Frågor Frågor (flerdygnskörningar)

moose

Premier Member
#21
Kanske en fråga i fel forum men nu ställs den, har under pågående IBR 2017 sett på ett flertal motorcyklar någon slags behållare, runda med slang ut ur, många olika färger o runda, ofta sittande framför packväskor. Är det behållare för vatten eller vad? Var kan man få tag i sådana?
Ser behändiga ut men ack så stora. Är det någon i vår sfär som vet? Menar med andra ord inte extratankarna för bränsle.
Dan
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#22
Viktig fråga, men bättre lämpad i avdelningen för Teknik & Utrustning där fler kan se ämnet.

Jag lade upp en tråd här:

https://forum.ironbutt.org/index.php?threads/vätskebalans-under-körning.1543/

och i länken där hittar du en bild på just en sådan "cooler jug" som du beskriver, dock instoppad i en bag.
Det är inte många i IBR som kör med Camelbak på ryggen, utan merparten använder denna typen av dryckeskylare med slang. Fördelen är bland annat stor öppning där man innan vattnet eller vald dryck kan ösa ner köpeis från vilken mack som helst, och sedan håller isokärlet drycken sval under många timmar.
Eftersom det blir en ganska lång slang fram till föraren bör även den vara isolerad, annars suger man fram fem klunkar ljummen dryck innan man når det kalla...

Men nu far jag också iväg i "fel tråd". Sorry. Fortsatt diskussion om bevattningssystem i tråden jag länkar till, tack
 

moose

Premier Member
#23
Ja detta år är nog frågornas år inte körningens år. Så då var det dax igen IBA Sverige har en skillnad i hur långt man får köra/dag jämfört med samma körning i USA. Vadan denna skillnad? Våra krav är lite svårare med tanke på min o max/dag. Jag tittar på X000 körning o nu ser jag att det "räcker" med en SS 2000 som minimum innan man ger sig ut på en låååång körning. Regeldatum (2017-04-10). Har tittat på Harri Hjulgren`s körning o fått inspiration samt planeringshjälp hur man kan disponera en typ av körning.
Ja nog tjötat, fortsatt njutning av en god höst.
Dan
 

moose

Premier Member
#25
Under rubriken " Regler 2017-01-10 Saddle Sore" står det att "You may elect to ride more miles in any one day, as long as the total mileage of the entire ride is within the time challenge. So if your personal rhythm means you would rather ride 1,050 miles on day one and then take an extended motel stop, well into the second day, you may do so, as long as the total mileage is completed within the time challenge." Detta verkar vara lite "lättare" än där vi specificerar kortaste 746 miles samt längsta 1243 miles/24 timmarsperiod.
Dan
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#26
Japp, Sverige är lite "svårare" i det avseendet - men lättare än tidigare, när vi endast accepterade 1000 miles per dygn.

Allt överskjutande 1000 miles "räknades inte", men just den regeln motverkade det viktiga "safe" i det där med "safe long distance riding". Det vart en massa "obetalda mil" mellan avslutningen av dygn 1 och platsen för övernattningen.
Hatten av till dem som dessutom körde den milsnäva SS 2000 Ystad - Haparanda under de gamla reglerna - där krävdes det mycket planeringen för att få ihop det.

USA är modern och sätter reglerna.
Ruckar vi på något av lokala skäl och då oftast med säkerheten i åtanke så blir det aldrig åt det "enklare" hållet.
Det skulle aldrig accepteras varken här eller där att vi utanför USA "förenklar" någonting - att vi vattnar ur värdet av en certifiering. Antingen måste vi introducera ramar som gör att körningen går att genomföra på ett sätt som vi kan acceptera och som möjligen gör körningen "svårare" - eller också väljer vi att inte certifiera körningen alls.

Anledningen till att vi inte kan eller vill ha den enkla regeln "2000 miles inom 48-timmar" är att vi inte vill se ett milraseri där någon är färdig med distansen inom 40 timmar, eller 39, eller lägre.

