Frågor Frågor (flerdygnskörningar)

moose

Premier Member
#61
Gött med alternativ och var man finner flera svar. Håller med, planering i all ära men körningar ger erfarenhet och glädje.
Dan
 

moose

Premier Member
#62
Kanske inte en flerdygns fråga men, om man skall köra BBG2500k kan man då starta i Håby avfart 100 eller måste det vara nr 99, Munkedalsmotet, eftersom det står följande " §4. Vägval: Denna körning får inte till sin helhet utföras inom Skandinavien. Inom Sverige får endast vägarna E4 och E6 användas enligt följande: E4 söder om Utängsvägen, Hudiksvall E6 söder om avfart 100, Håby " alltså är det sista meningen söder om avfart 100 som frågan gäller.Rätt eller fel tänkt.
Dan
 

Bob Sweden

Staff member
IBA Member
#63
Då ska vi se, frågan: Avfart 100 eller söder om avfart 100?

Resonemanget gäller även Hudiksvall: Kvitto SÖDER om Utängsvägen...?
(vilket numera är möjligt då det byggts mackar ett par km söder om Utängsvägen).


Men för att vara konkret, den korrekta ordalydelsen borde vara:
"E6 söder om och inklusive avfart 100, Håbymotet"
samt
"E4 söder om och inklusive avfarten vid Björnmyravägen" (jag ser att Utängsvägen inte ansluter till E4, därav ändringen)


Jag gör en notering om det här så får vi se vad som kommer med i reglerna till säsongen 2020.

/B
 

moose

Premier Member
#67
En angenäm fråga. Skall köra ned till Torrevieja 12/10 t.or inom en vecka. Tipps på en bra combo av körningar. Vill helst klara av några guld körningar. Behövs en liten förlängning av sträckan så är det ok. Dan
 

Bob Sweden

Staff member
IBA Member
#69
En angenäm fråga. Skall köra ned till Torrevieja 12/10 t.or inom en vecka. Tipps på en bra combo av körningar. Vill helst klara av några guld körningar. Behövs en liten förlängning av sträckan så är det ok. Dan
Guld är alltid en utmaning, inte minst om man kör "i främmande land".
Min erfarenhet är att guld kräver detaljplanering: Var ska jag tanka, när ska jag vara där.

Tyskland:
Kan vara utmanande med tanke på trafiken.

Frankrike:
Vägavgifter / tullstationer kanske sänker snittet? (jag har inte kört tillräckligt i Frankrike för att ha någon åsikt i den frågan)

Spanien:
Se Franrike om vägavgifter.

Kanske värt att satsa på SS1000, med möljlighet att förlänga till BB1500 istället?
Om det rullar på ohyggligt bra kan ju en BB1500 göras om till en BBG1500 under pågående resa...och omvänt kan en BBG bromsas ner till en BB, eller en SS1000!
Så hade nog jag gjort, satsa på guld men ha exakt klart i planen VAR gränsen för en SS1000 går (säkra med kvitto), samma sak med BB1500.
Små steg, en sak i taget, känn av dagsformen liksom.

Kör säkert.

/B
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#70
Frankrike och Spanien: Betalvägar: Sätt farthållaren på 140 km/h på GPSen. Du kör om några och blir omkörd av några. Lugnt och behagligt. Tyskland: Passera kvällstid/natt/tidig morgon. Undvik storstäder under "rusningstimmarna" fm&em.

Sen en rejäl dos tur så du slipper olyckor osv.

I övrigt som B skriver. Detaljplanera.

//Dg
 

moose

Premier Member
#71
Planering pågår i grekiska övärlden. Tar höjd för det ni påpekar samt även det att kroppen skall orka, samt vad för slags väder det blir. Tack för tippsen skall äntligen komma iväg på några körningar. Mvh Dan
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#73
Måste man starta en ny dag från samma mack där man avslutade föregående dagen?
Önskar att man kunde leverera ett kort "nej" på din fråga, men den behöver utvecklas.


Vi börjar bena i det med hjälp av reglerna så att alla som inte tänkt lika långt som du hänger med, men först och främst ett par ord om gamla regler vi haft för flerdagskörningar, så att inte minnet av dessa utgångna regler förvirrar.

