Preludium till 125:ans dag

Frazze

Premier Member
#1
Förra sommaren blev jag av en händelse intresserad av en 125:a annons på Blocket. En Yamaha TZR 91:a. Den visade sig ha ett förflutet som banhoj. Kraschad och återuppbyggd av en händig man från Gävle. Verkade vara ett tryggt och präktigt köp i bästa IBA-anda. Jag for till Gävle och kollade. Passningen av plastbitarna var väl inte de allra bästa och styret satt en aning snett, men den gick som ett skott så bara att slå till. Senare gjorde jag en restrunda om 30-mil och blev smått imponerad av körbarheten.

I år kom jag fram till att jag inte hade lust att vänta med en körning till nästa år. Jag ville dessutom testa om människa och maskin pallade för utmaningen. Ingen av oss direkt unga. Eftersom jag är ganska lat tog jag helt enkelt den tidigare 125-rundan och gjorde en körplan utifrån den med start i Ludvika.

Jag höll lite koll på väderleksrapporterna och bestämde starten till torsdagen den 21:a juli kl 07.00. OKQ8 öppnar lämpligt nog kl 6 så inga problem med vittnet. Färden började alldeles utmärkt. Ett par flygande omkörningar av långtradare gav råg i ryggen. Efter två timmar var jag i Askersund för första tankstoppet. Non stop förutom ett rödljus i Örebro. Fika med den obligatoriska kanelbullen. Vidare mot Mjölby och Jönköping. Tankning och oljepåfyllning (separat oljetank) strax norr om Jönköping. Viss smärta började nu uppstå i diverse kroppsdelar. Ut på den erkänt tråkiga vägen söder om Jönköping. 100 på hastighetsmätaren, 7400 på varvräknaren i stort sett i 25 mil till Åstorp. Ledan avbröts dock av lunch och tankning i Lagan. Riktig dalamat i form av hästkorvsmackor.

I Åstorp tog det några minuter att hitta macken och där jag fick en mindre chock. OK kortet ogiltigt!? Testade med VISA, samma sak. Som väl är har jag också ett Master Card. Funkade heller inte. Den hemska tanken slog mig, hade plånboken kommit för nära magnetfästet på tankväskan? Det fanns en till automat så jag testade där. Fungerade! Inte glömma oljan. Jag hade räknat ut att jag borde klara tre tankningar på en oljetank men för säkerhets skull fyllde jag på varannan tankning. Från Åstorp mot Kalmar och Oskarshamn. Mycket trafik och många hastighetsbegränsningar. Hastigheten låg i planen men inte trafiken. Förlorade ändå inte så förskräckligt mycket tid gentemot planen. Framme i Oskarshamn kvart i sju. Efter Oskarshamn lugnt med trafiken. Kvällsmat på McDonalds i Vimmerby och sen till Jönköping. Lite problem med solen men ingen större fara. Tankning i Jönköping och sedan nästa tankstopp strax innan Linköping. Avstämning mot körplanen indikerade en sluttid på 22-22,5 timmar. Bra! Då fanns det lite utrymme för extra pauser om kyla och trötthet skulle kräva det.

Men som dom säger på lasarettet, man ska inte ropa hej förrän man är över bäckenet. Strax söder om Nyköping var det tvärstopp på motorvägen. Efter en liten stund syntes ett helt tivoli av blåljus ett par hundra meter bort och man kunde skymta något stort som var på fel ställe. Närmaste grannen i kön rotade runt på Internet och fick så småningom fram att en lastbil krockat med ett husvagnsekipage och hamnat på sidan av vägen. (Senare visade det sig att det var mycket värre). Chauffören var fastklämd och svår att få loss. Grannen bjöd mig att sitta i bilen och vänta. Det visade sig att hon och hennes familj var djupt insyltade i dragracing. Tänk att få sitta med en dam i den svenska sommarnatten och prata om en Valiant med en Chevy smallblock. 800 hästar och medelhöga 8:eek:r på strippen. Det ni! Allt kan tydligen hända på en Iron Butt körning. Nej nu spårar det visst ur. Det här är trots allt ett mc-forum.

Efter 2,5 timme satt den stackars chauffören fortfarande fastklämd. Polisen började lotsa oss bakåt och ut genom en öppning i mitträcket för att kunna åka söderut och ta en alternativ väg runt olyckplatsen. Då var det bara att lägga ner projektet och köra snabbaste vägen hem. Tillbaka till Norrköping och därefter mot Katrineholm och Fagersta. Nu var det bara 10-11 grader så det kändes ganska kyligt. Som tur var hade McDonalds i Köping nattöppet så jag tog en kopp kaffe och värmde mig en stund. En viss tröst var att jag fick köra den trevliga vägen mellan Färna och Fagersta med Yamahan. 25 km ren glädje. Tillbaka i Digervåla (Ludvika) strax före sju.

Var nu dygnet helt förfelat? Det var trots allt förenat med en hel del smärta utan att kunna få en godkänd körning. Inte! Det blev ändå 150 mil på 24 timmar så som test betraktat fullt tillräckligt. Så vad blev utfallet? Yamahan imponerade som långfärdsmaskin. Förvånansvärt bekväm om man gillar en lite framåtlutad körställning även om kroppen så småningom tog stryk. Motorn tycks oförstörbar och rullar på utan att mattas i timme efter timme på mellan 7 och 8000 varv. Man bör hålla varvtalet uppe för under 7000 står de flesta hästarna kvar i stallet om man säger. Bränsleförbrukningen imponerar väl inte för att vara en 125:a. 0,47 i snitt är ungefär som Trophyn. Körglädje enastående! Själv hängde jag också med hyggligt. Jag blir just inte trött (=sömnig) men blev så småningom öm i kroppen, mest ryggen. Efter ett tag kändes det ungefär som dygn 2 på SS2000. Blir det 125:ans dag? Absolut, om vi är i samma form som nu. BB1500? Tveksamt.

Här följer lite bilder. Inte mycket tid för fotande. En dag ska jag lära mig att lägga in dem i texten.
IMGP6594.JPG
Touringjärnet klart för avfärd

IMGP6595.JPG
Utsikt över kommandobryggan

IMGP6596.JPG
Lunchpaus i Lagan

IMGP6597.JPG
Rast i Oskarshamn
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#2
Härlig berättelse, och väldigt snygg cykel. Grattis!
"Körglädje" nämner du, och det är helt sanslöst så roligt man kan ha på en 125;a.
Man minns hur stor och tung den upplevdes första gången man gränslade en som tonåring, och man häpnar över hur lätt, hanterbar och tjänstvillig den är vid ett återseende decennier senare.

Man kan ha såå kul på 125a, och allra roligast är det i grupp.
Vi hälsar alla medlemmar välkomna att deltaga i 125;ans dag 2017!
http://forum.ironbutt.org/index.php?threads/125-ans-dag-18-8-2017.537/




Hampe