Forsøk på Ironbutt i anledning HDOC Superrally 2017 i Brno, Czech

Gisle Forseth

Well-Known Member
#41
...
Ingen som vågat säga bu eller bä ännu om er körning, troligen för att den är så snäv på mil.
1,616 km är bara 7 km från minsta på SS 1000.
Visserligen har man SS 1600K som en liten "räddningsplanka" men det är ändå snävt.
...
Hei, takk for svar. Er klar over at i dette selskapet er ikke 1600 km mye å skryte av :)

Dog, vi har stor respekt for distansen, vi har kjørt langt ved forskjellige anledninger alle vi som skal delta, men vi har aldri kjørt så langt, på 24 timer. Så vi er forsiktige med å gape for høyt. 1616 er jo mer enn 1609,344 km. Distansen er målt opp, og lang nok. Hvis vi leverer riktig sett med kvitteringer innenfor fristen så kan man vel ikke få stryk fordi det er for "puslete" (inte tuff nok)?
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#43
Nej nej - språkförbistring där.
"Snäv på mil" gäller bara den lilla differensen mellan 1,609 km och era tänkta 1,616 km.

Det är inte många som är beredda att säga "lugnt, kör bara" och sedan behöva säga "förlåt" om körningen senare inte godkänns för att sträckan inte räcker till.
Ibland kan man höra folk generellt rekommendera 5% "övermil" för att kompensera för missar i planeringen och olämpliga tankställen - men heller inte det är någon garanti.
Det finns exempel på förare som rullat 10% mer än nödvändigt; 1,770 km men ändå lyckats bli underkända eftersom dom inte fått ihop verifierbara kilometer nog.

En godkänd körning är en godkänd körning - alla medlemmar har samma värde, tro inget annat. :)


Räkna på Hampes förslag på ViaMichelin, kortaste sträcka så vi får se hur det slår.
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#44
Nej nej - språkförbistring där.
"Snäv på mil" gäller bara den lilla differensen mellan 1,609 km och era tänkta 1,616 km.

Det är inte många som är beredda att säga "lugnt, kör bara" och sedan behöva säga "förlåt" om körningen senare inte godkänns för att sträckan inte räcker till.
Ibland kan man höra folk generellt rekommendera 5% "övermil" för att kompensera för missar i planeringen och olämpliga tankställen - men heller inte det är någon garanti.
Det finns exempel på förare som rullat 10% mer än nödvändigt; 1,770 km men ändå lyckats bli underkända eftersom dom inte fått ihop verifierbara kilometer nog.

En godkänd körning är en godkänd körning - alla medlemmar har samma värde, tro inget annat. :)

Räkna på Hampes förslag på ViaMichelin, kortaste sträcka så vi får se hur det slår.
:)
Mitt siste forslag, der hadde jeg sjekket korteste strekke på ViaMichelin, og da fått de 1616 km. Jeg vil jo forvente at når man har sjekket opp dette på forhånd, og leverer kvitteringer og vitnesbyrd i henhold til det, så er det innenfor. Hvorfor da beregne¨"övermil"? Ruten vil jo ikke endre seg underveis?

Når det er sagt, jeg innrømmer glatt at jeg ikke har studert de lokale kjøreforholdene ved bensinstasjonene. Har vært mer opptatt av om de har vært åpen 24/7. Så jeg skal gå det etter sømmene, og endre innledningen til forslaget fra Hampe på de første etappene.

Bra man har noe å jobbe med i påsken :).
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#45
Ok, vi prøver igjen.

Veldig godt poeng med at det tar lang tid med omveier etc.

Tror jeg fikk til denne ganske bra. Det var svårt rundt Dresden, utrolig at en storby kan ha omtrent ingen bensinstasjoner på motorveien.

Jeg opplevde også det merkelige her, at snabbaste i Google maps kom opp som kortere enn korteste i viaMichelen????

Her er rute oversikt, kortfattet, skal med 2 x 45 ig 8 x 15 minutter paus ta totalt 17:07 timer.

Beregnet avreise Gøteborg kl 11. Qkm = raskest, Skm = Kortest (viaMichelen)

Route estimate April 21st.JPG

Ruten har blitt gjort en del lengre nå, så vi er på den sikre siden.

