SS2000K kring Polcirkeln

#1
SS2000K 2016-07-11

Har kört de två kortaste distanserna tidigare, och började under vintern fundera på om jag skulle klara en 2000-kilometers runda. Jag bor uppe i Luleå så tankarna på kontinentens motorvägar är uteslutna. Kikade då på ”Norra Sverige” slingan som jag körde ifjol. Tänkte då att den skulle utvidgas vidare söderut. Men det räckte inte att ta sig ner till Uppsala, och Stockholm med sin trafik var jag osäker på. Går det att hålla ”snittet” eller fastnar man i någon kö?

Började istället fundera på våra fina vägar här uppe i norr, med långt mellan samhällena, vilket skulle kunna ge tillräcklig snitt-fart.

Så jag kom fram till att köra Umeå, Dorotea, Sorsele, Arvidsjaur, Kiruna, Bjerkvik (Norge), åter till Kiruna och via Vittangi till Karesuvanto (Finland). Finska sidan ner till Kolari och åter till Luleå via Pajala och Töre. Enligt Google Earth blir det 2050km och tar drygt ett dygn att köra, enligt GE. Har dock sett tidigare att jag klarar av att hålla något högre snitt än GE. Så det borde gå!

Kollar YR och deras väder prognoser, för orterna jag tänker passera. Söker ett dygn med lite vind, hyfsad temperatur och helst utan nederbörd. Måndag 11-Juli ser bra ut, så dagen innan packas hojen med lite extra kläder, regnkläder, vatten, termos och mackor. Ser att jag kan klara mig utan sidoväskor och har bara topbox + regnutrustning på passagerar platsen. Att jag utesluter sidoväskorna beror på att jag upplever att de ökar bränsleförbrukningen något och minskar sträckan mellan tankningarna med cirka tre mil. Monterar också på min stora ruta, som skyddar bra mot fartvinden. Rutan ökar nog bränsleförbrukning lite-lite men det är det värt.

Går och lägger mig ganska tidigt och vaknar till avslutningen på EM-finalen i fotboll. Äter ”frukost” och kokar vatten till termosen. Starttankningen blir strax efter midnatt och efter som vi är nära polcirkeln är det helt ljust ute. Det verkar bli en fin dag då himlen är helt molnfri och tempen 12 grader. Kör E4:an mot Umeå, en sträcka jag färdats på många gånger. Nästan ingen trafik bara några älgkalvar på vägen vid Byske. Lätt dimma i svackorna men sikten är ändå 250-300 meter så det ställer inte till med några bekymmer. Tankar i Umeå och där blir också kaffe och macka.

Vidare mot Dorotea. Solen är nu uppe men står fortfarande lågt och värmer ingenting. Tvärtom så sjunker temperaturen och innan Dorotea visar mätaren +3grader. Skönt med handtagsvärmarna, men en tröja till hade varit skönt! Räknar dock med att solen snart börjar värma. Dimman fortsätter att finnas i svackorna. Nu är tempen så låg att när jag kommer upp ur svackorna ”slår backspeglar och ruta igen” pga kondenseringen. Försvinner dock ganska fort, och trafiken är obefintlig så det är inte till något större besvär. Tror jag mötte fem bilar på dessa 15-20 mil.




KONSTVERK MELLAN UMEÅ OCH DOROTEA


Tankning i Dorotea, fika och några kortare ”sprintar” för att få upp tempen i kroppen. Sedan vidare mot Sorsele och nästa ”hörn” på turen. Solen står nu högre och börjar värma. Fin väg och fortfarande lite trafik så milen försvinner i snabb takt. Ligger faktiskt före mitt schema, vilket känns skönt.

Efter Sorsele blir det mer semestertrafik med husvagnar och husbilar samt vägrenar. Dock är vägen så fin så man ser renarna i god tid. Vi trafikanter hjälper ofta varandra med blinkningar. Börjar dock bli trött så det blir en sovpaus i en skogsbacke mellan Arvidsjaur och Jokkmokk. Somnar ganska fort och en dryg halvtimme senare är jag åter på vägen och betydligt piggare. Konstigt hur kroppen snabbt åter känns pigg o vaken. Milen försvinner och efter tankning i Jokkmokk och senare Kiruna rullar jag ut på vägen mot Narvik. Ligger fortfarande något före min planering, men nu börjar asfalterings och vägarbeten. Vägarbetena består av partier där man grävt bort stora stenar och sedan fyllt på med grus. Grus som vi trafikanter får packa, innan det senare skall asfalteras. Husbilar och husvagnar tar det försiktigt på dessa ställen och det är ofta köer efter dem. Man har också nyligen vattnat dem för att det inte skall damma. Mitt schema börjar spricka. Och jag har ju planerat att köra denna sträcka ToR!





Men som tur är så varar det bara ett par mil så jag kör in i Norge och följer E6 ett kort stycke norrut till Bjerkvik.





Solen skiner fortfarande (+18) och det är riktigt härligt att köra. Snabb fika och sedan tillbaka. Nu känns också vägarbetsområdet kortare. Konstigt! Ligger dock efter planeringen men om det inte är några fler liknande områden bör jag klara det i tid.


Tankning i Vittangi för att få med ”hörnet” och sedan mot Finland (Karesuvanto). Kör ett tag med två stycken tysk-regade Transalp, med massor av utrustning. Tyckte det hängde mjuka väskor ”överallt” på deras hojar. Efter tankning just efter gränsen kör jag söderut på finska sidan. Fin väg och lite trafik. Solen fortsätter att skina och temperaturen är strax under tjugo grader. Finland är ju en timme före oss så det är kväll här. Trafiken är lugn och många verkar redan ha tagit kväll. Själv har jag solen snett bakifrån och är glad över att jag tänkte på detta när resan planerades. Ser att de mötande har det svårt med en sol som står lågt och skiner dem rakt i ansiktet. Men med kvällen så ökar även insekterna och framrutan blir mer o mer nerkletad av döda insekter. Men då rutan är så pass hög men att jag ändå ser över den hålls visiret rent från insekter och jag störs inte av den ”ogenomskinliga” rutan.


Kort stopp innan Kolari för Kaffe och Munk för 20 cent. En prissättning man känner igen från Biltema och IKEA. Blev en macka också. Sen hade hon ingen växel på femtio kronor, så det blev inte så prisvärt i slutändan!


Efter tankning i Kolari blev det en lugn färd ner mot kusten via Pajala och Töre. Hemma i Luleå med en dryg timma kvar av tillåten tid.


ERFARENHETER;

Mycket nöjd med den höga rutan som styr undan fartvinden och dämpar vindljud. Vstream Tour Height clear. Jag är 187cm lång och ser över rutan, när rutan monteras i det lägre fästpunkterna. Dock är rutan inte så bra om du behöver se vägen framför mc t.ex. om du följer någon stig.





MIN BLICK PÅ VÄGEN OVAN RUTKANTEN


Bränsleförbrukning blev 0,55 för hela resan. Dock c:a 0,6 när det var kallt på morgonen. Har upptäckt det tidigare att bränsleförbrukningen ökar när det är kallt. Har frågat verkstan om det men vi är inte överens om att förbrukning och temp har ett samband.

Hjälm; Nolan N104 och jag har visiret öppet under nästan hela resan. Med den höga rutan rutan upplever jag att luften ”tar slut” när jag stänger visiret. Men den höga rutan skyddar så bra att det inte är något problem med öppet visir.

Fjädringen justerad för max komfort = lite dämpning

Däck TKC70 som jag upplever inte är riktigt lika riktningsstabila som original Bridgestone. Men TKC fungera mycket bättre på grusvägar samt blöta jord/gräsvägar. En bra kompromiss för mig som kör mest på asfalt.

MC: Yamaha Ténéré XT1200Z. Fungerade helt problemfritt, endast föraren som var sliten. Men så heter ju turen Saddle Sore!

Planering; Tycker om att sitta vid datorn och planera. Ser att Google Earth räknar med 82 km/h i snitt men ser att jag ofta kan hålla 90km/h tack vare korta pauser och lite trafik. Försökte också lägga turen så att jag slipper få solen mot mig. Sträckan mellan tankningarna styrs ofta av orterna, som inte är så många här upp i norr. Idealet för mig är tankning efter 300km, då finns det fortfarande reserv för ytterligare 70 km. men sen skall man ju också få med hörnen på turen så ibland var det nog bara 170km mellan tankningarna.








Edit: Tråden uppdaterad med bildlänkar
 
Last edited by a moderator:

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#3
Japp, uppdaterat. Härliga bilder, och inspirerande berättelse.
Tack för att du delar med dig.

För den som brottas med liknande problem så kan sägas att jag gått via en extern bildhost, i detta fallet www.photobucket.com där man laddar upp bilderna från sin egen dator och får dem omvandlade till rätt format samt en bildlänk att använda här på forumet.
Där kan vem som helst registrera sig. Det är gratis, men vill man ha extratjänster eller bli fri från reklam så kan man betala några kronor och ören.

Den som vill läsa mer och kanske prova sig fram i en övningstråd har denna här http://forum.ironbutt.org/index.php?threads/testar-olika-varianter-för-bildvisning.338/
att lattja med efter eget huvud.