Stämmer, två 1000 mileskörningar lagda rygg mot rygg, men med lite luft så tillvida att man tidigare var tvungen att köra minst 1000 godkända miles under dygn 1 - men inte "fick betalt" för eventuellt "överskjutande mil" under dygn 1 för att komma till lämplig plats för övernattning.
Påföljden kunde alltså bli onödiga mil när man egentligen behövde sova, och därtill problem att "få ihop" mil nog under dygn 2 - eftersom ändpunkterna ligger där dom ligger och det inte finns så mycket att vinka på avståndsmässigt.
Alltså justerade vi reglerna och tillåter under denna och andra flerdagarskörningar lite mer flexibilitet på kilometersidan.
Som reglerna säger: max 2000 km per dygn, minst 1200 km per dygn.
Enklare än innan? Kanske, men avgjort vettigare att kunna ta sin nattvila där det passar, än att ligga och köra i tomme helt i onödan, och i värsta fall behöva köra tillbaka en timme igen för att starta på samma punkt som man stoppade dygn 1.
OBSERVERA!
1: Fortfarande så krävs det 2000 dokumenterade miles inom 48 timmar. Lyckas man med konststycket att på en "vanlig SS 2000" lägga sig exakt på 2000 + 1200 dokumenterade kilometer så har man kört en SS 3200 K - och något sådant finns inte. Där riskerar man att kasta bort 2 dygns körning.
2: Det krävs fortfarande, trots att man inte längre behöver "mellanvittne" för slutet dygn 1 och start dygn 2 ändå ett "stoppkvitto" för dygn 1 och ett "startkvitto" för dygn 2 för att dokumentera sin körsträcka respektive dygn.