Rute i detalj med endringsforslag fra Hampe:

2 Katrinebergsgatan, 43161 Mölndal, Sweden - OKQ8 - Hallandsåsen
163km, 1 time 33 min (viaMichelin: 161km)
https://www.google.no/maps/dir/Katrinebergsgatan+2,+431+61+Mölndal,+Sweden/OKQ8+Båstad+-+Hallandsåsen,+Båstad,+Sweden/@56.3509859,12.5235569,10.25z/data=!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x464ff23b3d2174d3:0xdb4f32e06454d7eb!2m2!1d12.0167575!2d57.6490025!1m5!1m1!1s0x465183681c41bc7d:0x7d1c21fe32ded59e!2m2!1d12.9369416!2d56.3890485

OKQ8 - Hallandsåsen - Circle K, Køge Bugt Motorvejen 296A, 2690 Karlslunde, Denmark
165km, 1 time 36min (viaMichelin: 177km via Øresund)
https://www.google.no/maps/dir/OKQ8+Båstad+-+Hallandsåsen,+Båstad,+Sweden/Circle+K+Motorvejscenter+Karlslunde,+Køge+Bugt+Motorvejen,+Karlslunde,+Denmark/@55.9677326,12.1131298,9z/data=!3m1!4b1!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x465183681c41bc7d:0x7d1c21fe32ded59e!2m2!1d12.9369416!2d56.3890485!1m5!1m1!1s0x4652f7b78a279f29:0x2a57469df3cfd159!2m2!1d12.2299029!2d55.5615721

Circle K, Køge Bugt Motorvejen 296A, 2690 Karlslunde, Vejlevej 355, Vejlevej 355, 6000 Kolding, Denmark
197km, 1 time 49 min (viaMichelin: 202km)
https://www.google.no/maps/dir/Circle+K+Motorvejscenter+Karlslunde,+Køge+Bugt+Motorvejen,+Karlslunde,+Denmark/Vejlevej+355,+6000+Kolding,+Denmark/@55.4994292,9.8947192,8z/data=!3m1!4b1!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x4652f7b78a279f29:0x2a57469df3cfd159!2m2!1d12.2299029!2d55.5615721!1m5!1m1!1s0x464c9e52cbf0f1d9:0x7c101a0ee65d4d3d!2m2!1d9.464049!2d55.526128

Vejlevej 355, 6000 Kolding, Denmark - Shell Aalbek, 24537 Neumünster, Germany
179km, 1 time 37 min (viaMichelin: 183km)
https://www.google.no/maps/dir/Vejlevej+355,+6000+Kolding,+Denmark/Shell+Aalbek,+24537,+Neumünster,+Germany/@54.8080151,8.5233562,8z/data=!3m1!4b1!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x464c9e52cbf0f1d9:0x7c101a0ee65d4d3d!2m2!1d9.464049!2d55.526128!1m5!1m1!1s0x47b24b0955555555:0xc63ddea1850669e8!2m2!1d9.9308277!2d54.0934545

Shell Aalbek, 24537 Neumünster, Germany - An der Autobahn 7, 19306 Neustadt-Glewe
169km, 1 time 40 min (viaMichelin: 161km)
https://www.google.no/maps/dir/Shell+Aalbek,+24537,+Neumünster,+Germany/An+der+Autobahn+7,+19306+Neustadt-Glewe,+Germany/@53.40239,11.4810144,10.74z/data=!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x47b24b0955555555:0xc63ddea1850669e8!2m2!1d9.9308277!2d54.0934545!1m5!1m1!1s0x47ae87af6a2874a1:0x97a72be1db4a5f10!2m2!1d11.6258757!2d53.3798157

An der Autobahn 7 - Dahmestraße 21, Shell Dahmestraße 21, 15749 Mittenwalde, Germany
208km, 1 time 59 min (viaMichelin: 203km)
https://www.google.no/maps/dir/An+der+Autobahn+7,+19306+Neustadt-Glewe,+Germany/Dahmestraße+21,+15749+Mittenwalde,+Germany/@52.8141261,12.0366318,9z/data=!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x47ae87af6a2874a1:0x97a72be1db4a5f10!2m2!1d11.6258757!2d53.3798157!1m5!1m1!1s0x47a83fd807e445f1:0xfba2e599b56cc34b!2m2!1d13.5714734!2d52.2634473

