Vätskebalans under körning

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#1
Kanske blir det sommar i år igen?
Eller, någon kanske ger sig ut på kontinenten och möter riktig värme - och är oförberedd på det som den nordbo man är?

Här är en mycket bra artikel i vårt tidigare egna magasin om hur man håller hettan stången som motorcykelförare:


http://www.ironbutt.com/ibmagazine/ironbutt_1002_62-66_Hot.pdf

Tom Austin har författat, och ett mycket viktigt sammandrag finns i slutet:

In Summary...

The magic number is 93. (+ 33,5 grader celcius )
Below 93°F, it’s fairly easy to stay cool on a motorcycle as long as you are moving fast enough
to get some wind against your skin for convective cooling. A mesh riding suit feels great.

Above 93°F, it’s a different world. The wind is no longer your friend.
For long distance riding in temperature higher than 93°F, you need to
(1)minimize your body’s exposure to direct wind blast;
(2) wear wicking undergarments, including a helmet liner;
(3) carry an adequate supply of cool water and drink frequently;
(4) insulate any parts of your body exposed to engine heat or radiator discharge.
Dress right, drink right, and enjoy the ride.

Hetta är ingenting att leka med, speciellt inte för oss som dels inte är vana vid ihållande värme, och dels inte är vana att tolka tecknen på begynnande uttorkning.

Hur löser DU din vätsketillförsel under körning?
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#2
Från tråden där ämnet började diskuteras:


Kanske en fråga i fel forum men nu ställs den, har under pågående IBR 2017 sett på ett flertal motorcyklar någon slags behållare, runda med slang ut ur, många olika färger o runda, ofta sittande framför packväskor. Är det behållare för vatten eller vad? Var kan man få tag i sådana?
Ser behändiga ut men ack så stora. Är det någon i vår sfär som vet? Menar med andra ord inte extratankarna för bränsle.
Dan


Det är inte många i IBR som kör med Camelbak på ryggen, utan merparten använder den typ av dryckeskylare med slang som man kan se på bild i artikeln. Fördelen är bland annat stor öppning där man innan vattnet eller vald dryck kan ösa ner köpeis från vilken mack som helst, och sedan håller isokärlet drycken sval under många timmar.
Eftersom det blir en ganska lång slang fram till föraren bör även den vara isolerad, annars suger man fram fem klunkar ljummen dryck innan man når det kalla...

Men nu far jag också iväg i "fel tråd". Sorry. Fortsätt diskussion om bevattningssystem i tråden under "Teknik och Utrustning" jag länkar till, tack
 

Cawwa

Active Member
#3
Körde i Norge då det så himla varmt. Vet inte om Norges vatten smaka så illa eller om Biltemas camelpack löste ut någon sorts smak. Effekten blev i alla fall att jag drack för lite. Feber och frossa blev följden och jag fick ligga stilla ett dygn. Hetta är absolut inte att leka med.

Kanske skall jag byta till "riktig" camelpack?
 

ts1

Active Member
#4
Här är en mycket bra artikel i vårt tidigare egna magasin om hur man håller hettan stången som motorcykelförare:
http://www.ironbutt.com/ibmagazine/ironbutt_1002_62-66_Hot.pdf

Hur löser DU din vätsketillförsel under körning?
Interesting article. Explains, why people in Africa or Southern Asia dress like they do.
But it assumes a constant skin temperature of 34°C.
Depending on the opening of blood vessels this is not really constant. (Even the core temperature itself isn't.)
A moderately higher skin temperature helps to transport energy away. Impressive example: elephant ear.
Lance Armstrong (TdF champion) had 39°C / 40°C in head/legs during an ascend to Alpe d' Huez.

I never made a long distance moto ride in a _hot_ climate.
My SS1600K ride on a Kymco Yager scooter was on a warm summer day (warm for Germany, 33°C). The scooter provided some protection with its wind shield and farings. Waste heat of the small engine was not noticeable.
A few swallows before and after the refueling was enough. I was more worried about the cooling water temperature and oil pressure.
Cave: drink a lot = pee a lot.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#5
I for one does NOT do well in heat.
I crossed the plains of Poland a few years back, in - to me, blistering heat.
My plan was to drink until I started to give some fluid away.

Stopped at first possibilty, bought 3 x 0,5 litre bottles of water.
Drank one at once, started riding and sipped on the other two whilst riding.
Stopped at next station, did the same thing - repeated the procedure three times during two hours until these 4,5 litres resulted in a sad, brownish spot on the ground.
Dehydrated...? Oh yes! Lesson learnt.

I kept drinking at almost the same pace until I could recognize the normal color of the stream.
Took the full day to get back.

Better start drinking early. That goes for parties as well! :D
 
Last edited: