IBA Scandinavian Rally 9 - 11 Juni 2017

#21
Har i några år funderat på att köra ett poängrally. Då jag också håller på med Geocaching så är detta med att köra mc till olika punkter välbekant. GPS används ofta så den biten är också OK. Att göra rutter är däremot ganska sällsynt, och de gånger jag försökt har det ibland blivit underliga vägval (mer om det senare)

På Ride-to-Eat i Sollefteå i höstas fick jag en hel del tips från Frazze-paret. Fick även deras Rallybok 2016, och med den har jag tränat en del i vinter med att lägga upp rutter.

Har också fått en del värdefulla tips från ”veteranerna” Hampe och DD.

Min inställning till denna körning var att prova på det och se hur det går till. Samt ha respekt för den finska Polisen. Att jag sedan inte såg en ända Polis under körningen är ju en annan sak. De kanske sysslar med annat en lördag. Däremot såg jag väldigt många fartkameror!

Hade innan start tänkt att köra mot norra Finland då jag var osäker på hur mycket trafik det skulle vara söderut där det ju är betydligt mer tät-befolkat. När vi sedan på fredag kvällen fick ut koordinater till alla punkter blev jag ännu mer säker på att köra norröver var det riktiga. Det ändrades sedan på lördag morgon när vi fick ut Rallyboken och man kunde se hur värdefulla resp punkt var. Tyckte inte det skilde så mycket på punkternas värde beroende på om det var (långt) norrut resp söderut. Så det blev en tvär ändring i planen och en rutt söderut blev lagd. Det gick ganska fort att göra den så min start blev några minuter efter kl 8.

Körde då iväg och det började faktiskt ganska tråkigt med två timmars transportsträcka ner till 1:a Punkten. Där blev jag lite osäker då koordinaten var på andra sidan bron, men en finsk deltagare redan stod på hitre sidan. Fanns även en text i Rallyboken, om att ”Picture taken to Korpalahti”. Vad som var Korpalahti syntes inte på min GPS. Tog för säkerhets skull två foton, ett från vardera ände av bron. (det här var ju första punkten i mitt första rally). Sedan vidare söderut på ytterligare en två timmars körning. Så fortsatte det ner mot mot Helsinki och jag körde ofta en timme mellan varje punkt. Efter Helsinki kom jag närmare kusten och punkterna låg tätare. Samtidigt blev vägarna riktigt trevliga med mycket kurvor och backar. Vädret var också fint med drygt 20 plusgrader. Här blev jag också stoppad av John och vi pratade en stund. Fick mig en tankeställare då han först frågade hur långt jag kört (drygt 600 km) Samma siffra hade även han kört MEN han använde miles som enhet. Han hade alltså hunnit köra 1,6 ggr längre på samma tid! Respekt, men så är han väl oftast i topp!

Körde vidare mot Hangö där jag en kort stund kunde njuta av den fina kvällen. Havet låg blankt och folk hade ”lördagskväll” Då hade det faktiskt ”suttit” bra med en öl och inte vetat att nu var det dags att sitta upp då jag bara var halvvägs i körningen. Nu blev det återigen en längre körning till nästa punkt. Ja enligt GPS var det bara 40 km fågelvägen men det tog två timmar att komma till Kasnäs. Nu var det lördagskväll så musiken spelade och han jag frågade om vägen ”doftade”. Här blev jag lite osäker på vart jag skulle då koordinaten visade till hotel-infarten. Sedan skulle det vara 100 meters promenad. Men åt vilket håll? Nåja det löste sig men det var ganska dryga hundra meter innan fotot kunde tas. Körde sedan tillbaka för att tanka och bestämma fortsatt körning. Hade även bokat in ett besök i Åbo, men såg att tiden nog inte skulle räcka till det. Hade inte heller bokat några fler punkter på mitt körschema. Försökte då kolla på GPSn för att komma fram till något vettigt. Men den tyckte att den snabbaste vägen tillbaka till Kuopio var via Helsinki. Men dit ville inte jag. Att då försöka få en överblick över möjliga punkter på en 35-40 mils sträcka på en GPS skärm gick inge bra. Så fram med datorn och kolla. Ser då 2 möjliga punkter efter närmaste vägen tillbaka. Men det skall ju hinnas med en rast också! Så det blev att söka efter en lämplig mack med grönområde. Så efter att ha fått kvittot la jag mig på en skymd plats och somnade efter några minuter. Vaknade efter att det gått 1h 15min, och efter att ha kollat kvittot förstod hur länge jag sovit. Beslöt att vänta ytterligare 15 min för att tjäna några extra poäng. Sedan mot Koupio, men på vägen skulle ju två punkter ”loggas”. På väg mot den sista möter jag åter John men nu är det knappt vi nickar åt varandra.

Ser på GPSn att nu är det nog bäst att köra mot Kuopio, och strax efteråt börjar det droppa. Inget riktigt regn utan bara fuktigt o kallt. Stannar i Jyväskylä för tankning, en kopp varmt och regnbyxor. Ser då att jag har 10 minuter tillgodo på beräknad kör tid till målet! Det var ganska tunga mil innan jag kunde vara tillbaka.



Erfarenheter;Jag hade förberett mallar med poäng nivåer med olikfärgade symboler. Dock blev poängnivåerna betydligt högre på denna körning jämfört med 2016. Så det blev lite kladdigt på mallen.

Symbolerna jag valt i BaseCamp fanns inte alltid på min Montana. På den blev det bara en ”prick” samt texten. Det gjorde det svårt att planera ändringar på bara GPSn. På den bärbara datorn syntes ”de riktiga” symbolerna.

Jag skapade bara rutten i BaseCamp, men överförde den aldrig till GPSn. Den fanns istället utskriven på min tankväska och GPSn användes för att skapa vägvalet till nästa punkt. Tyckte det fungerade bra, och jag var lite rädd för att jag skulle ”tappa bort mig” om hela rutten fanns med MEN jag ville ändra mig.

Hade några dippar i humöret och när jag nämnde det för DD i målet frågade han direkt om hur ofta jag ätit. Och det var ganska sällan! Så det skall jag ta med mig om det blir någon fler körning.

Planera körningen. Vinnare hade klart högsta summan samtidigt en av de kortaste körning. Vilket ger hög Poäng per km, och det är väl en av tävlingen viktigaste erfarenheter.
 
#22
Bra jobbat av di svenske!
Kul att John fick revansch från rallyt 2015 då han tappade många poäng. Han kanske har pluggat finska?

Jörgen
 

Cawwa

Active Member
#23
Stort grattis till JOS, femte plats på andra starten bådar gott för ABR. Grattis "ni andra", bra jobbat och tack för din skildring Erik.