Tidigare körningar

Frazze

Premier Member
#1
Reserapporterna handlar en hel del om de spektakulära körningar som genomförs. De är fascinerande att läsa även om de flesta av oss inte vågar oss på dessa. Det kan också vara av intresse och ge inspiration att läsa om de vanliga körningarna SS1000, BB1500 osv. Jag kom på att jag skrivit ett par artiklar i hemmaklubbens tidning om våra första körningar. Det är visserligen några år sedan men de är väl lika aktuella idag. Den första körningen, en SS1600k, körde vi 2010. Verktyget var en Honda CB1300. Tvärtemot all erfarenhet och goda råd utan speciell planering, vi visste inte bättre då. Vi tänkte att det är väl bara att köra drygt 80 mil i en riktning och sen åka hem igen. Nåja, det lyckades ju ändå även om det tog lite tid. Så här följer min artikel från TTC News 2010.


”I sista numret 2009 skrev jag några rader om Iron Butt Association (IBA), en sammanslutning som ägnar sig åt distanskörning på motorcykel. Jag blev lite fängslad av idén och i slutet på juni lade jag ut en blänkare på hemsidan för att utröna intresset inom klubben. Gensvaret var inte direkt öronbedövande så Kerstin och jag bestämde oss för att göra turen på egen hand. Det går alltså ut på följande. För att bli medlem i IBA måste man köra en godkänd Saddle Sore 1600k (SS1600k) dvs. köra minst 1600 km på max 24 timmar. Passagerare blir lika kvalificerade.

Från början var det tänkt att köra Falun-Göteborg-Vellinge-Helsingborg-Gävle-Falun vilket skulle ge många motorvägsmil för att få en hygglig snittfart. Vi hade bestämt oss för att göra körningen tisdagen den 13:e juli. Helgen före insåg vi att förmodligen skulle ett kraftfullt oväder dra in över södra Sverige just den dagen. Vad göra? Antalet reservdagar var begränsade pga av jobb och annat. Dessutom ingen garanti för bra väder dessa dagar heller. Ovädret skulle dock inte nå Norrlandskusten så varför inte ta E4:an norrut? Det var många år sedan vi åkte där men jag hade en dimmig uppfattning att det skulle vara någorlunda lättkört. Beslutat!

Tisdag morgon klev vi upp klockan fem och for in till Falun för att göra den officiella starten från Statoil, Vasagatan. Två personer måste skriftligen bevittna starten. Anna i kassan skrev på och så haffade vi en morgontidig kund som ställde upp ("Hej vi är med i ett mc-gäng, skriv på här").


06.07. 0 km. Avfärd från Falun. Uppehållsväder och 17-18 grader varmt. Lovande!

07.06. 91 km. Tankning i Gävle för att markera hörnpunkten. Redan +25.

08.40. 220 km. Fika i Hudiksvall. Temperaturen hade nu sjunkit till behagliga 20 grader. Något som skulle hålla i sig hela dagen (och halva natten). Hittills lättkört men nu skulle det visa sig att vägen gick genom alla städer och många samhällen tills vi passerat Umeå.

10.20. 352 km. Tankning i Härnösand. Allt rullar på som under en normal semestertur men det tar tid med all 50-sträckor, trafikljus och rondeller. Trafiken är också ganska tät.

11.08. 420 km. Lunch i Docksta (medhavd sallad).

13.18. 564 km. Tankning i Umeå. Vi har nu använt drygt 7 timmar för en tredjedel av sträckan men för de senaste 20 milen har vi använt 3 timmar vilket är oroande. Jag hade inte trott att totaltiden skulle bli ett problem men nu krymper marginalerna.

14.30. 660 km. Fikapaus hos en NTO patrull vid vägkanten. Efter Umeå har det nu rullat på bättre.

16.55. 845 km. Persön norr om Luleå. Nu har vi avverkat ungefär en lång semesterdags körning så det börjar väl bli dags att leta efter övernattning. Nej visst nej, vi ska ju hem igen. Håhå jaja. Tankning för att markera vändpunkten sen ett djupt andetag och på't igen.

