European Tour 2016 - Allmänt snack

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#1
...and they are off!



DD ser ut att satsa på Guld under framkörningen ner till Stuttgart.
Eller, det kan också bli en SS 2000K om han bara kör raka spåret ner från Kolding.
Någon avvikelse från det spåret, då är det Guld han går för.

Märkligt nog vaknade jag i natt vid 3-tiden och sträckte mig efter telefonen för att se hur det gick för honom.
Innan jag fick upp sidan så dog batteriet, och jag brydde mig inte mer.
Synd. Hade jag kommit fram till Spotwalla så hade jag sett att han var på väg upp längs Västkusten och hade kunnat gå ut för att vinka av honom också.

DDs Spot under rallyt
https://spotwalla.com/tripViewer.ph...=yes&hoursPast=24&fillFactor=100&zoomLevel=10


Också?

Oh yes - Benny Bob Sweden fick stå ut med en lyckospark redan igår kväll.



Helt olika inflygning till Stuttgart, det kan jag lova: DD startade kring midnatt och jagar ner längs broar och vägar under IBA-körning.
BB tar det lugnt, kostar på sig lyxig långfärja och gav ett mycket avslappat intryck när jag träffade honom igår.



Men, skenet kan bedra. BB har slitit som ett djur de senaste veckorna med ett hopplöst projekt.
Han ville placera sig själv i en icke-existerande "Hopeless class" med något av det mest olämpliga rallyfordon som tänkas kan - trots att han redan hade en fast plats i rallyt.
Första riktiga IBA-provkörningen skulle pricka fotograferingen under medlemsträffen vid Mälaren Runt, men han kom inte 10 mil ens förrän det var dags för bärgning.

Lämplig hoj att köra Europa runt på under 10 dagar, varav 5 i poängplockartempo?
Det tyckte BB. Innan, då och några dagar efteråt också.
Dagen innan avfärd så bet han dock huvudet av skam, drog upp i landet ock blixtköpte en Honda NT 700 V Deauville! Jösses...

Nattlig farkling - ett par navigatorer måste ju på...



minst ett par extraljus



förutom premiumplusV.I.P halogen i vanliga standardbrunnarna, den egna specialdynan, extratank och lite annat smått och gott.

Inte illa för en natts jobb på en helt okänd hoj!

Nå, BB har chans att gå ner i varv igen, och lära känna hojen dessutom. Resan ner är planerad efter tempot hos den mindre lämpade, mindre lyckade rallyhojen som han filat på fram till i förrgår.

Lycka till, killar! Samlingen utanför Stuttgart är inte förrän lördag vid lunchdags.
Man hinner både köra sönder, och reparera. No worries. :D:D:D


BBs spot:

https://spotwalla.com/tripViewer.php?id=121a157c65ea77776a

dock inte aktiv förrän rallyt startar.




Hampe
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#2
DD ser ut att satsa på Guld under framkörningen ner till Stuttgart.
Eller, det kan också bli en SS 2000K om han bara kör raka spåret ner från Kolding.
Någon avvikelse från det spåret, då är det Guld han går för.
Nä, då lägger man inte en timme på Restaurant Goldene Möwe i Hamburg, Bauhaus(!?) mm.
Det luktar mer möta Benny och köra tillsammans en bit. Knappast Guld mer.



H
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#3
SS 1000 för DD, verkar det som - och övernattning på samma ställe som BB: ett romantiskt "Seeblick-Hotell" i närheten av Kirchheim - ett av alla dessa Kirchheim Tyskland har att bjuda på. Sleep-in idag dessutom, verkar det som. Passa på medans det går...

BB har skickat en kort dagrapport till oss:

Allt ok.
Hondan behaglig under 140. Inget fartmonster.
Men det kompenseras av att den är smaaaaal, glider fram i stau som en såpad iller. :)

BMW bred om höfterna men kompenseras genom högre toppfart = kommer fram samtidigt till macken ändå... :)
BB och DD möttes alltså i HH och körde tillsammans ner genom DE.


DD lär väl höra av sig också.





H
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#4
Dag 0.
Det är idag de flesta anländer till rallyhotellet.
Samma hotell i år som för två år sedan.
Fantasilöst? Nä, det ligger bra till, fungerar utmärkt och tog emot oss på ett strålande vis förra gången.

Vid lunchdags börjar inskrivningen, man får ut nästan hela rallypaketet, även koordinaterna i digital form så man kan ladda över hela härligheten i Basecamp och se omfattningen på rallyt.
Viktigt att komma igång med planeringen - men meningslöst. Rallyboken saknas nämligen. Alla villkor, tider, poäng, kombos - allt saknas.
Det man får på USB-minnet och får upp på kartbilden är ett meningslöst flurry av pluttar som egentligen bara visar var de yttre gränserna för rallyt går, och där ute i kanterna hamnar man sällan ändå - om nan inte ställt sig in på ett sucker-bonusrally...
Ändå smyger alla iväg när dom fått ut paketet, laddar in koordinaterna, isolerar sig på sina rum några timmar och försöker tyda bilden i den platta kristallkulan av det som komma skall...

På kvällen blir det bankett, välkomstmiddag och umgängen. Helt jävla meningslöst och vidrigt.
I vart fall jag är aldrig hungrig i det läget, bara angelägen att få ut min bok så jag kan börja planera på allvar.
Hela jäkla sittningen är ett lidande, och det är större chans att jag ger någon en snyting, än att jag har ett meningsfullt samtal med samma person. Ren tortyr att behöva sitta längst ute på kanten av en nålklädd stolsdyna i väntan på Boken...
Men det är jag, det. "Sir Not-Appearing-In-This-Film"...

Ni kanske önskar en mer balanserad beskrivning av hur ett rally går till?
Varsågoda!


BB och DD använde Dag -1 på bästa vis: 40 lugna mil, handla lite inför rallyt, ordna småsaker, äta upp sig på ett mål svensk industrimat...

image1-1.JPG


BB har haft problem med turbulens i vissa hastigheter, och köpt till en liten halvmåne högst upp på rutan.

IMG_20160903_082953.jpg


Hoppas det funkar.

H
 
Last edited:

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#5
Fantastiskt välgjord bok. 400+ punkter. Fokus på att få oss att köra.

Imorgon bär det av....någonstans....:)
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#6
Lycka till!

Första benet osedvanligt kort, och har en intressant twist.
Man får komma in till etappmålet mellan 17 och 20 på måndag kväll - men man måste bli där i 12 fulla timmar!

Tidigt inne=tidigt iväg på det mycket längre andrabenet.

Ger oanade planeringsmöjligheter!

Etappmålet? En konsonantstapplade ort i ett käckt land, så mycket kan man säga, utan att säga för mycket...:p

Lycka till, killar. "Make us proud" behöver ni inte alls göra. Att vara på plats där nere, incheckad och därtill färdigplanerad till 22:30 är imponerade nog. Nu skall bara planen köras...:D

Lycka till båda två: have fun!
 

Jörgen

IBA Member
#9
Det här blir spännande att följa. Perfekt med en sida där allas SPOT:ar finns upplagda.
Ha kul, grabbar!

Jörgen
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#10
Temat i åra är "sport" och det finns mäktiga kombopoäng att hämta genom att samla på antingen golfbanor, skidbackar eller fotbollsanläggningar.
Eller kanske på allt...? :eek:

Första återsamling sker i Brno i kväll 36 timmar efter starten. Detta ger inte så där himla många olika alternativ för routing. Tror man...



Så är ser spridningen ut, lite drygt 24 timmar från start - bland dem som lagt upp sig själva på den gemensamma positionssidan.
https://spotwalla.com/locationViewer.php?id=369&showHome=yes&showInfo=yes


Av våra svenskar var det DD som hann längst igår, med övernattning i Kranjska Gora.
Skidbackebonus där, månne...?



Han har hunnit med en hel del i Schweiz, stuckit upp till Garmisch i Tyskland, svept förbi Innsbruck, hunnit med Cortina i dagsljus och som sagt - nattat i Sloveninen.
Raskt marscherat!


BB däremot verkar ha plockat mer poäng i Schweiz - men grejade inte Cortina i dagsljus utan fick övernatta i norra Italien.
Burkar vara lite trist mat där... :D




Just dagsljuskrav på de flesta av kombobonusarna gör planeringen mycket svår - speciellt som båda, och alla andra som valt liknande rutter fått slåss mot väldigt tät söndagstrafik, stockningar och köer. Speciellt Brennerpasset är en jäkla flaskhals.
...och väder. Vansinnesregnade och åskurladdningar som... ...det brukat vara i Alperna. Dom som kört där vet hur det kan vara.
Men, ofta skiljer det mellan dalgångarna. Man kan komma ur sketväder genom att klättra över en bergskam och finna strålande sol i nästa dal.
Så inte denna gången. Tydligen lyckades de flesta av deltagarna att "följa med" ett och samma oväder som drog sig mot sydost från starten.
Nå, man slipper plocka av och på regnkläderna i vart fall...

De flesta deltagare jag följt under dygnet håller samma huvudspår, med bara små variationer.
En som däremot skiljer ut sig är - så klart:



Roberto. :cool:

Han sköt som en pil rakt ner mot Garmisch, skippade hela det tidsödande Schweiz och Lichtenstein, tog Innsbruck och smet igenom Brenner utan att tappa någon fart.
Nattvila i Budapest och är på väg mot Polska vintersportorten Zakopane just nu.
Vinnande strategi?

