Hej och välkommen in i den yttre ringen av gemenskapen.
Redan planeringen är ett steg in i vansinnet.
Tyvärr håller jag med Daniel - det här blir kort på mil, och lite avigt planerat dessutom.
Jag tillåter mig att bända lite i er planering för att visa tänket bakom körningarna.
Ni har inte listat tänkta kvittopunkter, men jag chansar lite.
Vi tar ändpunkterna först: Salatullen och Öjebyn:
Nästan 83 mil, inga problem. Eller...?
Växla över till "vandring":
18 kilometer borta enkelväg, 36 km på rundsvängen. Nu är vi farligt nära att inte kunna hävda 1000 körda miles - om inte tankningarna sitter exakt rätt.
Nej, Google maps är absolut inte ett facit i det vi gör, och ingen kör vandringsleder.
Men, att växla över till "vandring" eller "cykling" är ett snabbt och enkelt sätt att kolla om det finns en kortare väg.
Oftast gör det just det. Framkomlig med motorcykel...? Ja, faktiskt det också, oftast.
Vi har kollat.
Föreningens uppdrag är i första hand att säkerställa distansen.
Har den sökande gjort troligt att han eller hon verkligen har tillryggalagt distansen?
Inom tidsramen?
Enligt den gällande hastighetsgränsen för respektive delsträcka...?
Så, enligt min bedömning planerar ni för snävt.
Sådant kan vara kul när man är lite mer erfaren - en utmaning i utmaningen: att köra en SS 1000 som är exakt 1000 miles i verkligheten.
Som första körning? Onödigt spännande.
Något som stör mig med er planering är att ni ratar trygga, säkra, snabba motorvägssträckor och börjar med att böka på små 70-80 och förvisso 100- sträckor.
Långhundra - Heby är väl charmig, 56an är det inte.
Ni skall tillbaka samma väg, efter ett dygn i sadeln och får den sämsta sträckan när ni möjligen är sämst lämpade att hantera den...
Min planering för en förstakörning med era start- och vändpunkter hade varit att gå österut till Stäket, 267an över till Rotebro och sedan bara cruisa på E4an.
Mycket motorväg: inte bara 110-begränsat, utan även 120 km/h norr om Uppsala.
Den högre tillåtna hastigheten ger utrymme för fler och längre pauser - eller tidigare hemkomst, hur man nu vill lägga upp sin körning.
Tråkigt att köra motorväg? Kanske - men ni är ute för att lösa en uppgift.
Gör det så tryggt och säkert som möjligt, både för diplomets skull och för hälsan.
Kul får ni ha en annan dag.
Kom ihåg att med mitt förslag så måste ni dokumentera 267an med kvitto.
Ingo
Mälarvägen 1
192 77 Sollentuna
ligger bra till.
Snyggt att välja Salatullen som start och mål. Där har många Ironbuttkörningar dokumenterats under perioden vi hade Enköping som bas för diverse arrangemang.
Lycka till med planering och körning!