Det slår rakt in i körningarna med GOLD-status och genomsnittshastigheter över 100 km/h - där vi mycket noga reglerar vilka vägsträckningar som är möjliga att använda för att få en godkänd körning.

Exempel: Med "fritt blås" 2000 miles inom 48 timmar så skulle vi tvingas styra upp vilka vägar som får användas - och troligen ändå maximera dygnsdistansen på något vis.
Det finns ett tak uppåt även hos moderföreningen: Distansen BBG 1800+ heter just "+" för att man inte redovisar sträcka som överstiger 1,800 miles. Kör man mer än så så sker det på egen bekostnad, så att säga.
Intressant twist: Teoretiskt skulle man med en SS 2000 enligt amerikanska regler faktiskt kunna komma i konflikt med regelverket som styr BBG 1800+ o_O
Tror väl inte att någon funderat på att bränna av en rätt sansad 2-dygnskörning på bara ett dygn, men ändå:
1800+ - regeln finns där för att lägga hämsko på de värsta excesserna. Att gå runt regeln genom att göra 2 dygns körning inom 24 timmar är emot intentionen i regelverket, även om man bokstavsmässigt kanske skulle kunna försöka.

...men å andra sidan så finns ju BBG 3000K i de länder som tillåter högre hastigheter, såatte... :D


Hursomhelst; våra milesavstånd för körningen SS 2000 kan synas märkliga - uttryckta i miles.
1243 miles låter helt bisarrt, innan man tillsätter koefficienten 1,609,
Plötsligt så klarnar det hela! 1243 miles är 2000 km!

Det motsvarar SS 2000K som råkar vara den längsta körningen inom 24 timmar / den körningen med högst genomsnittshastighet som vi accepterar på det svenska vägnätet utan inskränkningar om var den får köras.

See? Det finns en tanke bakom allt! ;)

Lättare? Svårare? Ändringen till nuvarande regler gjordes för att köra körningen enklare/säkrare/aptitligare - på våra svenska villkor.

Vill man köra 2 dygn - men ha mer att bita i så finns alltid BBG 3000. :D
 

moose

Premier Member
#27
Ja anade att det var ur säkerhetsaspekten som min o max regeln kommit till. Vet att det finns mycket testande o funderande innan det ändras något i ett regelverk. Mycket mer planering nu när hastigheternas sänks i Svedala. Tack ännu en gång för klara o begripliga svar/klargörande.
Dan
 

moose

Premier Member
#28
Jag fortsätter på samma tema om långa körningar o regler. Om jag vill göra längre körningar än SS 5000 så ser jag att det står under rubriken "Maximal tid" 24 timmar/1000 miles och under rubriken" Kortaste sträcka" står det 1000 US miles/24 timmar. Betyder det att man är nöd o tvungen att köra minst 1000 miles/24 timmar men max 1243 miles under 24 timmar. Har jag missförstått eller ej? Är det även så att även på de långa körningarna så behövs "bara" ett vittne? Det var nog allt för stunden.
Dan
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#29
Ja, endast ett vittne för flerdagarskörningar som inte räknas till GOLD.
BBG 3000, Trifecta och andra körningar har högre krav.

Det finns på det hela taget en hel dröse med körningar som vi ännu inte tagit upp här i Sverige.
Bun Burner Silver är en sådan körning som "finns", men som vi inte skyltar med - för att vi hittills bedömt att intresset inte är stort nog.

När det gäller vanliga Saddle Sore flerdagarskörningar så är vi kvar på SS 2000, kanske någon enstaka SS 3000 godkänd av IBA Sverige. Vi kommer att förtydliga reglerna för flerdagarskörningar under vinterrevisionen av reglerna, men så mycket kan sägas att regeln där du inom intervallet 746 miles -> 1243 miles kan fördela dina körda kilometer inom 24 timmars ramen ligger kvar - i vart fall upp till SS 9000.
Det sätt som det är uttryckt i reglerna med SS(x)000 är bara ett sätt att slippa upprepning av regler som ändå inte är överhängande aktuella för flertalet medlemmar här i Sverige.

