Forsøk på Ironbutt i anledning HDOC Superrally 2017 i Brno, Czech

Gisle Forseth

Well-Known Member
#74
Vet ikke om dere har tradisjon for det, eller om noen bryr seg, men jeg tenkte jeg skulle skrive et referat fra turen :).

Turen gikk over all forventning. Nedover til Hallandsås og videre over Øresund var det lite trafikk og bare et sted i Sverige hvor det var veiarbeid. Med nydelig vær så kunne ikke starten blitt bedre.

Når vi kommer over Øresund møtte vi trafikken, Kastrup - Køge Bugt hadde veldig tett trafikk, men det fløt relativt godt, så enda på rasten ved Køge bugt så holdt vi skjema riktig godt.

Klokken var nå passert forbud for lastebiler å kjøre forbi, og basert på tidligere erfaring må jeg si det hjalp veldig. Selv om det nå faktisk var rush tid i Danmark så fungerte trafikken likevel greit.

Storebælt ble første, og heldigvis siste gang vi ikke fikk kvittering. Den ene automaten ga ikke fra seg papir, vi vurderte litt fram og tilbake, med stor trafikk, 3 av oss andre hadde kvitteringer og vi hadde kvittering fra Køge Bugt som Kolding (etterhvert) og vi ikke kunne se noen mennesker å ta kontakt med på enkel måte så valgte vi å kjøre videre og satse på at det går greit.

Fra Odense til Kolding strammet det seg til, betydelig trafikk og da vi stoppet i Kolding for å fylle, så så vi at vi hadde tapt litt tid. Ikke dramatisk, men likevel. Ut fra Kolding og nedover mot grensen til Tyskland og Aalbek stoppet (der skulle vi ha første langstopp) løsnet trafikken mer og mer opp etterhvert. Merkbart lettere å kjøre når det ikke er tung trafikk rundt deg på alle kanter i høy fart.

På denne strekken ned mot Tyskland fikk vi forøvrig turens eneste skade, undertegnede er tilhenger av halvhjelm og et par mil før grensen mot Tyskland fikk jeg et steinsprang på overleppa, rett under nesen. I 120 km/t var det absolutt ikke godt. Heldigvis så berget tennene og kjøttet gror godt, så det er bare ett minne nå.

Videre fra Aalbek ble det igjen en del trafikk på 404/A21/A1, veier av ymse kvalitet og mye trafikk, men igjen, så opplever vi at det flyter greit.
Når vi så kommer ut på A24, så er den drøm og vi cruiser avsted mot neste stopp som er Neustadt-Glewe.

Om vi cruiset avgårde på A24, så ble det brått slutt når vi kom til Berlin, det var nå begynt å bli mørkt, klokken var vel blitt rundt 22. Vi erfarte underveis at de forskjellige gps'ene vi hadde ikke alltid var helt enige. Der min gps ville ta av å kjøre 10 sørover på vestsiden av Berlin, ville andres gps ta 10 sørover øst for Berlin. Denne kvelden vant gps'n som ville øst for Berlin. Sjekket på google maps senere og så at det var mye veiarbeid vest for Berlin, så det hadde kanskje vært et smart valg, selv om dette var 30 km lengre.

På andre siden av Berlin hadde vi vår neste stopp, en kjapp tank og vi fortsatte mot Dresden og vår andre lengre pause (45 minutter). Det var nå helt mørkt, men vi opplevde også at vi stort sett var alene på veien, og det var jo greit. Likevel, noen steder var det fri fart, og da vi ikke kjørte i "fri fart" :), så ble det veldig viktig å følge med i speilet, for noen av disse BMW'ene og Audi'ene, de kom som skutt ut av en kanonkule.

I Dresden var riktignok vår bensinstasjon bemannet, men vi fikk ikke komme inn (betjening i luke) og det var et dårlig utvalg av varm mat (Bockwurst varmet opp i mikrobølgeovn). Det var nå begynt å bli mye kaldere og vi hadde kjørt langt, så det hadde vært litt ok å kommet inn litt.

I matpausen var vi skjønt enige om at vi var uforskammet opplagte. Veien videre mot Praha gikk fint, med merbar forskjell på veien da vi forlot Tyskland, dog ikke så ille som det skulle bli. En pussig ting var at ca 20-30 km inn i Tsjekkia, så ville gps til ledende sykkel plutselig ha oss av motorveien, men ignorerte det. Dette opplevde vi også (og lystret) på returen og da ble det sightseeing. Hva som foregikk der, kan man spekulere på.

Vel framme i Praha ble det tankstopp og vi tok 20 minutter istedenfor 15, litt for røyk, kaffe og ikke minst at det nå begynte å røyne på for baken. Et gledespunkt var at det nå begynte å lysne igjen, og det kvikket oss opp. For nå begynte vi så smått å merke til at vi hadde kjørt en stund.

