Scooter-serien och "Not Right Riders"

#1
Lite frågetecken som ploppat upp i funderingarna på vad man ska ta sig för härnäst: Certifieras Scooter-serien överhuvudtaget av Sverige, förutom som vanlig standardkörning då, eller vänder man sig till USA för detta? "Not right riders" har vad jag förstått delats ut i samband med certifiering till sub 110cc på 125;ans dag, gäller det även andra dagar? Finns det nåt slags reglemente för NRR, eller är det lite godtyckligt? Ser till exempel att mexikanerna verkar köra en sub 150 cc-gräns.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#3
Jorå, vi vet!

Not Right Rider anses av vissa som den finaste utmärkelsen man kan få i vår värld. Andra tycker det är pinsamt...

NRR.jpg

Det finns ett mått av godtycke i det hela. Vår President Michael Kneebone har rätten att utfärda den sortens dokument till den som gjort en extraordinär körning, oftast på en extraordinär motorcykel.

Så mycket kan sägas - inget NRR-diplom delas ut utan att Kneebone har tagit del av anledningen till att utfärda det.

I Sverige har vi 125;ans dag som körs vart tredje år. Där får vi utfärda NRR-diplom för motorcyklar från 110cm3 och nedåt.
Som fullföljer... :rolleyes:

Den enda automatik är kring NRR är nog de som fullföljer en Dusty Butt, alltså en SS 1000 uteslutande på grusunderlag,
Dessa förklaras automatiskt som Not Right Riders. Det finns ett 40-tal worldwide som klarat det.

Ett annat säkert sätt att köra till sig ett sådant diplom är alltså att leta upp en mikrohoj och köra med under 125-ans dag när den arrangeras nästa gång: 2020! Mer info följer.

Vad gäller SS 1000 International Scooter Insanity
Scooter1000Insanity.jpg


...så var det en global specialkörning som gick över en speciell helg för några år sedan.
Den har inte aviserats igen - som jag har sett, men jag har varit väck ett halvår också.
Personligen hoppas jag att den kommer tillbaka. Det var en svensk som gjorde ett försök på Suzuki ANF 125 den helgen - och fick bärgas hem igen. Den körningen hade klassats som både Gold och NRR just den helgen.

Svar nog?
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#5
Nja, jag tror nog ni får chansen att friska upp kunskaperna om Scooter-serien då: http://www.ironbutt.com/themerides/scooter/
Ser man, ser man!

Vår regel- och körningsgrupp har just i mellandagarna inlett arbetet med årets revision av vilka körningar vi skall ta in för 2019. Resultatet presenteras lagom till början av April, som vi håller som säsongsstart här i Norden.

Har dock svårt att tänka mig att gruppen kommer acceptera 300cc som gräns för Gold-nivå här hos oss, och Insanitykörningar har vi hittills valt att inte certifiera i Sverige.

Vi får se vad gruppen kommer fram till.
 
#6
Så om man ska försöka sig på en kort sammanfattning: NRR utdelas i högsta grad godtyckligt förutom om man gör en Dusty Butt, och Scooter-serien Certifieras inte av ironbutt Sverige i dagsläget. Det kan dock bli ändrat framåt April med ev. ändrade förutsättningar mot det redan etablerade reglementet. Korrekt?