Det är er körning, jag borde låta bli att pilla i den - men jag har gått och värkt på det här i en vecka nu.
I vart fall era 4 första stopp är... ...olyckligt valda.
Det är riktiga grisstopp i mina ögon. Låt mig visa med lite printscreens vad jag menar:
Detta är första stoppet i Ängelholm. Men, tyvärr ser det inte riktigt ut i verkligheten som Google gör gällande.
Google släpper er ute på väg 13, Klippan - där det inte finns någon infart till macken.
För att få rätt väg in måste man skriva in McDonalds som adress istället...
...och då ser man vart man skall.
Växlar vi över till satellitbild så ser vi att det är rondell, övergångsställe, korsning och elände.
Vi skall också ha klart för oss att en sådan här mack och omgivningarna trafikeras av helt andra bilister än ute på motorvägen. Där ute har de allra flesta blicken mot horisonten och ett tydligt definierat mål man skall till. Tankningen te på en landsvägsmack är snabb och effektiv, medans bara det att ta sig in till en stadsmack kan vara ett nervslitande elände.
Grannar i området är; Lidl, Jysk, Granngården (Fellesforening for lantbrukere) diverse outletbutiker och elände. Alltså stor risk för släpkärror och vimsiga människor.
Välj istället OKQ8 uppe på Hallandsås!
Snabbt ställe, med "egen" utfart på motorvägen igen:
Ert andra tankstopp är värre ändå:
Här är det inte mindre än två olika trafikljus om jag ser rätt.
Välj istället:
Circle K Karlslunde, ute på motorvägen strax innan. Bra flow!
Tredje stoppet? Katastrof.
Förutom tid förlorar man här även mycket kilometer, baserat på "kortaste sträcka"
Välj istället:
Q8 Vejlevej 335, Bramdrupdam/Kolding
Går att tanka med kort direkt på pumpen utan att kliva av hojen, men har fantastiska danska bakverk inne i butiken.
Fjärde stoppet?
Tungjobbat där också, mycket butiker, korsningar och potentiella problem.
Välj hellre:
Shell Aalbeck ute på BAB 7.
Snabbare tankning och smartare val ur perspektivet "kortare väg".
Längre än så har jag inte detaljstuderat er plan, men jag lägger upp nästa ben också eftersom jag ändrat på tankning 4 / Neumunster.
Så, vad har vi åstadkommit nu?
Tiderna angivna kan man inte riktigt lita på. Screenshotsen är tagna lite pö om pö under mer än en veckas tid. Olika trafikintensitet vid olika tillfällen fördunklar den verkliga skillnaden.
Låt mig säga så här: Vi har frigjort
minst 30 minuter på dygnet, kanske uppemot 45 minuter.
Låt oss hålla det någonstans däremellan.
Men, det är faktiskt inte det viktigast! Vad vi framför allt har gjort är att rensa undan källor till irritation och störningar i körningen - vi har bäddat för
flow.
Att ha ett bra flow i en IBA-körning är nog det viktigaste av allt.
Speciellt första gången behöver man all hjälp man kan få.
Så: flow och minst 30 minuter att spendera på någon löjlig felkörning - eller kanske hellre en tupplur eller extra fikapaus, så enkelt är det.
Priset då? Något kortare sträcka, baserat på "snabbaste" alltså det ni verkligen kör.
867 km ner till femte (orörda stoppet) mot 879 km som ursprungsplanen var.
12 km kortare sträcka - det rimmar illa med ert snävt tilltagna avslut.
Alla delsträckor ligger dock kvar inom er aktionsradie. Första, andra och tredje stoppet blir kortare både på "snabbaste" och "kortaste" men du får nu se till att slå rutten igen på Via Michelin med just dessa nya stationer istället och kolla vad som sker.
Min magkänsla säger att skillnaden inte blir speciellt stor när man räknar på "kortaste"
Posta resultatet här, så ser vi vad som kan göras därefter.
Hampe