Körplaner för 2017?

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#1
Dags att pejla läget:

Vad har vi tänkt oss att hitta på med hoj i år?
Måste inte nödvändigtvis vara just IBA-körningar: Vända i Vladivostok räknas också, och bygga garage likaså.

Berätta!
 

Kennek

Active Member
#2
Många funderingar och planer blir det.
Det som är spikat hittills är Scandinaviska rallyt i Finland.
Om vädret är ok och allt stämmer blir det ett guld försök 1/4.
Sen vore det kul med en SS 2000:)
 

moose

Premier Member
#3
Att besluta sig är inte det lättaste men se planer det finns det gott om. När man har två så olika intressen så blir till att prioritera. Så i år blir det mindre av två hjul o lite mera av böljan den blå. I klarspråk mindre mc körning o mera båt. Planer för MC är Fools Gold 1/4 om vädret o kroppen vill. I slutet på maj ligger en SS 3000 o lurar som det ser ut lite av en nordisk kompott. Senare i juli eller början av augusti så pågår det en intensiv planering av något avancerat för min del, frågor om denna planering kommer så sakteliga i olika forum. Båten som sagt renovering o plast arbeten som skall vara klart till maj månad. Förhoppningsvis goda turer med kärestan o gott väder. Senare blir det hummersäsong o goda höstturer. Ja det blir säkert mera vad det lider.
Dan
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#4
Kul, flera stycken som siktar på Fool's Gold 1/4!

För min del är det enkelt: jag satsar på Alpenbutt Rally i månadsskiftet juli / augusti.
I vart fall i första hand. I andra hand så blir det Alpenbutt, och först i tredje hand skall jag koncentrera mig på - Alpenbutt. :D

Ja, åsso 125ans dag, förstås! Parallellt med Alpenbutt.
Hoj är klart så till vida att jag har min gamla MTX125 att se över och dra igång igen, men man hoppas ju alltid snubbla över något underligare. :rolleyes:

Om det blir tid över? Lägga lite extra kraft på att förbereda mig för AlpenButt, helt klart!
...och leta knasigare hoj till 125:ans dag.
Man kan säga att ABR-17 är viktigt för mig. Som 125;ans dag, typ.

Annat som jag vill var med på och köra är

Fool's Gold 1/4 (även jag)
RTE Grebbestad 22/4,
IBA Scandinavian Rally 9/6
RTE Oskarshamn 8/7

Om det blir så? Hoppas inte! Fokus ligger på ABR, och 125:ans dag.



Hampe


(observera att inget här nere under strecket nämner något om någon "Nordkapp the hard way".
Jag koncentrerar mig nämligen på Alpenbutt. ...och 125,ans dag.)
 

Flathead

Well-Known Member
#5
Planer var det.. En sak överskuggar allt! Att ta sig till Paris med DS:en den 20-21 maj.
Funderar även på att ta en tur i norra Tyskland och reka vägar som inte är autoban inför Parisresan, plocka kvitton längst vägen och avsluta med RTE Grebbesta.
Arrangera 3:e och sista (på obestämd framtid) RTE Oskarshamn 8:e Juli.
Danskt gemyt på Bornholmsträffen någon vecka senare.
En klubbkompis hyrde ett hus i Kroatien månadsskiftet juli-augusti. Jag lyckades missa planeringsmötet och kör nog ner själv. 220 mil ungefär. Med lite utvikningar kan det nog bli 1500 miles och kanske går det på ett dygn, vi får se.. så ska man ju hem också.
Kompisen Lucky Luke från Gränna, känd från förra årets RTE Oskarshamn filar på en SS2000 norrut och jag har lovet följa med, släpper helt planeringen på den men hänger på.

125an:s dag och Enköping krockar tyvärr med HDCS träff i Lidköping så jag får passa på den.
Tyckte det var lugnt i år men det blev ju en hel del.
Magnus.
 

BrooklynS

Well-Known Member
#6
Körplaner har man ju varje år; lite sent nu kanske att prata om planerna för 2017 men lite är det ju ändå kvar av året...

1. Lofotentur med BMW-klubben, nationaldagshelgen. Första gången med hustrun bakpå och första gången utan tält.
2. Årsträff i Arjeplog, turledare på några turer.
3. Den årliga Norgesemestern gick av stapeln 16-22/7. 460 mil inklusive två slödagar i Göteborg/Varberg tisdag-onsdag.
4-8.... crap, hojen stulen, återfunnen, inlöst. Stopp i schemat.
9. Nya hojen anländer förhoppningsvis i morgon kväll och det uppdämda körbehovet kommer säkert att medföra en del mil trots konkurrens med älgjakt, båttäckning, familj, musikturnéer och allt annat.




