IBA Scandinavia Rally, ett matematiskt äventyr

Frazze

Premier Member
#1
Plan the ride

Vi (Kerstin och jag) deltog som enda tvåmanna ekipage i IBA Scandinavia Rally 18-19/6. Tidigare erfarenheter var 12 timmarsrallyt för två år sedan + ett misslyckat försök i Belgien i fjol. Rallyförberedelserna började redan kl 14 på fredagen med incheckning och vägmätarkontroll. När slingan för vägmätarkontrollen körts fick vi ett USB-minne med platserna för bonuspunkterna på. Vi kollade väderprognosen och la en preliminär rutt där det såg ut att regna minst (John Young-metoden). Vid förarmötet kl 19 fick vi detaljinformation och en roadbook med beskrivning av bonuspunkterna och deras värde. De allra flesta gav 250, 500, 750 eller 1000 poäng. Den obligatoriska entimmes nattvilan gav 5000 poäng (två timmar, 2500 poäng extra). Ett SMS med positionen i rätt tid gav 2500 poäng. 15000 poäng krävdes för godkännande. Fixade man SMS:et och tog två timmars vila hade man 10000 poäng som i en liten ask. Bara ytterligare 5000 poäng krävdes för att få ett godkänt rally. Verkade inte alltför svårt. Vi gjorde klar rutten i ruttplaneringsprogramet (Tyre) och laddade ner den i GPS:en. (Första gången vi testade ruttfunktionen). Poäng från inlagda bonuspunkter summerade till 15250. Med SMS och två timmars vila skulle det alltså bli 25250 poäng. Vår enda ambition var att bli godkända, så bred marginal till miniminivån.

Ride the plan?

På lördag morgon gjorde vi en sista koll på körplanen och insåg att den kanske var väl ambitiös för vår nivå så vi bestämde oss för att stryka alla 250-poängare. 2500 poäng bort men fortfarande fullt tillräckligt. Start 07.45 på lördagen i hällande regn. Efter några mil, slutregnat (för ögonblicket). Första punkten var en kyrka (kyrkor var rallyts tema) i närheten av Kolmårdens Djurpark. Vidare till Linköping där trafikregleringen höll god Östermalmsnivå. Efter en stund lyckades vi tråckla oss fram till domkyrkan. Det här flyter ju på bra. Tankning i Mjölby där vi inte kunde motstå kaffe med kanelbulle. Nästa punkt var Åsby i Småland. Vi är inte så pålästa om dem småländska geografin men GPS:en funkar ju som den ska så vi körde på. Roliga vägar från Boxholm och söderut, man glömmer både tid och rum. Väntan på färjan över Sommen. Gott om tid att kolla på kartan om man nu skulle ha velat det. Milen gick och vi kom så småningom ut på 32:an. Nu började vi misstänka att något var på tok. Mycket riktigt, punkten var markerad som ”besökt” i GPS:en. För sent att vända om. 1000 poäng ner i avloppet. Surt men ingen fara på taket. Efter lite funderande kom vi på att det inte ges någon indikation i GPS:en att man nått ett delmål så om punkten ligger längs vägen är det lätt att missa den om man inte har koll på var man är. Lunch i Eksjö och vidare mot Växjö. En stunds letande efter en staty men poängen inkasserad. I Lagan dags för fika igen. Vidare till Rydaholm och Bolmsö. 4000 poäng hemma. Vid färjan över Bolmen träffade vi på Bertil och Petri. De verkade betydligt mer ambitiösa än vi. Petri slog följe med oss till Unnaryd, sedan försvann han. När vi kom ut på E6:an var det dags för kvällsmat. Norr om Varberg styrde vi till Rydöbruk och var nu uppe i 5250 poäng. Precis vad som behövdes för att vara hemma med poängen, förutsatt att vi bärgade SMS- och vilopoängen. Öxabäck gick bra men vid nästa bonuspunkt gjorde vi samma GPS-miss som tidigare och tappade 750 poäng. Vi kom till domkyrkan i Skara vid midnatt och fick iväg SMS:et i rätt tid. Dags för nattpausen. Vi for till McDonald som tyvärr stängde redan kl 1. Vi ville inte åka vidare utan paus men bestämde oss för att skippa den andra timmen. 2500 poäng bort men poängen skulle räcka ändå. Tog kvitto på OK tvärs över gatan. När vi skulle åka vidare fick vi plötsligt för oss att tidsmarginalen började krympa betänkligt så vi bestämde oss för att åka direkt till Södertälje. Hade kastat en blick på planen tidigare och det hade sett bra ut. Hjärnan var tydligen lite mosig miss i nassen för vi kom tillbaka med två timmars marginal.