Dahmestraße 21 - Scholtyssek - Aral, Radeberger Str. 18, 01471 Radeburg, Germany
139km 1 time 16 min (viaMichelin: 137km)
https://www.google.no/maps/dir/Dahmestraße+21,+15749+Mittenwalde,+Germany/Aral/@51.7561178,13.142262,9z/data=!3m1!4b1!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x47a83fd807e445f1:0xfba2e599b56cc34b!2m2!1d13.5714734!2d52.2634473!1m5!1m1!1s0x0:0x1c57202ed1faa4c7!2m2!1d13.7304442!2d51.2141939

Aral, Radeberger Str. 18, 01471 Radeburg - Pap Oil, D1, 252 43 Průhonice, Czechia
189km, 1 time 56 min (viaMichelin: 176km)
https://www.google.no/maps/dir/Aral/Pap+Oil,+D1,+252+43+Průhonice,+Czechia/@50.0037704,14.5612515,17.75z/data=!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x0:0x1c57202ed1faa4c7!2m2!1d13.7304442!2d51.2141939!1m5!1m1!1s0x470b8e74aabb931d:0x6ea9b1ade60fb4e0!2m2!1d14.5633435!2d50.0052205

Pap Oil, D1, 252 43 Průhonice, Czechia - OMV, "D2, 1km vpravo", 619 00 Brno-venkov, Czechia
191km 1 time 52 min (viaMichelin: 191km)
https://www.google.no/maps/dir/Pap+Oil,+D1,+252+43+Průhonice,+Czechia/OMV,+"D2,+1km+vpravo",+619+00+Brno-venkov,+Czechia/@49.1532951,16.6289334,19z/data=!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x470b8e74aabb931d:0x6ea9b1ade60fb4e0!2m2!1d14.5633435!2d50.0052205!1m5!1m1!1s0x471295570621608d:0xc2b81fc7d874e66f!2m2!1d16.6293!2d49.15315?hl=en

Czechia - OMV, "D2, 1km vpravo", 619 00 Brno-venkov, Czechia - Lidická 3121, 690 02 Břeclav, Czechia
50km 30 min (viaMichelin: 48km)
https://www.google.no/maps/dir/OMV,+"D2,+1km+vpravo",+619+00+Brno-venkov,+Czechia/Lidická+3121,+690+02+Břeclav,+Czechia/@48.984961,16.4814083,10z/data=!3m1!4b1!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x471295570621608d:0xc2b81fc7d874e66f!2m2!1d16.6293!2d49.15315!1m5!1m1!1s0x47132aa8480ef2ed:0x8c8a21d7c2ea7310!2m2!1d16.8983409!2d48.7776261?hl=en

Lidická 3121, 690 02 Břeclav, Czechia - Pasohlávky 32, 691 22 Pasohlávky, Czechia
44km 45min (viaMichelin: 41km)
https://www.google.no/maps/dir/Lidická+3121,+690+02+Břeclav,+Czechia/Pasohlávky+32,+691+22+Pasohlávky,+Czechia/@48.8685404,16.5836649,11z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47132aa8480ef2ed:0x8c8a21d7c2ea7310!2m2!1d16.8983409!2d48.7776261!1m5!1m1!1s0x4712c99660b00927:0x292cca9d67c1d6f!2m2!1d16.5504798!2d48.9221862!5i1?hl=en
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#46
Bra jobbat, Gisle! Nu ser det mycket bättre ut.
Hela påsken förstörd med detta...? ;)

Nä, planering är dels viktigt, och dessutom förbenat roligt - när man har lite erfarenhet från tidigare körningar.
"Hur kan jag snäva in körningen och ändå bli godkänd?"
"Hur kan jag bli effektivare?"
"What can I possibly do that will amaze everyone...?" ;););)

Men, det är överkurs - det tar vi en annan dag.

Er tänkta sträcka ser bra ut nu. Det är lite surt att behöva "köra förbi" målet, men det ger er lite mer mil att falla tillbaka på om något har krånglat längs vägen.

Nu är det dags för lite inside information.
Som ni ser på vägen mellan Prag och Brno så är det varnat för mycket vägarbete där. Vill minnas att du eller någon kommenterat det redan.

