Innan du kör, se till att ha läst detta:

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#1
Förutom Ironbutt Swedens regler, som finns anslagna här:

http://forum.ironbutt.org/index.php?threads/regler-för-körningar-som-certifieras-av-ironbutt-association-sweden.675/


så ligger det ett mycket viktigt förtydligande av reglerna i de två posterna nedan.


Läs och förstå!
Tveka inte att fråga om ni tycker att något behöver förtydligas.
Antingen här på forumet, eller i mail till oss i styrelsen.


...och nej:
GPS-spår är alltså inte en godkänd metod för att dokumentera en IBA-körning.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#2
95% av dom körningar som inte blivit godkända beror på ett eller flera av nedanstående misstag.

Lär av andras misstag så slipper du göra samma missar själv.


Det finns massor skrivet om vad man ska tänka på, hur man ska planera, äta, tanka osv. i samband med en IronButt körning.
Den som känner för det kan utan vidare gräva ner sig i teoretiska detaljer så till den grad att själva körningen glöms bort i allt planerande…

För egen del kan jag skriva långt och länge om det här, under snart 6000 mil IBA körningar har jag snappat upp ett och annat, men i den här texten handlar det enbart och uteslutande om misstag som ledde till att körningar underkändes vid granskningen.


Innan vi går vidare, låt mig bara upprepa en sak:
Det handlar om säker långdistanskörning.

Säker går före långdistans.
Punkt.
Inget att diskutera.


Det finns inom IBA tre regler som är viktigare än allt annat:
1: Säkerhet.
2: Kör tillräckligt långt.
3: Håll dig inom tidsramen.



1: Säkerhet.

Vad som är säkert är väldigt olika beroende på vem man frågar.
Jag väljer att hålla det kort och enkelt:

Kör du olagligt fort kommer din körning inte att godkännas.

Från reglerna, ironbutt.se:

§2. Kör säkert.
Du måste under hela körningen agera som en säker och laglydig trafikant, en god representant för motorcyklister i allmänhet och IBA-förare i synnerhet. Du är alltid ensam ansvarig för dina val och din egen säkerhet.



Alltså:
En IBA körning är ingen hastighetsövning.

Den person som kommer att kontrollera din körning har egen erfarenhet av vilka hastigheter som är normala. Chansen är även stor att han eller hon själv har kört en stor del av de vägar du kört.

Har du en snitthastighet mellan två kvitton som ligger över vad som kan betraktas som normalt kommer du att få frågor om det.
Har du inte en acceptabel förklaring finns det en uppenbar risk att din körning inte godkänns med hänvisning till överhastighet.

Den som granskar din körning vet av egen erfarenhet att allt kan hända, ibland går klockor fel, det har byggts ny väg, hastighetsgränser har ändrats osv.
Det finns oftast en förklaring till avvikelser men i vissa fall har man helt enkelt kört oacceptabelt fort.


Kör du olagligt fort kommer din körning inte att godkännas.
Tyck vad du vill, sådana är reglerna.
Punkt och slutdiskuterat.



2: Kör tillräckligt långt

Med modern teknik finns en mängd möjligheter att visa att man varit på en viss plats vid en viss tidpunkt.
Alla IBA föreningar över hela världen tillämpar samma system:

Maskintryckta kvitton
Gamla hederliga kvitton på papper.
Kvitton, kvitton, kvitton.

Det spelar alltså ingen som helst roll om du kört i Sverige, Mongoliet, USA eller Sydafrika: Maskintryckta kvitton från hörnpunkter måste du ha annars finns det ingen chans till godkänd körning.


Bättre ett kvitto för mycket än ett för lite
Reglerna är tydliga på den här punkten:
§3. Körd distans
Körd distans beräknas som den kortaste sträckan mellan de punkter där du med kvitton kan göra sannolikt att du befunnit dig. Sträckan beräknas med dataprogram. Se till att få kvitton från dina hörnpunkter för att säkerställa din verkligt körda sträcka.


Viktigt här är kortaste (farbara) sträcka.
Låt mig ta ett exempel:

Du kör från Uppsala och ska till Jönköping.
Troligen väljer du vägen via Stockholm, det är ungefär 390 km.

Men det finns en kortare väg, via Örebro är det bara 371 km.


Om du inte har ett kvitto från ”hörnpunkten”, i det här fallet Stockholm eller trakten däromkring, då är det omöjligt för dig att visa att du faktiskt varit där.
Du kanske körde den kortare vägen och har då möjligen inte kört tillräckligt långt för att klara kravet på körd sträcka.

Ansvaret för dokumentation av dessa ”hörnpunkter” har du som förare:
Det är du som förare som ska visa var du varit, kontrollanten har ingen skyldighet att ”anta” eller ”gissa” var du varit.