Resultatet

Väl uppe på rummet lade jag sista handen vid loggboken och gjorde ett överslag över poängen. Oj!? Jag kollade lite noggrannare. Oj, oj! Ännu en gång, oj, oj, oj! Vi stannade på 15000 poäng precis. Hur var detta möjligt? Jag kom på att när jag gjorde sista kollen hade jag förmodligen räknat med de punkter vi inte hade passerat och som vi sen skippade efter Skara. Inget utrymme för poängavdrag vid scoringen. Vad göra? Det fanns ju möjlighet att plocka några ytterligare poäng i närheten men Kerstin hade redan somnat och det tog emot att klä på sig igen. Nå, det fick bära eller brista, vi hade tagit det medvetet lugnt och varit noggranna vid bonuspunkterna så det borde gå bra, fast man vet ju aldrig. Scoringen gick i alla fall bra och vi stannade på 15000 poäng. En 14:e och sista placering men roligt hade vi haft i alla fall och dessutom dragit en del lärdomar:

· Håll koll på poängen (som gammal bokhållare borde jag veta att siffror ska kollas, kollas och återigen kollas)

· Kolla kartan med jämna mellanrum, särskilt i okänd terräng

· Lös GPS-problemet (två GPS:er?)

· Tänk två gånger innan man gör avsteg från planen

· Lite mer is i magen när det gäller sluttiden

Efter Enköpingsträffen har vi funderingar på att köra årets tyska specialkörning som går ut på att man ska besöka bonuspunkterna från förra årets rally. Kan vara en nyttig träning som man kan köra i lugnt tempo. Sen får vi se vilket nästa rally kan bli.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#2
Trevlig rapport!

25,250 poäng var en ambitiös plan. Den hade placerat er just precis utanför prislistan, på fjärde plats.
"Ride the plan" så hade ni hamnat mitt i smeten. ;)

Att köra på "rutt" är ett recept för problem.
Just för att navin prioriterar rutten före besökspunkterna.
Jag, och många med mig brukar ladda punkterna i navigatorn, och sedan plocka upp dem en efter en enligt körlista för att kunna köra punkt till punkt:



Sedan är det bara att köra... :rolleyes:

Har man två navis uppe kan man kosta på sig att lägga rutten på den ena. Då kan man också tidigt se om man börjar kasa tidsmässigt på totalsvängen, och kanske tvingas kapa i planeringen. ...eller om man kan hysta in fler stopp längs vägen.

Har man tre navis uppe, så kan man kosta på sig att köra en på rutt, en på punkt/snabbaste väg och en på punkt/kortaste sträcka.
På det viset kan man inte sällan kapa minuter, eftersom en MC inte sällan snirklar sig fram längs trånga passager snabbare än vad navigationssystemet anser att en bil klarar.
Bedömningsfråga, och ibland blir det fel. Spännande är det alltid.

Har man fyra navis uppe, så kan man låta en ligga uppe som ren färddator, för att minimera stopptider och hålla koll på snittfarter mm.

Har man fem navis uppe, så kan man... Dags att släppa detta spåret, kanske? :D


Tack för er rapport! Hoppas det dyker upp fler, från andra deltagare.



Hampe
 

Frazze

Premier Member
#3
Tack för GPS-tipset! Jag kollade och det verkade vara enkelt att plocka upp punkterna en och en från rutten som (del)mål. 25250 var kanske rentav överambitiöst. 21250 hade nog varit inom räckhåll om allt klaffat. Det hade i vart fall gett en anständig PPK.