SS2ooo till Füssen

#1
Jag och min kompis Trollis genomförde helgen 14-15 maj en sedan en tid tillbaka inplanerad SS2000, alltså 1000 miles per dygn under två dagar i följd. Vi körde till Füssen i södra Tyskland från min hemmaarena Oskarshamn. Det var första gången jag körde tillsammans med någon annan så jag var lite osäker på hur det skulle gå. Trollis genomförde sin första godkända körning under 2015 så detta var hennes andra resa inom ramen för IBA. Hon kör mycket på sin Honda CBF600, den har snart passerat 19 000 mil. Jag körde min nyservade Triumph Trophy SE.

Trollis kom till oss redan på fredagskvällen och sov över hos mig och frugan. Vi packade hojarna på fredagen så vi hade bara att dra på oss kläderna och hjälmarna efter morronkaffet. Uppe innan tuppen och med viss otålighet att komma iväg. Kl 02.45 står det på mitt startkvitto, en kvart före utsatt tid var vi på rull.
Natten var inte särskilt varm, temperaturen ner till första stoppet i Gårdstånga höll sig mellan 1 till 7 plusgrader, den stora dippen var i Smålands djupa skogar.
Förutom lite strul vid Öresundsbron då de inte gillade att vi körde i fel fil och att SPOT:en inte ville vara med riktigt så flöt allt på som det skulle. Jag hade vissa hålltider som vi följde rätt så bra. När vi passerade tyska gränsen så var det flera kilometer långa köer vid den danska gränskontrollen i norrgående körbana så jag hade lite funderingar på hur det skulle gå vid hemresan. Fastnar vi här så kan det ta lång tid...
Hamburg var också en kritisk punkt men det rullade på trots vägarbeten och mycket trafik. Över huvud taget var det mycket vägarbeten utmed A7:an med hastighetsbegränsningar till 80 km/h och även 60 km/h ibland. En del arbeten var kanske 10 km långa. Men däremellan gick det att köra på bra, så snitthastigheten ökade stadigt. Jag kom på att Trajan drog lika mycket soppa i 130 km/h som i 150 km/h så det var ju ingen tvekan om vad det stod på hastighetsmätaren.
Enda smärre missödet var när jag missade att A7 svängde av mot Würzburg. Precis innan hade vi stannat och tankat och då stängde jag av min Packtalk där jag får mina anvisningar av GPS:en. Jag glömde att slå på den när vi drog iväg. Några mil senare bommar jag avfarten och upptäcker till min förvåning att GPS:en börjar räkna om sträckan. Så det var bara att bita i det sura äpplet och vända så snart det gick. På A5 mot Frankfurt där vi var nu så tog det mer än 15 km innan nästa avfart dök upp. Så där missade vi ca 20 minuter i onödan och ca 36-37 km extra. Men det gjorde inte så mycket i det stora hela, vi hade gott om tid.
Kl 19.46 stod det på kvittot från Jetmacken i Füssen. Vi frågade när han öppnade på söndagsmorgonen och han sa att de öppnar alltid kl 6.00. Men jag påpekade att det står kl 7.00 på söndagarna på skylten i dörren, vad är det som gäller? Det är 6.00, sade han. Vi litade på det, dumt nog.
Incheckning på motellet, dusch och ombyte och därefter en Paulaner och en schnitzel "Wiener Art" på den kroatiska krogen. Ingen Balkanmat för oss här inte!
Efter den middagen var vi mätta och belåtna och beslutade oss för att starta redan kl 6.00. Vi skippade frukosten som kunde serveras tidigast från kl 7.00 för att istället tidigarelägga avresan.
Upp tidigt, snabbt på med grejerna på motorcyklarna och "on the road again". Men Jet öppnade förståss inte förrän kl 7.00. Kvinnan som städade kunde inte göra något annat än att hänvisa oss till V-markt som hade en pump som var nattöppen med kort eller någon mack på Autobahn flera mil bort. V-markt tog bara EC-Card så eftersom tiden rann iväg så var det enklaste att vänta på Jet. Startkvittot visade kl 06.57.
A7:an gör en liten knyck strax norr om Füssen så det går faktiskt att spara ca 10 km på att ta den kortare Bundesstrasse fast det tar längre tid. Därför stannade vi på ditresan vid ett rastställe vid Dietmannsried för att få ett hörnkvitto. Där stannade vi på hemvägen också och drack kaffe som fick ersätta frukosten. Ett kanske viktigt kvitto lades till samlingen.
Autobahn i södra Tyskland är snabb när det är lite trafik som det alltid är en tidig söndagsförmiddag. Vi hade 1040 km att köra från Jet i Füssen till Q8 i Kolding som var nästa mål. Där var vi kl 16.30 så hela Tyskland passerades på under nio timmar. Hela dagen hade vi väldigt bra flyt och kunde hålla ett högt tempo trots de vägarbeten som regelbundet dök upp. Det var förhållandevis ganska mycket trafik senare under dagen men inga problem som påverkade snittfarten. Vi stannade en gång var tredje timme för tankning, mat, dryck och toalettbesök. Inget stopp var längre än 20 minuter. Vädret varierade mellan solsken och 12 grader till ösregn och hagel och knappt 6 grader. Vinden var hela tiden stark så man fick se upp vid broar och viadukter för det tog tag ordentligt i cykeln.
Gränsen till Danmark passerades utan kö. Alla vinkades bara igenom, de stoppade möjligen "misstänkta fordon" enligt någon okänd lista.
Efter tankning i Kolding (och batteribyte i SPOT:en som blinkade rött) så var det bara drygt 50 mil kvar hem till Oskarshamn. För att få omväxling i körningen plus ett par extramil för säkerhets skull så körde vi E22:an från bron och hela vägen hem. Ja, magistern, vi ordnade med ett hörnkvitto i Jämjö. Vid Kristianstad började det regna, regnet tilltog samtidigt som nattmörkret föll. I Jämjö var det kolmörkt, fortfarande 14 mil kvar och regnet öste ner. Vi tog därför rygg på en polsk långtradare så fick han lotsa oss ända hem till Oskarshamn. Vi hade sån tur att han skulle samma väg så det blev att fördriva tiden med sång och musik i hastigheter i sådär 60 till 80 km/h med bakdelen av ett släp och två röda bakljus som enda blickpunkt. Utan hans hjälp hade det nästan varit omöjligt att ta sig hem på ett trafiksäkert sätt.
Nåväl, polacken avtackades med ett par helljusblink vid mellersta infarten till Oskarshamn och kl 23.56 står det på målgångskvittot ("måltidskvittot" låter fel på nått sätt...).

I stort sett är vi väldigt nöjda, det mesta har gått enligt planeringen. Det har inte varit strul med hojarna, vi har bara stannat när det skulle tankas. Det enda som missats är SPOT:en. Jag ska nog inte skylla på tekniken, problemet har troligen mänskliga orsaker. Får titta på detta.

Nu ska vi bara få iordning på papperna och hoppas att granskningsgudarna står oss bi. Om Trollis godkänns på denna körning så tror jag att hon blir första kvinna i IBA Sverige som genomfört en SS2000 på egen motorcykel. Kerstin Franzon har gjort en SS2000 men då som passagerare.

Vi håller tummarna!

Jörgen
 
Last edited: