Scandinavian Rally 2016 eller Se Sveriges kyrkor

#1
Jaha, så var årets poängrally avklarat. Med den äran får jag väl säga för jag hade inte särskilt stora förhoppningar om någon framskjuten placering. Vare sig med tanke på startfältet med stjärnor som Phazer Phil, Robert K, DD och Petri eller på grund av alla problem jag hade med Base Camp. Jag gick över till Tyre efter ett tag men det kartprogrammet kräver tillgång till internet vilket jag aldrig fick att fungera på hotellrummet. Kopplade efter ett par timmar in wifi till datorn via telefonen så till slut fick jag ihop det.

I mitt första alternativ fick jag ihop runt 30000 poäng men då skulle både sträckan och tiden bli alldeles för lång. Till slut hade jag waypoints (punkter) för ca 27500 poäng och runt 165 mil. Tiden var dock fortfarande knapp och det var kanske bättre att ta en extra vilotimme och tjäna 2500 poäng på att göra ingenting istället för att plocka 3000 mer osäkra poäng.
Så i det andra alternativet fick jag ihop 24500 poäng med möjlighet att plocka ytterligare 2750 poäng om tiden tillät detta. Det skulle med lite tur bli exakt 161 mil. Jag kollade noga på väderrapporten och uppfattade det som att Dalarna skulle vara torrast under det kommande dygnet. Men det skulle som vanligt visa sig att man aldrig kan lita på SMHI…

Jag hade också det säkra kortet med SS1000 utmed fasta punkter som alternativ långt in i planeringen, jag bestämde mig faktiskt så sent som en halvtimme innan start. Men det fick bära eller brista så jag körde efter Alternativ 2.

Regnet öste ner vid starten utanför hotellet i Södertälje på lördagsmorgonen. Det är ju egentligen inga problem med de kläder som finns idag men det är svårt att hålla papperna någorlunda torra. Första stoppet och den första av alla kyrkorna var Botvids kyrka i Botkyrka. Lättförtjänta poäng så här i början. Jag struntade i de tidsödande punkterna i centrala Stockholm utan drog norrut. Nästa etappmål var Uppsala Domkyrka, sedan bar det av mot Gävle för ett kyrkbesök i Valbo innan jag fortsatte mot Dalarna. Regnet var ihärdigt och följde efter mig nästan fram till Falun. Vid första tankstoppet sade en vänlig bilist till mig att det regnar väldigt mycket om du ska söderut. Jo jag vet, sade jag, kommer just därifrån.

Nästa anhalt var Våmhus kyrka. Där rymde min rallyflagga. Eller rättare sagt, jag glömde bort den. Upptäckte detta först i Rörbäcksnäs. Därefter var alltid mitt vackra anlete med på bild… Flaggan sitter nog kvar på grindstolpen vid kyrkogårdsporten.

Sedan började jag trassla in mig i skogarna mellan Dalarna och Värmland. Efter ytterligare ett par kyrkbesök så upptäckte jag till min förvåning att någon roat sig med att gräva upp vägen mellan Uvanå och Hagfors. Det blev till att ta en omväg men skyltningen var inte att lita på. Jag tappade omkring en halvtimme på en felkörning där jag körde i en cirkel och kom tillbaka till den punkt jag startade ifrån.
Just då hade jag inte en susning om var jag befann mig, eller rättare sagt, hur jag skulle ta mig därifrån. Som tur var träffade jag på ett par grusvägskungar med varsin R1200GSA som pekade ut rätt riktning åt mig, tack för det grabbar! Annars hade jag nog irrat omkring där ännu. Karta är bra att ha med sig. Men det hade ju inte jag. Reservkarta finns ju alltid hos Google på telefonen, detta kräver dock täckning… Liiite dålig telefonförbindelse där jag befann mig, om man säger.
Och Trajan fick sig en riktig grusvägstur. Den går förvånansvärt bra på grus. Testade redan förra året på Finlandsrallyt.

Jag hade ett par ställen med höga poäng samt en kombination som gav bonus på min lista. Dessa var jag tvungen att plocka. Rörbäcksnäs kyrka var redan klar. Jag visste att det var något lurt med Nössemarks kyrka men eftersom den var värd 3000 poäng så kunde jag bara inte missa den. Lurigheten bestod av en färja över Stora Le. Men jag lyckades komma precis i tid för överfarten kl 21.00 och missade inte många minuter. Det blev sedan ett antal mil i Norge innan jag kunde plocka mina punkter på västkusten som hade sådana obskyra namn som LUR, RYR, ROR och RAR.

Tyvärr hade tiden dragit iväg så i Trollhättan blev det dags för dygnsvilan. McDonald’s hade nattöppet så jag inledde med nattamaten, en Big Mac & Co. Kvittot visade kl 00.47. Två timmar senare köpte jag det billigaste som fanns att uppbringa, tror det var 13 kr för en kopp kaffe som jag gav bort till kassörskan. Vi inväntade tillsammans det viktiga klockslaget 02.48 innan hon slog in köpet i kassan.

Enligt GPS:en hade jag nu endast en timmes marginal för att hinna fram till målgångstiden kl 07.45 i Södertälje. Så jag fick stryka de sista 2750 poängen som var belägna i Östergötland, bland andra Linköpings Domkyrka och en liten kombo. Istället blev det till att fortsätta österut på E20 och E18. Jag hade en förhoppning att hinna göra en extra sväng till Askersund för att plocka 500 poäng eller vad det nu var, men var lite rädd att missa målgången för det skulle bli en omväg på ca fem mil. Det fanns också några andra punkter i närheten men jag började bli lite less och trött så jag drog direkt tillbaka till Rally Base där jag stämplade in kl 06.52.

Jag trodde på en placering i slutet av listan för det hade inte gått särskilt bra med planeringen och en del missar under körningen. Därtill strykningar av flera punkter som skulle gett ett par tusen poäng på grund av tidsbrist. Men jag hade gått in på topp fyra om jag varit lite mer ihärdig för det hade räckt med 1500 poäng till för att knipa en fjärdeplats. Topptrion hade jag inte nått i vilket fall som helst. Jag hade ca 50 minuters marginal till utsatt målgång så jag hade kanske kunnat plocka in dessa 1500 poäng. Det är lätt att vara efterklok.

Min slutpoäng blev 23000 och jag tappade inget vid bordet. Det räckte till en sjundeplats av oss 15 som startade. Jag körde 1527 km på ca 20 timmar. Nu några veckor senare så känner jag mig ganska nöjd med min insats.

Jag använder ingen rutt utan kör efter punkter. Lägger dock upp en rutt i kartprogrammet för att få fram sträcka och tid och ändrar rutten tills jag får ihop lagom mängd. Sedan listar jag punkterna i rätt ordning och lägger in dem som separata platser i GPS:en (med hjälp av kartprogrammet). När jag kommit till en punkt och kvitterat denna så öppnar jag nästa punkt på listan som jag kör efter. På så sätt missar jag inga punkter och kan stryka eller hoppa över punkter som jag vill.

Jag vill tacka rallymastrarna Hampe och Benny för ett väl planerat rally. Ni har lagt ner ett oerhört arbete och med kraft och fantasi sett till att allt fungerat klanderfritt.

Jörgen