Hur ser dina planer ut för 2016?

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#1
Detta är en tråd som flyttats över från vårt gamla forum. Funkar utmärkt att fortsätta diskussionen här.

Alltid aktuell tråd...


Någon som går och skissar på något skojsigt för kommande säsong?




Hampe



Frazze said:
2015 blev av olika skäl ett mellanår med en RTE och en avbruten specialkörning + Enköpingsträffen. Således nya friska tag 2016. Inga planer än men väl lite idéer att fundera över.

16/4 RTE Mandys Diner och varför inte RTE i Polen helgen efter. Skulle eventuellt kunna knytas ihop med en liten Europa-tur. Allt förstås förutsatt tjänligt väglag.
Scandinavian Rally 17-19/6 är nästan bestämt.
RTE Oskarshamn 9/7 var mycket trevligt förra året.
RTE Innsbruck 20/8 borde vara efter Mälaren Runt så varför inte fortsätta dit?
3/9 RTE Hallstaberget.
SS1000 med 125:an
BB2500k med målgång i Enköping Mälaren Runt-helgen.
Finns lite fler diffusa tankar som jag kanske får återkomma till.


Duvskog said:
Planerar med 3 rallyn, och gärna IBA DEs specialkörning. Kanske
något extra
om livet medger.

Ha skoj!


Jörgen said:
I år har jag faktiskt inte planerat så mycket men räknar med att äntligen göra en SS2000. Annars är bara Scandinavian Rally helt klart. Och RTE i Oskarshamn förståss. Kanske också någon RTE i Europa. Och FIM-rallyt. Och Mälaren Runt. Och ...
Det blir ju en del även om man inte planerar så mycket.

Jörgen



Moose said:
Nu börjar planeringen att få lite styrsel. Lite kurser under våren o RTE vid de tre tillfällen som är planerade.
Två lite längre IBA körningar en SS2000 o även ett försök med NG 72. Planering av resa o semester samt anhållan om " grönt kort " hos familjen. Allt brukar lösa sig, men lite pussel är alltid spännande. Ja det finns mycket att se fram emot. Några frågor kommer jag säkert att ställa här på forumet. Till dess Kör säkert o njut.



Hampe said:
Kul att läsa vad ni har på G.

Jag har som vanligt tagit på mig för mycket.
Projektet att nå Mileeater Silver baserat på en körning per månad under ett helt år går i mål under Mars månad - då har jag kört IBA-körningar varje månad.

Vägen dit kommer att gå via:
Feb: NO-Primustreff!

Att få skotta snö och sätta tält uppe på Fjorda, Bjoneroa efter avslutad Ironbuttkörning är en gammal dröm.
Passar bra att ta en liten omväg förbi Röros denna gång när Krystallrallyt för en gångs skull ligger på samma helg...

Mars: 4 Season start?

Kanske blir min avslutande 12-månaderskörning en start på en 4-season? Isf kör jag på vårdagjämningen 20 mars - helgen innan påsk. Vi får se hur det blir.


April: RTE Mandys Diner!

Aprilkörning är given. Blir det en IBA-runda?


Maj:
Står faktiskt öppen ännu.
Vi får se om jag är körsugen


Juni: IBA Scandinavian Rally!

Arrangör. Körning i Juni? Vi får se.


Juli: RTE Oskarshamn!
Givet!


Juli: NO-Nordkapp The Hard Way?

Unfinshed business, även om jag aldrig startat körningen.
Sugen, men det känns som denna aktivitet har den största chansen att bli struken.


Aug: SF-Naruska Tour!

Yes! Årets höjdpunkt! Får inte missas.

5 dygns offroadäventyr med finska BR-Bikers
http://www.brbikers.com/700-2/tour-in-english/

Liten trailer här, men den gruppen jag kommer att köra lär hålla högre tempo. *Jonkkofärdledare*



DR Big I? DR Big II? Supertenere? K1100 Superenduro...?
Vi får se...


Sept: EU-European Tour!

Nej för tusan! Detta är ju årets höjdpunkt.
5 dygns asfaltsäventyr i ett Europa som håller på att få sin karta alldeles omritad. Det får man ju inte missa. Heller...
Här någonstans börjat det kännas att jag bockat för alldeles för mycket i år. Också...