Ursprungsreglerna krävde att man körde full SS1000 varje dag, men man fick inte tillgodoräkna sig en enda miles över 1000. Dessutom skulle varje dygn dokumenteras separat med start-tankkvitto, startvittne, mål-tankkvitton, målvittne och givetvis alla kvitton däremellan.

För svenska förhållanden med glest mellan mackar och ändå glesare mellan motell så åt denna regelskrivning helt enkelt upp alldeles för mycket av tiden som skulle användas till sömn.

Så, över till aktuella regler:

§6.
Sträcka 6.1
.
Körd sträcka beräknas som kortast normalt farbara väg mellan de punkter där föraren med hjälp av sina kvitton kan visa att han befunnit sig

6.2.
Sträckan beräknas av verifieraren med hjälp av dataprogram, t.ex. Google Maps

6.3. Vid körningar SS2000 och övriga SS längre än 24 timmar gäller:
Kortaste tillåtna sträcka per 24-timmars period: 746 miles (1200 km)
Längsta tillåtna sträcka per 24-timmar period: 1246 miles (2000 km)

§7.
Kvitton 7.1
. Det är förarens ansvar att visa upp kvitton så att den körda sträckan kan bevisas

7.2. Kvitto för start av körning och kvitto för avslutning av körning ska gälla köp av bensin

7.3. Bensinkvitto måste finnas minst var 300 mile (483:e km) genom hela resan

7.4. Ett kvitto måste alltid innehålla följande maskintryckta och tydligt läsbara information:
Adress där kvittot skrevs ut, Klockslag och Datum.

Som du ser behöver du bara hålla kvittointervallen om 300 miles vad gäller tankkvitton.
Sättet du dokumenterar slutet på dygnet kan alltså vara ett maskinstämplat kvitto vilket som helst, som uppfyller våra krav.
Kvitto från hotell funkar utmärkt.

Ytterligare ett kvitto när du startar igen behövs, och vi vill att det från samma plats.
"Plats" är lite flexibelt. Stannar man på ett klassiskt motell och tar incheckningen som kvitto 1 och kaffe på macken bredvid som nästa dygns första så är det okay, men att sluta på Shell Stora Wäsby och starta om på OKQ8 Sillekrog kommer inte att godkännas. Båda stationerna räknas som "Stockholm" i vår värld, men kan ju innebära en dagsetapp för vanligt folk.


Reglerna, som dom är skrivna, ger till och med utrymme för nattvila på långfärja för den som vågar.
Det kan alltså som exempel vara okay med ett tidsstämplat incheckningskvitto i Trelleborg och nytt kvitto i Sassnitz(Mukran).

Så luftigt skrivna är alltså reglerna för en flerdagarskörning i IBA Sweden regi.

Men, ett råd från någon som bränt ett antal flerdagarskörningar är att "säkra upp" varje dag med ett riktigt avslutande tankningskvitto, och en vittnesundreskrift - om man inte som Mileeatermedlem kan använda fotometoden.
Anledningen till detta är att om man råkar ut för tekniska problem under dag 4 av 5, så kan man ändå säkra en SS 3000.
Utan målkvitto/vittne för respektive dag så har man inget att presentera för granskningen när man kommer hem efter massa dagar ute på vägen. Inte så kul.


Värt att nämna: Daniels SS5000 och Bennys SS6000 från 2013 respektive 2015 är båda körda enligt de gamla reglerna:
Full SS1000 -> avslutande tankning -> leta vittne -> sova-> leta vittne -> starttankning x repeat så många gånger som behövs. Hatten av för det!


Lycka till med din planering, Remington!
 
Last edited:

moose

Premier Member
#75
Fråga om Mile Eater visst räknas SS 3000 som en avancerad körning? Se MIle Eater regler § 4 Körningar och Rallyn över 49 timmar.
Dan
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#76
Fråga om Mile Eater visst räknas SS 3000 som en avancerad körning? Se MIle Eater regler § 4 Körningar och Rallyn över 49 timmar.
Dan
Japp. Den räknas som avancerad då den är >49h.

//Daniel