Vi hadde blitt advart om veien mellom Praha og Brno, og det var på sin plass. Det er nok enda en stund før denne er ferdig. Skal ikke si noe mer om det, annet enn at man må le litt.
Vet ikke om dere kaller det "sykkelsti" (gang og sykkelvei) i Sverige? Egen parsell for syklister ved siden av veien? Iallefall, i Norge kaller vi det sykkelsti.

Man er vant med fra Tyskland at der hvor det pågår arbeid på motorvei, så flyttes gjerne en fil ut i veiskulderen, og man stenger den innerste. Konsekvensen er som regel at en av filene blir < 2.5 meter bred.

Så også i Tsjekkia. Dog, det "2.5 meter" feltet her hadde ikke mye plass til en bil, knappest en Harley, men det gikk, så vi fant ut at i Tsjekkia så har man Motorsykkelsti. Fin oppfinnelse :)

Endelig kom vi til Brno, og med god margin til fristen. Siste tankstopp (vendepunktet) var nå bare 40 kilometer unna. Vi hadde egentlig planlagt en tankstopp i Brno og, men fant ut at vi hadde nok til de siste 40 km på sykkelen med minst tank, så gjorde vi det.

Fra vendepunktet til treffplassen var det ytterligere rundt 30 km, og da vi kom dit stod Tjekkisk politi klar, avkrevd pass og fotograftert etter alle kunstens regler forfra, nedenfra, bakfra, fra siden og jeg vet ikke hva.
I innsjekkingen var det dårlig med språkkunnskaper, men vi fant omsider folk med god engelsk og fikk forklart vårt ærende og fikk vitneserklæringer med kontaktinformasjon.

Dere kan tro det var an glad gjeng som satte seg ned med "fika" der da :)

I ettertid:
Vi er veldig glad for at vi reiste fra Gøteborg kl 10-11 istedenfor opprinnelig plan. Vi slapp unna den værste trafikken i Tyskland og ikke minst på det værste strekket, dvs mellom Praha og Brno. På returen var det mye trafikk, det hadde vi ikke på tur utover.
Vi tror det kanskje var lurt å dra rett før langfri (pinse), for det virket som at mye trafikkarbeid var på gang til å starte, men at det ikke ville komme igang for fullt før over pinse.
Vi var utrolig heldige med været. Hadde det blitt skikkelig regn, så vet jeg ikke om vi hadde greid det.
Ikke minst, det var veldig smart å ta kontakt her på forumet FØR vi prøvde oss. Tror det hadde blitt vanskelig med den opprinnelige planen. Andre som skal prøve seg for første gang vil jeg også anbefale å begynne her.

Skulle det være behov for vitner i Oslo regionen eller Trondheimsregionen er det bare å si ifra :)

Med vennlig hilsen oss nordbaggar :)
 
Last edited:

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#75
Härlig berättelse!
Uppskattat. Vi kommer att lägga en länk senare under "reseberättelser" så att fler kan hitta den när det blir höst och mörka kvällar.

Ett tips till er och andra som siktar på att köra betalbroarna Öresund / Stora Bält:
Satsa på luckan med manuell betjäning! Där får man alltid kvitto, och dessutom betalar man för motorcykel.
Visst är det så att det alternativet saknas i gör det själv-köerna där man betalar med kort?
Man får betala för bil...? Nå, det kanske har ändrat sig, men så var det förr i vart fall.
Kvitto är dock säkert i den manuella luckan.
 

moose

Premier Member
#76
En lyckad körning sedd från soffkanten. Hoppas alla kvitton o längder stämmer. Apropå kvitton vid Bizz stationerna så uppmanas man som motorcyklist att alltid ta den manuella för att få kvitton o betala för rätt fordon.
Dan
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#77
Jeg hadde ingen aning om at det var egen tariff for mc på broene, men selvfølgelig. Det skulle vi vel tenkt på. Dog, i begynnelsen så var vi så bekymret for å få for lite tid, så vi ville ikke ta sjansen på å stå i kø på bomstasjonene.
Gisle
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#79
Öresundsbron: Kvitto om/när man ber om det.

Eller är iaf jag med bizz tvungen att be om det.

Stora Bält: med rätt personal i luckan så läser dom av bizzen innan jag ens är framme.


YMMV
 
#80
Om du har Brobizz så behöver du inte ta något kvitto vare sig på Öresundsbron eller Stora Bält för det kan du skriva ut från ditt konto vid ett senare tillfälle. Där står både datum och klockslag. Även från vilken riktning du kommer ifrån (i alla fall på Ö-bron).

Det sparar väl någon minut i varje fall.... :)

Jörgen