Teknik: Extratankar

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#1
Detta är en tråd från det gamla forumet som lyfts över hit.
Känns som ämnet är evigt aktuellt, och lite extra hett just nu dessutom.
Klicka i nederkant på respektive citat, så kommer det upp både text och bilder!



Hampe said:
Under rubriken "Teknik" kan man visa upp sina egna lösningar, diskutera problem eller länka till andras lösningar.

I denna tråden snackar vi extratankar. Det finns möjligheter med extratankar. Med en bra extratank kan man sträcka ut sina etapper upp mot den 300-milesgräns (480km) som är max vi tillåts köra mellan tankstopp på en välplanerad körning.

Det finns problem och risker också att bära med sig lika mycket bränsle extra som tillverkaren planerade från början...

Här har jag hittat en Brazilianare som kör "tankbags-tricket" som även åtskilliga använder sig av. Lite speciellt här är dock att killen använt sig av "originaldelar" till sin XTZ 1200 Super Tenere!




Något att visa? Något att fråga? Fyll på med tankar om tankar i tråden!

Hampe





Dust Buster said:
Kör med en 8,5 liters Advtank inköpt hos Adventure spec i
England. Så det borde gå att köra upp emot 40-45 mil nu.

Kräver dock att man konverterar till 2-1 avgassystem också.






Duvskog said:
18-liters "Kina"-alutank. Elektrisk pump och solenoid i linje matar ut
bensin i returen. Snabbkopplingar gör den mobil, filter håller ordning på
renheten. Allt dolt i väska från FMV.

Funkis, cleant och välanvänd!



Bob Sweden said:
Duvskog said:
18-liters "Kina"-alutank. Elektrisk pump och solenoid i linje matar ut
bensin i returen. Snabbkopplingar gör den mobil, filter håller ordning på
renheten. Allt dolt i väska från FMV.

Funkis, cleant och välanvänd!


Vissa gillar att köra "stelth" när det gäller extratankar.

18 liter extra bränsle är dolt i den mörkblå väskan som skymtar fram bakom packrullen.

Det är nog egentligen inte någon dålig tanke i att dölja det hela lite, moderna (relativt...) fordon har passerat omfattande kontroller och certifiering och att pyssla med modifiering av bränslesystem kan i vissa länder (Tyskland...) leda till närmare diskussioner med ordningsmakten...


Men inledningsvis ett par ord om det här med extratank:

1: Extratank är INTE ett måste för att köra IBA distanser!
Det går att köra IBA distanser på nästan vilken typ av motoriserat tvåhjuling fordon som helst.

Tankvolymer mellan 5 och 40 liter funkar.
Jag kör själv med extratank för att jag vill kunna tanka när det passar, inte för att jag måste.
Den som kört på okända vägar, nattetid på landsbygden på kontinenten, alltså territorier där nattöppna mackar och automatstationer är lika sällsynta som snöbollar i helvetet förstår vad jag menar...


2: Det finns inga begränsningar av bränslevolym.
Vill du bygga om din hoj till oljetanker? Varsågod, bygg på bara, det finns inga begränsningar.
Den volymgräns man ibland hänvisar till gäller bara om man deltar i 11:dagars IBR-rally i USA.
IBA Sweden har i sina regler inga begränsningar för tankvolym så länge det gäller "vanliga" körningar

3: Du måste ha ett bränslekvitto var 300:e mile (483:e km)
I praktiken finns det alltså ingen anledning att bära med sig mera bränsle än vad som förbrukas på ungefär 50 mil.
För vissa rallyn finns inte någon 48-mils gräns men det är som sagt undantag.

4: Bygg säkert!
Två saker vet vi:
-Bränsle är brandfarligt.
-Allt som kan gå åt skogen gör det förr eller senare.

Om du väljer att bygga om bränslesystemet på din ystra springare, gör det på ett säkert sätt!


Lite inspiration och tankar:
*kommer så småningom*




Bob Sweden said:
Man kan hitta två grundtyper av extratank-system, bränslet matas antingen med hjälp av gravitation eller trycks med en pump.

Gravitationsmatning:
Tanken monterad högt, en kran för att öppna / stänga matningen från extratanken, bränslet går antingen direkt till bränslesystemet (förgasare, sugsida på hojens egen bränslepump).
Fördel: Enkelhet!
Nackdel: Tanken måste monteras högt, kan i vissa fall (hoj med insprutning) vara svårt att hitta en "trycklös" anslutning där man kan koppla in bränslet från extratanken.
10 liters Never-Stop dunken är försedd med en skottgenomgång i botten.
I den gula cirkeln anar man kulventilen som styr bränsleflödet.




Matning med pump
Precis vad det låter som, en pump transporterar bränslet, antingen direkt till förbrukaren eller till fordonets huvudtank.
Fördel: Lättare att hitta någonstans att koppla in bränslet. Man kan även använda en tank utan "hål i botten" (sugledning). Lättare att hitta vettig tankplacering.

Nackdel: Ytterligare en elektrisk pryl, större risk för läckage då bränslet är trycksatt.
Pumpen syns i den gula cirkeln.
Det gula "strecket" indikerar positionen på den invändiga sugledningen. Alltid trivsamt att slippa ha "hål i botten" på en bränsletank...




Just den där 10-liters jeepdunken åkte med på ett par olika hojar mellan 2010 och 2012.
Den inledningsvis inte helt diskreta röda färgen doldes under ett lager svart färg.




Annars kan man ju kamouflera det hela genom att få extratanken att bli det minst uppseendeväckande på hojen...



Eller få det att se ut som en del av originalutrustningen...


Sin sista resa gjorde tankhållaren till rally i tyskland 2012. Varför den inte fick följa med hem igen kan Hampe svara på...



Under ett plötsligt infall byggde jag den mest ambitiösa tanklösningen så här långt.
Det jag tyvärr inte tänkte på var att insidan på en vattenbrandsläckare är belagd med plast.
Som inte tål bensin...
Kan du stava till "igensatt bränslesystem och havererad bränslepump på Autobahn"?






Bob Sweden said:
Alla erfarenheter har lett fram till att den senaste (inte sista) versionen av extratank baseras så långt som möjligt på komponenter som:

1: Tål bensin.
2: Är avsedda att användas i bränslesystem.
3: Är lätta att få tag i.

18-liters "fuel-cell" kostar inte så mycket.



Däremot var skummet den var fylld med inte bränsletåligt...

Men det gick ju att fixa till.

tanken är inte heller direkt diskret men även det går att fixa till. Konstläder, lite spännband och en schysst symaskin löser det mesta!

Bilden är innan det var helt klart, "hålet" i bakkant är en avkapad 10-liters spolarvätskedunk, funkar bra att förvara t.ex. regnställ och matsäck i.




Avslutningsvis kan jag bara konstatera att en (välbyggd och fungerande...) extratank ger en helt annan frihet när det gäller ruttplanering.
Du tankar där det passar dig, inte där du absolut måste.

En dåligt fungerande tanklösning däremot är ett stressmoment du klarar dig utan.


Men är det nödvändigt!?
Absolut inte, men att bygga är kul...


/B




En uttömmande tråd om extratankar? :cool:


Inte då! Det finns mer att säga, mer att fråga och nya bilder att lägga upp!
Fire away! :eek::eek::eek:



Hampe
 

moose

Premier Member
#2
Fråga på ämnet, har en koppartank som jag tänkte använda till extratank. Kan man använda den eller måste det vara plast eller rostfritt? Vad för material är lämpligt att ha som dämpning inuti?:rolleyes:
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#3
Det finns inga centrala IBA-regler för extratankar, utan varje land - och ibland varje arrangemang sätter sina egna regler.

Det måste också påpekas att för en alldeles vanlig Ironbuttkörning så finns inga regler alls för bränsle, tankar, material eller lösa reservdunkar.
Vi har varken möjlighet eller intresse i att undersöka och besiktiga varje enskild hoj som genomför en Ironbuttkörning.

