IBAF i Djingis Khans fotspår...

Remington

Active Member
#1
Här är länken till en rätt så intressant semestertripp.
http://share.findmespot.com/shared/faces/viewspots.jsp?glId=0uDJMP9ulOFr96b21P5nCVDOuYu3qiqXT

Det är Harri från IBA Finland som i torsdags startade sin resa mot Mongoliet.
Han är inte helt själv ute och kör, men vem eller vilka som ingår i truppen vet jag inte.
Tidsschemat grovt: start 25 maj, gränsövergång Ryssland/Mongoliet 5 juni och tillbaka i Finland 3 juli.
Totalt räknar de med att köra ca. 1600 mil.

Harri länkade också till en video där en annan grupp gjorde liknande resa.
Broken Roads-from Finland to Mongolia on a motorcycle:






De har några mil kvar att köra ;)
 
Last edited by a moderator:

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#2
Vilken fantastisk resa!

Måste säga att "Broken Roads" var fantastiskt bra ihopkommen och redigerad.
Den kvarten gick snabbt!
Okay att jag har intresse för sådana stolleprov, men där tror jag att any old bibliotekarie skulle sitta klistrad bara för att se hur det slutar.
Älskar hur dom står hemma och lastar upp utanför garaget, och när dom svänger ut genom grindhålet så är det grusväg direCkt!
Suomi! :)

Men, hur mycket grejer hade dom med sig, egentligen...?
Egen drönare att filma med också? Inte undra på att infästningar till bakramar brister och bakhjulen rasar.
....åsso möter dom Tyskar på GSAs lastade med dubbelt så mycket. :D

Bra film!

Hur många är dom i Harris trupp?
 

Remington

Active Member
#3
Hur många är dom i Harris trupp?
Det verkar vara lite hemligt ;)
En vild gissning, kanske någon eller några från Dusty Wobbls-gänget!?
Du Hampe kanske kan berätta mer om sällskapet (du har väl kört tillsammans med några av dom).

Än så länge verkar resan ha gått bra (enligt rapporterna).
Vägarnas skick har varierat en hel del (på sina ställen har de fått köra ståendes).
Det finns bättre och större vägar att välja längre söderut i landet, men Adventure-körning är de ju ute efter så att ur den synvinkeln är ju vägvalet lyckad :confused:
Landskapet består av skog och åker och inget annat - inga städer, inga byar, ingenting - rena ödemarken.
Sen så är det glest mellan tankställen. I förrgår hade de kört 58 mil innan de kunde tanka (börjar närma sig räckvidden även för en GSA).
Bensinpriset ligger runt 6 kronor litern.
Boendet är inte heller så värst dyrt, 2-pers rum mindre än 100 spänn per skalle.
Lite bilder vore ju kul och se, få hoppas, att Harri får möjligheten att ladda upp några vid tillfälle.

Dagsetapperna så här långt:
25.5.2017
Dag 1:
Åbo-Vanda-Virolahti (Vaalimaa Camping) 370 km.
Totalt: 370 km.

26.5.2017
Dag 2:
Virolahti-Viborg-Sant Petersburg-Tikhvin-Nelazskoye (byhåla nära Cherepovets) 740 km.
Totalt: 1110 km.

27.5.2017
Dag 3:
Nelazskoye-Cherepovets-Vologda-Neya-Darovskoy-Kotelnich 885 km.
Totalt: 1995 km.
 

Remington

Active Member
#5
28.5.2017
Dag 4:
Kotelnich-Kirov-Omuntninsk-Krasnokamsk 583 km.
Totalt: 2579 km.

29.5.2017
Dag 5:
Krasnokamsk-Izhevsk-Yelabuga-Kazan 690 km.
Totalt: 3269 km.

30.5.2017
Dag 6 (vilodag)
Kazan - km.
Totalt: 3269 km.

31.5.2017
Dag 7:
Kazan-Sakhrarovka-Kazan-Nizhny Novgorod-Vladimir 830 km.
Totalt: 4099 km.

1.6.2017
Dag 8:
Vladimir-Moskva-Sant Petersburg-Kuusaan motelli 1045 km.
Totalt: 5144 km.

2.6.2017
Dag 9:
Kuusaan motelli-Viborg-Vaalimaa-Kotka 182 km.
Totalt: 5326 km.


Harri kände sig krasslig på den 5:te dagen.
Sedan blev det ett klinikbesök och en vilodag i Kazan följd av svåra val, ska han fortsätta österut eller vända hemåt.
Dag 7 startade han och kamraten österut, men efter 10 mil var Harri tvungen att fatta beslutet och styra hemåt.
Hans kompanjon Kari fortsätter österut.
Dag 7-9 - transportsträcka från Kazan till Finland och där raka vägen till ett sjukhus för kontroll.
Resultatet blev körförbud och ambulanstransport till universitetssjukhuset i Harris hemstad Åbo för vidare undersökningar (han hoppas dock att bli utskriven redan senare idag).
Räddningspatrullen från Helsingfors-trakten hämtade Harris hoj i förvar med släpkärra.
Det blev ett äventyr för Harri om än inte så som det var tänkt.:(

Kari anländer till Barnaul idag och fortsättningen för hans del är öppen.
Att köra solo i Mongoliet är förmodligen rätt så tveksamt alternativ, men han kanske hittar något MC-sällskap där han kan hänga på (eller helt enkelt köra lite sightseeing runt Altay-området).
Tyvärr har vi ingen SPOT-länk till Karis körning.
Hursomhelst lyckönskningar till Kari på hans fortsatta resa och hoppas att Harri snart är ute på banan igen.

Tack Harri för rapporterna :)