Körningar som rullar just nu

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#1
I väntan på högre administratörsrättigheter som gör att vi kan skapa lite nya rubriker (och rätta ett iirriitteerraannddee stavfel) så lägger vi upp en tråd här, där den som vill kan lägga upp länk till sin Spotwalla, eller bara meddela att "nu kör jag".

Först ut i tråden är Moose, som på annan plats i forumet postat följande:

Ja nu bär det iväg mot Södern.Start omkring 9.30 med ett stopp på Biltema. Lätt fortsättning med ett stopp i Malmö, skarpt läge torsdag morgon. Då skall försöket på en SS 2000 göras. Måtte medtrafikanter o fordon stå mig bi. Den tekniska supporten finns hemmave om det trasslar till sig. Länken är som följer:
https://spotwalla.com/embed.php?id=1087157224f464482c&scale=on&zoom=default&refresh=no

Han är på väg ner till Spanien, startar som sagt Torsdag morgon - men rör på sig redan nu.

Lycka till!
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#2
And he's off!

Startblippen vid Ollebo/Lernacken strax före 7 på morgonen, och en hel kontinent framför sig.
Avundsjuk? Ja!

Vägarna är gröna så här dags på dygnet, vi får se hur Hamburgpassagen tar sig ut.

Bon voyage, Moose!
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#3
Ja, det går ju fantastiskt fint det här!
110 mil avverkade under de första 12 timmarna, med lite stockning på Fyn mot Lilla Bältbron, och återigen lite stockning vid vägarbetet innan Hamburg.
Mindre besvär än väntat, faktiskt.


...säger jag, som sitter hemma och åker med utan att ens veta vad det är för väder längs sträckan. :p

H
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#4
7 timmar på hotell i Lyon, och så iväg igen.
Ser stabilt ut!


H
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#5
Tankstopp i San Clemente. 45 mil kvar att köra, men 8 timmar att disponera.
Gott om tid för underhåll, mat eller sovpaus - beroende på hur man känner sig.

Jag som skyr hettan ser det smarta i att lägga inlandsbenet på natten, men det kanske bara är här i Sverige det är oliidligt hett just nu...? :cool:

Lycka till med de sista timmarna nu, Moose!


H
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#6
Snyggt kört. Rakt ut på playan nu...?
Kan vara bra att ha med sig någon med äggklocka efter en SS 2000...



H
 
#8
Denna helg kommer jag och min IBA-kompis Trollis att köra en SS2000, alltså 1000 miles gånger två. Resan startar från Oskarshamn 2016-05-14 ca kl 3.00 via Kolding i Danmark ner till Füssen i södra Tyskland där vi gör nattvila. Vi kör A7:an genom hela Tyskland. På söndagen kör vi tillbaka samma väg. Målet är att vara hemma igen senast 47 timmar och 59 minuter efter starten.

Om ni vill följa oss på vägen så kan ni använda denna SPOT-länk: https://spotwalla.com/tripViewer.php?id=10af7573491ddb04ed

Jörgen
 
Last edited:

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#9
...och dom är iväg!!!

Antar jag? 110 visningar av en tom Spotwallasida är inte dåligt.
Eller jo, det är lite halvrisigt: Jörgens Spot har ibland problem "att komma igång".
Eller snarare - den tickar och går mot sitt egna FindMeSpot-abbonemang, men det dröjer innan informationen tänder upp presentationssidan "Spotwalla" där även vi kan se vad som händer.

Vi får hålla tummarna att den kommer igång snart, det är alltid kul att följa folks körningar.
Lustigt med koncentrationen på SS 2000 denna våren - detta blir tredje och fjärde försöket på distansen denna våren.
Har det ens körts så många 24-timmarskörningar hittills i år...?

God tur, hörrni!


Hampe
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#10
Tur att det finns andra sätt att få information:
Dom sågs glida förbi Gårdstånga, Skåne på E 22an vid halv sju-tiden nu på morgonen, vilket borde placera dem på Själland just nu.

The Race is on, alltså.
Fast, det är ju inget race. I keep forgetting... :rolleyes:


H
 
Last edited:

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#11
Mensådärja!

