startet kl 13 (3 timer etter skjema), vel framme i Tuscon kl 01 på natten, så skal vi nok takle dette også. :)

Scandic Mölndal har garage i källaren under huset. Se till att förhandla er till plats där nere redan när ni bokar rummet.
Aj, det tenkte jeg ikke på. Vi har allerede bestilt, jeg får ta en telefon.

...Hur hög? 102.5 km/i rullande snitt är högt, och alla etapper utom en ligger på eller över 100 km/h. Den snabbaste är på 111.17 km/h och den långsammaste 92.35...
Jøss! Hvor finner du ut slikt? På en av linkene?

...Det kommer inte att hålla, så klart. ;)
Det är fort och för att matcha det angivna snittet som måste man gasa som bara hoppsan...
:), nei, nei, men så får det være. Det er for gøy. Går det ikke, så har vi iallefall turen :).

...Detta innebär att längs sträckor där folk ofta kör för fort, så kan Google Maps presentera körtider som kräver hastighetsöverträdelser för att man skall matcha dem.
Jeg var klar over at google bruker big data, men jeg visste ikke at det gjorde at de faktisk måler basert på ulovlige hastigheter. Hm...

...Hur långa stopp har ni räknat med?...
Vi har tenkt at vi på hver 3 stopp må ha en lengre pause (30 min?), men at de øvrige skal gå raskt, forhåpentlig ikke mer enn ca 15 minutter.

...Problemet är att när ett tankstopp tar så lång tid, så är risken att någon tar av sig handskarna - eftersom det är så gott om tid. Någon kanske till och med tar av sig hjälmen, och vips har 10 minuter blivit 15 istället - och 1,5 tim stillastående för tankning har plötsligt blivit 2 timmar 15 minuter istället...
Godt poeng. Dette må vi avtale at man ikke gjør.

...Har ni rökare med er? Lägg till mer tid...
Vi har en, men han er disiplinert, og jeg regner med at vi ikke kan tanke alle samtidig, så vi sender ham først, så kan han ta en røk mens han venter.

...Kaffepauser? Mer tid, och med kaffe in måste man också sätta av mer tid för kiss ut...
Alle har drikkeholder, vi laster opp med vann og så får man hjemme kaffen til de lengre pausene.

...Så, hur länge har vi stått stilla nu? 4 timmar?
Ganska rimligt för alldaglig SS 1000, och vi är nu nere på 82 km/h i snitt...
He, he, jeg begynner å ane at dette blir vanskelig :)

...Ni startar på en Torsdag och kör i vardagstrafik. Lägg på ytterligare en timma för normal kökörning på ställen man vet att det trögar i trafiken: utanför storstäder och något enstaka vägbygge. Nu har vi använt 21 av 24 timmar som är tillgängliga, och fortfarande kvarstår risken för "Vollsperrung" vid någon Autobahnolycka...
Hverdagstrafikk og ulykker med køkjøring har vi vært klar over, men det er parametere vi ikke rår over. Som tidligere sagt, vi gjør det for gøy, går det ikke, så går det ikke, det får vi leve med.
Vi burde kanskje holdt oss til den første ideen, å kjøre en øde motorvei i nordlige Canada :).

...See...? Det är inte helt okomplicerat detta, trots bra vägar och utmärkta förhållanden.
"Framme inte allt för länge efter midnatt" är fortfarande möjligt, men är helt och hållet beroende på när man kommer iväg...

Dette var veldig bra tilbakemelding, noe har vi tenkt på, andre ting ikke. Blir en utfordring skjønner jeg :).
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#16
...Scandic är alltså inte rätt startplats. Närmaste station är Circle K, Åby Centrum, Katrinebergsgatan 2, 1000 meter åt söder.
...Idealiskt på detta benet vore egentligen OKQ8 Glumslöv Södergående, men då är vi uppe på typ 220 km från start och det är lite lurigt för er...
Det med bensinstasjoner var et problem da vi satte opp ruten, for vi aner jo ikke mer enn det som står på google, tusen takk for tipsene, vi justerer!

...Men titta på Googles alternativa rutt via färja: 119 km...
Vi valgte bort ferger, det må da være lov? Vi får jo kvitto på broen?

Ellers, det er en imponerende samling med informasjon du har hentet opp om ruten vår, det er jo nesten demotiverende ... :eek:, men veldig takknemlig (tacksam?) for all denne hjelpen! Hvis vi får til dette, så er det på grunn av all denne hjelpen!

Får sette oss ned og se litt nærmere på dette.