Jag skulle tro att dom bygger om hela jäkla vägen. Jag körde där för flera år sedan, och det är en betongväg som fullständigt gett upp.
Motorvägsbygget började redan på 1930-talet, under "ni-vet-vem". Lades i malpåse 1942 när man behövde "omdisponera vissa resurser" och sedan vart det aldrig någon ordning efter det.
Usch, det kan tolkas hur som helst, men jag hoppas ni alla förstår vad jag menar.
Det hattades med byggande i 60 år, under olika regimer, och med olika entreprenörer, byggherrar och konsortier.
Gemensamt är att ingen ställs till ansvar för felen som begåtts.
Det är en betongväg, med bristande underarbete, och man har i omgångar försökt gjuta på nya kronor på gammal skit - och det blir mycket riktigt - skit igen, efter bara några år.

Jag körde sträckan 2014, och det var en jäkla skräckupplevelse. Det kändes som cykeln skulle skaka i bitar, och det fanns ingen komfortabel hastighet. Det var en kombination av tvättbräda, potthål och skarvar som 2'' x 4'' lagda på högkant, interfolierat med mer än knytnävsstora betongstycken, lossbrutna ur vägbanan som virvlande runt i luften och därtill bilister samt lastbilar som verkligen kryssade fram över vägbanan för att undvika det värsta som vägen hade att erbjuda, utan att att ta hänsyn till körfält, annan trafik - eller motorcyklar. Fort gick det också.

Usch, nu blev det tråkig stämning, känner jag. o_O

Hursomhelst - nu gör man det enda rätta: gräver sig ner till 1930-talet igen, rakt ner genom vägbädden, och bygger upp sträckan igen från grunden, för att möta dagens trafikkrav.

Jag säger detta för att ni skall veta vad som väntar: mot slutet av körningen kan det bli lite skumpigt, och räkna med att ni leds över i motsatt körbana under långa sträckor, utan möjlighet att köra om.
Forewarned is forearmed - det blir mycket enklare att möta motgångar om man vet att dom väntar, och hur dom ser ut.
Det är knappast någon ide att planera annan rutt - det är mycket bättre nu. Var bara medveten om att det kan gå trögt mellan just Prag och Brno, så går det gott ändå.

En annan smart sak man kan göra om man har tid innan körningen är att studera trafikflödet vid de aktuella tiderna man skall passera genom att kika på Google Maps.
Grönt är fritt flöde, orange är stockningar/lägre tempo än normalt och rött är riktigt illa - stoppende Verkehr.

Det kan verka larvigt att förbereda sig så i detalj, och det är också helt frivilligt att göra det - men det är ett tips till alla som läser denna tråden och antingen planerar sin första körning, eller kanske en herrejössesresa med minimalt med minuter över.
Då är det underbart att ha studerat så man vet vad som kan tänkas vara normala och väntade stockningar, och vad som kan är plötsligt uppkomna stopp som kan ta eevviigghheetteerr innan dom släpper.
Så här såg det ut mellan Prag och Brno för några timmar sedan, under det som borde varit deras rusning:


Nemas problemas, som man så tjeckt säger där nere. :D




Söder om Halmstad har det idag varit ett beläggningsarbete som dragit på sig rejäla köer under dagtid/högtrafik.
Så här såg det ut för en halvtimma sedan:



Inga egentliga problem där heller - men visst är det bra att veta att man kan komma att hamna i en kö, och därmed också veta hur lång den är och vad för tid den kommer att ta?

Som sagt, sådan detaljplanering är inte för alla - dom kanske tillochmed tycker att det försör nöjet med att köra. Fine, men som sagt: planerar man för en Guldkörning eller annat riktigt krävande så vill man veta så mycket som möjligt innan start.
Det går att nå de flesta motorvägskameror i hela Europa via nätet, så att man i realtid kan se vad det är som bromsar upp trafiken just på en vis sträcka. Här är Tjeckien:

http://www.dopravainformace.cz/dopravni-kamery.aspx?d=1http://www.dopravainformace.cz/dopravni-kamery.aspx?d=1


Förlåt, förlåt förlåt :oops:
Det kanske blir för mycket, men som sagt - möjligheterna finns.