(Nå, varför har jag reggat mig och skriver på detta forum då? Jo, jag har under några års tid alltmer dragits åt långkörningar på hoj. Jag tycker om att dels vara koncentrerad och närvarande i körningen och dels låta tankarna vandra fritt om vad som helst. Det låter kanske märkligt men hjärnan tycks fungera just så. Nu är jag ytterst ödmjuk i frågan om att köra 160 mil på ett dygn. 80-100 mil är en lagom dagsetapp och jag känner mig rätt bekväm med att sitta 12-15 timmar i sadeln varje dag i någon vecka. Men jag inser att det är en helt annan sak att köra kanske dubbelt så långt och länge. Bil har jag sträckkört mycket och riktigt långt, rekordet är nog 238 mil utan att stanna mer än tanka/äta men då var delar förstås nattetid genom Tyskland och tempot bitvis ganska högt. IB är (tror jag) något HELT annat.
På hoj blir man betydligt tröttare i huvudet, så även i kroppen. Man känner av väder och temperatur betydligt mer. Man är mer utsatt i trafiken, mer beroende av underlag och påverkas betydligt mer av tröttheten.
Men det är väl det som gör att jag finner det mer och mer lockande att göra den mentala resan att köra riktigt långt på hoj. Möta gryningsljuset, se landskapet förändras i takt med breddgraderna, känna hur nattkyla övergår i dagsvärme.
Därför läser jag här och inspireras, tar till mig goda råd och funderar på hur jag skulle lägga upp det - NÄR - jag gör ett eget försök.
Det kanske rentav blir 2018. Vem vet? Håller mig närvarande här så länge så får vi se. Luleå-Stockholm och tillbaka har jag kört många gånger på mindre än ett dygn, men då med bil. Tyvärr sjukt tråkig vägsträcka och dessutom till stor del med 2+1 vajerräcke. Kanske Luleå-Hammerfest och tillbaka? Upp via Kautokeino, hem via Narvik-Gällivare-Jokkmokk? Har kört förr med både hoj och bil, dessutom bitvis rätt trevlig väg. Fler förslag?)
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#7
BrooklynS said:
Jag tycker om att dels vara koncentrerad och närvarande i körningen och dels låta tankarna vandra fritt om vad som helst. Det låter kanske märkligt men hjärnan tycks fungera just så.

Dagen efter att du lagt upp att du lagt upp denna fundering så publicerades en krönika på www.gp.se

http://www.gp.se/ledare/cwejman-vem-behöver-en-chaufför-om-20-år-1.4582491

som tar upp de dramatiska förändringar förflyttningsvärlden står inför.

Teknikerna är som vanligt förblindande av de möjligheter dom står inför, allt det som är möjligt med den nya tekniken.

Marknadsföringsavdelningar förstummade (...njae, kanske inte) av den värld av nya vinklar man skall kunna sälja fordon genom.

Politikerna och samhällsplanerarna överlyckliga över att få ett sätt att slippa avsätta mer mark och mer pengar till vägbyggen - och dessutom är ju andelen körkortsinnehavare och bilförare lägre än hos befolkningen i övrigt, så synen att bilkörning är trååååkigt, farligt och miljövidrigt är liksom förhärskande och cementerad.
...och motorcyklister är lika sällsynta i dessa läger som kolsyra i en redan öppnad läskeburk.


Men vad händer med alla oss som gillar att köra själva? Som uppskattar att ta ansvar för den egna framfärden?
...och andras, om man nu som vi kör motorcykel?

Som gillar ensamheten och tankarnas ostörda flöde när man kör själv, eller samtalets otvungna utveckling när man är på långkörning med någon man känner - eller lär känna under färden.

Jag är inte ensam om dessa reflektionerna:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1165
(dagens "Tankar för dagen" i P1)

...men jag undrar vart de kommer att leda? Vad händer när våra vardagliga transportsystem är automatiserade och vi själva är förpassade till baksätet i våra egna fordon, med näsan begravd i lämplig uppkopplingsanordning?
Var finns chansen till reflektion och återhämtning? Var finns möjligheten att tänka tankar ostörda ner i botten, och koppla dem till nästa tanke - så som vi idag låter hjärnan löpa under körning i bil eller på motorcykel?

Tvingas vi till en resort för att genomlida kurser i mindfullness?
Hur många kommer att behöva terapi när denna gamla sanningen försvinner?