Vanliga bortförklaringar:
-Jag har ju kört med GPS, jag har en loggfil, det måste väl räcka för att visa var jag varit?
Nej.
En GPS logg är inte ett maskintryckt kvitto och gäller således inte.

-Jag hälsade på vänner som kan skriva på och vittna om att jag var i Stockholm?
Nej.
Vittnen kan inte ersätta ett maskintryckt kvitto

-Det finns en bild på mig från en övervakningskamera på en hamburgerrestaurang, duger det?
Nej.
Vittnen kan inte ersätta ett maskintryckt kvitto

-Jag har kört med satellitspårning och i realtid tankat upp min position på nätet, det måste väl duga?
Nej.
Satellitspårning kan inte ersätta ett maskintryckt kvitto


Maskintryckta kvitton är det som gäller inom IBA.
Tyck vad du vill, sådana är reglerna.
Punkt och slutdiskuterat.


3: Håll dig inom tidsramen.

Sammanfattning:
Klocktimmar efter startkvitto är det som gäller.

Säg att ditt startkvitto har klocksl*get 07:00.
Då måste du ha ett avslutningskvitto som är tidsstämplat som absolut senast 07:00 nästföljande dygn, om det är en 24 timmars körning.
Stämplat 07:01 = underkänd körning. Du hade 24 timmar på dig, inte 24 timmar och en minut.


Alltså:
Det är ”klocktid” som gäller, inte restid, körtid eller vad det nu kan tänkas stå i din GPS.


Vanliga bortförklaringar:
-Jag har ju ett kvitto från staden X klockan 06:00 och ett från staden Y 07:30.
Om man förutsätter att jag kört lika fort hela tiden, då befann jag mig klockan 07:00 exakt vid punkten Z och då har jag klarat kravet på körd sträcka!?

Nej.
Ditt avslutningskvitto ska vara tidsstämplat inom ramen för körningen. ”Flygande målgång” godkänns inte.

-Jag körde med GPS och loggfilen visar att jag klockan 07:00 var exakt vid punkten Z och då klarar jag väl kravet på körd sträcka?
Nej.
En GPS logg är inte ett maskintryckt kvitto och gäller således inte.

-Jag körde direkt hem och min sambo / katt / brevbärare / granne / väckarklocka kan bekräfta att jag var hemma exakt klockan 07:00 och då klarar jag väl kravet på körd sträcka?
Nej.
Ett vittne kan inte ersätta ett maskintryckt kvitto


Ditt avslutningskvitto måste visa en tid som ligger inom tidsramen för din körning!
Tyck vad du vill, sådana är reglerna.
Punkt och slutdiskuterat.



I grunden är reglerna väldigt enkla och rakt på sak.
Kör, ta kvitton, skicka in.
Lika för alla och helt oberoende av tekniska hjälpmedel.

Kör säkert!

/B
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#3
2015-12-16:



Sträcka:
Planera inte för kort!
Det är tyvärr inte möjligt att ge en generell rekommendation av typen "kör alltid xx km för långt så är du säker".

Det har visat sig att olika kartprogram räknar lite olika och det är inte otroligt att det program du väljer avviker en aning från det som kontrollanten använder.

Google Maps fungerar ofta bra men kräver en del manuellt arbete. Programmet kan inte ställas in på snabbaste eller kortaste väg, det räknar "smartaste" vilket inte är detsamma som den sträcka kontrollanten är intresserad av...

Via Michelin är inte självklart alla gånger, du kan ställa in snabbaste / kortaste väg men många gånger räknar det en aning "märkligt", jag skulle personligen inte lita blint på den "kortaste" sträckan enligt det programmet.

Garmin BaseCamp fungerar oftast bra, men det är ett betalprogram. Har man en Garmin GPS så jobbar programmet med dom kartor som finns i din GPS, men det är inte säkert att det är samma varianter på kartor som kontrollanten har...

Microsoft Autoroute är det program som traditionellt har använts av IBA kontrollanterna, här vet kontrollanten var fallgroparna finns, men tyvärr uppdateras programmet inte längre så det är inte lika självklart att använda det...


Så hur vet jag som förare att jag inte planerat för kort?
Jag skulle säga så här:
Om rutten mellan dina "tank-punkter" ser "rak" ut, det ser inte ut att finnas några rimliga "genvägar", då är du rimligt säker.
Men så snart rutten avviker från "kompassriktning", alltså inte är en rak linje, då ska varningsklockorna ringa.

Ett exempel:
Jönöping - Malmö.


Det skiljer 11 km på snabbaste och kortaste väg.
Snabbaste går via Helsingborg - Glumslöv. Lägger du ett tankstopp i Glumslöv, då får du den längre sträckan.
Tankar du i, säg Ljungby och Malmö, då räknar kontrollanten på den kortare sträckan...


Någon km här, någon där, och vips är du under kravet på kortaste sträcka...


Planera säkert.

/B