Jag kan nämna en sak till: Du har noterat att det är glest med bensinstationer kring de större städerna i Tyskland. Det är en medveten planering från detta metodiska folk.
Avfart / påfart stör flödet ute på vägen, och det vill man inte veta av just kring storstäderna.
Genom att rensa från onödiga rastplatser och tankställen så blir det färre inbromsningar och olyckor just där trafiken är som intensivast, och dessutom inte sällan mest disträ och distraherad.

Smart, men det gör livet lite svårare för oss som behöver mackar att använda som hörnpunkter att vrida runt körningar kring.


Så, tack för att du låtit oss alla vara med i din planering. Det är ovärdeligt för andra som inte är redo att posta själva, att kunna läsa sig till vad man bör tänka på.

Nu är det bara två saker var för dig att göra:
det ena är att förbereda "plan B" :eek:


Nej, du är ganska bra täckt, men att dra rakt ignom Berlin kan vara ett vågspel vissa tider på dygnet, även om det handlar om stadsmotorvägar.
Det som kan strula är förutom rusningstrafik sådana saker som olyckor, vägarbeten på udda tider, idrottsevenemang. "umleitung" och när det gäller en huvudstad - avstängningar på grund av corteger, förflyttningar av statsbesök, politiker och annat löst folk.

Det är vist att ha en plan B för sådana tillfällen, och jag bjussar på en bra mack sydväst om Berlin. Alltid öppen, och tvingas man ta den vägen istället, så passar det bra att ta ett snabbstopp för att ta ett kvitto och på så vis få betalt för extramilen man tvingas till.

https://www.google.se/maps/place/TO...16b73c2caf5155a!8m2!3d52.3909371!4d12.8448734

Kanske, kanske, kanske kan ett extrastopp där göra att man slipper den sista lilla sura extra blindtarmen på slutet av körningen?
Men, det vet man inte förrän man även har haft med det stoppet i en alternativ planering. :p

Sorry, jag känner hur nördig jag framstår för en utomstående - men det är en sådan underbar känsla ute på vägen att kunna möta nästan vilken motgång som helst med att snabbt och enkelt kunna växla över till plan B, plan C eller plan D - med ett stöddigt "...just see if I care" och kunna koncetrera sig på körningen, stället för att vimsa runt med oro över nästa steg i körningen, eller det där oseriösa Plan-as-You-Ride™ som en del håller på med. :rolleyes:

Det var det ena. Det andra är att... ...köra körningen! :D
Have fun! Vi ses i Mölndal. Jag pm,ar telefonnummer så vi säkert får kontakt-



Hampe




Edit!

För att ni alla verkligen skall läsa det jag skrivit, så delar vi ut en guldstjärna till den som hittar Zappacitatet i detta inlägg, och vet varifrån det kommer....
 
Last edited:

Gisle Forseth

Well-Known Member
#47
Bra jobbat, Gisle! Nu ser det mycket bättre ut...
Gleder meg :), det blir mye pirk, men jeg ser absolutt nytten av det :)

Hela påsken förstörd med detta...? ;)
Neida, men noen timer har det blitt :)

...Det är lite surt att behöva "köra förbi" målet, men det ger er lite mer mil att falla tillbaka på om något har krånglat längs vägen.
I den store sammenhengen betyr de ekstra 40 - 50 lite. Det kan vi leve med, og vi vet jo på det tidspunktet om vi klarer det eller ikke. Hvis vi allerede vet at det ikke går, så dropper vi det.

...
Som ni ser på vägen mellan Prag och Brno så är det varnat för mycket vägarbete där. Vill minnas att du eller någon kommenterat det redan...
Ja, den biten der er det jeg bekymrer meg over, derfor har jeg også vurdert om vi skal ta en omkjøring. Men samtidig, hvis vi holder ruten, så skal vi etter planen kjøre denne strekken UT fra Praha rundt 6 på morgenen, vi håper at det innebærer at trafikken ikke er kommet igang.