Det är inte så främmande som det först kanske verkar. Allting hänger ihop.
Det finns ingen aktion som inte skapar en reaktion.
Självklart kommer självkörande fordon att påverka oss på fler plan än vad vi förstår idag.

..och, en "självkörande motorcykel" vem vill ens ha något sådant?
Det är en så brutal motsägelse att man börjar fnitsa lite för sig själv.

Kör medans det går!
Det är min uppmaning till oss alla. Tids nog lär vi får uppleva både elektroniska strypkoppel och skenskor därtill - innan det tar stopp alldeles.


Ämnet!

Jag har nog en guldsväng kvar i mig ytterligare i år, och sedan har vi Norra Pystymettä 22.-24/9
Norr om Polcirkeln och stor chans till snö. I tältet... :D

Nå, där får dagsformen avgöra.
 

BrooklynS

Well-Known Member
#8
Jo det gäller nog att ta chansen innan självständig fordonskörning är förpassad till historien, ungefär som fyrspannskörning på allmän väg.

Jag googlade lite och det tycks vara så att Pystymettä är först i slutet av oktober? Nu är min finska någonstans ungefär mellan usel och helt frånvarande, men jag hittade ingenting i september. Varför jag googlade? Tja, jag tänkte nog kolla hur långt det var dit och tältning i snö är ju ingenting ovant för mig. Däremot hojkörning på hal asfalt...

EDIT: Niinimäentie 106 Tammela såg jag nu på ett finskt forum (om jag förstod det rätt). Dvs i skogen mellan Helsinki och Åbo.

EDT2: Kanske det finns två olika, Norra och Södra? Får väl vänta på besked. Google hittar absolut ingenting...
 
Last edited:

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#9
Japp, norra i September, och södra i Oktober.

Södra hoppar runt mellan olika ställen beroende på vem som vill avstå mark, medans norra tydligen är stationär på ett ställe strax norr om polcirkeln.

Jag gjorde södra för några år sedan; https://spotwalla.com/tripViewer.php?id=f2d556264b3225f7e med reserapport här: https://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=13556&PN=1

Tyvärr har Photobucket snott alla bilder - men kul är det. Avslappat, kravlöst och trevliga människor.


Klart större chans till snö på norra.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#11
Nä nä - det är bara lite Fenniskt-introvert: dom vet var det ligger så det behöver inte annonseras, och att någon utanför Suomi skulle få för sig att åka dit är väl inte så troligt...


I denna kalendern står det som "plats":

22.-24.09 Pohjoisen pystymettä (sama kuin aina) Napapiirin MP 0400-188429
"Samma som alltid" (sama kuin aina) och det känns ju tryggt. :D
Det finns ett kontaktnummer, men för min del - som inte vet om jag skall åka eller ej, tycker det är roligare att dyka upp oaviserad.

Här är en kartlänk jag nosat fram: https://www.google.fi/maps/place/67°00'56.0"N+25°42'09.4"E/@67.0071921,25.6784695,13.5z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d67.015542!4d25.702612

men den är på inget sätt officiell. Någonstans i faggorna är det.

Här ett reportage från 2016 års träff:

http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/matkalla/4654/Reportaasi-Etelän-Pystymettästä-Pohjois-Savosta-Pystymettä-koukuttaa-täällä-olet-omillasi.htm


Edit:
Från reportaget:

Här är ett par bekanta IBA-ansikten.

 
Last edited:

moose

Premier Member
#13
Nu vart det till att få huvudbry. 22-24/9 sammanfaller osedvanligt bra med en annan körning nämligen "Foutr-Seasons" dvs Höstdagjämningsturen. Kanske en kombo:D, det är ju numera väldigt populärt i dessa Iron Butt kretsar:) Vi får väl se.
Dan
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#14
Ja, tidpunkten för "Pohjoisen Pystymettä" drar närmare - alltså "Norra Pystymettä".

"Norra" verkar vara det som har störst chans till snö historiskt sett, men i år kanske snön kommer redan längs vägen...?


Den första snön har redan fallit i norr, och i natt väntas blötsnö i Dala- och Härjedalsfjällen.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/första-snön-är-här-på-tillfälligt-besök-1.4649461
Men än är det för tidigt att ta fram skidorna. Redan till helgen blir det varmare i hela landet.
Äsch! Aldrig får man vara riktigt glad. :D


Nå, vi får se om det går att vara ledig en dag från jobbet och så. Sugen är jag, helt klart.