Körningar som rullar just nu

#21
Till SPOT:en använder jag Energizer Ultimate Lithium. Köper en ask med fyra batterier på ICA Maxi för 75 kr. Billigast i landet, tror jag. Annars kostar de ca 100 kr.

Jag har lagt upp en tråd för SPOT under Teknik och utrustning.

Jörgen
 
Last edited:

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#24
Moose verkar också vara ute på vägarna igen.
Ja jäklar du!

Han är på väg upp från Spanien, startade i går morse, och har gjort sina 36 timmar alldeles strax.

Han är norr om Hamburg nu:
https://spotwalla.com/embed.php?id=1087157224f464482c&scale=on&zoom=default&refresh=no

280 mil någonting bakom sig nu.
Ser ut att ha rullat på jämnt och fint.

Bra att du kollade, Remington!


H


Edit: ser ut som den gode Moose älgade på i nära nog guldtempo upp till Pfungstadt(!) där han tog lite hotellvila. Bör ha varit 220-230 mil första dygnet.
Close, but no cigar. Bra kört ändå!

Frågan är - fortsätter han hela vägen hem?
Kommer han och Anders att träffas på samma mack i Malmö?
Och - hade dom inte en fråga till i slutklämmen av Lödder? :D


H
 
Last edited:

Flathead

Well-Known Member
#25

moose

Premier Member
#26
Hej på er, kul o läsa när man kommer hem. Ja det blir en del att skriva om när minnet återvänder. Kroppen har värk på sina ställen så nu blir det mest till att stå upp. Nu är teorin avklarad men allt skall sorteras o kollas innan jag skickar in det för granskning, hoppas att alla kvitton finns med, hittade en liten käck plastpåse med " dragkedja" på Biltema som har varit alldeles utmärkt att samla kvitton i. Nog med skrivande nu kallar sängen o ett eventuellt godkännande. Kör vackert o njut av naturen.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#27
Välkommen hem från apelsinernas land.
Du skall veta att det dröjde tills 23 i lördags innan jag knäppte första ölen. ...och sista, så dags.
Jag hade nog en eventuell övernattning i Malmö i bakhuvudet, men man vill ju stå redo att jaga ut på E6 för att heja på om det går.
Grilla utan bärs - det är en uppoffring det. :)


H
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#28
Nu har jag fått 2 länkar till Jörgens spot vilken jag lånar den 28-29/5. Det blir som tidigare planerat södra slingan medsols, start kl 7.00 från SHELL Oskarshamn. Vad jag vet nu är vi 2, Jag på en HD Heritage och Gert på en stor BMW äventyrshoj, möjligen Urban på en HD Elektra CVO, vi får se om det dyker upp några fler.


https://spotwalla.com/tripViewer.php?id=10c50573ddd8857586



https://spotwalla.com/embed.php?id=10c50573ddd8857586&scale=on&zoom=default&refresh=no

Vi önskar er lycka till, och hoppas att det kommer några ytterligare till start, eller längs vägen.

Ja, och "vägen" ja - den ser ut så här, när kör medurs och startar i Oskarshamn:


Slinga ”Södra Sverige”

Start: Shell Oskarshamn ca 07:00
Ort: Jämjö, Blekinge
Ort: Ystad, Skåne
Ort: Trelleborg, Skåne
Ort: Tanumshede, Västra Götaland
Ort: Kristinehamn, Värmland
Station: Cirkle K (Statoil), Järva krog, Vallgatan, Solna, Stockholm
Ort: Norrköping, Östergötland
Mål: Shell Oskarshamn


Killarna har inte presenterat några passagetider någonstans, utan kör efter humör och dagsform. Vackert så.
Man har med sig en Spot som har kärvat lite, men nu - monterat på en Heritage, så finns det en god chans att kolla om det kanske är någon elektronik på den vanliga hojen som stör ut Spoten.

Hur som helst - om någon funderar på att gå ut längs färdvägen och uppmuntra dessa resenärer lite grann, så skall man veta att det ofta kan vara lite lagg mellan verklig position och när positionen blir synlig på Spotwalla. 10 - 20 minuter är inte ovanligt, och det är lite surt att köra ut till stora vägen och möta folk - bara för att missa dem.
Se till att ha lite marginal om ni vill heja på.
 

moose

Premier Member
#29
ja du Hampe inte vad det meningen att hålla dig på sträckbänken under grillningen. Men ja det vart en övernattning i Malmö. Hade jag bara anat detta i mitt något trötta tillstånd, men detta skall inte upprepas.
Grilla utan därtill behövlig dryck skall inte behöva upprepas.
"Flathead" skall försöka möta upp vid Tanumshede om det är vid Rasta ni har tänkt att rasta eller svänga av mot Åmål. Kollar Spotwalla. God tur.
 