De enda två som hittills kört SS 5000 och SS 6000 med Sverige som bas är med och arbetar fram reglerna...

...så, om du eller någon annan sitter och planlägger någon körning där reglerna inte verkar helt klara så hör av er.
Du gör helt rätt som frågar, och andra som inte är reggade ännu på forumet kan maila om ni hellre vill.
Och det vill ni! Hellre fråga en gång för mycket - än att köra en hel vecka i sträck, åt "fel håll" så att säga.
 

moose

Premier Member
#31
Vet inte om detta är rätt forum men det rör sig om en IBA körning över flera dygn . Ja nu närmar sig 2017 sitt slut o planeringen har börjat inför 2018. Tänkte ställa lite frågor, någon som blir förvånad?:D Har tänkt en längre körning under året, som min tanke är att antingen fara i mitten på Maj eller i mitten av Augusti. Färden kommer att gå genom Finland, Tyskland, Österrike/Schweiz, Italien, Spanien, Frankrike, eventuellt England samt åter till hemorten. Det finns mycket att fundera över, men semestrarna i Europa är ju spridda över juni till slutet av Augusti,värmen blir mer intensiv desto närmare sommaren vi kommer. En del evenemang under Augusti månad. Inte att förglömma eventuell snö i norr. Med andra ord hur man än vänder sig har man ryggskyddet bak ryggen. Frågorna är alltså vilken period är det mest lämpligt att köra i Europa samt för att komma ned till Italien kör man helst genom Österrike eller Schweiz?
Dan
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#32
Hellre Österrike än Schweiz enligt mitt förmenande.
Billigare land, trevligare land om man stannar, vettigare poliser/böter om man nu skulle missa en skylt eller tabba sig på annat vis.

Båda länderna har ett vignettsystem för motorvägarna som man gör klokast i att betala - innan någon intresserar sig.
Brott mot regeln kostar skjortan i båda länder, men i Schweiz får man deponera undertröja och kavaj dessutom.

Österrike har både 10-dagars och tvåmånaders vignette om man inte vill köpa för hela året.
Schweiz erbjuder bara 12 månaders. Stor skillnad i pris.

Andra länder med vignettsystem är Ungern, Slovenien och Tjeckien - men Tjecken vill jag minnas kräver inte vignettsystem av motorcyklister. Ungern gör det, och har en listig TV-övervakning som skickar räkningar i efterhand om man försöker smita förbi. Antar att stickern är RFID-smittad.

Mer att tänka på: Frankrike, Spanien och Italien tar ut bompeng för MC som är skyhög! Räkna med samma milkostnad för kilometerskatten som för bränslet. Ibland högre! :eek:

Både Frankrike och Spanien går det faktiskt att ta sig fram igenom hyfsat smidigt via avgiftsfria "Route Nationale" (FR) och "Autovia" (ES) men det kräver planering och viss lokalkännedom för att inte hamna i köer vid vissa klockslag.
Du har ju redan kört både Frankrike och Spanien så du vet hur det kan vara.

Köra betalvägarna är sanslöst avslappnade och effektivt när man lärt sig hantera de olika betalsystemen.
Men som sagt - det kommer surt efter på kontot.
Läs på om BBs SS 6000 ner till Gibraltar. Han lackade på kostnaderna under resan ner och snålade sig hem igen.
Lite lägre snitt, men faktiskt något kortare väg - vill jag minnas.


Tidpunkt? Jag skyr värmen! Jag skulle nog vilja säga att Juni är hyfsat säkert från snö i norr, fritt från semesterstart i söder och skonat från de våldsammaste åskvädren som kan uppträda Juli-Augusti nere på kontinenten.
Kanske kanske finns det något extrempass i Alperna som inte öppnat i Alperna, men det är väl inte sightseeing du skall ut på...? ;)

Låter kul det här!
 

moose

Premier Member
#33
Tackar, Österrike får det bli, vet att det finns hemsida för inköp av länders respektive vignettsystem, få se om jag kommer ihåg var jag såg det. OOOOja dyrt är bara förnamnet för att åka snabbt o lätt i Frankrike o Spanien, men vilka vägar. Så lätt att köra fort. Autovia är att föredra o lite sightseeing , kanske? Planeringen fortsätter o vägar skall ånyo kollas efter dessa infon. BBs resa är mycket läsvärd både faktamässigt o inspirerande, ni som inte läst den, gör det.
Dan
 

moose

Premier Member
#34
Dax igen ser att RTE skall vara på Fyrhuset vid Alexandroupoli i Grekland. Vägen dit kan ske genom ett flertal länder Google maps föreslår Czechia, Österike/Slovakien, Ungern, Serbien och Bulgarien. Har aldrig åkt genom dessa länder, så vetskap noll om ett bra val eller inte. Alternativt finns en västligare väg genom Kroatien, Bosnien Herzegovina, Kosovo, Makedonien. Inte någon större erfarenhet i dessa länder heller. Har läst om andra som farit genom dessa länder o det blir ömsom ris o ros. Ärligt talat så är det som sagt ingen sightseeing jag skall ut på så snabbt fram o tillbaka är mottot. Inte samma tidsperiod heller. Om det verkar förvirrat så är det meningen. Torrbrytning är roligt så här års. Alltså ris o ros o alternativa resvägar förslag mottages tacksamt.
Dan
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#35
Ha! E90 från Tessaloniki till Turkiet har jag kört - med bil för typ 30 år sedan.
Köpte en 1000-kronorsbil på en torsdag, stack tillsammans med en kompis på en söndag för att hälsa på hans brorsa som var reseledare på en alldeles nyöppnad destination i Turkiet.
Flyga? Njae - vi ville överraska. Inte stå med på manifestet utan bara dyka upp på orten.

I gryningen längs denna E90 så hade en lastbil knôklastad med vattenmeloner vält.
Gissar att föraren somnat, hamnat upp i slänten/skärningen och vält ner på vägen igen.
...för där låg bilen. Lasten utvräkt på vägen och det klafsade under hjulen när man körde igenom melonbadet/spadet.

En ensam MC-polis fanns på plats och konade av olycksplatsen - med vattenmelonerna!
Han hade en Rambokniv i handen som han delade dem med så att dom skulle ligga kvar i lutningen.
Mycket effektfullt - det röda kontrasterade fint mot det gröna, och det är ett minne för livet.

Varför berättar jag denna storyn då...?
Ehh - jo... ...Jo! Man måste vara beredd på det mesta i dessa länder. :eek:

Vår Balkanexpert måste nog vara Cawwa. I väntan på att han tittar in här och ger sin syn på saken så kan jag spilla mina bönor här.

Din västliga Balkanrutt Kroatien, Bosnien Herzegovina, Kosovo, Makedonien och vidare in Grekland innebär en flurry av EU-medlemsländer, prospekts och länder som inte är aktuella för medlemskap.
Det innebär väldigt skilda ambitionsnivåer vid gränserna, och risk för förseningar vid gränspassagerna.

Om du istället utesluter Serbien ur Googles förslag och bygger en rutt över Tjecko, Slovakien, Ungern, Rumänien, Bulgarien till Grekland så är du hela tiden inom EU och - förutom Rumänien och Bulgarien även inom Schengen.
Det borde ge smidigare gränspassager. Det har också gått en hel del infrastrukturpengar till dessa länder som skulle gått till vägar. BB rapporterade från ET16 att delar av Rumänien uppvisade fantastiska vägar - som slutade mot ett byggstaket varefter man dirigerades ut på den ttoottaallaa vischan under 5 mil.