...Valet av mack i Kolding är inte bra det heller. Dels avigt långt från motorvägen, men framför allt ligger den söder om staden och öster om kringfartsleden att "kortaste väg" kommer att vika av från motorvägen redan i höjd med Taulov, och sedan diagonala längs gamla vägen genom Kolding. Massa kilometer tappade helt i onödan.

Välj istället Q8 Bramdrupdam norr om Kolding:...
Kan vi fortsatt ta motorveien rundt Kolding, eller må vi ta snabbaste rute gjennom?

Så...?
Nedslagna över att jag hackar på er?
Overhodet ikke. Du er realist og gir oss masse verdifull informasjon. Jeg ser ikke på det som "hacking", men hjelp :)

Hmmm... Nu kanske är ett bra tillfälle att meddela att jag hemskt gärna är med när ni startar i Mölndal och skriver på era blanketter...?
Ja takk, gjerne det :), så får vi legge på noen kilometer til slutt istedenfor.

...Planera på nytt och kom tillbaka igen med nytt förslag nu när ni vet lite mer vad ni skall titta efter...
Det skal vi gjøre :)

...Oh, by the way: ni bör nog kika på sträckan söder om Dresden ner mot Prag också.
Nybyggd motorväg som slingrar sig fram i landskapet är en klassisk miltjyv.
Den gamla vägen ligger kvar, går inte sällan spikrakt och sparar inte bara kilometer utan ibland även mil...
Se der, det hadde jeg ingen aning om.
Det är den sträckningen vi certifierar körningen på: kortaste sträcka mellan kvittopunkter.
Å herre... Det blir ikke bare enkelt dette skjønner jeg :).
Men seriøst, hvis man er veldig strikt på korteste distanse, så kan man jo ende opp med grusveier og boligområder, hvor går grensen?

Gisle
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#17
Så, då sitter jag på hederlig dator, fast förankrad i väggen och kan lägga upp lite illustrationer.

Allt här är baserat på www.viamichelin.com...
Skal bruke den når vi setter opp en ny plan.

Gisle, fasen vad bra att ställde frågan nu innan ni körde iväg...
Tja, det var nok lurt i forhold til å få det godkjent, men man blir jo demotivert :)

...Observera att en del av de mackar jag föreslagit faktiskt minskar totalsträckan, men dom minskar också tidsåtgången ändå mer.
Nei, det er akkurat det. Slik som med Kolding, ikke bare mister vi kilometer på å kjøre gjennom Kolding, men det kommer nok til å ta mer tid og :(

...Hoppas inte allt detta gjort er avskräckta från att göra ett försök.
Neida, vi skal forsøke, men jeg har blitt litt mer skeptisk på om vi kommer til å greie det...

Det är trots allt så att det krävs lite för att bli en av världens tuffaste motorcyklister... ;)
Jo, jeg ser den :)

Gisle
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#18
Oj, var ikke klar over at det var så strikt. Ta tilfellet med Kolding til eksempel, jeg tenkte det var rasjonelt å ta motorveien rundt, ettersom det nødvendigvis må gå saktere gjennom, selv om den er kortere. Vel, lesson learned. Bra jeg fikk reda på det nå.
Du är inte ensam! Alltför många bränner sin första körning just på så enkla saker att dom inte valt rätt ställen att ta sina kvitton på, och det är därför vi lägger lite extra tid på att förklara.

Vårt uppdrag är att kontrollera körningar som är minst 1000 miles långa, eller vad nu avståndet är för den aktuella distansen man söker.
Det är huvudkravet. Dom skall givetvis vara körda inom rätt tidsfönster också, och heller inte uppenbart vara genomförda i överhastighet - men avståndet är själva grunden för det vi håller på med.
Ja, och så tiden då. ;)

När det gäller illa valda tankningsplatser så blir det dubbelt avsteg från det vi står för - och just Kolding är ett bra exempel: har man verkligen kört den kortaste vägen på samma tid som den vettiga vägen: motorvägen, så är det inte bra.

Gisle Forseth said:
Men seriøst, hvis man er veldig strikt på korteste distanse, så kan man jo ende opp med grusveier og boligområder, hvor går grensen?
Jajamän! I det fallet finns det inga gränser. Inga gränser alls - varken hos oss eller hos våra medlemmar.



1000 miles går alldeles utmärkt att avverka på grus inom 24 timmar om man lagt månader och år på förplanering.
Distansen heter "Dusty Butt 1000" och det är nog fortfarande färre än 40 i världen som har klarat det.

Därför är det kortaste farbara väg mellan kvittopunkter som gäller vid granskning, här som överallt annars i Ironbuttvärlden.

