RRRR

Flathead

Well-Known Member
#1
Vi gillar ju förkortningar eller hur?
Den här betyder Rokie Ride Ride Report eller Ride Report Rokie Ride, det är helt och hållet valfritt.
Upptakten är informationsmötet jag höll i Oskarshamn långfredagen. Efter lite mailande fram o tillbaka bestämdes datumet till lördagen den 28:e maj. Nu har ju många mycket att stå i och det är ju trotts allt en hobby vi håller på med. Det blev i alla fall 1 rokie som kom till start. Det är här på sin plats att presentera honom. Gert Bergstrand Oskarshamn, ny på det här området men dock en mer erfaren motorcyklist än många av oss andra. Det kan nämnas att han tisdagen innan körningen kom hem från en veckolång tur från Södra Tyskland där han bland annat besökte BMW fabriken och att han tisdagen efter gav sig iväg på en 2 dagars turne i mellansverige för att följa Dackarnas bortamatch mot Masarna i Speedwayens elitserie.
Så han är definitivt ingen duvunge vad det gäller Mc åkning. Vi har känt varandra sedan mitten av 80 talet då vi arbetade tillsammans. Han känner mig som en välbalanserad och logisk person men när vi nu snackade 160 mil på 24 tim började han fundera på att ompröva den inställningen.

Jag landade in vid macken ungefär 20 i 7, där det även stod ett annat ekipage som jag inte kände igen.
Han presenterade sig som Jukka Hurme och hade startat från Tranås tidigare på morgonen vilket betydde att hans klocka rullade. Han ämnade följa med oss på turen och lämna oss i Norrköping för att avsluta i Tranås via Linköping.
Gert, vittnet Björn Petersson och Jörgen Lyrbo infann sig alla i god tid innan kl.7 Jörgen givetvis med kamra och förevigade starten.



Undertecknad, Jukka och Gert.
fortsättning följer...
 

Flathead

Well-Known Member
#2
Strax efter 7 rullade vi iväg söderut mot Jämjö, det var tänkt att bli södra slingan. Ner till Ystad, vi valde den skylltade vägen, det finns trevligare vägar längst kusten men vi ville vara så effektiva som möjligt nu i början.
Rörigt vid macken i Ystad pga. ombyggnad så det tog lite tid med tankningen, där blev det även frukost.


Gert och Jukka kollar vädret under pausen i Ystad.

Vidare mot Trelleborg. Jag har inte kört den tidigare men det var den trevligaste vägen på resan, inte så snabb män väl värd att upplevas.



Kustvägen mellan Ystad och Trelleborg.

Jag hade lånat Jörgens spot vilken tydligen är lite morgontrött, den vaknade inte förrän vi var i Jämjö men sedan fungerade den felfritt. Jörgen hade stenkoll på oss hela resan och rapporterade fortlöpande i forumet.
Lösningen på den spot:en är nog att knäppa igång den kvällen innan om man ska iväg på morgonen.

På E6 lite norr om Malmö kom vi ifatt en skåpbil vilken jag kände igen. Det var han som har lånat ut den gamla DS:en till mig.
Jag kände inte igen föraren men fångade hans uppmärksamhet, han såg förvånad ut. Passageraren vinkade igenkännande och då förutsatte jag att det var Kjell. Ett telefonsamtal några dagar senare klargjorde dock att bilen var såld sedan något år tillbaka. Förmodligen var det inte första gången passageraren hade hamnat i den situationen att vilt främmande människor hälsat på bilen.
Jag ska dra några historier till om sådana här händelser...För några år sedan ringde miljöförvalltningen i jag tror det var Gnosjö och skällde på mig för det läckte olja om en grävmaskin på vilken det stod mitt telefonnummer, även den var sedan länge såld. Det mest komiska var dock när det i ett inslag i Rapport från krigets Libanon kom körande en pickup med en kulspruta monterad på flaket och 2 man som skötte den samt hytten full av folk, på sidan stod det ett firmanamn på ett företag här i Oskarshamn. Ett Å ingår i firmanamnet så det gick inte att ta miste på vilket land bilen kom från.
Vad lär vi oss av det här? Stripa av firmanamn och liknande när ni säljer något!.
 

Flathead

Well-Known Member
#3
Vid Tvååker var det lunchdax, någon gång vid den här tiden mötte vi Hampe som var ute på hemligt uppdrag, det hade visst med något rally att göra. Han såg tydligen oss men åtminstone jag missade honom. E6 gillar jag, där avverkar man många mil per timma. Göteborg är ibland en flaskhalls men den här gången flöt det på fint.
När vi närmade oss Tanumshede dök det upp en sporttoringhoj som blinkade och hälsade i backspegeln, jag kände på mig att det var Dan Ageland som ju bor i de här krokarna. Vi tog ett kvitto på Rasta för att bevisa att vi tagit den hörnpunkten och bytte några ord med Dan. Det är alltid roligt att stöta på känt folk längst med vägen. Nu hade Jukka tagit täten och lotsade oss förtjänstfullt på de mindre vägarna norr om Vänern.


Jukka är för mig en ny bekantskap som kom in i IBA- världen för knappt ett år sedan, det här var hans sjunde körning vilket i mina ögon placerar honom i ledet bakom våra 3 verkliga galningar, ni vet vilka jag menar ;-).
 

Flathead

Well-Known Member
#4
Nästa stopp blev i Karlstad och lite stressigt började det bli, Jukka hade ju slösat bort drygt en halvtimma när han väntade på att vi skulle komma iväg vid vår startpunkt. jag tankade lite snabbt och gjorde något som jag tror var första gången vad jag kan minnas. Vek upp cykeln från stödet och kom på att man nog skulle höra av sig hem, klockan var väl hal 10 och nästa stopp kanske frammåt 12 så det vore läge nu. Släppte styret för att ta fram telefonen men då hade stödet redan vikit upp sig och då välte den givetvis. Störtbåge fram och en välfylld packväska begränsade skadorna till en invikt backspegel och en vriden fotpeg. På grund av att jag grämde mig och lite lagom med adrenalin var den ungefär lika lätt att resa upp som ett päron som tippat. Liten oljerand på växellådan noterades också.

Gert in action.
Mot Stockholm med några regndroppar emellanåt så någonstans längst vägen åkte regnställen på.
In till Cirkel K Järva krog gick fint men på vägen ut ägnade vi oss pga. ombyggnad åt lite sigtseing i området.
Vid Sillekrog stannade Gert och jag för lite mat medan Jukka som låg under lite större tidspress valde att fortsätta direkt. Via ett sms fick jag sedan veta att han kom till Tranås med drygt en halvtimmas marginal.
Efter tankningen i Norrköping började det gå tungt. Ihållande regn sänkte farten för mig, huvudsakligen beroende på siktproblem. Gert däremot fick bättre sikt vid lite högre fart vilket resulterade i att han drog iväg och väntade in mig emellanåt. Tid hade vi gott om så det blev några korta extrapauser emellanåt. Som ni vet är det de här sista milen som kan vara lite jobbiga.
Efter Gamleby gick det åter lättare då det började ljusna. Vid 20 i 5 var vi tillbaka vid startpunkten där Jörgen helt oombedd väntade. Nu uppstod en diskution om körsträckan. med anledning av att vi inte tog ett kvitto i Kristinehamn vilket anges som ett krav för södra slingan utan tankade i Karlstad ett par mil innan ville jag köra västerut 2 mil till Bockara och fylla på med 4 mil för säkerhets skull. Jörgen och Gert röstade emot och ansåg att vi fullgjort uppdraget. Frågan avgjordes genom kontakt med Hampe. Han meddelade att milen förmodligen räckte men att det inte kom att kallas södra slingan då vi inte hade något kvitto från Kristinehamn. Därmed avslutades körningen. Det här är den enda föreningen i vilken jag är medlem där man kan kontakta en behörig person i ansvarig ställning klockan 5 en söndagmorron och få ett vettigt svar utan att bli fullständigt idiotförklarad.

Nöjda men trötta.
Kvittona inskickade, återkommer om resultatet.