Hej!
Avståndsbedömningen gjordes tidigare med Microsoft AutoRoute i sin senaste utgåva.
Ett enkelt, billigt och lättillgängligt program där båda parter kunde sitta och mata in uppgifter, välja "kortaste väg" och få fram precis samma svar.
Microsoft droppade AutoRoute efter 2013 års uppdatering, och efter det finns det inte längre
ett bra program att använda eller hänvisa till, tyvärr.
Vi vet. Vi har prövat dem alla, och inget passar fullt ut för våra ändamål.
Vi fortsätter söka efter en rättvis likare, och tar gärna emot tips i ämnet.
Certifieringen idag görs fortfarande med AutoRoute som bas - men med manuell korrigering för kända ändringar av vägsträckor, hastighetsgränser osv osv.
Dessutom har givetvis de som arbetar med detta Garmins Basecamp i datorn, kollar med Google Maps, Via Michelin, Tyre osv osv. It's a mess...
Men inte ifråga om exakthet i det färdiga resultatet!
Däremot krävs det mer av den som kollar körningen, och tar mer tid i anspråk när man inte har ett enkelt program att arbeta med.
Över till din planerade körning;
Sträckan du målar upp är nästan identisk med en "standardkörning" vi lagt upp med fördefinierade hörnpunkter.
Körningen heter "SS1000 Södra Sverige" och återfinns normalt på vår hemsida.
Just nu pågår det arbete där, så den ligger inte uppe för tillfället - men den kommer snart tillbaka.
Jag guidar dig igenom den här:
Det handlar om en SaddleSore 1000, och den skall dokumenteras på samma vis med vittne för start och mål, kvitton etc.
Grundregler återfinns på
www.ironbutt.se
Man kan ta sitt startkvitto var man vill längs sträckan, eller på en av de angivna hörnpunkterna.
Man kan köra varvet med- eller moturs.
Om vi tar just Trelleborg som start-och målort och väljer medurs rotation så har du följande hörnpunkter att dokumentera:
Trelleborg
Tanumshede (finns en Preemstation just vid E6 som funkar kalas)
Kristinehamn (för att leda rutten norr om Vänern)
Statoil Järva Krog, Solna (Bestämd mack, bara denna räknas - för att leda rutten norr om Mälaren)
Norrköping (för att leda bort rutten från färjeförbindelsen över Slätbaken)
Jämjö
Ystad (krävs för att få ut full sträcka)
Trelleborg
Med övriga regler uppfyllda, alla ovan angivna kvittopunkter dokumenterade och rimlig tidsåtgång emellan dem så har du en godkänd körning. Grattis!
Man skall bara köra den också...
Körningen är upplagd för att visa hur detta med tvingade hörnpunkter fungerar - en basic, förplanerad rutt.
Men, det finns saker kvar för den enskilde att ta hand om:
¥ När på dygnet skall jag starta? När fungerar jag bäst? När får jag mina svackor? Kan jag pausa på något bra ställe längs sträckan där jag rimligen kommer att behöva det?
¥ Vilken rotation skall jag välja? Medsols eller motsols?
¥ Vid vilken tid kommer min starttid och min rotation att föra mig till sträckans kritiska punkter?
...och vad är sträckans kritiska punkter?
Tja, utan att vilja göra precis hela jobbet för er som planerar att köra sträckan så kan man väl säga att den som kör hemifrån utan att ha tänkt igenom dygnet riskerar att köra med både soluppgång och solnedgång rakt in i visiret, prickar morgonrusningen i Göteborg och eftermiddagsrushen i Stockholm, står stilla vid Söderköping när alla fritidsbåtar kräver broöppning, väljer att köra inlandsbenet på småtimmarna när temperaturen nuddar nollan just där och kryssar mellan viltet genom Dalsland i gryningen... *sardonisktleende*
Alltså: det finns otroligt mycket att tänka på - även vid en "förplanerad körning".
Så? Fler frågor? Bara att ösa på.
Välkommen till forumet, och - på lite sikt: välkommen till föreningen.
Hampe