...Jag körde sträckan 2014, och det var en jäkla skräckupplevelse...
Satser på at mye har skjedd på 3 år :)

Usch, nu blev det tråkig stämning, känner jag. o_O

Forewarned is forearmed - det blir mycket enklare att möta motgångar om man vet att dom väntar, och hur dom ser ut...
Absolutt, derfor skriver vi også her nå :)

En annan smart sak man kan göra om man har tid innan körningen är att studera trafikflödet vid de aktuella tiderna man skall passera genom att kika på Google Maps...
Har vært bevisst på dette, og med unntak av når vi runder av utenfor Hamburg, så skal vi passere de store byene vel utenom rushtiden. Berlin passeres f.eks rundt midnatt, Dresden i 4 tiden. Så jeg tror vi unngår det værste.
Men, man kan selvsagt aldri gardere seg 100%

Söder om Halmstad har det idag varit ett beläggningsarbete som dragit på sig rejäla köer under dagtid/högtrafik...
Kjørte Oslo - København i augusti ifjor, og opplevde akkurat det der.
Da kjørte vi på veiskulderen.

Hvordan er policy i Sverige, Danmark, Tyskland, Tsjekkia når det gjelder å kjøre på veiskulderen ved kø, er det strengt "verboten"?

Det går att nå de flesta motorvägskameror i hela Europa via nätet...
Flott! Har du link for Tyskland, Sverige og Danmark og?

det ena är att förbereda "plan B" :eek:...
Den er planlagt: Går det ikke, så har vi en fin tur i allefall. Artig om vi greier det, men vi har uansett en fin tur :).

Nej, du är ganska bra täckt, men att dra rakt ignom Berlin kan vara ett vågspel vissa tider på dygnet, även om det handlar om stadsmotorvägar...
Som sagt, vi lever i troen at på å passere Berlin ved midnatt bør være safe. Men jeg noterer meg tipset, så vi har det som en backup.

Og dette:
Kanske, kanske, kanske kan ett extrastopp där göra att man slipper den sista lilla sura extra blindtarmen på slutet av körningen?
Gjør det jo fristende :)

eller det där oseriösa Plan-as-You-Ride™ som en del håller på med. :rolleyes:...
Man kan vel si vi gjør en kombinasjon. Vi planlegger så godt vi kan, så får det gå som det går, vi improviserer underveis, blir det nødvendig.

Have fun! Vi ses i Mölndal. Jag pm,ar telefonnummer så vi säkert får kontakt-...
Supert. Jeg kontakter deg når vi nærmer oss.

Skal se etter Zappa sitatet senere :)
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#50
Helt rätt Gisle - det är Zappa bakom citatet!

Ruth Underwood, helt fantastisk multiinstrumentalist briljerar här:




...trots att Napoleon Murphy Brock tar i så han spräcker byxorna för att stjäla allt ljus.

Så, vad har detta för relevans till ämnet?
Inget.
...och allt! Zappa är alltid relevant.
Året är 1973, platsen är Skansen, Stockholm och presentatör var - vill jag minnas, Claes af Geijerstam - och låten avhandlar saker som tjuvström ur batterier, felaktigt spända aggregatremmar och en engelsk, klassisk sportbil.

Sådant här åkte dåtidens Sveriges Television ut och spelade in, minsann.
Hela konserter med artister som spelade och sjöng.
Själva. Medans inspelningen pågick.

Bandet här är så sagolikt tight att det tidvis flimrar för ögonen. ...och kan ändå lattja sig igenom ett stycke som verkligen kräver "all the right notes in all the right places".

10 år senare skall Zappa fråga oss alla "Does humor betong in music?" och ytterligare 10 år senare blir han medlem i bandet "The decomposing composers".
Anledningen till det finns med i bild på detta klippet, om man har ögonen med sig...

"Flimrar för ögonen" förresten - bildproduktionen formligen osar av Torbjörn Axelman, en profil som kommer till en märklig vändpunkt i livet vad det lider. *HOSTbrusebo*


Sådär ja, lite uppluckring av en knastertorr tråd med lite nonsens.
Det funkar det med.
 
Last edited:

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#51
Kjørte Oslo - København i augusti ifjor, og opplevde akkurat det der.
Da kjørte vi på veiskulderen.

