Iron butt Sverige eller Tyskland

Ullis

New Member
#1
Hej igen, nu är det många nybörjarfrågor , kan jag istället för att lägga slingan i Sverige välja att lägga den ner i Tyskland? Om så, räknas det som repetitiv körning tillbaka genom Danmark då?
Kram!
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#2
Kör du bara en gång åt varje håll så är de lugnt.

Vill du maximera så brukar Bro-kvitto användas. Haderslev, Statoil eller Kolding, Bramdrupdam.

Danmark och Tyskland kan vara ruskigt snabba. Vid rätt tid. DE nu? Nej. Vägarbeten cirka 9.6 km. Gånger tre. Detta bara söder om gränsen. DK, ja. Tidig morgon. 130 långa sträckor, få vägarbeten.

Sverige är oftast lugnt, snabbt och effektivt. Kolla upp ev beläggningsarbeten först bara. Passera dessa tidigt/sent.

I övrigt, kör säkert!
 
Last edited:

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#3
Bra att du frågar!
På varje fråga postad och besvarad, så går det 20 nyfikna och intresserade som suger åt sig av informationen.

Just detta med repetitiv körning, och "körning i egna spår" är något som skapar osäkerhet och - i bästa fall: frågor.

Daniels svar ovan är korrekt; man kan köra iväg, vända och "möta sig själv" längs samma sträcka utan problem.
Vad man däremot inte kan göra är att därpå vända tillbaka på nytt och köra vidare åt samma håll som man tidigare kört.

Mälaren Runt-runt-runt med minst 5,5 varv kring samma sjö och längs samma sträcka är alltså en sådan körning som inte accepteras i vanliga fall - MRRR är en specialkörning.

...sedan finns det ju undantag, så klart. Planerar man en körning i en avsides del av landet där antalet mackar är begränsade, så kan man hamna i en situation där man från en korsande väg behöver färdas ett antal kilometer längs egna spår för att komma till en mack som kan ge kvitto.
Inte önskvärt, generellt sett inte tillåtet - men om man frågar först så kan vi titta på det och komma med rekommendation eller rent av meddela avslag på studs, redan innan man satt sig att köra.

Även i övrigt har DD rätt. Sverige är förutsägbart och lättkört, bortsett då från Södertäljeeländet just nu...
Tyskland kan vara besvärligt på grund av den intensiva trafiken och de köer som uppstår vid byggarbetsplatser.
Men, det kan man trots allt räkna med och lägga in i planeringen redan hemma:

http://www.bast.de/DE/Fahrzeugtechnik/Baustelleninformation/baustelleninformation_hidden_node.html

Värre är det med olyckorna. Dom är sällan annonserade i förväg, men en rejäl pile-up ger timmar av stillastående trafik, och motorcyklar får INTE dela körfält med annan trafik och "smita emellan" vid stillestånd.
Många av oss gör det visserligen ändå: att bli stillastående i ösregn eller 33 graders värme är ingen sinekur - men man skall vara medveten om att det kan få konsekvenser att rulla på aldrig så sakta mellan köerna.

Vill du absolut utomlands så ger sträckan Malmö - Kolding - Hirtshals - Kolding - Esbjerg - Malmö dig knappt 120 mil att börja planera från.
Snabba, lättkörda mil, men kanske lite trista - och blåsiga om det är sådant väder.
Var dock uppmärksam på att E45 ormar sig rejält upp genom Jylland.
"Gamla vägen" är avsevärt mycket kortare, och det är just den kortaste sträckan vi räknar på när vi kollar din körning.
Ett par välplacerade tankstopp leder in certifieringen på den väg du verkligen kört, eller också tar du till med några mil extra totalt sett för att slippa tankstopp bara för kvittosamlandets skull. Du vet bäst själv hur du fungerar som förare - kortare delsträckor och frekventa bensträckare eller riktigt långa etapper tills du är nere på ångorna och kör. Ditt val.
Längsta sträcka vi accepterar mellan bensinkvitton är 300 miles, dvs 483 kilometer.