Men, kravet för godkänd körning att kunna visa upp ett bränslekvitto varje 300 miles (483 km) gör att det inte lönar sig att bygga monstertankar runt sin motorcykel.

Ja, det har hänt. Det där med monstertankar...
Folk har kommit till rallystart på hojar lastade med bränsle för ett dygns oavbrutet körande. Därför regler.


"korrekt installerat och fast monterat" är någonting som är tämligen genomgående i de fall det finns regler för extratankar.

"anslutet till cykelns bränslesystem" är också vanligt.

Ironbutt Rally kräver en maximal medförd bränslevolym(inkl huvudtank, ledningar, filter och pump) om 11,5 US gallon.
Motsvarar ca 43,5 liter.

Som material föreskrivs oftast "metall" men det är aldrig specificerat till någon speciell metall.

Koppar skulle därför funka utmärkt som material ur IBA-reglernas synpunkt, men det ringde en liten klocka någonstans, så jag kollade på www.trabatsakuten.nu

Och, mycket riktigt - allt sedan vi fått vår bensin utspädd med alkohol, så rapporteras det en mängd problem med slambildning, kopparkristaller, igensatta ledningar och filter samt korrosion eller pålagringar i förgasare på äldre båtar som är utrustade med koppartank som original.

Så, nej - i dagens läge och med den bensinkvalitet vi (inte) har, så kan man nog inte rekommendera ett bygge i koppar.
Det känns som det riskerar att ge mer problem än nytta, tyvärr.


Somliga bygger med skvalpskott, andra med skum. En del med både och.
Viktigt är att använda skum som är avsett för just detta ändamål - o c h verkligen testat för vår krackade och spritutspädda soppa.
Det engelska uttrycket är "anti slosh fuel tank foam" och det finns massa åsikter bland både MC- och bilfolk.

Så mycket är klart dock - jag skulle skulle själv långtidstesta, flera månader, i glasburk på en hylla med svensk soppa innan jag knölade ner det i tanken...

Regler: IBR reglerna är tydliga vad gäller att förhindra skvalp i tankar placerade i topboxens position, eller för de som sitter på passagerarens position.

"Taildraggers", alltså tankar bakom bakhjulet eller förstorade originaltankar har inte samma krav på sig.
IBR-reglerna är intressanta, även om dom bara gäller för just det arrangemanget. Jag skall lägga upp dem när jag inte sitter på telefon.


Hampe
 

moose

Premier Member
#4
Tackar alltid bra med hjälp, tänkte inte på träbåts akuten men träbåt var längesen. Suveränt att få det engelska uttrycket för vad man skall använda inuti tanken, förutom bränsle. Ja det blir nog till att köpa färdig eller prata med de händiga kamraterna om svetsning o material. :)
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#6
Den Acerbistanken är fin som snus!
jag har kikat på den många gånger, men det har alltid blivit andra lösningar istället.
Den är smal och avpassad för att platsa på bakstänkan på offroadhojar - men funkar även bra på hojar som har huvudtanken bak/under sadeln.

Här är ett kul exempel där man anslutit extratanken direkt till avluftningen på huvudtanken!

http://f650.com/forum/showthread.php?12368-Acerbis-Aux-Tank-Install

Funkar det så är det ju underbart enkelt.


Hampe
 

moose

Premier Member
#7
Apropå tankar är det någon som har monterar detta på en BMW r 1150 RT någon gång? Har tittat på en färdig ifrån H2M racing Aluminiumtank på 20 liter. Fästa den där passagerarsätet sitter o koppla ihop med ordinarie system. Har aldrig gjort nått liknande men trött på att inte bestämma själv när jag skall tanka.
Det skulle ge mig 45 liter bränsle. Vilket känns bättre. Tips på någon annan tank eller annat ställe att fästa den på?
 