Spoten kickade igång strax före 8 på Själland, och nu syns det på Spotwalla också.

Kul att följa med.
Antingen bar det olycka och Autobahnavstängning där utanför Fulda - eller också hittade dom något dom ville kika närmare på. :p

H
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#12
Lite köer längs vägen, en liten felkörning - man får ändå säga att dom haft det långa benet före när dom nu checkar in i Fuessen strax efter 20.

Med lite kyla finns det nu plats för ett 10 eller rent av 12 timmars stopp. Mat, disco, frukost?

Nä, kanske inte disco - det brukar ändå inte vara bra i Tyskland.

Men en rejäl Holzfällersteak, kudde och täcke samt ordentlig frukost?

Ha det gött!

H
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#13
På rull igen, strax efter 6.
Innebär att dom sejfade och gav sig själva ett par timmars marginal för körning nu på dygn två.
Vettigt. 10 timmar stilla mellan två dygn räcker långt.
Men, dom lär ha missat hotellfrukosten.
Nybakta brötchen - helst bageribakta, inte bake-off, men det är ovanligt nuförtiden, med allt vad ett frukostbord i Allgäu kan erbjuda. Aaah! Trist att missa.

Men, värre ändå: dom står vid foten av Alperna, bergen inom synhåll, och exvis Zugspitze mindre än en timme bort - men vänder norrut igen. Jisses vilken motståndskraft man måste ha där.
Bergen kallar, när man är så nära.

God tur!

H
 

Frazze

Premier Member
#14
Målgång 23.50 enligt spoten. Grattis till en suverän körning. 3 timmars marginal med 10 timmars nattvila. Snudd på guldtempo på nedresan. Förövning till NG72?
 
#15
Så, nu har Trollis och jag klarat av två dygn på motorcykel. Start lördag 2016-05-14 kl 02.45 från Shellmacken i Oskarshamn. Vi landade officiellt 2016-05-15 kl 23.56 enligt kvittot från samma Shellmack.
SPOT:en fick nya batterier i Kolding. De gamla hade dött efter Hannover. Sedan stängde jag av den efter att vi tankat klart. Då hade den tydligen inte skickat den sista positionen.

Allt har gått bra, förutom några små fummel (egen hand och andras...). 1631 km ner till Füssen (avräknat en liten felkörning) och 1653 km hem (vi tog en annan väg i Sverige). Se reserapporten för detaljer.

Nu ska vi bara se om det blir godkänt.

Jörgen
 
#17
Tack allihop.

Jag ber om ursäkt för strulet med SPOT:en, jag vet att det var många som kollat länken. Ibland vill det sig inte utan omstart. Sedan tog ju batterierna slut. Det konstiga var att den inte började blinka rött förrän vid macken i Kolding.

Tempot var tidvis ganska högt men guldtempo är väl att ta i. Det beror på vad man jämför med. Men det gick betydligt fortare än max körkortshastighet på svenska motorvägar. Det är förvånande hur snabbt man blir fartblind, efter några mil tycker man inte att 160-170 km/h är särskilt fort.

Det är för låga hastigheter i Sverige och vi har alldeles för många hastighetstalibaner i detta land. Hastigheten är gud, är allsmäktig och styr allt. Men det är som bekant inte farten som dödar utan smällen. Fast det blir roligare på engelska: "It's not the fart that kills, it's the smell". I Tyskland ser man till att omgivningarna är förlåtande vid eventuella felsteg orsakad av förare, i Sverige löser man allt med vajerräcken och löjligt låga hastighetsbegränsningar.
Det jag gillar mest i Tyskland är den gråa skylten med några diagonala streck över som betyder "Begränsningen är slut, nu återgår allt till det normala".

Jag kan bara tillägga att vi var noga med att inte köra över skyltningen i Sverige och Danmark. I Tyskland körde vi fort när det var OK och höll igen vid vägarbetena.

Jörgen
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#19
Japp, vägarbetena är heliga i Tyskland.
Kul att det funkade så bra för er, och jag har redan läst RR;en

Hampe