17.52. Middagspaus. Planen var att här ha en 1-1,5 timmes paus och kanske rentav ta en tupplur. Eftersom resan hade tagit mer tid än beräknat så tordes vi inte utnyttja alla marginaler utan det blev en halvtimmes paus och så iväg igen.

20.43. 1130 km. Tankning i Umeå. Nu börjar det kännas att vi har överskridit en normal dagsranson. Vi klarar max en timme utan bensträckare men i stort sett känns det fortfarande bra.

23.55. 1390 km. Tankning och fika i Sundsvall. Fortfarande +20 och fullt liv vid macken och McDonalds. Bara 30 mil kvar. Känns som om vi är nästan hemma. Vid kortpauserna tankar vi bananer, kaffe, choklad, druvsocker. Det funkar fortfarande bra med en paus i timmen.

02.45. 1600 km. Tankning i Gävle. Det har börjat ljusna och är fortfarande varmt, + 18. Konstigt nog inga sömnighets- eller andra trötthetssymptom mer än en viss tilltagande stelhet trots pauserna.

03.54. 1690 km. Målgång hos Statoil, Vasagatan. Hallå, hjälp! Kan någon komma och lyfta oss av cykeln! Nejdå, vi lyckas kravla oss av själva.

Då var det bara den sista halvtimmen hem till Tänger kvar. Vi kom i säng i femtiden och hade alltså varit igång i ganska precis 24 timmar. Vaknade frampå förmiddagen och resten av onsdagen kändes det som om man varit på en bättre fest vilket vi ju på sätt och vis hade varit sett ur hojåkarperspektiv.”
 

Frazze

Premier Member
#2
2011 var planen att köra en BB1500 på vägen ner till FIM-rallyt i Österrike. I Köpenhamn råkade vi emellertid ut för ett rejält åskväder med ett ihållande skyfall. Tänkte först att det här är väl bara att åka igenom men när vattnet började gå över fotpinnarna insåg vi att det nog var läge att avbryta. Året därpå tog vi oss an uppgiften igen och då gick det bättre. Det visade också att med rätt vägval kan man klämma in 6 timmars sömn också på en BB1500. Här kommer så min artikel från TTC News 2012.

”Bun Burner 1500 – en Iron Butt körning

Fler och fler känner väl till Iron Butt Association (IBA) som ägnar sig åt långkörningar, eller kanske bättre uttryckt, intensivkörningar på motorcykel. Det hela går ut på att man ska köra en viss vägsträcka på en begränsad tid. Trafikregler, inklusive hastighetsbestämmelser, ska följas. Mer om verksamheten finns på hemsidan www.ironbutt.se. För två år sedan gjorde Kerstin och jag vår första Iron Butt körning, Saddle Sore 1600k (1600 km/24h). Vi körde Falun – Luleå t.o.r. vilket blev drygt 160 mil på 22 timmar. I år hade vi bestämt oss för att prova nästa steg, Bun Burner 1500, vilket innebär minst 1500 miles (240 mil) på max 36 timmar.

I våras genomfördes för första gången Goldvarianten av denna körning vilket är samma sträcka men på max 24 timmar. Med rätt vägval går det att klara i lagliga hastigheter. Vi valde samma väg och hade alltså 12 timmar extra för att klara samma sak. Helgen 30/6 – 1/7 såg det ut att vara ett uppehåll mellan lågtrycken. Ett regnväder skulle just ha passerat på lördag morgon och nästa skulle komma in över västkusten på söndag eftermiddag så det skulle vi missa. Det visade sig vara till hälften rätt. Fredag kväll åkte vi till Gävle för övernattning. Start skulle ske från Gävle Bro på lördag morgon.