Reka din rutt noggrant!

Själv skulle jag givetvis kört den ena sträckan ner och den andra hem för att få uppleva så mycket som möjligt, men kör man under tidsram så känns det östligare spåret tryggare.

Om, jag säger om du har Guld-ambitioner endera vägen så kan jag tipsa om att köra via Italien.
Yes, det låter underligt, men att dra ner igenom det Italienska Autostradorna går blixtsnabbt i jämförelse - och sedan kan man färja ut från Bari eller Brindisi till hamnar i antingen exYugo, Albanien eller Grekland.
Ingen rutt man tänker på i första hand, och dyr med färja + Italienska bompengar - men effektiv.
 
Last edited:

Cawwa

Active Member
#36
Dax igen ser att RTE skall vara på Fyrhuset vid Alexandroupoli i Grekland. Vägen dit kan ske genom ett flertal länder Google maps föreslår Czechia, Österike/Slovakien, Ungern, Serbien och Bulgarien. Har aldrig åkt genom dessa länder, så vetskap noll om ett bra val eller inte. Alternativt finns en västligare väg genom Kroatien, Bosnien Herzegovina, Kosovo, Makedonien. Inte någon större erfarenhet i dessa länder heller. Har läst om andra som farit genom dessa länder o det blir ömsom ris o ros. Ärligt talat så är det som sagt ingen sightseeing jag skall ut på så snabbt fram o tillbaka är mottot. Inte samma tidsperiod heller. Om det verkar förvirrat så är det meningen. Torrbrytning är roligt så här års. Alltså ris o ros o alternativa resvägar förslag mottages tacksamt.
Dan
Jag har bara åkt en och samma rutt ner till södra Makedonien om jag skall ner så snabbt som möjligt. Sverige - Danmark - Tyskland - Österrike - Ungern - Serbien - Makedonien. Genom Ungern och Österrike är det 130 km/h och vignette. Dessa löser du online i förväg, från Österrike får du hem lappen men från Ungern bara en bekräftelse (dom har elektronisk övervakning som läser av reg nr.). Serbien och Makedonien har fin motorväg som iordninggjordes för OS i Aten. Ja förutom i södraste Serbien då På södra sträckningen håller de fortfarande på med reparationer och nya vägsträckningar. Lite bökigt men ta den delen i dagsljus så är det inga problem. Ingen lång sträcka, några mil kanske. (Norra sträckningen, som går helt annorlunda på andra sidan berget, är det helt färdigbyggt).
Kanske skall tillägga att dessa länder inte har ett utbyggt fartkamerasystem utan riktiga trafikpoliser som till och med gömmer sig (fråga mig hur jag kan veta det ... :))

Förutom denna sträcka är det bra kvalitet på motorvägen ner till gränsen Makedonien - Grekland. Vägtullar hela vägen men de tar kort/cash i euro eller dinarer. Funkar smidigt tycker jag. Vid gränsövergången Serbien - Makedonien kan det vara hysteriska köer. MEN kökulturen är helt annorlunda än vad vi är vana vid. Tro det eller ej men smiter du förbi vid sidorna, bildar egen kö eller bara är allmänt bestämd, blirdu hjälpt att hitta snabbaste vägen fram till passkontrollen. De köande bilarna flyttar på sig för att ge dig plats. Allra ytterst och vinkla in sig med kanske två bilar framför befälen brukar vara min metod.
Har inte kört i Bulgarien sedan början av 2000 och bara Makedonien - Sofia. Var helt ok vägar. Men kan inte säga något om övriga sträckningar

Sight seeing turen skulle jag välja över Kosovo - Albanien (en kort instickare för att få fin väg) - Montenegro - Bosnien Hercegovina och sedan norrut som man känner för. Montenegro och Bosnien har härliga mc-vägar. Kör inte om innan tunnlar bara, som sagt så gömmer sig polisen. Att ha 5-10 eurosedlar med sig rekommenderas. En sak till om du kör där, se till att ha reg.bevis med dig. Få länder kontrollerar detta men Montenegro och Bosnien gör det!