#8
Jag var också inne på att sätta dit en extratank för min tidigare hoj, en Kawasaki 1400 GTR, hade alldeles för liten tank. Bara 22 liter. Men det var alldeles för krångligt att koppla in en extratank med slangar, pump och ventiler etc så det var lättare att ha en extradunk med fem liter bensin med sig. Detta löste alla problem.
Alternativet är att skaffa en hoj med större tankvolym från början. Där leder väl gamla R1200GSA med närmare 33 liter men även den nyare med runt 30 liter. Jag införskaffade en Triumph Trophy med sådär 25-26 liters tank (det är lite olika uppgifter på tankvolymen men jag är ganska säker på att det ligger nära 26 liter) och tillsammans med en rimlig bränsleförbrukning så ger det i alla fall en aktionsradie på runt 45-50 mil. Då har jag ändå en skaplig reserv.
Så mitt förslag är: skaffa en hoj med stor tank från början eller ta med en reservdunk. Lägg inte massa tid, energi och pengar på en permanent tankinstallation. 49:90 kr på Biltema räcker.

Jörgen
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#9
Aktuell parallell diskussion om just lösa reservdunkar (för IBA poängrallyn)
http://forum.ironbutt.org/index.php?threads/gas-cans.595/#post-7510

@ Moose
R1150RT...?
Vänta nu? Var det inte en sådan jag fick med mig hem förra helgen?
Stor kåpa, cylindrarna ut i fartvinden...?

Tror bestämt att jag har en sådan hoj - och visst var det extratank på den?

Jag får kolla närmre när jag kommer hem, men där har jag bestämt lite förslag och uppslag till sig.

Undrar om det inte stod "BeDan corporation" på extratanken...?


H
 
#10
Poängrallyn? Hur ofta kör man det då? Oftast är det mer fråga om att man har lite reserv så man inte bara blir stående i en skogsbacke. Det finns också en regel att du inte får köra mer än 480 km innan du måste tanka, detta gäller såvitt jag förstår alla distanser, SS1000 och upp. Så strunta i extratanken och tanka lite oftare :).

Jörgen
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#11
Kul!
Kul att det är folk som följer tekniktråden så noga på MIDSOMMMARAFTON! :p:D:p:D:D

Enda kända poängrallyt med en volymgräns är 11-dagars IBR.

Varför inte satsa på extratank o c h reservdunk?
 

moose

Premier Member
#12
Tankar om era förslag, Jörgen jag har provat med extradunk men tyvärr tog den i mitt tycke lite för stor plats i sidoväskan. Annars ett gott alternativ. Att införskaffa en ny cykel vore en god idè men medel till just detta saknas i skrivande stund, tittar så ögonen blöder på just BMW 1200 GS/Adventure. Hampe, ser med spänning fram mot vad o hur det är monterat på ditt nyss hemkörda objekt. Alla förslag är tankvärda.:D
 
#13
Jag befinner mig f n i Slovakien på FIM-rallyt. Här finns det en gammal BMW som har en Heske (?) tank på 70 liter. Det räcker säkert långt. Tankning efter 110 mil. Sedan har vi en kille från Kalmar här också som kört till Mongoliet med sin BMW 800 GSA. Han har två tankar, en "vanlig" och en under sadeln. Originalet sitter under sadeln på den här modellen och är väl runt 24 liter. Men sedan har han skaffat något extra tillbehör så han har väl runt tio liter extra. Med en bränsleförbrukning på knappt 0,4 liter per mil så behöver han inte tanka förrän var 70:de mil med bred marginal.

Jörgen
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#14
Ernst Hoske - klassisk tysk outfitter, och innan dess tävlingsförare:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Ernst_Hoske

70 liter dock - låter helt bisarrt.
Finns 50 liters tankar till Varadero, som maskerar sig ganska väl genom att bygga framåt mot kåpan.
20 liter till på en klassisk BMW? Försök få med några bilder hem så vi kan förundras.
 

Ziggy

Just Another Rider
Premier Member
IBR Finisher
#15
Det finns inga centrala IBA-regler för extratankar, utan varje land - och ibland varje arrangemang sätter sina egna regler.

Det måste också påpekas att för en alldeles vanlig Ironbuttkörning så finns inga regler alls för bränsle, tankar, material eller lösa reservdunkar.
Vi har varken möjlighet eller intresse i att undersöka och besiktiga varje enskild hoj som genomför en Ironbuttkörning.