Vi hade nästan räknat rätt med regnvädret. Det regnade fortfarande kraftigt vid frukost så vi fick skjuta upp starten en timme. Ingen fara, det skulle ändå inte behöva bli alltför sent till kvällen. 08.58 registrerade vi vår första tankning vid Gävle Bro och for iväg söderut. Nästa obligatoriska tankstopp (för att verifiera färdvägen) var vid Kungens Kurva där vi också fikade. Vi körde på ett par timmar till och tog lunchpaus med sallad inköpt på Statoil. Nästa tankning i Jönköping och vidare mot Helsingborg. Förutom tank- och ätstopp tog vi oss en bensträckare emellanåt. När vi kom fram till E6:an for vi söderut till Oxie där vi hade nästa obligatoriska tankstopp. Klockan hade blivit nästan 18. Nu hade vi 39 mil kvar till vårt övernattningsställe, Håby utanför Munkedal. Dit kom vi på en tank, med 3 liters marginal, och var framme klockan 22. Vi hade nu avverkat 117 mil på 13 timmar, märk väl i lagligt tempo.

Vi kröp till kojs och fick ca 6 timmars sömn innan klockan ringde 04.30. Eftersom frukost inte serverades så tidigt fick vi en frukostpåse med oss + vatten i termosen. Service! Vi tog en fika på macken och drog iväg klockan 5. Det var en fin sommarmorgon, friskt men inte kyligt. E6:an är bitvis väldigt fin. Kurvig och backig med havsutsikt då och då. Nedanför Göteborg blev det frukost. Mellan Göteborg och Helsingborg åkte vi igenom ett par ordentliga skurar men den möjligheten hade vi räknat med. Resten av dagen skulle ju bli bra. Obligatorisk tankning i Helsingborg, sedan E4:an norrut. När vi kom upp i Småland såg vi väldigt mörkgrå moln som bredde ut sig över hela horisonten. Månntro att nästa regnområde kommit tidigare än beräknat. Jomenvisst! 5-6 mil söder om Jönköping började det att regna kraftigt och det fortsatte ända upp till Ödeshög där vi stannade för lunch.

Efter lunch och tankning hade regnet lugnat sig betydligt och det såg ut som om vi kommit igenom det värsta. Regnet upphörde helt så småningom och det såg ut att bli en fin avslutning på färden. Fel, fel, fel. Efter Upplands Väsby kom vi in i ett nytt område med kraftigt regn och det höll i sig tills vi närmade oss Gävle. Vi var nu inte framme eftersom vi måste åka upp till Hudiksvall och vända för att få ihop körsträckan. Framme i Hudiksvall fick vi leta en stund efter macken eftersom GPS:en inte var uppdaterad med senaste motorvägsbygget. Nu var det bara 13 mil kvar! 19.58 tankade vi för målgång vid Gävle Bro. Vi hade då kört 129 mil på 15 timmar vilket totalt gav 246 mil för hela körningen. Nu var vi ärligt talat lite småmöra. Te och räkmacka på Dinners sen var det bara de 10 milen till Tänger kvar. Hemma klockan 22.

Redskapet för övningen var en Triumph Sprint GT så resan blev också en test av Triumphen som långfärdscykel. Den fungerade utmärkt. Komfort- och körmässigt bara bra även om det förstås blev en del träsmak så småningom. Packväskorna snustorra inuti trots bitvis intensivt regnande. Genomsnittsförbrukningen var 0,45 l/mil. Med körning på mestadels 110 och 120 väg, passagerare + väskor är det rätt OK på 130 hk. Vi kan alltså köra drygt 40 mil på en tank om det kniper.

Vad kan vi då hitta på härnäst? Logiskt sett borde det väl bli en SS 2000 (2000 miles/48 timmar). Men inte i år. Jag umgås också med vissa funderingar att undersöka intresset för en gemensam körning med TTC och kanske Wheelers. Man behöver inte vara någon extremsportare eller fakir för att genomföra en IBA-körning. En viss vana vid långkörningar är förstås en fördel. ”

Planerna på SS2000 genomfördes mycket riktigt året efter, varianten SS2000 Sverige. Reserapporten finns på gamla forumet.