Tur och returkörning?

Ravin

Active Member
#1
Är det tillåtet att köra tur och retur en längre sträcka t ex Järva krog - Piteå - Järva krog som är 1684 km? (Jag fick intrycket att upprepad körning annat än kortare nödvändiga sträckor var otillåtet, undantaget då specialaren SS2000 Ystad - Haparanda - Ystad och Mälaren runt runt)
//Henrik
 

moose

Premier Member
#2
Du får göra fria vägval.
Vid verifiering kommer din genomsnittliga hastighet att beräknas.
Uppenbart repetitiva körningar kommer inte att godkännas.
Planera din körning så att du undviker att ”köra i egna hjulspår”.
Enstaka kortare upprepning accepteras om andra vägval saknas.

Detta enligt regel nr 7 angående vägval. Alltså ok att köra en gång åt vardera hållet, och ingenting mera.
PS kom gärna till medlemsmötet 17-19/8 på Björnögården Västerås
Dan
 

Ravin

Active Member
#3
Intressant! Jag trodde jag hade hittat den snabbaste vägen givet start i Gävle, men nu öppnar ju sig helt andra möjligheter:) t ex denna (som lätt kan förlängas tor Tanums Hede och Tönnebro om man vill upp på SS2000k) test.PNG
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#4
Ja, "möta sig själv" går fint - som att rulla E4an fram och tillbaka till Piteå.

Att köra i egna hjulspår däremot är inte okay - som att starta på Järva Krog, vända i Gävle, vända på Järva Krog och fortsätta till Gävle igen så många gånger som behövs för att nå 1000 miles. Inte okay.
...såvida det inte är en specialkörning som är godkänd redan innan.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#5
Intressant! Jag trodde jag hade hittat den snabbaste vägen givet start i Gävle, men nu öppnar ju sig helt andra möjligheter:) t ex denna (som lätt kan förlängas tor Tanums Hede och Tönnebro om man vill upp på SS2000k) View attachment 2325

...men här bor det en liten jävel!

Sista kroken, där E4 går ihop med E6/ E20 är en lurig kilometertjuv. "Kortaste vägen" som vi tvingas räkna efter, lämnar E4 mycket högre upp, och ansluter igen längre ner. Väljer man att inte dokumentera Helsingborgspassagen tappar man avsevärt med sträcka:



OKQ8 "Milstolpen" Glumslöv är sista stället att ta ett kvitto för att inte "halka av banan" och tappa kilometer.

Räcker sträckan om du vänder på Milstolpen? Kanske är det mer effektivt att starta/sluta uppe på Tönnebro eller så?
 

moose

Premier Member
#8
Läste på forumet, utförd av" Uncle Zoom " om en körning som Indianapolis SS1000. Hittar inte reglerna för den körningen, men efter att tittat på kartan över körningen undrar jag tillåter USA repetetiva körningar eller ser det bara så ut på kartan. Annars en intressant sorts körning.
Dan
 
#9
Sverige har ju SS1000 MRR, 5.5 varv runt mälaren.
Alla "konstiga" körningar måste godkännas av IBA-USA först, som BBG 1500 i Förenade arabemiraten nu i vinter.