Rute tips

Gisle Forseth

Well-Known Member
#1
Lurer på kanskje å ta en tur gjennom Sverige fra Nord til Sør i Norge i sommer.

Alternativene er:

Narvik - Gällivare (e45) - Ytterhogdal - Särna - Trysil - Lillestrøm

Narvik - Luleå (e4) - Sunsdvall (e14) - Ytterhogdal - Särna - Trysil - Lillestrøm

Karta

Noen som har betraktninger på de forskjellige rutene?

Jeg formoder at E45 ikke er av like bra kvalitet som E10/E4 og at det vel er større fare for elg på E45.
 
#2
Det känns ju som det kvittar. Jag personligen är mer för att köra inne i landet, det är mer att se där än utmed den tråkiga E4an.

Älg har vi överallt men E4 har oftast viltstängsel. I norra delen av landet finns det ganska gott om ren, även under sommaren. De är mer ute på vägarna än älgarna och gör lika ont att köra på med motorcykeln. Det är många gånger man kommit runt en kurva och det står en skock renar mitt i vägen och glor. Är det viltfaran som avgör så är det E4 som gäller.

Sommartrafiken med husbilar och husvagnar är nog likadant överallt. E4 har troligen mer tung trafik, de östeuropeiska långtradarförarna är inte att leka med... Ojdå, nu hängde jag visst ut en hel yrkesgrupp!

Jörgen
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#3
Rein ja, det tenkte jeg ikke på...
Men, jeg liker at det er en større naturopplevelse, og det at man slipper langtransport er selvsagt ingen ulempe.

Favør E45 :)
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#4
Ja, mer vilt längs E45, och mer vajerstängsel längs E4. Pest eller kolera?
Nja, det går att leva med båda.

E4 längs kusten om jag snabbt skall ta mig till Finland för något roligt, E45 längs inlandet om jag vill se och uppleva något - och har lite mer tid på mig.

Är man inte bekymrad över grus så finns det massor av sträckor i Norrland man kan tvära över och ha riktigt trevligt längs.
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#5
Har ikke problem med grus, men jeg har ikke så mye tid å bruke på turen, blir muligens straka vegen. Vi får se.

Ser Dorotea er ca halvveis, kanskje en plass å stoppe? Noen tips på overnattingsmuligheter i området der, hvor man også kan få seg en øl og kanskje en schnapps eller to?