IBR 2019, himmel eller helvete...

Bob Sweden

Staff member
IBA Member
#1
... eller snarare "hur man ser stora delar av USA på 11 dygn"...

Jo det är vad jag hoppas.
Planeringen avslutas, väskorna är packade till 95% och på måndag den 10/6 bär det av mot det stora landet i Väster!

Jag håller skrivandet på ett minimum så här de sista dagarna.
Det är som bekant inte över förrän den kraftiga damen sjunger och många steg återstår innan jag står på startlinjen i South Carolina den 17/6.
Så därför är jag lite tystlåten.
Ja, jag är nervös, har jag tänkt på...packade jag...vad händer om...

Det är en hyfsat stor satsning det här men jag har valt att försöka mig på det.
En viss ödmjukhet är på sin plats: Det är färre personer som gått i mål i IBR än som stått på toppen av Mt Everest...
588 personer har gått i mål i IBR...och bara under 2018 har uppemot 800(!!) personer stått på toppen av Everest...

Ja, jag är spänd inför det här evenemanget.
Samtidigt, ett par veckor semester i USA, på hoj, vad kan gå fel liksom?
(tyst nu, NEJ, inte börja tänka på allt som kan gå snett...)

Så här:

Att köra långt oroar mig inte, det har jag gjort förr.
Att köra rally oroar mig inte, det har jag gjort förr.
Att köra i främmande länder oroar mig inte, det har jag gjort förr.
Att köra långt på otestad hoj (återkommer till det vid senare tillfälle) oroar mig inte heller, det har jag gjort förr.

Men:

Att resa till USA oroar mig lite, jag har varit där många gånger förr men det är 10-talet år sedan sist, världen har förändrats. Blir jag insläppt...?
Att starta i ett rally där det krävs dokument signerade av Notarius Publicus(!!), ja det oroar mig lite det också, har jag koll på alla papper, försäkringar osv...?
Kommer jag ens FÅ starta...??

Nehej, packa lite till kanske.
Märkvärdigt hur mycket plats motorcykelkläder tar när man försöker få ner dom i en resväska...


/B
 

moose

Premier Member
#3
Jaha då har man sett en första titt av startfältet tack vare IRA som lägger ut lite videogodis för här hemma i soffan. Om du redan är där så var nog din MC i bild, gott väder och spänningen stiger. " Be careful out there "
Dan
 

Bob Sweden

Staff member
IBA Member
#4
Visst kan det bli lite väl mycket vardag ibland?
Regn.jpg

1.jpg

Det kanske skulle sitta fint med lite semester?
9.jpg


Bra, då säger vi så!
Packa det viktigaste först bara:
4.jpg

Och någonstans där djupt inne gömmer sig de viktigaste grejorna...
3.JPG
 

Bob Sweden

Staff member
IBA Member
#5
Det är helt otroligt så mycket prylar jag släpar runt på.
Totalt blev det nästan 40 kilo...

Men resan börjar bra, det vill parkeringsbolaget iallafall övertyga mig om.
4_1.jpg


Och efter att ha släpat bagage så finns ju alltid den erfarne kiropraktorn Dr ... vad sa du att du hette sa du?
5.jpg


Tisdag:
Hej kompis, vi kommer lära känna varann väl den närmaste tiden!
6.jpg

Först ska jag bara operera dig lite.
7.jpg

Så, nu ser du bättre ut.
8.jpg

Lite senare komplettering med vattenflaska modell större och lite förvaringsutrymme / ryggstöd på passagerarplats.
10.jpg


Och en provtur till klassisk SAAB-mark.
Den som inte känner till historien bör se filmen:

Talladega.jpg
 

Bob Sweden

Staff member
IBA Member
#6
Jag försöker anpassa mig så gott det går...
11.jpg

Food.jpg



Men nu är jag iallafall på plats i Greenville South Carolina, på rallyhotellet.
12.jpg

Klockan är 6 på morgonen här, tidsskillnaden har jag bestämt mig för att inte kompensera för: Jag kör Svensk tid.
Innebär att jag går upp 03:00 varje dag. Räknar med att det bör kunna funka bra.
Det fungerade bra på AlpenButt 2017 att gå upp tidigt och så tidigt i säng.

För att hålla 11 dygn krävs VILA. Och mat. Och vätska. Allt regelbundet.
Det är i stort sett min enda plan så här långt.
Det är först i morgon incheckningen börjar på riktigt här.

Ja, jag är spänd.
Det är ett rejält äventyr det här.
Och ändå har resan bara börjat...
 

Bob Sweden

Staff member
IBA Member
#7
Jaha då har man sett en första titt av startfältet tack vare IRA som lägger ut lite videogodis för här hemma i soffan. Om du redan är där så var nog din MC i bild, gott väder och spänningen stiger. " Be careful out there "
Dan
Dan,
Jag är så fokuserad på att finnas i nuet att jag inte alls har koll på vad som läggs ut och var.
Tanken var att den här tråden skulle kunna bli lite av en "här finns information" tråd, dela gärna med dig av länkar här om du känner för det.

Själv kommer jag sluta skriva här så snart incheckningen är klar, det här jippot kräver fokus utöver det vanliga.
Men ni som tittar på från soffan skriv här, håll tråden levande, länka, kommentera, ha tråden som mötesplats!


Snart dags för frukost.