Tror vi hoppar oktober och sådär framåt. Det finns fler saker att köra då med, men den dagen den sorgen. Först landa det som är planerat och klart.

...å dessutom får man inte plats med mer i signaturen nedan.




Hampe




Moose said:
Ja du Hampe inte lider du brist på upplevelser under året.
Håller tummarna för att allt går i lås. Du ger inspiration
inför årets körningar. Min SS2000 blir av första helgen i
Maj sedan finns det olika alternativ som är i sin linda.
Hampe kan du förtydliga "NO-Nordkapp the hard way"? Start
o vilken väg efter det?
Jörgen tack för tipset om GN72 ser väldigt intressant ut
skall läsa på lite mer om deras resa.Är du själv
intresserad av resan? Tanken finns om en IBA varje månad,
var jag nu fick den ifrån? Ja nu åter till planeringen av
SS2000. Kör vackert o njut.




Hampe said:
"Nordkapp The Hard Way" är en vit val som måste skalperas.


http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=13312& KW=the+hard+way



Klassisk Norsk distans: Södra spetsen / Fyren Lindesnes till Nordkapp. I denna upplagan på 36 timmar, bara längs Norska vägar...

Ingen fastställd körning ännu, så det gäller att ha bensinkvitto i bägge ändar.

Svårt? Säkert!
Omöjligt? Kanske.

Men det vet man inte förrän man prövat!



Hampe




Jörgen said:
GN72 lär nog få vänta ett tag. Det är rätt så lång framkörning om man säger...
Närmast är RTE Mandys Diner i april, oklart om det blir någon SS1000 i samband med detta.
Annars har det gått framåt med vår SS2000. Vi ska starta i Oskarshamn tidigt lördag 2016-05-14 om det inte händer något oförutsett. ToR Füssen. Det blir jag och en IBA-kompis som kör som ett team. Nattlogi är bokat och klart. Jag lägger in en SPOT-länk när det är dags.

Jörgen




Jörgen said:
"Nordkapp - The Hard Way" verkar svårt om man verkligen ska besöka både fyren i Lindesnes och Nordkapp.
Det finns en liiiten chans att klara en BB2500K mellan macken i Spangereid och macken i Honningsvåg bara på norska vägar. Men att först tanka och sedan köra ett par mil extra till fyren i söder och göra likadant i norr är troligen helt omöjligt. Det är ju nästan sju mil till Nordkapp och tillbaka till Honningsvåg för tankkvitto. De extra timmarna finns inte.
Men Hampe har kanske någon snabb genväg?

Jörgen




Moose said:
Kul att eran SS2000 blir av . GN72 får nog vänta, men ett
besök på RTE Mandys Diner lär det bli. Kör vettigt o njut.





Hampe said:
Jörgen said:
"Nordkapp - The Hard Way" verkar svårt om man verkligen ska besöka både fyren i Lindesnes och Nordkapp.
Det finns en liiiten chans att klara en BB2500K mellan macken i Spangereid och macken i Honningsvåg bara på norska vägar. Men att först tanka och sedan köra ett par mil extra till fyren i söder och göra likadant i norr är troligen helt omöjligt. Det är ju nästan sju mil till Nordkapp och tillbaka till Honningsvåg för tankkvitto. De extra timmarna finns inte.
Men Hampe har kanske någon snabb genväg?

Jörgen
Nä, och det är verkligen liten chans att klara av denna körningen.

Räknar man strikt på Lindesnes fyr till Nordkappshallen så är det en BB 2500K, men att köra på det viset uppfyller inte IBAs regler.

Som jag har planerat det hela så är det startkvitto från Best Spangereid, ut till Lindesnes fyr för ett kvitto, och sedan tillbaka förbi Spangereid till YX i Vigeland för nytt kvitto och sedan verkligen iväg.

På så vis har man två startkvitton att spela med.

YX Vigeland -> Shell Honningsvåg är en BB 1500, och det ligger kanske lite närmare det realistiska. Typ...

Sedan får man i efterhand plocka isär både spotspår och GPS-filen för att se om det är rimligt och realistiskt att göra en officiell körning av det, där man kanske accepterar tankning dagen innan och tar fyren som starttid, accepterar Honningsvåg som obligatoriskt tankstopp och därefter Nordkappshallen som klockstopp.