#30
Magnus aka Flathead har hämtat SPOT:en och är laddad inför morgondagen. Som nämns i tråden kan det vara så att min GPS påverkar SPOT:en på något sätt. Vi märker detta ganska tydligt strax efter kl 7.00 imorgon bitti.
Ska försöka vara på plats imorgon bitti för att ta en startbild. Stoppet i Jämjö blir ca 8.30. Magnus har tänkt smart så han har solen i ryggen nästan hela varvet. Förutom att det värmer skönt så kanske man sparar några centilitrar bensin också...

Magnus var lite orolig för nederbörd för det regnade lite när han var hos mig. Men väderleksrapporten säger kanonväder, uppehåll och 11 till 17 grader varmt hela dygnet. Perfekt! Möööjligen någon liten regnskur på sista stinten från Järva Krog. Det beror lite på hur snabbt de avverkar varvet.

Jag önskar Magnus och hans kompis Gert lycka till.

Jörgen
 
#31
Sådär. Då är grabbarna iväg. Förutom Magnus "Flathead" och Gert så anslöt Jukka från Tranås med sin 1600GT. Han hade redan gjort ca 15 mil.
De lämnade Oskarshamn ca 07.07.

God tur.

Jörgen

Magnus Rookie Raid.jpg
 
#32
Och som vanligt laddar inte Spotwalla upp någon tripp trots att SPOT:en skickar signal som den ska. Enligt Findmespot så befinner de sig strax söder om Bergkvara.

Jörgen
 
#34
Kl 11.18, tankning på Statoil vid Malmörondellen i Ystad. De följer tidsplanen och tar en kort fikapaus här. Annars rullar det på som det ska när en femtedel av sträckan nu är avklarad, inga problem.

Jörgen
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#35
...och jag mötte dem just norr om Helsingborg 13:45!

Ingen chans att vända, tyvärr - men dom såg ut att ha det bra.
Magnus i täten som en kung, och Jukka i kön - han hann faktiskt få upp hela armen till hälsning.
Undrar om han undrar, eller kanske vet vem det var han hälsade på...?


Trist med din bristande koppling mellan FindMeSpot och Spotwalla, Jörgen.

Felet är inte generellt, min funkar kalas just nu och loggar på Spotwalla utan problem.

En länk...?

Njae - jag och Benny är ute på var sitt håll i landet och dubbelkollar alla bonuslokationer för IBA Scandinavian Rally - kollar så alla skyltar är kvar och att inget ändrats.
Ingen körning vi vill bjuda på alltså.


Hampe
 
#36
Och nu har ÄNTLIGEN Spotwalla vaknat. Så håll tillgodo, hela tre länkar igång! Men trackingen börjar inte förrän efter fem mil söderut från den egentliga starten i Oskarshamn. Vete 17 vad det är som är galet med överföringen. Någon som har nått tips?

Det blev en lite längre paus på OKQ8 Tvååker utmed E6:an för vår trio. Dags att peta i sig kalorier, skulle jag tro. Men nu är de på rull igen. Nästa passage är Göteborg.

Jörgen
 
Last edited:
#37
Med nuvarande tempo så landar de vid Rasta Tanum ca kl 18.00. Då är halva sträckan avklarad.

Sedan vidtar den jobbigaste delen, nämligen den smala 163/164 genom Dalsland tills de når E45:an, förbi Säffle och därefter upp på E18. Vid Örebro-passagen börjar det bli mörkt och dagens körning har nog satt sina spår i både sittfläsk och hjärna. Då gäller det att hålla humöret uppe. Någon tid att kolla nattlivet i Stockholm finns förmodligen inte :( så det blir väl en nattmacka på Circle K Järva och sedan styra söderut. Jukka skulle vika av i Norrköping för att ta sig hem till Tranås.

Norrköping till Oskarshamn är drygt 17 mil och brukar ta två timmar.

Jörgen
 
#38
Tankningen i Rasta Tanum är nu avklarad och de kör österut. Dan Ageland aka Moose mötte upp i Tanum för peppning, men det fanns inget behov av det.
Hälsning till Hampe som de mötte på E6: "All systems are GO".

Jörgen
 
Last edited:

moose

Premier Member
#39
Ja som sagt såg tre Motorcyklar i formation då jag svängde över E6 vid Håby i Munkedal. Snabbt konstaterande japp där kommer dom. Lite gas sedan vinkandes bakom Magnus som viftande igenkännande trots mundering på undertecknad. Vid Rasta Tanumshede ett snabbt stopp för bensträckning, tankning samt lite snabbt prat. Fulla av energi o nu på hemväg genom Dalsland o snart hemma. Stabilt o säkert.
 
#40
Tempot är bra och när de passerar Säffle har de 70 mil kvar till Oskarshamn. Och det är 11 timmar att gå på, så det ser verkligen stabilt och säkert ut.
Gert gör sin första IBA-körning.

Jörgen