/B
 

Bob Sweden

Staff member
IBA Member
#9
Om 15 minuter börjar incheckningen.
Det är då det egentligen börjar på riktigt.
Hoj ska besiktas, försäkringspapper kollas, minneskort märkas.
Lär ta hela dagen om jag förstår det hela rätt.

Parkeringen är en ändlös orgie i extratankar, extraljus och...veteraner?!
99.jpg


Nehej, dags att gå.

/B
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#10
Hoppas hoppas hoppas du hinner läsa detta.
Du har vårt innerliga stöd i ryggen hur det än går, och vi står gemensamt pustandes och frustandes för att skapa någon slags medvind åt dig.

Blanka sidan upp och allt sådant.
 

Bob Sweden

Staff member
IBA Member
#11
Hampe,
Tack!
Så här långt har det mesta gått bra och jag hoppas det håller i sig.

Dagen:
10:00 lokal tid: Möte för oss "rookies"
Sedan sker sista delen av incheckningen
14:00 förarmöte
16:00 gruppfoto
17:00 middag och rallymöte

Nu (04:00 på morgonen här) ska jag ta en sväng med hojen, tanka upp och njuta av morgonen.
Om 30 timmar går starten.

Jag lär inte skriva här på ett tag nu så över och ut från Greenville, South Carolina.

/B
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#12
Bra!

Då är det upp till oss andra att fylla denna tråden. Alla andra som hittar något matnyttigt - chip in och dela med er.

Jag kommer INTE att försöka hålla någon heltäckande bevakning som förr om åren. Jag är mycket mer låst i min arbetssituation nu jämfört med tidigare.





En sak dock: tänk på vad ni skriver här inne.
Dels för att det handlar om en tävling, där 100 förare har investerat ohygglig summor pengar, tid och personliga uppoffringar i att ens komma till start. Förarna får inte ta emot hjälp utifrån med ruttplaneting eller saker som hotellbokning, färjebokning eller -planering.

Ibland kan man se saker som ligger i gränslandet till otillåten hjälp på olika forum. Låt det inte bli denna tråden.
Visst, hamnar någon i knipa med haveri eller stulen/borttappad utrustning så brukar det stora hjälpmaskineriet dra igång - men det finns regler för sådant också. Skrivna och oskrivna.


Benny has left the building så tillvida att han inte kommer skriva mer i tråden, men han kommer läsa.
Jag vet att han kommer göra det. På kvällen, när morgondagens planering är avklarad och dagens sista ziplockpåse med NASA-certifierat näringsextrakt är inmundigat (yummy...) så skummar man nätet snabbt.

Man gör det. Det hjälper en att komma till ro. Men, man söker bara nyheter eller förströelse kring sin egna lilla värld.
Rallyt. Det är den bubblan man är i, och det är där man vill stanna kvar.

Alltså: på med relevant och vettig info om rallyt, både som roar och oroar är okay - spekulationer och vilda gissningar också. Benny är bland mycket annat mästare i att snabbt filea ut relevant information.

Vad man som tävlande INTE behöver information om är
"Men Guuud så dant med terrordådet i Skänstad! Kommer inte Benny någonstans därifrån? Undrar om han kände någon av alla dom lemlästade barnen..?"

Exemplet är kanske lite åt det extrema hållet, men ni förstår?
Ironbutt Rally är helt enkelt viktigare än ett terrordåd på hemmaplan. Just där, just då.
Så sjukt är det!


Nog med förmaningar! Ut på nätet och jaga nu hörru!
Amerikanska märkesforum brukar man kunna hitta många godbitar på: typ BMW och FJR-forumen.
 

Bob Sweden

Staff member
IBA Member
#13
Exakt 1 timma kvar till första mötet.
Det som inte är fixat nu kommer inte heller att bli fixat, så enkelt är det.

Hur var det nu:
-andas
-drick
-ät
-vila
Och kör hoj såklart.

Vi hörs av igen när det här äventyret är avslutat.

/B
 

moose

Premier Member
#14
Ja nu har han iallafall klarat alla inspektioner och snart bär det iväg. Det verkar bli en resa på sällan färdade vägar. Än en gång " Be careful out there " och försök och njuta av körningen, vi här hemma i soffan kommer definitivt att göra det.
 

Remington

Active Member
#16
Numret ändras hela tiden, men leta efter ”Device TZone: Europe/Stockholm” så lär det nog vara Benny (just nu i Knoxville med numret 162)
 
#18
Som Remington sa så ändras numret hela tiden, närmare bestämt varje gång positionen uppdateras, varannan minut alltså.
För övrigt så passerade B Nashville igår kväll (svensk tid) och befinner sig i skrivande stund i Kansas City.
 

moose

Premier Member
#19
Jahaja nu var det torsdag morgon här hemma och nu på våran eftermiddag kommer första checkpointen i Kennewick Washington state. Såg jag rätt, ut som nr 4 i starten. Vilka vägar och omgivningar ni har farit fram igenom. Så här från skenet av skärmen ser det helt fantastiskt ut. Vad du som deltagare upplever kan jag inte ens föreställa mig, bara gissa mig till. Vad jag förmodar så blir det sömn och mat eventuellt en dusch ock sen så småningom på´t igen. Ännu en gång " Be careful out there". Dan
 
Last edited:

moose

Premier Member
#20
Fel,Fel Tiden i USA är 8pm - 10 pm blir 20-22.00 i Sverige men vi har ju tidsskillnad så plus 9 timmar. Vilket bör bli 05.00 - 07.00 21/6 2019.
Nu tror jag det blir rätt?
Dan