Är man bara medveten om det så är det inga svårigheter, det kräver bara lite kreativitet vid planeringen


Gisle Forseth said:
Kan vi fortsatt ta motorveien rundt Kolding, eller må vi ta snabbaste rute gjennom?
Man får köra som man själv finner bäst. Man skall vara medveten om hur det slår med "kortaste avstånd" jämfört med vilken väg man verkligen kör. I de allra flesta fallen är det bättre att köra den snabbaste och säkraste vägen, och sedan kompensera med längre total körsträcka.
Men, det måste vara testat och uträknat från start. Att efter 20 timmar stå vid det som kanske är slutmacken och försöka räkna i huvudet hur mycket man eventuellt förlorat under dygnet - och därtill räkna procent för att kompensera den egna kilometerräknarens felvisning... ...för att lista ut hur mycket mer körning man behöver lägga till fram på småtimmarna är dels ett genuint recept för misstag, men kanske viktigare ändå: förbannat tråkigt!
Inga mil är längre än de man kör i blindo, utan att riktigt veta hur man ligger till.


Gisle Forseth said:
Jøss! Hvor finner du ut slikt? På en av linkene?
Japp, dina egna länkar ger avstånd och Googlebedömd tid. Bara att dela och räkna ut.


Gisle Forseth said:
Jeg tenkte på det, men med den opprinnelige planen (og ihvertfall nå som jeg har skjønt hvordan vi skal legge ruten), så må vi kjøre forbi treffet for å oppnå kilometer, og slik jeg har forstått det så vil det ikke bli godtatt av vi kjører fram og tilbake?
Jodå, man får köra fram och tillbaka - inga problem.
Det som inte funkar är att köra ut i sina egna spår igen, åt samma håll som man redan kört.
Att möta sig själv är inga problem.


Här finner den som är intresserad själva reglerna:
http://forum.ironbutt.org/index.php?threads/regler-f%C3%B6r-k%C3%B6rningar-som-certifieras-av-ironbutt-
association-sweden.675/


...och här är lite resonerande förklaringar och förtydliganden:
http://forum.ironbutt.org/index.php?forums/innan-du-kör-se-till-att-ha-läst-detta.119/


Mycket nöje!
Jag är övertygad att ni klarar det, med god planering och vederbörlig respekt för uppgiften.
Ni skall ju ändå dit ner, eller hur? Kör ned med reglerna som ram kring er resa - blir det ledsamt så är det bara att ta in på hotell.

Jag är gärna startvittne åt er - håll mig informerad bara.



Hampe
 

Remington

Active Member
#19
Hej Gisle,

Bifogar ett alternativt förslag till vägval.
Ni kan med fördel ändra starttiden till kl. 11:00 (om det passar er) så slipper ni rusningstrafiken både i Tyskland och i Tjeckien (och kan dessutom ha lite kul på hotellet i Mölndal kvällen innan ;)
Starttiden är faktiskt ganska viktig eftersom köerna runt Neumünster-Lübeck, Berlin och Dresden kan vara rätt så massiva under rusningstiden (Praq vet jag inte så mycket om , men ni kommer att avverka även Praq före kl. 06:00 så det borde inte vara någon större rusningstrafik vid den tiden).
En annan fördel är att ni kör genom Danmark i stort sett mellan kl. 15 och 18 och då har lastbilstrafiken omkörningsförbud där (sparar en hel del nerver och även tid).
Både kör-och paustiderna är väl tilltagna så att troligtvis klarar ni av körningen något snabbare än tabellen visar (…eller inte ;)).
Förmodligen kommer ni att tappa uppemot 5 till 6 mil i granskningen, men det har ni råd med och klarar av 1000 miles med god marginal ändå.

Önskar er en trevlig resa vilken väg ni än väljer :)
 

Attachments

Flathead

Well-Known Member
#20
Hampe har koll! Själv brukar jag få lägga några extra mil om jag har tid kvar, det är helt ok att köra åt ett håll och sedan ta ett kvitto och vända och sedan köra tillbaka men som ni förstår är det inget man är sugen på, bättre då att planera och verkligen få kvitton vid hörnpunkterna vilket jag anser vara det viktigaste.
Maskinmaterialet är det definitivt inget fel på, det äldsta verkar ju vara en Evo, jag trodde det var en strutshovel eller en panna, då blir det genast värre ;-).
Min första körning var på lillsidan som syns på bilden intill, marginalen 6 kilometer och 8 minuter eller om det var tvärt om.
Lycka till, det här fixar ni.
Magnus.