De tidigare reglerna låste sträckan till 1000 miles per dygn. Varken mer eller mindre. Visst kunde man köra mer, men man fick "inte betalt för det" - kunde alltså inte tillgodoräkna sig mer än 1000 miles per dygn.
Med de begränsade övernattningsmöjligheterna vi har i Norden, samt de skiftande kvaliteterna på vägnätet, så beslöts att rucka på originalreglerna för att skapa mer utrymme för "safe" i "safe longdistance".
Nu kan man alltså bättre utnyttja en delsträcka med hög andel motorväg, och samtidigt tillåta sig större marginaler längs de delar av resan som tillbringas på mindre vägar med skiftande underlag och/eller högre viltrisk - och ändå kunna pricka in en övernattning som ger god och trygg sömn mellan dygnen.
Det är vår bedömning att denna flex om 400 km / dygn mer än väl ger förarna den elasticitet som krävs för att kunna planera och genomföra flerdagarskörningar på ett säkert sätt.
Den som fortfarande vill väga av dygnen så dom blir någorlunda jämna har den möjligheten, och den som vill hinna hem till pojkrummet hellre än att bo på hotell 20 mil från föräldrahemmet kan göra så.
Men, att ytterligare sträcka ut dygnet i en flerdagarskörning över dessa 200 mil går emot intentionerna bakom regeländringen.
Vårt råd är att planera om, men det "som händer" den förare som inte lyckas ordna övernattning inom dessa 2000 km är att denne kör allt över 200 mil per dygn "i onödan". Alltså, precis som med de gamla reglerna så får man inte "betalt" för de överskjutande kilometrarna, och har därigenom reducerat sin egen vilotid mellan dygnen - eftersom den sträcka man "kört gratis" måste tas igen nästa dygn.
Alltså precis det vi ville undvika med regeländringen...
Siktar man på SS 2000, SS 3000 osv men halkar över 2000 km på något av dygnen i sin planering så är det bara att börja planera om igen.
Är man ute efter riktigt smaskiga dagar så finns BBG 3000 att roa sig med. Två BunBurner Gold staplade på varandra utan någon möjlighet att skyffla mil över dygnsgränsen - varsågod och svälj.
Men nej, vi stryker inte en körning rakt upp och ner bara för att ett dygn halkat upp över 2000 km. Det kan vara så att den tänkta stugbyn drabbats av gapiga, festande gäster som omöjliggör en god sömn under de få timmar man har till förfogande, eller andra yttre omständigheter som ruckar på ursprungsplanen.
Då tittar vi på det - men vi tittar också på snitthastigheten över hela dygnet, inte bara de första 200 milen som föraren får tillgodoräkna sig...
Så, att planera för mer än 2000 km är fel och går emot våra intentioner.
Mer än 2000 km kommer aldrig att tillgodoräknas föraren på just det dygnet.
Att råka köra mer än 2000 km per dygn under en flerdagars körning behöver inte vara fel - men ger ändå föraren bara 200 mil betalt för det onödigt långa dygnet.