Hvordan er policy i Sverige, Danmark, Tyskland, Tsjekkia når det gjelder å kjøre på veiskulderen ved kø, er det strengt "verboten"?
Verboten som Fan! Speciellt i Tyskland, man råka riktigt illa ut där om man kör ute på vägrenen.
Även i Sverige, och det av flera anledningar. Sverige har blivit ett U-land när det gäller vägunderhåll, och ute på vägrenen samlas tappade bandspännare, stämplingsvirke, kantskydd och annat farligt som skärmstag samt annat i metall som inte syns så bra, men som ändå skär upp däcken på nolltid.
Dessutom är det förbjudet.
Däremot är det i Sverige faktiskt tillåtet med "lanesplitting" under vissa förhållanden.
Det är en gummiparagraf som säger att det är tillåtet "om det kan ske utan risk".
Alltså - händer det något så fanns det en risk, eller hur?

Man får endast passera till vänster om de andra fordonen i en kö, och då "inom samma körfält".
Det innebär i praktiken att när man kör emellan två rader av bilar i en svensk kö, så lär man bryta mot lagen 50% av tiden - bara för att kunna passera på ett säkert sätt.

Som alltid när man sitter på MC så måste man använda sitt omdöme. Det mesta funkar om man kör sansat.
Varken bilister eller poliser bryr sig om man tar det varligt och visar hänsyn.
Räkna med att ingen ser dig i backspegeln när du kommer. Ser dom en lucka så kastar dom sig över och MCn får betala priset.

Av de få förare som verkligen ser dig komma i backspegeln så upplever jag att det är 50/50 mellan de som försöker stänga dig och försvåra din framfart, och de som öppnar upp för att släppa fram dig.

Tyskland som sagt, har en helt annan inställning. Ordning muss sein, och motorcyklar skall vänta precis lika mycket som alla bilar.
Det är ytterst otillåtet att både köra på vägrenen och att köra mellan bilar, och där kan det uppstå rejäla kontroverser.
Jag lanesplittar ändå i Tyskland när det krävs för att man inte skall skall förgås i värmen, men jag är beredd på det mesta. Jag har hört hur folk har skrikit åt mig, kastat tomburkar och bottensats ur muggar på mig, famlat efter mig, en hund har nafsat mig i armbågen och nära nog följt med ut ur rutan på kuppen - det är nära krig ibland när frustrationen växer i bilarna.

Men, detta är när trafiken står stilla, eller näst intill. Så fort den rullar kan man räkna med att bli trängd och kapad med mycket större aggressivitet än i Sverige.
För min del handlar det om att komma bort från köerna innan det låser ihop alldeles. Är det "vollsperrung" och folk börjar kliva ur sina bilar så är det kört. Tror inte ens att det skulle gå att kliva av hojen och leda den framåt utan att bli lynchad.

Så, proceed with caution när det gäller att tränga sig på Autobahn. Jag lyckas bra med det, men jag har å andra sidan tur med det mesta jag gör. Aldrig bötfälld för det. För trots att jag både gör det öppet, oblygt och framför ögonen på enskilda poliser så har det aldrig varit något tjafs. Ibland händer det att dom tecknar åt en att man skall stanna, och då gör man det. Inte sällan får man fortsätta efter en stund, när man snackat med dom och förklarat att man faktiskt har en plan: ta sig av motorvägen bara för att undkomma hettan.

Oavsett vad folks uppfattning om lanesplitting är, så måste jag uppmana ALLA motorcyklister att öva på det, för att vara beredd att göra det snabbt och utan tvekan i en nödsituation:
Alltså, när det tvärstoppar på Autobahn är det totalt livsfarligt för en motorcyklist att ligga längst bak i köslutet.
Det finns även där nere läppspelare som sysslar med annat än bilkörning, så man skall sikta på det största mellanrummet mellan fordon som man ser, och direkt kila in sig kanske 5 eller 10 bilpar i kön innan man bestämmer sig för hur man vill fortsätta.
Stå kvar och vänta lydigt, eller fortsätta framåt? Ditt val, men utsätt dig inte för risken att stå kvar längst bak.

Danmark och Tjeckien vet jag inte vad lagen säger, men jag skulle fortsätta som alltid: lugnt och försiktigt, redo att be om ursäkt och rätta mig om jag blir konfronterad.
Mina erfarenheter från Tjeckisk trafik säger att dom är avsevärt mycket mer hänsynslösa mot motorcyklister än Tyskarna. Din plats på vägen är inte mycket värd där, om någon annan anser sig behöva den bättre.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#52
En sak till, för körning på kontinenten.
Om bilisterna plötsligt öppnar upp ett spår som skulle kunna ge fri körning framåt...