Jag tror han bäddar för ben två genom att diska av det som ligger bortanför Brno nu.
Detta året är hela boken utlämnad redan vid start, så deltagarna har hela veckan klar för sig.
Det ligger massiva poäng långt västerut. UK, men framförallt Irland. Även Iberiska halvön är har tunga bonusar ute längs kanterna, men det kommer att krävas mycket körning för att komma dit, plocka poängen och hinna tillbaka.

Min bedömning är att Roberto siktar dit, och plockar undan det som är värt något bortanför Brno under dagen idag.
Den som lever får se.

N.B! I år kan man plocka vilobonus under färjeöverfarter! Detta främjar långfärjor till ex vis UK, Irland - eller Skandinavien.
Som sagt - i morgon bitti börjar det på allvar, men grunden byggs idag.

Hampe
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#11
Med bara 2,5 timmar kvar tills fönstret för etappmålet öppnar, så stryker BB förbi toppen av...



:oops::oops::oops:


I övrigt ser det ut så här just nu:





MJK som just nu är närmast Brno är 2014-års vinnare Michiel. Om han redan är beredd att checka in, redan före det att fönstret öppnar så lär han förbereda ett monsterben som etapp 2.





De flesta deltagare jag följt under dygnet håller samma huvudspår, med bara små variationer.
En som däremot skiljer ut sig är - så klart:



Roberto. :cool:
Har tittat närmare på Gerhard MemmenKrugers förstaetapp, och den är tämligen lik Robertos.
Även några andra har gått raka spåret ner utan att besöka Schweiz, men dessa turer skiljer mer i svansen, så att säga.

Jag undrar om vår Finska deltagare Petri Myntti är riktigt nöjd med den första etappen...?

Flaggan "523" lär komma att stå kvar ett tag där den är. Det är UK-Dave, som tyvärr tappat hojen i backen så illa att den måste till verkstad.
Han har deklarerat sig själv som DNF, men är helt oskadd i övrigt. Surt ändå!


Hampe
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#12
Båda av di våre är inne som dom skall, och har inlett sin tvingande 12-timmars vilka.

Båda nöjda med sitt rally hittills, men mest BB tror jag. Han tvingades till ett tidigare kvällsstopp än tänkt när dagsljuset tog slut.
Inget ont som inte har något gott med sig - på så vis kunde regnovädret dra vidare österut, och med en tidig start idag kunde Benny ligga just i utkantsranden av eländet och klara sig med halvtimmesskurar i omgångar...

IMG_20160905_182327.jpg

Hur det ser ut i DDs rum vågar jag inte spekulera i, men ingen av dem har behövt föna sin rallybok - som en del andra deltagare...

Quo Vadis: vart bär det av i morgon bitti?
Ja, det sitter dom nog och filar på nu.
Bennys plan kan jag nog klura ut, men DD är lite mer svårprognostiserad.

Han trivs i Spanien, och BB gillar att grisbrottas i öst.
Vi får se vart det bär av i morgon...

Hampe
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#13
Petri is cutting it fine...

Screenshot_2016-09-05-19-33-47.png

Okay, the time stamp is deceptive, as it is set to Eastern European Time, and his spot does have a history of missing out on a handshake or two...

Still, he will be one of the last ones to the table. Will it even still be set when he turns up...? :confused::confused::confused:

Hampe
 

moose

Premier Member
#14
Att det kan vara så nervkittlande första dygnet så här från soffkanten. Ja fortsättningen ser jag fram emot, tur det finns denna lättillgängliga Spot sammanställning. Att bläddra mellan Spotwalla o alla kommentarer, det är troligen inte lätta val mellan alla dessa poängplatser. Fortsättning med spänningen på topp. :)
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#15
Total stiltje i planeringen...får nog bli till att göra en Hampe...ride as you plan...:)
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#17
Klockan 5 får de allra tidigaste earlybirdsen ge sig iväg.
En timma senare så är BB tydligt på väg västerut och DD österut - precis tvärtemot vad jag påstod för bara några timmar sedan. :D

Screenshot_2016-09-06-05-58-58.png

Nå, för mig är det inga problem. Har man en plan så är det inte så svårt att ändra lite på den och börja tänka i nya banor.
Värre är det att inte ha någon plan, att plötsligt köra fast i planeringen och inte kunna se någon bra rutt.
Jag lider verkligen med Daniel om han ger sig iväg från Brno utan att ha en rutt framför sig som han ser fram mot.
Att se DD ens skoja om att hänfalla åt det han kallar "ride as you plan" är ett skri i vanmakt. Jag hoppas verkligen att hans musa kom till honom under natten med ny inspiration och att han har runda framför sig som lockar fram krigaren inuti. Att ge sig iväg mot sydost kan mycket väl starta en sådan reaktion...;)

Vad jag inte hade hjärta att säga igår när DD kunde läsa härinne är att konceptet egentligen heter Plan-as-you-ride™ och tyvärr funkar bäst med en helt ouppdaterad navigator. Så lågt skulle Daniel aldrig sjunka...