Jag tror ärligt talat inte det, Norge är inget bra land att köra långt i - Norrmännen själva styr ju ut ur Norge och kör via Sverige för att nå in i Nordnorge. Finns flera anledningar till det...

Men, det är kittlande! Jag är villig att pröva, men det skulle förvåna mig om det går att köra som en ordinär Bun Burner -körning. Det lär väl stanna med ytterligare en SS 1000...




Hampe












 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#2
Så ser det ut när man hämtar över en tråd från det gamla till det nya:

Inloggad på det gamla i ett fönster, klicka på "qoute", markera, "ctrl+c", byt fönster, skapa ny tråd(samma rubrik som den förra), ctrl+v - och sedan är det bara att fortsätta tills man fått över det man vill ha i detta forumet.

Så - shoot! Någon mer som har planer för 2016?




Hampe
 

moose

Premier Member
#4
Ett delikat dilemma. Planerad semester med älsklingen i Torremolinos mellan 7 - 20/5. En försynt fråga från mig om det var ok att jag tog MC`n fram o tillbaka. En blick sa mer än tusen ord. Så nu sitter jag här med karta o regelbok för att på bästa sätt använda denna resa fram o " atter ", mellan Grebbestad o Gibraltar. Det blir en underbar upplevelse.
Väl mött i etern o på vägen. Ja inte är man klok inte, men livet levs här o nu.
 

Cawwa

Active Member
#5
Lite sent kanske på året kanske, men mina planer är många och varierande. Får se vilka som blir genomförda ... :)

Månadsskiftet april/maj (ortodoxa påsken) SS2000 från Göteborg till Mostar. Vila nära Warsawa, så det blir inte närmsta vägen direkt. Hemvägen blir nog ingen IBA-körning med tanke på flyktingströmmen och stängda gränser. Vill ha lite turisttid i Mostar och Sarajevo också.

Början på juni Scandinavian Rally. Lite senare i juni en veckas grustur i Norge.

Roadbook 1000 km på grus i Dalarna. Ingen IBA-körning, men väl en utmaning.

Dessutom vill jag försöka vara med på någon RTE.
 

Cawwa

Active Member
#6
Så bränner det till. På fredagmorgon blir det start på min ss2000, eller försök får man kalla det. Har ändrat rutten så det blir gamla kända vägar. För att få till milen första dygnet blir det en krumelur. Gbg - Håby - Gbg - Jönköping - Glumslöv - Kolding - Berlin - Regensburg första dygnet. Lite omständigt med tre extra tankningar innan Glumslöv, men smidigt och lätta mil tänkte jag. det skulle bli 1683 km.
Nästa dag blir Regensburg - Budapest - Belgrad - Kavadarci ( i södra Makedonien och resans mål). Relativt lättåkt och välkänt för mig. Vignette för Österrike och Ungern är förbeställt, smidigt som attan. Vignette-biljetten för Österrike är hemma och registreringen i Ungern är gjord elektroniskt, där behövs minsann ingen fysisk biljett.

Hemvägen blir spännande, Kosovo - Montenegro och stopp i Bosnien. Ingen IBA-körning då utan ren nöjesåking med många stopp för foto och besök. Sedan får jag se hur hemfärden blir.

En fråga här angående Spoten. Jag har ju konto för SpotWalla men har helt glömt allt som har med det att göra. T.ex hur hittar jag "min" karta så jag kan skicka länk till nära och kära? Lyckades logga in men där finns ju inget. Vad har jag missat?
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#7
En fråga här angående Spoten. Jag har ju konto för SpotWalla men har helt glömt allt som har med det att göra. T.ex hur hittar jag "min" karta så jag kan skicka länk till nära och kära? Lyckades logga in men där finns ju inget. Vad har jag missat?
Vad har du för hårdvara? FindMeSpot, eller annat? Mobiltelefonapplikation?

Om du kan logga in på Spotwalla, så har du uppe till höger en drop-down list att klicka på.
När du gör det så får du en massa val: kolla uppe till höger här





Klickar du på "trips" så tror jag nog att du känner igen dig...?



