Försök på SS1000

Prez

New Member
#1
Nu är det slut på funderandet på att klara testet i denna eminenta klubb. 3 års funderande får vara nog - nu måste det ske annars försvinner självkänslan i fjärran.
Tänkte mig på instegs sträckan SS1000 och har denna rutt i åtanke.
Träffar en kompis i Enköping och sen far vi norrut enligt denna sträcka, kom gärna med synpunkter om ni ser något nybörjarfel.

Circle K Enköping Salatullen, Malmagatan 1, 745 37 Enköping
RV 70 till Fjärdhundra
LV 254 till Heby
RV 56 sen E 16 till Gävle
E4 till Piteå
Circle K Piteå Öjebyn, Hammarvägen 13, 943 36 Öjebyn
811 km enkel väg

Sen bär det hemåt samma sträcka.
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#2
Utan att ha knappat in och räknat ordentligt så känns det lite "klent" med km. Är du däremot 100 säker på kortaste väg mellan kvittona så är det bara tuta och köra!

När planerar ni att köra?
 

Prez

New Member
#3
Inom 4 veckor är det tänkt och en start på en lördagsmorgon. Jag har tittat noga och försökt se alla genvägar vilket inte är många på denna sträcka. Har lagt stoppet för att komma över gränsen men ser vi på mätarna och klockan så kan vi gott fortsätta längre fram till Luleå, då får vi enkelt 4 mil till och ligger då närmare 170 mil. Ska bli spännande och kommer att göra inlägg på FB under resan.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#4
Hej och välkommen in i den yttre ringen av gemenskapen.
Redan planeringen är ett steg in i vansinnet.

Tyvärr håller jag med Daniel - det här blir kort på mil, och lite avigt planerat dessutom.

Jag tillåter mig att bända lite i er planering för att visa tänket bakom körningarna.
Ni har inte listat tänkta kvittopunkter, men jag chansar lite.

Vi tar ändpunkterna först: Salatullen och Öjebyn:


Screenshot_20230713-083309_Maps.jpg

Nästan 83 mil, inga problem. Eller...?


Växla över till "vandring":

image0000001(23).jpg


18 kilometer borta enkelväg, 36 km på rundsvängen. Nu är vi farligt nära att inte kunna hävda 1000 körda miles - om inte tankningarna sitter exakt rätt.

Nej, Google maps är absolut inte ett facit i det vi gör, och ingen kör vandringsleder.
Men, att växla över till "vandring" eller "cykling" är ett snabbt och enkelt sätt att kolla om det finns en kortare väg.
Oftast gör det just det. Framkomlig med motorcykel...? Ja, faktiskt det också, oftast.
Vi har kollat.

Föreningens uppdrag är i första hand att säkerställa distansen.
Har den sökande gjort troligt att han eller hon verkligen har tillryggalagt distansen?
Inom tidsramen?
Enligt den gällande hastighetsgränsen för respektive delsträcka...?


Så, enligt min bedömning planerar ni för snävt.
Sådant kan vara kul när man är lite mer erfaren - en utmaning i utmaningen: att köra en SS 1000 som är exakt 1000 miles i verkligheten.

Som första körning? Onödigt spännande.


Något som stör mig med er planering är att ni ratar trygga, säkra, snabba motorvägssträckor och börjar med att böka på små 70-80 och förvisso 100- sträckor.
Långhundra - Heby är väl charmig, 56an är det inte.
Ni skall tillbaka samma väg, efter ett dygn i sadeln och får den sämsta sträckan när ni möjligen är sämst lämpade att hantera den...

Min planering för en förstakörning med era start- och vändpunkter hade varit att gå österut till Stäket, 267an över till Rotebro och sedan bara cruisa på E4an.

Mycket motorväg: inte bara 110-begränsat, utan även 120 km/h norr om Uppsala.
Den högre tillåtna hastigheten ger utrymme för fler och längre pauser - eller tidigare hemkomst, hur man nu vill lägga upp sin körning.

Tråkigt att köra motorväg? Kanske - men ni är ute för att lösa en uppgift.
Gör det så tryggt och säkert som möjligt, både för diplomets skull och för hälsan.
Kul får ni ha en annan dag.

Kom ihåg att med mitt förslag så måste ni dokumentera 267an med kvitto.

Ingo
Mälarvägen 1
192 77 Sollentuna

ligger bra till.


Snyggt att välja Salatullen som start och mål. Där har många Ironbuttkörningar dokumenterats under perioden vi hade Enköping som bas för diverse arrangemang.

Lycka till med planering och körning!
 

Prez

New Member
#5
Kan man få bättre mejl än detta - Welcome to the Iron Butt Association!

Vi förlängde sträckan till Enköping - Antnäs OK/Q8 Väg 94, 975 92 Luleå

På min mätare hade jag då 1765 km på 21,5 tim.

Det gick över förväntan men som yrkeschaufför vet jag att tröttheten gör sitt men dimman vid start och målgång var inte att leka med.

Otroligt stolt att få vara medlem i denna eminenta klubb!

Mvh Prez (Clas)