En gång följde jag Hampes tips om att köra ner till Italien och ta färjan över till Albanien. Det var en helt fantastisk tur! Turen över Brennerpasset på gamla postvägen var fantastisk, Gardasjön otrolig och turen genom Italien till Adriatiska havet bredvid motorvägen rolig MEN färjan och färjeturen var hemsk. Aldrig mera den turen. Efter detta åker vi aldrig färja om det finns alternativ ..... brrrrrr. Men vi är alla olika och det kanske skall tiläggas att vi hade regn blandat med ösregn längs Adriatiska havet. Fortsatt regn i Albanien, -1 C i bergen med snö som låg kvar, oplogat i ingenmansland vid Makedonska gränsen. Ja det var spännande resa i slutet på april 2014 (Väldans många reserapporter jag inte skrivit märker jag)

Nu kom jag visst en bit OT, du skulle ju resa snabbt och enkelt. Så läs bara första delen i detta inlägg ... :)
 

Cawwa

Active Member
#37
.//Snip//

Om, jag säger om du har Guld-ambitioner endera vägen så kan jag tipsa om att köra via Italien.
Yes, det låter underligt, men att dra ner igenom det Italienska Autostradorna går blixtsnabbt i jämförelse - och sedan kan man färja ut från Bari eller Brindisi till hamnar i antingen exYugo, Albanien eller Grekland.
Ingen rutt man tänker på i första hand, och dyr med färja + Italienska bompengar - men effektiv.
Jag har faktiskt kört BB1500 Guld med min rekommenderade sträcka från Kavadarci till Kolding via Berlin. Funkade med 3 min till godo. Ingen godkänd körning dock. Till det krävs ju två vittne och dessutom att man skickat in dokumentationen ... :) Kanske gör det någon gång som en 36-timmars vad det nu heter. Men uppenbarligen kan det gå
 

moose

Premier Member
#38
Tackar för detta ni välberesta kamrater. Fortsätter mitt torrbrytande o räknande samt lägger tipsen o reseförslagen till mitt pussel.
Dan
 

moose

Premier Member
#39
Julen kom o gick så nu kan man börja med frågestunden igen. Att jämföra länders motorvägs alternativ är ganska intressant, det finns ju betalvägar o de som är "gratis". Vid jämförelse framhåller ni ofta vägarna i Frankrike, vad är det gör dessa "bättre" än i Tyskland? Det jag kommer att tänka på är att det ofta är köer o den väldigt höga hastigheten vilket ökar risken för olyckor. Detta när man skall söderut. Vet ni om man skall fara förbi/genom Paris, med ringleden La Francilienne vägnummer 104, om man behöver betala miljöavgiften? Nog med frågor för denna gång. Planeringen fortskrider så det blir fler frågor.
Dan
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#40
Ja, somliga gillar franska betalmotorvägar.
Nybyggda, välskötta och glest trafikerade.

För att bara ett fåtal har råd att köra på dem...?

Kalkylera med minst samma kostnad per mil som du betalar för soppan.

Eller italienska betalmotorvägar: varken nybyggda, välskötta eller glest trafikerade - men lika dyra som dom franska.

För mig förtar det mycket av glädjen med att köra långt - tvingas till köer och stopp med jämna mellanrum, trixa med kort eller pengar, strula med automater som har bristfälliga instruktioner eller inte fungerar alls.

Jag väljer det tyska Autobahnnätet i 99 fall av 100. Köer vid arbeten är en utmaning att hantera, men där kan man förbereda sig.
Värre är det med olyckor, dom är liksom inte flaggade för veckan innan...

Eller, varför inte räkna med några mil i Polen? Visserligen betalvägar här med, men billigare och med manuella bås.
Bra motorvägar! ...det är ju vi som betalt dem via Bryssel. o_O