Hampe
 

Cawwa

Active Member
#8
Vad har du för hårdvara? FindMeSpot, eller annat? Mobiltelefonapplikation?

Om du kan logga in på Spotwalla, så har du uppe till höger en drop-down list att klicka på.
När du gör det så får du en massa val: kolla uppe till höger här





Klickar du på "trips" så tror jag nog att du känner igen dig...?



Hampe
Så långt kom jag ... men sen sket det sig

upload_2016-4-26_18-29-43.png


När jag sedan skall registrera (återigen?) så vill det sig inte. Lösenord/användarnamn stämmer inte och då blir det ingen registrering. Suck
 

Cawwa

Active Member
#11
Lycka! Fixade sig trots allt. Nu är det bara problemet - hur skall andra kunna se mina irrfärdet? Tripen är satt att starta kl.03.00 men var är länken?

Hmm, kanske alla de här frågorna skulle höra hemma i nybörjarfråge-tråden. Kanske admin kan flytta?
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#13
Bra! Du löste det.
Nu ser vi fram mot att följa dig på din långresa.

Tips!
Lägg upp en ny tur på Spotwalla som gäller för morgondagen. Lämna inte ut länken, utan använd den själv för att kolla så allt fungerar och så att du slipper tveka och lägga tid på att bläddra bland knapparna när det är skarpt läge.

Häng inte läpp om dina blippar inte kommer upp på Spotwalla direkt!
Ett (irriterande) lagg om 20-30 minuter brukar vara standard innan man blir synlig, men ibland - som under RTE-helgen så var fördröjningen flera timmar innan signalen syntes på nätet.

Så - starta spoten, tryck "OK" och slå sedan över på spårning och låt den ligga med under dagen.
Då ser du om allt funkar.



Hampe
 

moose

Premier Member
#17
So true so true, jajamen så fick det bli, tur att det finns att välja på i Uddevalla. Det blev Max denna gång. Behövde lite av varje inför resan så en dyster morgon med regn o kallt i vinden övergick till ljummet o uppehåll nästan lite av solkräm men bara nästan innan hemkomst tack o lov lite av den utlovade varan, regn. Glad att spot o spotwalla fungerade känns bättre inför onsdag eller torsdag.
 

Frazze

Premier Member
#18
2015 blev av olika skäl ett mellanår med en RTE och en avbruten specialkörning + Enköpingsträffen. Således nya friska tag 2016. Inga planer än men väl lite idéer att fundera över. Här kommer en liten uppdatering.

16/4 RTE Mandys Diner och varför inte RTE i Polen helgen efter. Skulle eventuellt kunna knytas ihop med en liten Europa-tur. Allt förstås förutsatt tjänligt väglag.
Scandinavian Rally 17-19/6 är nästan bestämt. RTE blev inte av. Vädret var inte inbjudande för en tur ifrån Dalarna. Däremot är vi anmälda till rallyt så det blir av oavsett väderlek.
RTE Oskarshamn 9/7 var mycket trevligt förra året. Allt tycks hända denna helg men RTE har hög prioritet. Räknar med att det blir av.
RTE Innsbruck 20/8 borde vara efter Mälaren Runt så varför inte fortsätta dit? Är samma helg så inget Innsbruck.
3/9 RTE Hallstaberget. Har funderingar på att åka direkt dit från Enköping med någon trevlig tvåveckors omväg.
SS1000 med 125:an
BB2500k med målgång i Enköping Mälaren Runt-helgen.
Finns lite fler diffusa tankar som jag kanske får återkomma till.
Sitter just och tittar på en BB2500K. Blir den av så kanske det får bli något annat till Enköping.
Är anmäld till IBA Germany's specialkörning GBT 2016. Skulle kunna passa mellan Enköping och Hallstaberget.
 

Cawwa

Active Member
#20
Jodå resan gick bra men spotwallas site funkar inte för mig. Däremot findmespot funkar. Startar imorgon resan mot Bosnien imorgon bitti från Skopje, för att sedan köra hemmåt. Får försöka reda ut problemet. Hustrun har full koll på mig.
Resan gick annars bra om än något kall och blöt.

Lycka till Moose!!