Redan godkänd rutt?

#1
Hej på er,

Jag planerar min första SS1000 och har problemet med att mina olika rutt-program ger mig olika sträckor, hade en som startade i Trelleborg, gick via Tanumshede, Stockholm (Kungens Kurva), Oskarshamn, Ystad och med avslut i Trelleborg igen. I MyRoute-app blev den runt 1620 km, när jag mätte mellan de enskilda tankstoppen blev den lite längre i Here, men i TyreToTravel med GoogleMaps som underlag visade den 1607,3 km vilket vore ett misslyckande.
  1. Finns det någon som har en färdig rutt som godkänts med marginaler på sin sida där t.ex. Trelleborg ingår och som är villig att dela med sig?
  2. Vilken mjukvara använder IBA Sweden för verifiering av avstånd?
Ha det bra, hoppas på att bli en av er inom kort ...

Hälsningar,
Anders
 
Last edited:

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#2
Hej!

Avståndsbedömningen gjordes tidigare med Microsoft AutoRoute i sin senaste utgåva.
Ett enkelt, billigt och lättillgängligt program där båda parter kunde sitta och mata in uppgifter, välja "kortaste väg" och få fram precis samma svar.

Microsoft droppade AutoRoute efter 2013 års uppdatering, och efter det finns det inte längre ett bra program att använda eller hänvisa till, tyvärr.
Vi vet. Vi har prövat dem alla, och inget passar fullt ut för våra ändamål.
Vi fortsätter söka efter en rättvis likare, och tar gärna emot tips i ämnet.

Certifieringen idag görs fortfarande med AutoRoute som bas - men med manuell korrigering för kända ändringar av vägsträckor, hastighetsgränser osv osv.
Dessutom har givetvis de som arbetar med detta Garmins Basecamp i datorn, kollar med Google Maps, Via Michelin, Tyre osv osv. It's a mess... :confused:

Men inte ifråga om exakthet i det färdiga resultatet!
Däremot krävs det mer av den som kollar körningen, och tar mer tid i anspråk när man inte har ett enkelt program att arbeta med.

Över till din planerade körning;

Sträckan du målar upp är nästan identisk med en "standardkörning" vi lagt upp med fördefinierade hörnpunkter.
Körningen heter "SS1000 Södra Sverige" och återfinns normalt på vår hemsida.
Just nu pågår det arbete där, så den ligger inte uppe för tillfället - men den kommer snart tillbaka.
Jag guidar dig igenom den här:

Det handlar om en SaddleSore 1000, och den skall dokumenteras på samma vis med vittne för start och mål, kvitton etc.
Grundregler återfinns på www.ironbutt.se

Man kan ta sitt startkvitto var man vill längs sträckan, eller på en av de angivna hörnpunkterna.

Man kan köra varvet med- eller moturs.

Om vi tar just Trelleborg som start-och målort och väljer medurs rotation så har du följande hörnpunkter att dokumentera:

Trelleborg

Tanumshede (finns en Preemstation just vid E6 som funkar kalas)

Kristinehamn (för att leda rutten norr om Vänern)

Statoil Järva Krog, Solna (Bestämd mack, bara denna räknas - för att leda rutten norr om Mälaren)

Norrköping (för att leda bort rutten från färjeförbindelsen över Slätbaken)

Jämjö

Ystad (krävs för att få ut full sträcka)

Trelleborg


Med övriga regler uppfyllda, alla ovan angivna kvittopunkter dokumenterade och rimlig tidsåtgång emellan dem så har du en godkänd körning. Grattis!

Man skall bara köra den också... :D



Körningen är upplagd för att visa hur detta med tvingade hörnpunkter fungerar - en basic, förplanerad rutt.
Men, det finns saker kvar för den enskilde att ta hand om:

¥ När på dygnet skall jag starta? När fungerar jag bäst? När får jag mina svackor? Kan jag pausa på något bra ställe längs sträckan där jag rimligen kommer att behöva det?

¥ Vilken rotation skall jag välja? Medsols eller motsols?

¥ Vid vilken tid kommer min starttid och min rotation att föra mig till sträckans kritiska punkter?

...och vad är sträckans kritiska punkter?