...så är det inte avsett för MC.
Ibland sker det spontant, och då oftast initierat av dem som står längst fram - som ser hur illa det är ställt, och ibland uppmanat till via trafikradion.

Den som kör fram längs en Rettungsgasse kan bli tagen ur spel ett bra tag framigenom.
Undvik.

Filmen är från Österrike, men gäller lika för Tyskland.
 
Last edited:

Gisle Forseth

Well-Known Member
#53
Mange takk for synspunkter Hampe. Vi får satse på at vi har lykken med oss på denne turen, og har vi det ikke, dvs at det blir kø eller andre ting som stopper oss, så får det bli med forsøket.
 

ts1

Active Member
#54
I do lane splitting all day in Germany. Most people ignore me, some give way (move to the side), fewer honk and only very few try to block.
It's forbidden, yes.
But be polite and careful, give the cagers a chance to recognize you in advance, don't scare them (like prince noir or ghostrider), and they will probably be polite too.
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#57
Det går så bra som det kan gå :)
Vi har posisjonering i morgen, da kjør vi fra Norge til Gøteborg. Der møter vi Bertil som skal være vitne da Hampe skal på hesteshow.

Ser at det er mindre veiarbeid på E18 i Sverige nå. Det er Pluss.
Ser at værutsiktene er veldig bra. Det er Pluss.

Har hatt litt problemer med å få inn ruta med waypoints på gps. Det er Minus.

Skal jobbe litt med gps det siste døgnet, så får det gå som det går. Kommer nok til å stole litt på kartutskrifter og common sense i tillegg. Men, vi har lagt inn ruta på 3 sykler, kanskje blir det 4. Så får vi se om systemene blir enige :).

Har fått oversatt en forklaring av vårt formål til Tysk og Tsjekkisk så vi kan forevise, skulle det bli problemer med å få kvittering på bensinstasjon og ikke minst for å vise fram når vi kommer fram og skal ha sluttvitne.

Vi har dessuten fått en venn som snakker Tsjekkisk til å ringe hotellet på destinasjonen og forklare at vi kommer sent, og hvorfor :).

Det viktigste er at vi er enige om at det får gå som det går. Vi skal ha en fin tur iallefall.

Har planer om å prøve å laste opp bilder fra stoppene underveis her i forumet.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#58
Ja, det var jäkligt snöpligt att jag inte kunde vara med och vinka av er nu när förberedelserna rullat så länge.
Hustrun startar om sin tävlingskarriär efter ett drygt uppehåll med upprepade skador - nyckelbensbrott och annan skit, samt utomlandsvistelse; klart man vill vara med!

Tack Bertil / Cawwa som hoppar in med kort varsel för att vinka av den norska kontingenten.

Nu återstår det ytterligare en sak att lösa: jag skulle varit med som en deltagare i ett tremannalag i en företagsgokartskörning på Torsdag eftermiddag.
Any takers? Någon här som har lust att hoppa in istället för mig?
 

Flathead

Well-Known Member
#59
Ni fixar det där utan problem. Ovanligt noggranna förberedelser som jag har förstått det. Lagom stor grupp också. När vi var på träffen i Wroslaw var vi 19 stycken som försökte hålla ihop, vid ett tillfälle började vi möta varandra i någon Polsk stad som jag inte mins namnet på. GPS:en vi hade ledde oss till platser som jag är säker på inte hade haft en svensk på besök sen Karl XII. Det var ett bra Super Rally.
Jag önskar er lycka till och ha så roligt.
Magnus.
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#60
Takk for gode lykkønskninger. Vi tror iallefall vi har forberedt oss. Men men set backs i forbindelse med gps så...
Har med papirkart for sikkerhets skyld :).

Vi nyter nå en bedre frokost på Scandic Mölndal. Skulle gjerne sovet lengre, men det gikk ikke. Så vi motiverer oss nå :)

19 stykker @Flathead ! Det skjønner jeg godt at gikk galt.