Forsøk på Ironbutt i anledning HDOC Superrally 2017 i Brno, Czech

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#83
Ett Norsk AutoPASS (brikke) kan registreras även hos Brokonsortiet som driver Öresunds- och StoreBält broarna.
http://www.autopass.no/Nyhetsarkiv/bruk-autopass-brikken-i-skandinavia

Passagen blir billigare på det viset, men man måste ändå köra inom den manuella luckan för att verkligen få den rätta tariffen. Kör man i AutoPASS-körfältet blir man registerad som bil, och det är dyrare.


Här är de olika aktörerna som anslutit sig till EasyGo-systemet.
http://easygo.com/nb/countries
 
#84
Man måste köra motorcykel genom den manuella grinden på både Öresundsbron och Stora Bält av "säkerhetsskäl", inte bara för att få passagen billigare.
Det är betydligt billigare att skaffa en bizz (Bropass), redan tredje resan ligger man på plus. Bropass kostar 380 kr per år, enkel resa med motorcykel kostar då 93 SEK istället för fullpriset som är 265 SEK. 380 + 93 + 93 + 93 blir 659 SEK mot tre resor på fullpris som blir hela 795 SEK.

Sedan finns det säkert någon som kan låna ut sin bizz...? Jag kan inte se att det skulle vara förbjudet.

Jörgen
 

moose

Premier Member
#85
"Bizzen er personlig med du må gerne låne den ud til familie der bor på samme adresse som dig. du kan registrere 2 biler på aftalen, en i feltet reg.nr. og en i det neutrale felt." Detta är svaret från från Öresundsbron efter en fråga från mig "Är Bizzen personlig? Kan jag använda samma Bizz till flera av mina fordon Ex: Mc o Bil?"
Dan
 
#86
Jag har två bizzar för samma summa, 360 SEK per år (innan årets prishöjning till 380 SEK). De är inte knutna vare sig till bilnummer eller fordonsslag. Jag har kört med flera olika fordon på samma bizz utan problem. Ingen har någonsin ifrågasatt detta.

Jag skaffade en extra bizz som var aviserad till enbart motorcykel så att man kunde köra genom Autobizzgrinden med motorcykel och ändå få mc-pris. Det fungerade bra förra året men den möjligheten har i år tagits bort av Öresundsbrokonsortiet så den är nu en vanlig bizz. Detta beror förmodligen på att man vill tvinga motorcyklarna att ta en manuell registrering då det förekommit olyckor där motorcyklister fått bommen i huvudet och kört omkull.

Jörgen