Men, han kanske narras på samma sätt som BB?
Benny skall inte västerut egentligen. Inte nu.
Han skall ta en liten sväng åt norr och plocka poäng i den öglan som en del av dem som skippade Schweiz i början hann med innan etappmålet.
Se, de olika deltagarnas svängar är inte så olika, om man suddar lite över dygnsgränser och etappmål. Det kommer bli snävt vid scoring mellan somliga.
Nå, nu börjar det långa benet, och våra konstnärer kan pausa sitt "color by numbers" och börja teckna mer på fri hand.

Phil rapporterade i huvudtråden där dom riktiga rapporterna presenteras att alla deltagare var under kontroll.

http://forum.ironbutt.org/index.php?threads/reports-during-et16.809/


Det måste innebära att Petri Mynttis Spot frusit fast där just söder om gränsen.
Den gjorde samma sak tidigare under dagen, i Kärnten.
Irriterande. Hoppas den kommer igång snart igen.


Hampe
 
Last edited:

moose

Premier Member
#18
En sån början på dagen, Många på väg o tack Hampe för initierad information om " de våra ". Nu blir det som sagt spännande o se " vart är vi på väg "?
Njut av resa o planering, hoppas att vädergudarna är med er.
Dan
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#19
Både BB och DDr igång och kör fortfarande trots att klockan säger mörker sedan länge. Båda har uttryckt mild irritation sedan starten över intensiv och bitvis irrationell biltrafik.

Kan vara skönt att få köra undan lite på kvällen, tills någon trist dagsljusbonus sätter käppar i hjulen.

DD är i Polen, på väg in i Baltikum.
BB har kört lite längre än hans första, skissartade planering sade. I Ungern nu, men bör nog ta nattvila snart.

De andra? Roberto gjorde a run for the coast som hette duga. Med ett ursinnigt tempo korsade han kontinenten och stod i Calais typ 12 timmar efter starten i Brno - och givetvis plockade han pluttar på vägen dit.
Sedan vart det några timmars stando innan han kom på tåget, men troligen kunde han omvandla stillaståendet till vilopoäng.

21:00 CET så blippade hans spot till i England - fantastiskt kört!

En annan med sjumilastövlarna på är Michiel. Han drog ner genom Österrike och Italien, tvärade över Poslätten och hela norra Italien för att nu köra längs Franska Rivieran. Skulle tro att han är på väg för att plundra den Iberiska halvön på poäng.

Några ytterligare förare bland dom bjuder oss på att följa deras spot skulle eventuellt vara på väg mot UK också, men det är för tidigt att säga, och dom ligger många timmar efter Robert Köber.


Hampe
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#20
Verkar som Spotwallas koppling till kartan/Googlemaps haltar just nu. Sidan laddar, men det är bara snö överallt.
Någon som har samma problem...?

Nå, det hindrar inte oss att presentera lokationsbilder - bara att växla över till Marinetraffic! :D




DD har just lämnat Tallinn med Tallink Star - en av de snabbfärjor som trafikerar Finska viken. 25 knop ger en snabb överfart - bara 2 timmar.
Oh yes - DD drog en All-Nighter för att få köra i fred, och körde effektivt genom hela Baltikum under lågtrafiken.
Han utnyttjar bokens möjligheter till max: man kan denna gången tillgodoräkna sig vilobonus på färjor!
Vi kan nog räkna med minst en färja till för DD under rallyt. Men, det är inte is ännu, som Marine Traffic antyder med sin arkivbild...


Benny hade flyt i natt och körde in några timmar, hann så att säga "ett land längre" än vad som var planerat.
Men, säg den glädje som varar. En bakhjulspunka tog tillbaka all den inkörda tiden, och lite till.
Han är på rull nu, men att tillbringa de svala och glest trafikerade morgontimmarna med att jaga gummiverkstad stod inte på schemat...
Däremot har han hittat en massa pengar!

EU-pengar. Dom plöjs ner i nya vägar i bland annat Rumänien. Över. Allt!
Här blir nog fint att köra. Om ett par år... Köer köer köer - och långsam trafik däremellan.


En annan som läst boken är som tidigare nämnt Roberto. Han nöjde sig inte med att korsa kontinenten och kanalen.
Han korsade England - och Wales därtill. Inte förrän i Fishguard stannade han, för där fanns det ingen väg kvar längre.
3,5 timma till Rosslare på Irland. Betald stopptid. Smart.


Michiel till sist - han satsade verkligen på Iberiska halvön och hann lååångt på detta första dygn under rallyts andra etapp, och samlade bonuspoäng under vägen dit.






Hampe