Men, kravet för godkänd körning att kunna visa upp ett bränslekvitto varje 300 miles (483 km) gör att det inte lönar sig att bygga monstertankar runt sin motorcykel.




Hampe
Can you please confirm the rules for IBA Sweden.. you don't allow for an ATM receipt or any other computerised receipt instead of a fuel ? it must be Fuel ?
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#16
Hello Ziggy!

Every country seems to have the basic rules slightly tweaked, just to suit the local conditions.

IBA Sweden:

* ALL receipts must be computer stamped with date, time and location.

* Start- and end receipts MUST be for fuel.
(this can be negotiated well in advance before the ride, if the start/end-point is at a geographical significant point (southernmost, high-point, remote locations) where only groceries, postcards or other items are sold.)

* Corner points of the ride must be documented by receipts

* Any computer stamped receipt meeting the standard requirements is accepted to document corner points

* Distances longer than 483 km (300 US Miles) between refueling is not accepted.
i.e. you will need a fuel receipt for at least every 300 miles covered, even if you have other receipts to show in between them.

* ATM-receipts are NOT accepted due to the fact that they in Sweden only print date and stamp!
(a printed code is visible on the slip, but the translation to physical spot is not publicly posted, and forces us to address the HQ of the bank and politely ask them if they would possibly be so kind that they could share their information with us. ...and who wants to be polite to a bank?)

Claro?
Bueno!

...please also be advised that IBA Sweden monitors time elapsed between points of receipts, not only the total ride between start and end. Good thing to be aware about. :rolleyes:


IBA Sweden
/Hampe
 

Ziggy

Just Another Rider
Premier Member
IBR Finisher
#17
Thank you for the information Hampe, the part

" * Distances longer than 483 km (300 US Miles) between refueling is not accepted.
i.e. you will need a fuel receipt for at least every 300 miles covered, even if you have other receipts to show in between them."


This is the important area for me if I'm running at local country rides & rules it means I can't reset the Fuel distance with an other computerised receipt.
This is not and never been a problem until the local service station has closed down or not open as advertised, then the extra fuel has helped.

I still find an Aux tank makes the ride a little less stressful, in that headwinds and load on the bike which would increase fuel demand is not a problem if you carry 350 - 400 miles.
The weight offset is worth it too ... Just my setup and may not work for others.

I like the monitoring of the time between the receipts this prevents speeding and put the rider to a good Avg speed.
My only problem sometimes is that I fuel and go in 5-6 mins.. which over a 24hr period I can get my Avg speed up without speeding I'm lead to believe some versifiers can't handle this.
Also Rest periods in 24hrs normally screws things up which puts my Avg Speed up for the 24hr period .....

I'm hoping to start the local European Country rides soon so gathering information ...
Regards,

Mike(Ziggy)
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#18
Tillbaka till detta med tekniken kring extratankar.



Två cyklar, snyggt parkerade i gryningen.
Den ena är en vuxen 650, den andra en barnslig literhoj.
Båda har likheter i farklingen, båda uppvisar skillnader.
Karlsruhe är platsen, 2012 är året.

Den hitre hojen har 10 liter extratank "maskerad" i en sidoväskas position, kopplad till huvudtanken med kulventil och pump.
Den bortre hojen har 12 liters outboardtank i plast, inbyggd i aluminiumlåda som är byggd för ändamålet - placerad som en topbox.
Även denna kopplad till huvudtank via pump - och separerad med kulventil.

Den ena skall bli strippad på sin extratank två dygn senare - detta för att få med sig mer packning och folk hem till Svedala än beräknat.
Den andra skall brinna upp senare samma dag som fotot är taget, och det är inte den som står och smådroppar här nu på morgon.




Såatte...
...redan en full standardtank bär med sig energi nog för att ställa till det.
En extratank innebär ytterligare möjlighet till problem. Just sayin'...



Hampe
 
#19
Bumse med bamsetank.jpg

Här är bilden på den gamla svarven med extra allt. Enligt de uppgifter som florerade var det totalt 70 liter. Den var verkligen stor och bred.

Jörgen