Hur fixar ni vittnen?

#1
Hej på er, bara en liten praktisk fråga ...

Hur ordnar ni med vittnen, t.ex. vid Nordkap eller andra avlägsna ställen där man behöver både stopp- och startvittnen vid "övernattning"? Tar ni kontakt med folk i förväg eller joggar ni bara in med en vittnesblankett i högsta hugg, liksom ...?

Ha det gott!

Hälsningar,
Anders
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#2
Just Nordkapsklippan, campingarna runt omkring och Shell Honningsvåg är rätt lugna. Dom står med pennan i högsta hugg innan man är innanför dörren... :D
I övrigt är det lite fingertoppskänsla som krävs ibland.

Tyskland märker man tydligt hur folk kan vara ovilliga att skriva under eller lämna kontaktuppgifter.
Det beror dels på en hierarkisk företagsstruktur, där ansvar alltid skall kickas uppåt till rätt lönegrad, och dessutom värnar man den personliga integriteten otroligt mycket mer i Tyskland än i Sverige. Google var på väg att bli lynchade när dom försökte införa street view i Tyskland... Till sist förbjöds dom att fortsätta fotograferingen.

Vad säger ni andra?
 
#3
Det har aldrig varit särskilt svårt att ordna med vittnen. När jag körde en SS1000 till och från RTE Externsteinen så lyckades jag få en man att skriva på vittnesblanketten kl 01.30 på natten. Nöp honom när han satt och vänslades med en dam i en bil efter en danskväll.

Restauranger och hotell brukar vara säkra kort att ordna vittne på.

Be snällt så går det nog bra. Men man får inte vara blyg.

Jörgen
 

moose

Premier Member
#4
Apropå detta med att hitta vittnen, våra Finländska kollegor har tryck upp en ett informationsblad som talar om varför de vill ha en vittnessignatur på ett papper. Detta finns i ett otal översättningar till olika språk. Finns det möjlighet att använda sig av detta med den ändringen att det istället för hänvisning till IBA Finland kan ersättas med Hänvisning till IBA Sverige? Länk https://goo.gl/ymyLjR
Dan
 

Bob Sweden

Staff member
IBA Member
#5
Vittnen kan vara lite knepigt.
Minns "på den gamla goda tiden" när jag körde mycket att det var lite svårt att få tjejerna på bensinstationen att skriva på med namn och telefonnummer...

Men det var då jag kom på att alla bemannade bensinstationer (i Sverige) har en "stations-stämpel".
Alltså en gammal hederlig stämpel. Komplettera med ett förnamn bara så går det att få tag i vittnet om så behövs.

I utlandet kan det vara lite svårare men min erfarenhet är att hotellpersonal generellt sett är villiga att vittna.
På macken...betydligt svårare.

Jag kan fresta med att de nya regler som kommer att träda i kraft från 2019-04-01 kommer att innehålla avsevärda förenklingar när det gäller vittnen, men endast för dig som är medlem med Mile Eater status!

Håll utkik efter de nya reglerna, och se till att du har koll på MileEater: Det kan förenkla för dig!


/B