Tja, utan att vilja göra precis hela jobbet för er som planerar att köra sträckan så kan man väl säga att den som kör hemifrån utan att ha tänkt igenom dygnet riskerar att köra med både soluppgång och solnedgång rakt in i visiret, prickar morgonrusningen i Göteborg och eftermiddagsrushen i Stockholm, står stilla vid Söderköping när alla fritidsbåtar kräver broöppning, väljer att köra inlandsbenet på småtimmarna när temperaturen nuddar nollan just där och kryssar mellan viltet genom Dalsland i gryningen... *sardonisktleende*

Alltså: det finns otroligt mycket att tänka på - även vid en "förplanerad körning".

Så? Fler frågor? Bara att ösa på.

Välkommen till forumet, och - på lite sikt: välkommen till föreningen.


Hampe
 
#3
Hej Hampe, wow! Det var ett svar värt namnet ... ;-)

Stort tack, det var verkligen till jättestor hjälp! Nu skall vi se om jag hinner OCH att det är hyfsat väder samtidigt ... innan vi drar till Italien i början av juni ...

Ha det bra!

Hilsen,
Anders
 
Last edited:
#4
Hej igen, planerat datum satt till den 22/5, håller tummarna för bra väder i södra Sverige ... ;-) ... eller så får vi hitta ett nytt datum efter semestrar och annat ...

ss1000 20160522.JPG

Kanske lite tramsigt men det känns som att planera en bestigning av ... jaja, kanske inte Mount Everest eller K2 men något litet berg i alla fall ...

Spännande!

Ha det gott,
Anders
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#6
Startar man 4 från Malmö - typ, så passerar man Sandsjöbacka 06:30, bara så ni vet. :D

Det var en Kawasaki jag stod och spanade efter, men när det drog förbi en knallgul Suzuki SV vid det dagset blev jag lite
tveksam. Nå, den snubben hade jag inte hunnit ikapp ändå...

Anders kom en stund senare, värdigt och vackert - och han fattade direkt vad det var frågan om när jag gick upp jämsides med STn.

Vi tog ett snack på rastplatsen mellan Torrekulla och Åbro.
Härlig morgon! Vindstilla, fuktigt från nattens regn och kring 10 grader.
Anders hade dock haft både kallare och blötare ner igenom.

God tur, Anders, och välkommen in i gemenskapen. Det där såg ut att gå bra!


Hampe
 
#7
Hej Hampe. körningen gick smidigt och bra, målkvittot i Malmö plockades runt 19 timmar 50 minuter efter startkvittot på samma mack. Nu har jag ätit och fått ett par öl, nu är det godnatt till er alla. Skall bara få körningen certifierad också ... ;-)
Ha det gott,
Anders
 
#8
Hej igen, alla!

Glömde i mitt förra inlägg berätta om hur glad jag blev när en hojåkare gled upp bredvid, vänder sig i sadeln och stolt pekar på på sitt bröst där IBA-patchen satt. Trodde först det var en mc-polis men det var det inte ...

Har skickat in allt material, ser fram mot att förhoppningsvis få det godkänt.

Ha det gott, är lite seg idag ...

Anders
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#9
Ha ha!
En Yamaha XTZ 750 Interceptor kan lura den bäste. :D

Ja, det med identifikationen hade jag först inte tänkt på. Det brukar ju vara gamla bekanta man ligger och smyger på, så där är sällan några problem.
Nu var jag först på väg ikapp och upp jämsides - när det plötsligt slog mig; hur skall han kunna veta vem jag är?
Dessutom fanns det text bak på förarens hjälm, så jag gick in bakom några sekunder för att se om det stod namn, blodgrupp och allt som behövs för en "positive ID" men det var ju "Vulcan Riders" på hjälmen. Tight klubb, för övrigt. Ett föredöme för andra märkesklubbar.

Nå, köra om, tvina sig in precis framför och hoppas att någon verkligen läser texten på nummerskyltshållaren kändes lite so-so - men så kom jag på vilken jacka jag hade och då var strategin klar. Den sitter dock på vänster ficklock, så det vart lite morgongymnastik där i gryningen...

Här är dom - man och maskin:



Kul att det gick bra med körningen. Ett sådant där möte brukar kunna pigga upp ganska bra när man hugger folk på andra hälften av dygnet, men du fick din dos redan på första benet.

Bra att du skickat in redan - kanske är det du som blir nummer 500?






http://forum.ironbutt.org/index.php?threads/vem-blir-nummer-500.496/





Hampe
 
#10
Hej igen Hampe, fick precis besked om att min SS1000 blev godkänd, nu inväntar jag bara diplom, patch och nummerskyltshållare.

Tack för all din hjälp och påhejande längs vägen!

Ha det gott, vi ses!

Hälsningar,
Anders